Advies aanschaf eerste motor

BeRThenn

Die hard MF'er
10 mrt 2020
781
854
Capelle aan den IJssel
Facebook
Instagram
Ik weet niet of dit het juiste topic is anders hoor ik graag waar ik met deze vraag terecht kan en haal ik dit bericht weer weg.

Na 40 jaar wachten ben ik nu aan het lessen en heb theorie en AVB al gehaald en binnenkort AVD doen, dus ben me een beetje aan het orienteren .

Ik les nu op een Kawasaki versys 650, wat ik op zich best wel een leuke motor vind maat toch denk ik zelf niet snel zal kopen. Erg kaal zeker voor woon werk verkeer wil ik wel iets van 10tbescherming tegen weersinvloeden bij slecht weer.

Ik wil een motor kopen om na het behalen van het A bewijs rijervaring op te doen. Dus met redelijk weer een keer of 3 per week woon werk verkeer (ca 25km/rit, A16,A15) en zo af en toe een ritje just for fun.

Het zal een 2e hands worden en ik heb een budget tot ca 4500 a 5000.

Aangezien ik nu met de 650 les denk ik niet dat ik een motor met een veel kleinere cylinder inhoud wil, dit bevalt me wel in de praktijk.

Mijn wensen: Na updat

  • Tour model/all road model ?
  • Comfortabel/enigszins beschut bij slecht weer
  • ABS (heb ik ook op mijn lesmotor )
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Betrouwbaar/storingsarm, daarom Japanners bovenaan.
  • Liefst <15 jaar oud , kreeg als tip dat ik voor goede ABS <10 jaar zou moeten kiezen.
  • Wel wat spullen mee kunnen nemen ( top koffer/zijkoffers)
  • Partner moet ook goed/redelijk comfortabel mee kunnen achterop
    Zelf weeh ik ca 90 kg, partner rond de 70 kg
  • Wendbaar want zal ook met regelmaat de stad in willen.


Waar ik tot nu toe naar heb gekeken :

  • Honda NT 700 V Deauville
  • Yamaha diversion (maar heeft denk ik geen ABS)

  • Suzuki Bandit (denk ik ketting)
  • Kawasaki Z 750 R
  • BWM 850 R

  • Misschien nog wel e.e.a. over het hoofd gezien in mijn eerste zoektocht. Het is lastig om met zo veel verschillende types een idee te krijgen wat ik zou willen
  • Ik heb het gevoel dat ik wel iets kan vinden wat aan mijn eisen moet voldoen maar ik heb niet zo veel ervaring nog dus kan misschien best wel een paar belangrijke punten vergeten.?

  • Zelf sleutelen ga ik denk ik niet doen. Ik heb jaren aan brommers en auto’s gesleuteld en was dat een beetje zat geworden.
VAast bedankt voor alle tips
Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me niet blindstaren op cardan.. vaak zijn dat de wat duurdere motoren en heb je daardoor automatisch een wat oudere motor voor dat budget.

Als je bijv. kijkt naar een NC700X/NC750X, die "verdient" het gemis van een cardan vele malen terug in het makkelijke onderhoud en het zeer zuinige verbruik.
Het is misschien niet de meest snelle en avontuurlijke motor.. maar voldoet wel aan al je eisen.
 
Ik weet niet of dit het juiste topic is anders hoor ik graag waar ik met deze vraag terecht kan en haal ik dit bericht weer weg.

Na 40 jaar wachten ben ik nu aan het lessen en heb theorie en AVB al gehaald en binnenkort AVD doen, dus ben me een beetje aan het orienteren .

Ik les nu op een Kawasaki versys 650, wat ik op zich best wel een leuke motor vind maat toch denk ik zelf niet snel zal kopen. Erg kaal zeker voor woon werk verkeer wil ik wel iets van bescherming tegen weersinvloeden bij slecht weer.

Ik wil een motor kopen om na het behalen van het A bewijs rijervaring op te doen. Dus met redelijk weer een keer of 3 per week woon werk verkeer (ca 25km/rit, A16,A15) en zo af en toe een ritje just for fun.

Het zal een 2e hands worden en ik heb een budget tot ca 4500 a 5000.

