Advies aanschaf eerste motor

Persoonlijk zou ik eerder voor een GS gaan ,met een GS heb je niet het gevoel met iets lomps onderweg te zijn,is sowieso de beste
van de BMW boxers,het is niet voor niets al jaren de meest verkochte BMW.
Mijn buurman heeft er een en het is de lompste motor die ik ooit gezien heb. het lijkt wel een prototype met al die uitwassen.
 
Persoonlijk zou ik eerder voor een GS gaan ,met een GS heb je niet het gevoel met iets lomps onderweg te zijn, is sowieso de beste
van de BMW boxers, het is niet voor niets al jaren de meest verkochte BMW.
Als R1250RS en R1200RT rijder (heb ook de GS en de R gereden) ben ik het met je oneens. Sowieso is de RT de beste, is niet voor niets de best verkochte motor voor politie/law enforcement.

Zie je? Verkoopcijfers slaan nergens op in het perspectief van een keuze voor een motor. Ze zeggen alleen dat het een goed verkochte motor is, maar niet of het voor jou de beste motor is. Het is vooral een dooddoener. De GS is echt een leuke motor, maar als je de RT prettiger vindt (zoals ik) is daar niks mis mee.

Mijn ervaring (your mileage may vary):
De stabiliteit van de RT is beter, terwijl de GS speelser is. De RT ligt beter op de weg in snelle bochten, de GS is makkelijker in de langzamer bochten (dankzij breder stuur). Windbescherming is veel beter op de RT, de GS is meer een naked-met-schermpje. Bagage krijgt makkelijker een plek op de RT met de grote kunststof koffers dan op de GS met de (wel stoere) metalen koffers. Met 2 rijders is de RT comfortabel, hoewel ik de GS nooit heb geprobeerd met vriendin achterop. En als je na dit vergelijk voor de GS kiest... adviseer ik je met klem toch ook de R en de RS te proberen en zo voor jouw gebruik de beste boxer te kiezen.
 
Als R1250RS en R1200RT rijder (heb ook de GS en de R gereden) ben ik het met je oneens. Sowieso is de RT de beste, is niet voor niets de best verkochte motor voor politie/law enforcement.

Zie je? Verkoopcijfers slaan nergens op in het perspectief van een keuze voor een motor. Ze zeggen alleen dat het een goed verkochte motor is, maar niet of het voor jou de beste motor is. Het is vooral een dooddoener. De GS is echt een leuke motor, maar als je de RT prettiger vindt (zoals ik) is daar niks mis mee.

Mijn ervaring (your mileage may vary):
De stabiliteit van de RT is beter, terwijl de GS speelser is. De RT ligt beter op de weg in snelle bochten, de GS is makkelijker in de langzamer bochten (dankzij breder stuur). Windbescherming is veel beter op de RT, de GS is meer een naked-met-schermpje. Bagage krijgt makkelijker een plek op de RT met de grote kunststof koffers dan op de GS met de (wel stoere) metalen koffers. Met 2 rijders is de RT comfortabel, hoewel ik de GS nooit heb geprobeerd met vriendin achterop. En als je na dit vergelijk voor de GS kiest... adviseer ik je met klem toch ook de R en de RS te proberen en zo voor jouw gebruik de beste boxer te kiezen.
Ik heb ook op al die motoren gereden,dat de politie er mee rijd zegt niks die hebben meer aan een RT
omdat ze nu eenmaal de nodige apparatuur mee moeten kunnen nemen,in Duitsland is de GS al jaren de best verkochte BMW
en dat is niet zomaar zonder reden,daar de TS een beginnend motorrijder is heeft hij meer aan een GS die makkelijker
beheersbaar is zoals je zelf ook al aangeeft,maar als je de groottoerist wil uithangen dan zou de RT een betere keuze zijn.
Wat betreft de stuureigenschappen van de GS,een klant heeft er diverse Ducati clubraces mee gereden en reed voor in mee met z,n GS,
zelfs de kleppendeksels waren afgesleten zo hard ging hij er mee,doe dat met een RT maar even na.
 
Laatst bewerkt:
Dat iemand met een GS voorin meerijdt tijdens Ducati clubraces zegt meer over de kwaliteiten van de desbetreffende rijder (of die van de andere rijders...), dan over de GS. Diezelfde rijder zal datzelfde kunstje met een willekeurig andere motor ook wel lukken, al kan ik het aan de grond rijden van klepdeksels met iets anders dan een boxer niet aanbevelen. Ik reed/rij met FJR-en, K1600GT en 1250RT ook weleens voorin mee in groepjes op circuits, maar dat wil nog niet zeggen dat die fietsen betere racemotoren zijn dan een R1, GSX-R, Panigale, en wat dies meer zij.

