Advies aanschaf eerste motor

Bij mijn KTM - die hele beste rukken in de ketting geeft - zit de ketting er nu circa 30k km op, en het ding is nog als nieuw, heeft zelfs nog nooit afgesteld hoeven te worden. Veel hangt idd af van het type motor, het onderhoud, en de kwaliteit van de spullen die er gemonteerd zijn. Maar de brave viercilinder Bol d’Orren die ik vroeger reed, deden hooguit 10, misschien 15 duizend km met een kettingset. Je was in die tijd een hele baas als je 25k km met een (toen) hypermoderne O-ringketting deed, terwijl dat anno nu eigenlijk vrij gebruikelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb donderdag lekekr het A gehaald en morgen het nieuwe roze kaartje aanvragen.
Dan eens kijken wanneer ik echt kan gaan shoppen voor mijn eerste brommer;)
Liefst wil ik ook een motor die wat minder herrie maakt . Iemand vertelde dat ik dan best een 4 cylinder kan hebben, klopt dat?
greets Bert
 
Ik denk dat het voornaamste verschil gemaakt gaat worden door de uitlaat(demper) die erop zit: is die origineel of niet? Het aantal cilinders maakt wat dat betreft niet evident iets uit, hooguit v.w.b. de klank. Gefeliciteerd met het A-tje.
 
Ik denk dat het voornaamste verschil gemaakt gaat worden door de uitlaat(demper) die erop zit: is die origineel of niet? Het aantal cilinders maakt wat dat betreft niet evident iets uit, hooguit v.w.b. de klank. Gefeliciteerd met het A-tje.
@DucBMW Okee dan is dat ds geen reden om voor 4 te gaan.
Net naar gemeentehuis gewest en over een week kan het nieuwe kaatje ophalen. Heerlijk idee:)
 
Ik heb zelf gelest op een Yamaha XJ6 en daar zit echt geen bescherming tegen de elementen op. Heb nu een BMW R1150RT. En ja, die motor is een stukje zwaarder, maar je voelt dan tenminste wel dat je iets tussen je benen hebt. En dan ook nog eens iets dat zich verrassend gemakkelijk laat sturen.
Dus een BMW boxer motor uit de RT serie is helemaal zo’n gek idee nog niet (wel even checken of de ABS op de juiste manier onderhouden is)
 
Zelf begonnen met een CBR600F3, Ook woon-werk gereden, de hele winter door en dat is me niet tegengevallen.
Goed pak doet wonderen.
Nu bijna 3/4 jaar en ruim 8000km verder de CBR verkocht en een 1300 Pan European gekocht.
Stuk zwaarder en lomper en minder beleving met rijden dan de CBR.
Wel een geweldige machine die goed stuurt, vlot kan rijden en heel wat comfortabeler is dan de CBR.
Alleen het achteruit de garage in is nog een klus _O-
Ik heb zeker geen spijt van mijn start op de CBR, ondanks dat er geen ABS etc. opzit heb ik heerlijk gereden en flink wat rijervaring opgedaan.

Ik zou zeker weer beginnen met een goedkope (tot 2000,-) motor.
Merk dat ik de CBR na een jaar voor dezelfde prijs heb kunnen verkopen waarvoor ik hem heb gekocht en nu toch makkelijker een duurdere motor heb gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Zelf begonnen met een CBR600F3, Ook woon-werk gereden, de hele winter door en dat is me niet tegengevallen.
Goed pak doet wonderen.
Nu bijna 3/4 jaar en ruim 8000km verder de CBR verkocht en een 1300 Pan European gekocht.
Stuk zwaarder en lomper en minder beleving met rijden dan de CBR.
Wel een geweldige machine die goed stuurt, vlot kan rijden en heel wat comfortabeler is dan de CBR.
Alleen het achteruit de garage in is nog een klus _O-
Ik heb zeker geen spijt van mijn start op de CBR, ondanks dat er geen ABS etc. opzit heb ik heerlijk gereden en flink wat rijervaring opgedaan.

Ik zou zeker weer beginnen met een goedkope (tot 2000,-) motor.
Merk dat ik de CBR na een jaar voor dezelfde prijs heb kunnen verkopen waarvoor ik hem heb gekocht en nu toch makkelijker een duurdere motor heb gekocht.
@Diver2000
Mijn budget is zo tot rond 4000 maar wil echt wel ABS hebben.
Ik had dat op miojn lesmotor ook en voel me daar echt beter bij.
zit ook te denken of ik niet eens wat kan gaan huren voor een dagje om iig wat ervaring te houden na het lessen
Ik mis het rijden nu al na 2 weken en het rose kaartje begint te jeuken;)
Ik zag iets als motorshare waar je redelijk voordelig zou kunnen huren zo te zien.
 