Aangezien ik nu met de 650 les denk ik niet dat ik een motor met een veel kleinere cylinder inhoud wil, dit bevalt me wel in de praktijk.

Mijn wensen:

  • Tour model ?
  • Comfortabel/enigszins beschut bij slecht weer
  • ABS (heb ik ook op mijn lesmotor )
  • Onderhoudsvriendelijk (cardan of riem?)
  • Betrouwbaar/storingsarm, daarom Japanners bovenaan.
  • Liefst <15 jaar oud
  • Wel wat spullen mee kunnen nemen ( top koffer/zijkoffers)
  • Partner moet ook goed/redelijk comfortabel mee kunnen achterop
  • Wendbaar want zal ook met regelmaat de stad in willen.

Waar ik tot nu toe naar heb gekeken :

  • Honda NT 700 V Deauville
  • Yamaha diversion (maar heeft denk ik geen ABS)

  • Suzuki Bandit (denk ik ketting)
  • Kawasaki Z 750 R
  • BWM 850 R

  • Misschien nog wel e.e.a. over het hoofd gezien in mijn eerste zoektocht. Het is lastig om met zo veel verschillende types een idee te krijgen wat ik zou willen
  • Ik heb het gevoel dat ik wel iets kan vinden wat aan mijn eisen moet voldoen maar ik heb niet zo veel ervaring nog dus kan misschien best wel een paar belangrijke punten vergeten.?

  • Zelf sleutelen ga ik denk ik niet doen. Ik heb jaren aan brommers en auto’s gesleuteld en was dat een beetje zat geworden.
VAst bedankt voor alle tips
Bert
Elke motor is wendbaar (als de bestuurder kan rijden), en ketting/cardan/riem maakt in principe niet uit: ketting smeren is een klein klusje dat je meepakt als je de motor even controleert, en een Scott-oiler kan er ook altijd op. Onder het kopje "onderhoudsvriendelijk" zou ik eerder kijken naar het onderhoudsinterval (6000 km voor de meeste Suzuki's en Kawa's, 10000 km voor de meeste Yamaha's, en meestal 10000 of 12000 km voor Honda's), alsook het interval voor kleppen stellen (loopt uiteen van 24000 tot 40000 km). Want dat - en natuurlijk de actuele staat van onderhoud t.t.v. de aankoop - is waar de onderhoudskosten vooral door bepaald zullen worden.

Verder, als je een wat jongere Japanner zoekt met cardan, dan kijk je automatisch naar een handjevol zware toermotoren, want heel erg veel cardanfietsen werden er in de laatste 15 jaar niet meer gemaakt: dure en zware (onafgeveerd gewicht!) constructie, en om die reden eigenlijk alleen nog maar te vinden op enkele topmodellen. Een Japanse motor met riemaandrijving die jonger is dan 15 jaar én voldoet aan de overige punten op je lijstje .... die ken ik eigenlijk niet. Enige wat me te binnen schiet, met een riem en passend bij jouw wensenlijstje, is een BMW F800GT. Maar dat is geen Japanner, en een goed exemplaar vind je niet binnen het opgegeven budget.

Mijn advies: vergeet voor nu dat lijstje, en zoek de grotere motorzaken op. Ga rondkijken, ga proefzitten en -rijden, voelen, ruiken, etc. en bepaal zelf wat je mooi en fijn vind. Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt ga je geen motor uitzoeken op het internet. Al die lijstjes zijn lekker rationeel, maar zeker dit lijstje is heel erg beperkend, en als je je droommotor treft dan vergeet je dat toch allemaal weer. Oja, en als je een motor met ABS wilt waar je ook echt wat aan hebt, dan zou ik het leeftijdscriterium op jonger dan 10 jaar zetten.

Nog 2 puntjes:

Je zegt dat je een Versys - die op zich best een redelijke windbescherming biedt - al te kaal vind, en meer bescherming tegen rijwind (etc) zoekt. Dan zoek je dus onder de Japanners naar een 700 Deauville, of een zware toermotor (Pan European, Kawasaki 1400 GTR, Yamaha FJR). Ziezo: klaar. Want dat zijn de enige alternatieven die zoiets bieden (al is het verschil ook maar betrekkelijk: een goed of een slecht motorpak maakt meer verschil). Waarschijnlijk zul je dan ook je budget wat moeten oprekken. Al het andere - allroads zoals b.v. V-Strom, NC-X (of Versys...), of moto’s met tophalfkuipjes (Bandit, CBF-S, Diversion, Fazer) - doen niet veel anders dan de Versys die je nu al te kaal vind.