R, RS en RT zijn de betere boxers voor op de verharde weg, en dat is logisch: ze zijn ervoor gemaakt, vandaar de gekozen wiel- en bandenmaten, geometrie en de daaruit resulterende statische aslastverdeling. Dat een GS het op de verharde weg erg prima doet is op zich knap, maar het is en blijft een compromis: het ding bouwt veel te hoog en te breed om het op hoge snelheid beter te kúnnen doen dan voornoemde R, RS, RT. Een doorsnee motorrijder merkt dat verschil wss niet of nauwelijks, om twee redenen. Eén: juist BMW maakt motorfietsen die tot doel hebben de rijder zo min mogelijk van de rijbeleving mee te geven, en dat geeft sommige rijders het vertrouwen om er sneller mee te rijden dan ze met een andere fiets zouden durven. Twee: de verschillen beperken zich tot wielen, banden, vering/demping, en uiterlijkheden (de aandrijflijn en bouwwijze is immers vergaand identiek), dus je moet behoorlijk te keer gaan voor je het punt bereikt waar de fietsen zich qua rijprestaties van elkaar gaan onderscheiden, en in realiteit doen niet heel veel motorrijders dat (ook al denken ze zelf van wel). Terzijde: een full-spec GS is zwaarder dan een RT.

Dat de GS in diverse Europese landen - niet alleen Duitsland - verkooptopper is heeft vooral te maken met het plaatje: een GS oogt groot en stoer en avontuurlijk (en buitenaards), en dat is kennelijk wat een boel mensen willen. Maar een KTM Super Adventure, bijvoorbeeld, is objectief gezien een veel betere motor: lichter, beter rijwielgedeelte, veel krachtiger, veel sneller, kan meer zowel on- en off-road, heel veel betere standaarduitrusting, en (zodoende) een heel stuk goedkoper. Maar het is ook een motor die nadrukkelijk input van de rijder vraagt, en in die zin voor een kleiner publiek toegankelijk is. Bovendien staat er geen BMW op de tank, evenmin GS, en voor sommigen is dat (imago dus) ook heel erg belangrijk.

Dat de politie met RT's rijdt heeft er idd betrekkelijk weinig mee te maken. De politie rijdt met RT's omdat die dingen nu eenmaal in P-spec geleverd kunnen worden, voldoen aan de aanbestedingseisen, BMW in niet al te openbare aanbestedingen vast een mooi prijsje kan maken, ze lekker compact zijn, ergonomisch kloppen, lekker makkelijk en comfortabel rijden, en omdat snelheid geen nadrukkelijke rol speelt in die specifieke aanbestedingseisen. Op dat laatste punt wijkt de politie af van de KMAR: die laatste stelt hogere eisen m.b.t. stabiliteit i.c.m. (veel hogere, namelijk 230+ km/u) kruissnelheid, en koos om die reden voor de Yamaha FJR. Overigens hadden onze VHT's ook een handvol GS-en in gebruik, namelijk voor de onopvallende surveillance.

En verder vind ik alle BMW's een klein beetje over-hyped: ja, het zijn goede motoren, maar ze zijn niet van goud (al doet de prijs dat wel vermoeden), en qua rijprestaties zijn er genoeg motoren te koop die meer kunnen. Als totaalpakket (gemak, comfort, etc.) klopt het dan weer wel, maar dat is een pakketje wat je aanspreekt, of juist niet.
 
Laatst bewerkt:
De politie rijd/reed op diverse motoren ,ook op de FJR,Pan European,Trans Alp enzzzzzz,dat is dus niet alleen de Marechaussee,die
overigens ook op BMW rijden/reden.
 
Persoonlijk zou ik eerder voor een GS gaan ,met een GS heb je niet het gevoel met iets lomps onderweg te zijn,is sowieso de beste
van de BMW boxers,het is niet voor niets al jaren de meest verkochte BMW.
Heb op een GS gereden (en jaren R1100 gereden) , hij voelt minder zwaar dan hij er in eerste instantie uit ziet, maar echt lichtvoetig nu ook weer niet (Tracer 900 kun je veel meer mee gooien)
Ik denk dat de magie van de GS ook een groot deel marketing is (wat het verder natuurlijk geen slechte fiets maakt)
Het rijd als op rails, en dat is mooi, maar dat moet je wel liggen, ik vond het allemaal veel te strak gaan. Er mag best wat meer spanning in zitten.
 