Ik heb zelf gelest op een Yamaha XJ6 en daar zit echt geen bescherming tegen de elementen op. Heb nu een BMW R1150RT. En ja, die motor is een stukje zwaarder, maar je voelt dan tenminste wel dat je iets tussen je benen hebt. En dan ook nog eens iets dat zich verrassend gemakkelijk laat sturen.
Dus een BMW boxer motor uit de RT serie is helemaal zo’n gek idee nog niet (wel even checken of de ABS op de juiste manier onderhouden is)
Dat lijkt me oom best een mooie ja Al wilde ik eigelijk onder de 1000CC beginnen
Zie er ook en aantal binnen mijn budget in de winkels aangeboden.
Wel iets anders dan de honda deauville waar ik ook aan zit te denken;)
 
@Diver2000
Mijn budget is zo tot rond 4000 maar wil echt wel ABS hebben.
Ik had dat op miojn lesmotor ook en voel me daar echt beter bij.
zit ook te denken of ik niet eens wat kan gaan huren voor een dagje om iig wat ervaring te houden na het lessen
Ik mis het rijden nu al na 2 weken en het rose kaartje begint te jeuken;)
Ik zag iets als motorshare waar je redelijk voordelig zou kunnen huren zo te zien.

Dat kan zeker, maar ben je van plan om het hele jaar te rijden, of voornamelijk als het mooi weer is? In het laatste geval zal de kans dat ABS in moet grijpen aanzienlijk minder worden vooropgesteld dat je niet in een keer je remmen vol aanspreekt en dan nog zul je sneller over je voorruitje heen vliegen dan je wielen blokkeren. Hooguit het achterwiel, maar dat is makkelijk op te lossen door je achterrem los te laten.
 
@Diver2000
Mijn budget is zo tot rond 4000 maar wil echt wel ABS hebben.
Ik had dat op miojn lesmotor ook en voel me daar echt beter bij.
zit ook te denken of ik niet eens wat kan gaan huren voor een dagje om iig wat ervaring te houden na het lessen
Ik mis het rijden nu al na 2 weken en het rose kaartje begint te jeuken;)
Ik zag iets als motorshare waar je redelijk voordelig zou kunnen huren zo te zien.

Motorshare is zeker een optie.
Ik vond ABS niet heel belangrijk op mijn eerste motor, Ze hebben jaren zonder gereden en afgelopen winter op mijn CBR zonder ABS nooit verrast. Ik wilde juist beginnen met een goedkopere startmotor om te leren rijden. Dan doet het ook minder pijn als hij een keer valt, weet ik nu uit ervaring.......
Nu na 3/4 jaar een Pan European gekocht als betere motor en ja dat remt strakker maar zeker geen spijt van mijn goedkopere beginnersmotor.
 
Laatst bewerkt:
@Michielo1976
@Diver2000
Motorshare is zeker een optie.
Ik vond ABS niet heel belangrijk op mijn eerste motor, Ze hebben jaren zonder gereden en afgelopen winter op mijn CBR zonder ABS nooit verrast. Ik wilde juist beginnen met een goedkopere startmotor om te leren rijden. Dan doet het ook minder pijn als hij een keer valt, weet ik nu uit ervaring.......
Nu na 3/4 jaar een Pan European gekocht als betere motor en ja dat remt strakker maar zeker geen spijt van mijn goedkopere beginnersmotor.
Ik ga niet echt winter rijden denk ik. Maar ik voel me net wat beter met ABS.:)
Zo'n Pan European ziet er ook fraai uit zeg
 
@Michielo1976
@Diver2000

Ik ga niet echt winter rijden denk ik. Maar ik voel me net wat beter met ABS.:)
Zo'n Pan European ziet er ook fraai uit zeg

Heerlijke motor.
Pan.jpg
 
Ik heb zelf gelest op een Yamaha XJ6 en daar zit echt geen bescherming tegen de elementen op. Heb nu een BMW R1150RT. En ja, die motor is een stukje zwaarder, maar je voelt dan tenminste wel dat je iets tussen je benen hebt. En dan ook nog eens iets dat zich verrassend gemakkelijk laat sturen.
Dus een BMW boxer motor uit de RT serie is helemaal zo’n gek idee nog niet (wel even checken of de ABS op de juiste manier onderhouden is)

Hier helemaal mee eens. Hoewel 1200cc erg indrukwekkend klinkt, zijn de R1150 en R1200 modellen vriendelijk te rijden. Geen snelheidsmonsters, maar wel vlot en wendbaar. Zodra je rolt merk je niet dat het een zwaardere motor is, gewicht zit vrij laag dus de stabiliteit is er. Eventueel kan je ook kijken naar de R1150RS, de sport-tour versie. Net iets lichter, minder windbescherming en iets actievere zit.

De R850 modellen van BMW zijn eigenlijk identiek aan de R1150 modellen, behalve kleinere cilinderinhoud. Qua gewicht en stuurgedrag maakt het niks uit, dus zou lekker voor de meer gangbare 1150/1200 modellen gaan.

Wil je eens een R1200RT rijden, je bent welkom. Ik ben van plan mn R1200RT via motoshare aan te gaan bieden namelijk :)
 
Ik was vandaag bij een motorzaak en zag daar een Honda NC750 staan die lijkt me ook een leuke motor om te beginnen.
Wat denken jullie van zo'n brommer?
 
Ik was vandaag bij een motorzaak en zag daar een Honda NC750 staan die lijkt me ook een leuke motor om te beginnen.
Wat denken jullie van zo'n brommer?

Even heel sneaky "reclame maken"

Ja.. de NC750 is zeker een geschikte eerste motor. Veel koppel onderin en een zeer betrouwbaar zuinig blok.
Heb toevallig die van mij te koop staan.. mocht je interesse hebben stuur even een DM dan stuur ik je wat details door.

Edit: zie trouwens in de reactie eerder in dit topic dat ik hem al eens aangeraden had.. :P
 
Zeker als je voor 't woon/werkverkeer op de autosnelweg moet rijden, is wel zo comfortabel *D .

gr. Leo
Hi Leo, en de andere BWM liefhebbers,
Hoe zit dat met onderhoud en reparaties een deze motoren?
Ik hoor van Hondan dat ze erg betrouwbaar zijn en zuinig in onderhoud.
Di RT modellen spreken me ook echt aan,
Hopelijk binnenkort even een paar verschillende motoren en dagje huren dat geeft ook een beetje meer idee wat ik fijn vind en dat weet je denk ik ook niet na 20 min proefrit
 
Ik heb de R80 net een beurt laten geven, na 120.000 km zelf 3000 erop gereden, zelf 1x wat olie bijgedaan en verders niks. Kwam niks bijzonders uit de beurt, de motor rijdt ook heel fijn. De R80 moet ik na 6000km weer terugbrengen.

Die RT is heel comfortabel, maar als die stilstaat is 't wel efkes wennen aan 't gewicht en de omvang t.o.v. de R80. Voor de herfst gaat ie ook naar de techneut voor een beurt/controle.

Ik zou zelf best wel 't e.e.a. kunnen doen, maar ik laat liever alles goed nakijken door een échte monteur, voor die paar centen rij ik dan weer met een veilig gevoel.

Met wat ik zo links en rechts zie en hoor schat ik Honda op no.1 voor betrouwbaarheid, maar er zullen best tabellen etc. op internet te vinden zijn wat dat betreft. En een R80 met de techniek van 35 jaar geleden vergelijken met een moderne fiets is ook al zoiets *D.


gr. Leo
 
Hi Leo, en de andere BWM liefhebbers,
Hoe zit dat met onderhoud en reparaties een deze motoren?
Ik hoor van Hondan dat ze erg betrouwbaar zijn en zuinig in onderhoud.
Di RT modellen spreken me ook echt aan,
Hopelijk binnenkort even een paar verschillende motoren en dagje huren dat geeft ook een beetje meer idee wat ik fijn vind en dat weet je denk ik ook niet na 20 min proefrit

De eerste generaties met de electronische ABS (tot 2007) moet ieder jaar nieuwe remvloeistof krijgen, ook bij stilstand, anders gaat de ABS pomp kapot. Grootste 'reguliere' kostenpost is nieuwe koppeling. Is een droge koppeling met 1 plaat (eigenlijk zoals auto's die ook hebben) met lange levensduur. Maar als ie gaat, moet de motor 'gesplitst' worden (voor- en achterkant los van elkaar) en dat is best wat werk. Ze lusten wel wat olie, zijn natuurlijk olie/luchtgekoeld dus dat hoort er bij. Iedere keer dat je normaal je ketting zou smeren, check je nu even het oliepeil. Verder geen echt slechte punten, zoals iedere motor: onderhoud is behoud.

Huren is zeker goed idee! Ik zie dat je in de buurt woont, mijn R1200RT ga ik aanmelden op Motoshare, stuur maar PM als je interesse hebt :)
 
Ik was vandaag bij een motorzaak en zag daar een Honda NC750 staan die lijkt me ook een leuke motor om te beginnen.
Wat denken jullie van zo'n brommer?
Fijn ding, niet alleen als eerste motor. Het is mijn derde en fijnste motor (in 32 jaar).
Rijdt stabiel, stuurt licht en neutraal, onderhoudsinterval 12.000 km, standaard bagageruimte, er zijn allerlei accessoires voor te verkrijgen, haalt 400 a 450 km op zijn 14 liter tankje. Koop het liefst een exemplaar waarvan de originele kettingset en banden al zijn vervangen (die zijn slecht). Wil je geen dct, dan is elk type goed. Wel dct, koop vanaf 2016.
 
Hi Leo, en de andere BWM liefhebbers,
Hoe zit dat met onderhoud en reparaties een deze motoren?
Ik hoor van Hondan dat ze erg betrouwbaar zijn en zuinig in onderhoud.
Di RT modellen spreken me ook echt aan,
Hopelijk binnenkort even een paar verschillende motoren en dagje huren dat geeft ook een beetje meer idee wat ik fijn vind en dat weet je denk ik ook niet na 20 min proefrit
Onderhoud en kosten van onderhoud zijn wel 2 heel verschillende dingen.
Verschilt per merk, motor en waar je het laat uitvoeren.
 
Bij genoemd budget en dan maximale betrouwbaarheid, comfort en gebruiksgemak zou ik met een grote boog om alles heenlopen waar zo'n wit/blauw/zwarte propeller op de tank zit.
2 Jaar geleden bij mij hetzelfde vraagstuk, een toermotor voor erbij (N+1 O-)) en vanwege mij voorkeur voor niet-4-cylinders als eerste naar diverse 1100 en 1150 RT's gekeken. Wat een rampenbakken, stuk voor stuk. Meestal met meerdere A4-tjes aan uitgevoerde reparaties of nog steeds defect. Versnellingsbakken, ABS-pompen, remkrachtversterkers etc.etc.. Vond het daarnaast allesbehalve geweldig rijden ook trouwens.
Heb op voorstel van de dealer waar de laatste bekeken 1150RT stond op een ST1300 gereden. Vrijwel meteen ver/gekocht. Inderdaad, een betere achterveer (bijvoorbeeld Wilbers LDC Nivomat) is niet overbodig. Acceptabel exemplaar met niet heel veel km's is intussen net te vonden voor dit budget. Enige kritiekpuntjes zijn er toch wel; de flinke warmetontwikkeling achter de kuip, de breedte ten hoogte van de spiegels tijdens filerijden en het toch wel enorme gewicht, maar dat voel je alleen bij stijgende haarspelden en de garage induwen. Wendbaarheid is rijdend opvallend hoog. Verder vind ik het voor zo'n bakbeest een top-ding. Ook het bippie van je passagier gaat hier echt niet te klagen hebben.
 
Laatst bewerkt:
=iii=<
Fijn ding, niet alleen als eerste motor. Het is mijn derde en fijnste motor (in 32 jaar).
Rijdt stabiel, stuurt licht en neutraal, onderhoudsinterval 12.000 km, standaard bagageruimte, er zijn allerlei accessoires voor te verkrijgen, haalt 400 a 450 km op zijn 14 liter tankje. Koop het liefst een exemplaar waarvan de originele kettingset en banden al zijn vervangen (die zijn slecht). Wil je geen dct, dan is elk type goed. Wel dct, koop vanaf 2016.
Dat is nuttige info. Het lijken me mij ook hele fijne motoren. Door de hiite nog niet wezen rijden helaas.
Hoe is het voor een eventuele passagier qua zitten?
Ook de 700 lijkt me niet verkeerd en is een stuk voordeliger.
Wat is er mis met de DCT's van voor 2016?
Greets,
Bert
 
Terug
Bovenaan Onderaan