Als je regelmatig met z’n tweetjes op het ding wilt gaan zitten, dan is het misschien handig om er even bij te vermelden hoe lang en hoe zwaar jullie zijn, want dat zegt iets over het formaat motor dat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me niet blindstaren op cardan.. vaak zijn dat de wat duurdere motoren en heb je daardoor automatisch een wat oudere motor voor dat budget.

Als je bijv. kijkt naar een NC700X/NC750X, die "verdient" het gemis van een cardan vele malen terug in het makkelijke onderhoud en het zeer zuinige verbruik.
Het is misschien niet de meest snelle en avontuurlijke motor.. maar voldoet wel aan al je eisen.
Hi chris dank voor jou suggesties, ik had cardan idd toegevoegd voor he onderhoudsvrije . Ik ben ook niet echt op zoek naar de meest snelle/avontuurlijke motor. Ik wil gewoon iets wat lekker rijdt en ook de duo nog een beetje comfortable mee kan.
Ik heb overigens mijn lijstje al wat aangepast na overleg met rijintructeur
 
Hi chris dank voor jou suggesties, ik had cardan idd toegevoegd voor he onderhoudsvrije . Ik ben ook niet echt op zoek naar de meest snelle/avontuurlijke motor. Ik wil gewoon iets wat lekker rijdt en ook de duo nog een beetje comfortable mee kan.
Ik heb overigens mijn lijstje al wat aangepast na overleg met rijintructeur
Ik doe elke dag hetzelfde ritje a16 a15
Doe het sinds 3 jaar op een Tracer 900 inmiddels 40k km op de teller scotoiler erop en heb nog de 1e kettingset.
Wordt alleen wat viezer dan cardan.
Ligt alleen wat buiten je budget
 
Elke motor is wendbaar (als de bestuurder kan rijden), en ketting/cardan/riem maakt in principe niet uit: ketting smeren is een klein klusje dat je meepakt als je de motor even controleert, en een Scott-oiler kan er ook altijd op. Onder het kopje "onderhoudsvriendelijk" zou ik eerder kijken naar het onderhoudsinterval

Als je regelmatig met z’n tweetjes op het ding wilt gaan zitten, dan is het misschien handig om er even bij te vermelden hoe lang en hoe zwaar jullie zijn, want dat zegt iets over het formaat motor dat je wilt.
@DucBMW WOW dat is nog eens een uitgebreid advies Super!\
kawa.JPG

Dit is de lesmotor. En die vind ik idd best een beetje spartaans;)

De Honda's en Yamaha's trekken me ook zeker, ik in mijn bromfiets tijd, long ago op beide merken gereden en die bevoelen me goed;)

Ik ben natuurlijk al eens een motorzaak binnen gelopen en zag al snel door de bomen het bos niet meer.
Een hele zware tourmoter was ook niet mijn idee, ik heb gisteren ook even advies aan mijn instructeur gevragd en die raadde gelijk een riem af. En hij zou ook gewoon voor een ketting gaan.
Hij rijdt zelf wel op een Yamaha net cardan overigens ;)

Mijn topic heb ik wat ge-update ook gewicht toegevoegd.( 90 kg en 70 kg)
En ik kan nu wel gaan kijken bij een motor zaak , maar kan nog niets gaan kopen want moet eerst AVD halen he;)
Bert
 
Ik denk dat je met een Deauville precies hebt wat je zoekt!

Kijk, als je ook wat leuks wilt, kom je automatisch bij Moto Guzzi terecht. Maar dat wil je vast niet.
Ik zie wel een paar deauvilles staan ja;)
Kreeg er ook een aangeboden uit de familie kring maar die si wel aan de anderre kant van het land;)
 
Een Versys of Vstrom is minder kaal dan je denkt en biedt best goede bescherming tegen de elementen, al is er altijd wel wat te doen met/om de ruitjes. Zowel letterlijk als figuurlijk. Bij MDI in Ravenstein kun je proefrijden, maar van de beperkte ervaring die ik heb opgedaan zul je bij een motor die geen zware toermotor is met een groot voorscherm geen perfecte windafscherming vinden. Wat mij vooral opviel toen ik proef ging rijden met diverse motoren is dat er altijd wel wat te zeiken is op een motor, alleen krijg je bij de een een gevoel: Daar leer ik wel mee leven en de andere wat een kutding, niks voor mij. Zou binnen je budget gewoon met van alles proefrijden als je je AVD hebt, dan voel je vanzelf wat je wel of niet aanspreekt.

Mijn maatje wil later als hij groot is een naked (hij is jong, wild en enthousiast), maar raakt niet uitgesproken over hoe fijn mijn Vstrom reed toen hij hem een keer leende voor een weekendje Luxemburg, niet gehinderd door enige ervaring of zitvlees.
 
Dat is het doel geweest lijkt het ja, maar het lijkt mij nog teveel op een Versys. Zelf heb ik ook op een er6n gelest, dit was inderdaad spartaans. Mijn huidige motor heeft een minuscuul puig aftermarket windschermpje en dit was al een behoorlijke upgrade. Ik denk dat je op een originele Versys behoorlijk tevreden gaat zijn.:}
 
@DucBMW WOW dat is nog eens een uitgebreid advies Super!\Bekijk bijlage 1511289
Dit is de lesmotor. En die vind ik idd best een beetje spartaans;)

De Honda's en Yamaha's trekken me ook zeker, ik in mijn bromfiets tijd, long ago op beide merken gereden en die bevoelen me goed;)

Ik ben natuurlijk al eens een motorzaak binnen gelopen en zag al snel door de bomen het bos niet meer.
Een hele zware tourmoter was ook niet mijn idee, ik heb gisteren ook even advies aan mijn instructeur gevragd en die raadde gelijk een riem af. En hij zou ook gewoon voor een ketting gaan.
Hij rijdt zelf wel op een Yamaha net cardan overigens ;)

Mijn topic heb ik wat ge-update ook gewicht toegevoegd.( 90 kg en 70 kg)
En ik kan nu wel gaan kijken bij een motor zaak , maar kan nog niets gaan kopen want moet eerst AVD halen he;)
Bert
In je openingpost zeg je dat je op een Versys lest, maar euh ... dat is toch helemaal geen Versys? Dat maakt het allemaal een beetje anders: in principe kun je nu alles met enige vorm van kuip overwegen, inclusief een (echte) Versys, Suzuki V-Strom, Bandit (S-versie), GSx-F, Honda’s CBF-S, VFR, Transalp, Yamaha Diversions en Fazers, etc.

zoals @Michielo1976 terecht opmerkt zijn kuipen niet per se zaligmakend: d.m.v. proefrijden (met passagier!) zul je moeten vaststellen of het allemaal een beetje werkt voor jullie ,is heel persoonlijk namelijk, maar m.b.v. after-market ruitjes en/of opzetstukken is er vaak wel wat goeds van te maken. Dat geldt zelfs voor de grote zware toermotoren, want de enige daarvan die (nabij) perfect is - qua bescherming tegen wind en elementen - is de BMW 1100/1150/1200/1250 RT, maar dat is geen Japanner, ver buiten budget, moet je aanspreken, en zelfs dat ding kent eigenaren die klagen over de kuipruit (maar die moeten eigenlijk gewoon gaan autorijden, vind ik).

Verder wil je er mss rekening mee houden dat Japanse motoren maar zeer zelden zijn gemaakt voor Europese bestuurders (lengte, gewicht), en als je regelmatig met z’n tweeën op pad gaat, dan wil je vroeg of laat een betere achterschokdemper, en mss een aanpassing van de voorvering. Omdat je gebruikt gaat kopen, sowieso even rekening houden (qua budget) met het servicen van de vering/demping: maar weinig motorbezitters (m/v) investeren daar in. Kost niet de hele wereld, maar het maakt of breekt de rij- en stuureigenschappen van - en dus het plezier met - de motor.

Succes met het lijstje verder ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is het doel geweest lijkt het ja, maar het lijkt mij nog teveel op een Versys. Zelf heb ik ook op een er6n gelest, dit was inderdaad spartaans. Mijn huidige motor heeft een minuscuul puig aftermarket windschermpje en dit was al een behoorlijke upgrade. Ik denk dat je op een echte Versys behoorlijk tevreden gaat zijn.:}
Na die lesmotor gezien te hebben denk ik dat ook ja, en hetzelfde geldt dan ook voor een V-Strom, Bandit S, of soortgelijk apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het doel geweest lijkt het ja, maar het lijkt mij nog teveel op een Versys. Zelf heb ik ook op een er6n gelest, dit was inderdaad spartaans. Mijn huidige motor heeft een minuscuul puig aftermarket windschermpje en dit was al een behoorlijke upgrade. Ik denk dat je op een originele Versys behoorlijk tevreden gaat zijn.:}
Laat maar, ik heb me vergist, ik zie nu de knipperlichten. Dit is zeker weten een er6n.
 
Laat maar, ik heb me vergist, ik zie nu de knipperlichten. Dit is zeker weten een er6n.
Ahh dat is dan een raadsel opgelost, ik had me daar dus mee vergist. Ze lijken ook best wel op elkaar voor een 'leek'.
@DucBMW en alle anderen dank voor al deze info, ik ga zeker eens wat proefritjes maken dan als ik het stempeltje er bij heb:)
Even kijken welke mortor zaken hie in de buurt van Rotterdam er zoal zijn :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Ik zie wel een paar deauvilles staan ja;)
Kreeg er ook een aangeboden uit de familie kring maar die is wel aan de andere kant van het land;)
Dat kan toch nauwelijks een argument zijn! 🤪
Met de trein of bij iemand achterop de motor er heen.
Na het afhalen heb je gelijk een flinke rit om het goede gevoel te krijgen. Desnoods doe ook nog een paar kronkelwegen op de thuisreis.

Ik lees hier al enkele keren dat het een motor met cardan moet zijn.
Afgezien dat ze zwaarder en duurder zijn moet je daar niet teveel gewicht aan toekennen.

Een ketting, zeker als je een smeersysteem op de motor hebt kan ook heel lang meegaan.
Net effe gecheckt mijn huidige ketting zit er nu 42.000km onder. (met Osco) Het einde van deze ketting komt nu wel in zicht!
Oke, oke je moet de ketting steeds in de gaten blijven houden vwb smering. Maar banden en remblokken behoeven ook aandacht.

Verder wil je er mss rekening mee houden dat Japanse motoren maar zeer zelden zijn gemaakt voor Europese bestuurders (lengte, gewicht), en als je regelmatig met z’n tweeën op pad gaat, dan wil je vroeg of laat een betere achterschokdemper, en mss een aanpassing van de voorvering.
Ik begrijp dat je ook vaker met z'n 2 op de motor wilt.
Japanse motoren klein? Ga eens op een Blackbird of een Pan of een FJR zitten. Dat zijn ECHT wel dikke motoren.
Een (mooie) Pan 1100 zou toch wel in het budget moeten passen.

Ik heb een FZ750 en een BB.
Voor rijden met 2 zal op de FZ niet super zijn. Het kan wel als je beiden klein van stuk bent.
Ben je beiden ietsje groter laat dan de FZ maar staan.
Op de Blackbird is er voldoende ruimte voor 2 zwaargewichten incl bagage.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan toch nauwelijks een argument zijn! 🤪
]
In je openingpost zeg je dat je op een Versys lest, maar euh ... dat is toch helemaal geen Versys? Dat maakt het allemaal een beetje anders: in principe kun je nu alles met enige vorm van kuip overwegen, inclusief een (echte) Versys, Suzuki V-Strom, Bandit (S-versie), GSx-F, Honda’s CBF-S, VFR, Transalp, Yamaha Diversions en Fazers, etc.


Verder wil je er mss rekening mee houden dat Japanse motoren maar zeer zelden zijn gemaakt voor Europese bestuurders (lengte, gewicht), en als je regelmatig met z’n tweeën op pad gaat, dan wil je vroeg of laat een betere achterschokdemper, en mss een aanpassing van de voorvering. Omdat je gebruikt gaat kopen, sowieso even rekening houden (qua budget) met het servicen van de vering/demping: maar weinig motorbezitters (m/v) investeren daar in. Kost niet de hele wereld, maar het maakt of breekt de rij- en stuureigenschappen van - en dus het plezier met - de motor.

Succes met het lijstje verder ;)
Ik heb gewoon even plaatjes zitten kijken van wat er wordt aangeboden.
De types die je aan geeft zien er heel wat 'aangekleder' uit en je hebt dus helemaal gelijk over het gaan kijken.
Banditr en CBF vind ik iig mooi op de foto Transaplp ook Vstrom spreekt me minder aan,
Het gaat in ieder geval en interessante tijd worden om daar uit te komen:)
De japanse motoren spreken mij zeker ook aan in het algemeen.
Bert
 
Dat kan toch nauwelijks een argument zijn! 🤪
Met de trein of bij iemand achterop de motor er heen.
Na het afhalen heb je gelijk een flinke rit om het goede gevoel te krijgen. Desnoods doe ook nog een paar kronkelwegen op de thuisreis.

Ik lees hier al enkele keren dat het een motor met cardan moet zijn.
Afgezien dat ze zwaarder en duurder zijn moet je daar niet teveel gewicht aan toekennen.

Een ketting, zeker als je een smeersysteem op de motor hebt kan ook heel lang meegaan.
Net effe gecheckt mijn huidige ketting zit er nu 42.000km onder. (met Osco) Het einde van deze ketting komt nu wel in zicht!
Oke, oke je moet de ketting steeds in de gaten blijven houden vwb smering. Maar banden en remblokken behoeven ook aandacht.


Ik begrijp dat je ook vaker met z'n 2 op de motor wilt.
Japanse motoren klein? Ga eens op een Blackbird of een Pan of een FJR zitten. Dat zijn ECHT wel dikke motoren.
Een (mooie) Pan 1100 zou toch wel in het budget moeten passen.

Ik heb een FZ750 en een BB.
Voor rijden met 2 zal op de FZ niet super zijn. Het kan wel als je beiden klein van stuk bent.
Ben je beiden ietsje groter laat dan de FZ maar staan.
Op de Blackbird is er voldoende ruimte voor 2 zwaargewichten incl bagage.
Ik ben bekend met FJR-en en Pannen, want ik versleet er aardig wat. Voor zowel de FJR als de Pan geldt dat de standaard schokdemper (achter) eigenlijk tekortschiet voor het rijden met twee uit de kluiten gewassen Hollanders erop, al dan niet met bagage (TS wil ook koffers). Waar een wil is is een weg, maar na een upgrade rijdt zo'n ding gewoon 10 keer beter. En natuurlijk zijn die dingen groter dan een 600-650-700 equivalent, maar of TS dat nodig heeft moet-ie zelf bepalen, want we weten nog niet hoe lang hij en de voorziene passagier zijn. Als ze allebei meer dan 2 meter lang zijn, dan is een FJR echt wel klein ;) , al is dat ook heel persoonlijk, wat je daar van vind.

Daarnaast is het de vraag of TS - die op zoek is naar een handelbare motor, en nog weinig ervaring heeft - daadwerkelijk blij wordt van een motor die rijklaar meer dan 300 kg weegt - oftewel anderhalf tot twee keer zoveel als de huidige lesmotor - maar ook dat is een kwestie van uitproberen.

Een Pan 1100 past misschien wel binnen budget, maar is (veel) ouder dan 15 jaar, en valt daarmee buiten de criteria. Sowieso denk ik dat TS er goed aan doet - aangezien-ie een betrouwbare en qua onderhoud niet al te kostbare motor wil - zijn pijlen te richten op iets eenvoudigers: een klein beetje achterstallig onderhoud - en zeker als er mankementen zijn - kunnen bij zo'n toerreus flink in de papieren lopen.
 
Laatst bewerkt:
Enige nadeel aan de Pan is dat je een halve dag bezig bent om de schokbreker te demonteren en daarna weer een halve dag om te monteren. 😅
 
Ik ben bekend met FJR-en en Pannen, want ik versleet er aardig wat. Voor zowel de FJR als de Pan geldt dat de standaard schokdemper (achter) eigenlijk tekortschiet voor het rijden met twee uit de kluiten gewassen Hollanders erop, al dan niet met bagage (TS wil ook koffers). Waar een wil is is een weg, maar na een upgrade rijdt zo'n ding gewoon 10 keer beter. En natuurlijk zijn die dingen groter dan een 600-650-700 equivalent, maar of TS dat nodig heeft moet-ie zelf bepalen, want we weten nog niet hoe lang hij en de voorziene passagier zijn. Als ze allebei meer dan 2 meter lang zijn, dan is een FJR echt wel klein ;) , al is dat ook heel persoonlijk, wat je daar van vind.

Daarnaast is het de vraag of TS - die op zoek is naar een handelbare motor, en nog weinig ervaring heeft - daadwerkelijk blij wordt van een motor die rijklaar meer dan 300 kg weegt - oftewel anderhalf tot twee keer zoveel als de huidige lesmotor - maar ook dat is een kwestie van uitproberen.
.
Kijk zo krijg ik toch al een heel beeld van punten die ik mee kan overwegen. Ik ben 185 lang en partner 170
I had er niet bij stilgestaan dat een cardan en alles er omheen veel meer zou wegen.
 
Kijk zo krijg ik toch al een heel beeld van punten die ik mee kan overwegen. Ik ben 185 lang en partner 170
I had er niet bij stilgestaan dat een cardan en alles er omheen veel meer zou wegen.

De cardan maakt het geheel uiteraard zwaarder, maar over het algemeen zijn het vooral de zwaardere toermotoren die een cardan hebben. Het is dus niet alleen de cardan die het zwaar maakt, maar de combinatie van eigenschappen die bij een zware toerfiets horen.

Lichtere motoren met cardan zijn er maar weinig, Deauville/ NTV of een K75 en dan heb je het meeste wel gehad. En dat zijn ook nog niet echt lichtgewichten.
 
Kijk zo krijg ik toch al een heel beeld van punten die ik mee kan overwegen. Ik ben 185 lang en partner 170
I had er niet bij stilgestaan dat een cardan en alles er omheen veel meer zou wegen.
Er zijn, naast de cardan, nog we; een paar redenen waarom die toerbuffels zo zwaar zijn ;)

De reden dat je een cardan heden ten dage eigenlijk alleen nog maar op zware motoren aantreft is omdat een cardan (1) duur is, en (2) een veel hoger onafgeveerde massa geeft dan b.v. een motorfiets met ketting of riem. Die hoge onafgeveerde massa vraagt - als je tenminste hecht aan een beetje behoorlijk rijgedrag - om een raffinement qua demping dat bij een verhoudingsgewijs lichte motorfiets lastig te bereiken is, omdat de verhouding onafgeveerde en afgeveerde massa ongunstiger is. Naarmate de motorfiets zelf (het afgeveerde deel) zwaarder is, maakt dat beetje extra onafgeveerde massa minder uit.

Sowieso is de kwaliteit van kettingen een heel stuk verbeterd t.o.v. de tijd dat er nog lichtere cardan-fietsen gemaakt werden, want zoals je in dit topic diverse keren leest zijn er een boel die 40 duizend km (en wss nog wel meer) met een kettingset doen. Dat kwam in - zeg - de jaren 80 en 90 (vorige eeuw, slik) eigenlijk niet voor.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso is de kwaliteit van kettingen een heel stuk verbeterd t.o.v. de tijd dat er nog lichtere cardan-fietsen gemaakt werden, want zoals je in dit topic diverse keren leest zijn er een boel die 40 duizend km (en wss nog wel meer) met een kettingset doen. Dat kwam in - zeg - de jaren 80 en 90 (vorige eeuw, slik) eigenlijk niet voor.

Met mijn Tracer doe ik inderdaad al 40k km mijn vorige motor een XT660Z 13k km met een ketting-tandwiel set.
Veel heeft ook te maken met het blok en bijkomende belasting.
daarvoor had ik een cardan motor (BT1100)
 
Terug
Bovenaan Onderaan