De politie rijd/reed op diverse motoren ,ook op de FJR,Pan European,Trans Alp enzzzzzz,dat is dus niet alleen de Marechaussee,die
overigens ook op BMW rijden/reden.
Klopt, maar dat was toen korpsen nog zelf hun voertuigen mochten kopen, en die tijd is al sinds een hele poos geleden voorbij.
 
Heb op een GS gereden (en jaren R1100 gereden) , hij voelt minder zwaar dan hij er in eerste instantie uit ziet, maar echt lichtvoetig nu ook weer niet (Tracer 900 kun je veel meer mee gooien)
Ik denk dat de magie van de GS ook een groot deel marketing is (wat het verder natuurlijk geen slechte fiets maakt)
Het rijd als op rails, en dat is mooi, maar dat moet je wel liggen, ik vond het allemaal veel te strak gaan. Er mag best wat meer spanning in zitten.
Ik ben ook geen BMW fan,heb ooit een R100RS gehad,gauw weer weggedaan ,was net een tractor dat ding 😬 ,
al heb ik wel een geheime liefde voor de K1200RS🤫,maar als het een twin moet zijn 100x liever een Ducati.🤪
 
Ik ben ook geen BMW fan,heb ooit een R100RS gehad,gauw weer weggedaan ,was net een tractor dat ding 😬 ,
al heb ik wel een geheime liefde voor de K1200RS🤫,maar als het een twin moet zijn 100x liever een Ducati.🤪

Oh maar dan begrijp je mij verkeerd, ik ben best BMW fan hoor, zo doen ze het heel goed met een zijspan er naast :t

 
Dan valt zijn eigen lompheid niet meer zo op.:P
Hij ziet er niet lomp uit, maar vertoont erg lomp gedrag zoals voortdurend veel herrie maken, ook met die motor. Ook was hij verbaasd toen ik zei met de motor NIET door rood licht te rijden.
 
Zonde van zo,n boxer,is bedoeld als sportmotor,een K1200 zou daar meer geschikt voor zijn door z,n hogere koppel.

Denk je dan dat die 1100S niet genoeg koppel heeft? Of dat alles helemaal origineel is?

Er leiden meer wegen naar Rome.
 
Zal best wel vooruit komen,maar vind het geen zijspan motor.
Dit past beter,
Zweirad-Technik Ferdinand März - Bilder unseres Variablo-Touring-Gespanns
Ach ja wat maakt het mij ook uit, ik heb (had) geen haast en vind de boxers veel leuker dan dit.
Ieder zijn keus, het zal best goed rijden, maar ik vind dit gewoon al helemaal "niet mooi" (zeg ik het zo netjes?)
Net als dat er veel Goldwing spannen rijden, ook absoluut mijn ding niet.
 
Ach ja wat maakt het mij ook uit, ik heb (had) geen haast en vind de boxers veel leuker dan dit.
Ieder zijn keus, het zal best goed rijden, maar ik vind dit gewoon al helemaal "niet mooi" (zeg ik het zo netjes?)
Net als dat er veel Goldwing spannen rijden, ook absoluut mijn ding niet.
Je hoeft er ook geen uitleg voor te geven,iedereen moet doen wat hij of zij leuk lijkt,ik verkondig alleen mijn mening;)
Ik vind boxers ook leuker,met name met 6 cilinders,maar 2 of 4 mag ook :Y
 
Helaas heb ik een keuze gemaakt wat ik wil gaan rijden en nu lijkt het er op dat ik dus de komende 5 weken niets kan gaan kopen:S
 
Alles wat niet essentieel is moet toch dicht? Ook motorzaken, behalve voor onderhoud? Dacht ik toch.
Maar de prive-markt (2e hands enzo...) blijft toch gewoon open?

@bhenn make yourself happy and buy what you want!​

 
Helaas heb ik een keuze gemaakt wat ik wil gaan rijden en nu lijkt het er op dat ik dus de komende 5 weken niets kan gaan kopen:S
Is wel een beetje toevallig ja, dat jij eindelijk weet wat je wilt gaan rijden, en dat juist dan ons kabinet unaniem besluit een lock-down door te voeren... denk je dat er een verband is? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan