Advies aanschaf eerste motor

Bij genoemd budget en dan maximale betrouwbaarheid, comfort en gebruiksgemak zou ik met een grote boog om alles heenlopen waar zo'n wit/blauw/zwarte propeller op de tank zit.
2 Jaar geleden bij mij hetzelfde vraagstuk, een toermotor voor erbij (N+1 O-)) en vanwege mij voorkeur voor niet-4-cylinders als eerste naar diverse 1100 en 1150 RT's gekeken. Wat een rampenbakken, stuk voor stuk. Meestal met meerdere A4-tjes aan uitgevoerde reparaties of nog steeds defect. Versnellingsbakken, ABS-pompen, remkrachtversterkers etc.etc.. Vond het daarnaast allesbehalve geweldig rijden ook trouwens.
Heb op voorstel van de dealer waar de laatste bekeken 1150RT stond op een ST1300 gereden. Vrijwel meteen ver/gekocht. Inderdaad, een betere achterveer (bijvoorbeeld Wilbers LDC Nivomat) is niet overbodig. Acceptabel exemplaar met niet heel veel km's is intussen net te vonden voor dit budget. Enige kritiekpuntjes zijn er toch wel; de flinke warmetontwikkeling achter de kuip, de breedte ten hoogte van de spiegels tijdens filerijden en het toch wel enorme gewicht, maar dat voel je alleen bij stijgende haarspelden en de garage induwen. Wendbaarheid is rijdend opvallend hoog. Verder vind ik het voor zo'n bakbeest een top-ding. Ook het bippie van je passagier gaat hier echt niet te klagen hebben.
Je opmerking over het onderhoud en reparaties van een RT zijn nogal wat ongenuanceerd. Vergeet niet dat de R1150RT ‘s al meteen een jaartje of 15 oud zijn. En aangezien het tourbuffels zijn, hebben ze meestal wel de nodige kilometers gereden en dus de nodige reparaties gehad. Er zitten namelijk nogal wat slijtage-onderdelen op een motor. Dat zal met een vergelijkbare Yamaha of Honda van die leeftijd niet anders zijn. Ik zou me eerder zorgen maken over een dergelijke motor als er geen reparaties waren geweest. En ja, de ABS is een dingetje, maar mits goed onderhouden is dat geen probleem. Denk ook dat er dan beter gekeken kan worden naar een R1200RT, aangezien we hier ook over een Honda NC750 praten van een paar jaar oud.
Hoe je vindt dat ie rijdt is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het in ieder geval fantastisch
 
Je opmerking over het onderhoud en reparaties van een RT zijn nogal wat ongenuanceerd. Vergeet niet dat de R1150RT ‘s al meteen een jaartje of 15 oud zijn. En aangezien het tourbuffels zijn, hebben ze meestal wel de nodige kilometers gereden en dus de nodige reparaties gehad. Er zitten namelijk nogal wat slijtage-onderdelen op een motor. Dat zal met een vergelijkbare Yamaha of Honda van die leeftijd niet anders zijn. Ik zou me eerder zorgen maken over een dergelijke motor als er geen reparaties waren geweest. En ja, de ABS is een dingetje, maar mits goed onderhouden is dat geen probleem. Denk ook dat er dan beter gekeken kan worden naar een R1200RT, aangezien we hier ook over een Honda NC750 praten van een paar jaar oud.
Hoe je vindt dat ie rijdt is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het in ieder geval fantastisch

Helemaal mee eens. Als voorbeeld, mijn R1200RT uit 2005 staat nog net geen 175000 km op, ziet er desondanks nog netjes uit en rijdt echt uitstekend. Dealeronderhouden, dus alle onderhoudsbeurten samen zullen wel een beste duit hebben gekost, maar dat is duidelijk ook het geld waard.
 
Ik heb voor woensdag een honda NC750 DCT gehuurd ik ben benieuwd hoe die rijdt.
De eerste kilometers sinds ik het roze kaartje heb.
Mijn advies is om in de DCT-stand S1 te gaan rijden. In de D-stand zal hij niet meteen overtuigen vanwege het op zuinigheid ingestelde schakelprogramma. Veel plezier!
 
Ik weet niet of dit het juiste topic is anders hoor ik graag waar ik met deze vraag terecht kan en haal ik dit bericht weer weg.

Na 40 jaar wachten ben ik nu aan het lessen en heb theorie en AVB al gehaald en binnenkort AVD doen, dus ben me een beetje aan het orienteren .

Ik les nu op een Kawasaki versys 650, wat ik op zich best wel een leuke motor vind maat toch denk ik zelf niet snel zal kopen. Erg kaal zeker voor woon werk verkeer wil ik wel iets van 10tbescherming tegen weersinvloeden bij slecht weer.

Ik wil een motor kopen om na het behalen van het A bewijs rijervaring op te doen. Dus met redelijk weer een keer of 3 per week woon werk verkeer (ca 25km/rit, A16,A15) en zo af en toe een ritje just for fun.

Het zal een 2e hands worden en ik heb een budget tot ca 4500 a 5000.

Aangezien ik nu met de 650 les denk ik niet dat ik een motor met een veel kleinere cylinder inhoud wil, dit bevalt me wel in de praktijk.

Mijn wensen: Na updat

  • Tour model/all road model ?
  • Comfortabel/enigszins beschut bij slecht weer
  • ABS (heb ik ook op mijn lesmotor )
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Betrouwbaar/storingsarm, daarom Japanners bovenaan.
  • Liefst <15 jaar oud , kreeg als tip dat ik voor goede ABS <10 jaar zou moeten kiezen.
  • Wel wat spullen mee kunnen nemen ( top koffer/zijkoffers)
  • Partner moet ook goed/redelijk comfortabel mee kunnen achterop
    Zelf weeh ik ca 90 kg, partner rond de 70 kg
  • Wendbaar want zal ook met regelmaat de stad in willen.


Waar ik tot nu toe naar heb gekeken :

  • Honda NT 700 V Deauville
  • Yamaha diversion (maar heeft denk ik geen ABS)

  • Suzuki Bandit (denk ik ketting)
  • Kawasaki Z 750 R
  • BWM 850 R

  • Misschien nog wel e.e.a. over het hoofd gezien in mijn eerste zoektocht. Het is lastig om met zo veel verschillende types een idee te krijgen wat ik zou willen
  • Ik heb het gevoel dat ik wel iets kan vinden wat aan mijn eisen moet voldoen maar ik heb niet zo veel ervaring nog dus kan misschien best wel een paar belangrijke punten vergeten.?

  • Zelf sleutelen ga ik denk ik niet doen. Ik heb jaren aan brommers en auto’s gesleuteld en was dat een beetje zat geworden.
VAast bedankt voor alle tips
Bert

Wat dacht je van een xj6 diversion met verhoogde ruit.
Heeft alle eigenschappen wat je noemt.
Gooi er een kettingsmeer systeem op voor 200€ en voila geen omkijken meer naar.

https://www.google.nl/amp/s/www.mot...en/artikel/duurtest-yamaha-xj6-diversion/amp/Grtz
 
=iii=<

Dat is nuttige info. Het lijken me mij ook hele fijne motoren. Door de hiite nog niet wezen rijden helaas.
Hoe is het voor een eventuele passagier qua zitten?
Ook de 700 lijkt me niet verkeerd en is een stuk voordeliger.
Wat is er mis met de DCT's van voor 2016?
Greets,
Bert

De DCT is vanaf model RC90 (2016), o.a. herkenbaar aan het nieuwe plaatwerk en uitlaat, aangepast naar 4 automatische standen: D, S1, S2, S3. Daarvoor had je D en S (nu S2). Persoonlijk rijd ik altijd in S1, omdat ik D te laagtoerig en S (S2) te hoogtoerig vind. Tevens reageert hij sindsdien op de hellingsgraad en is de koppeling soepeler.
 
Mijn advies is om in de DCT-stand S1 te gaan rijden. In de D-stand zal hij niet meteen overtuigen vanwege het op zuinigheid ingestelde schakelprogramma. Veel plezier!
net een ritje gemaakt van 95 km met een gemiddelde van 64km/u ( zo 1.5 uur gereden) in rondje langs de lek naar monfort dan naar ijsselstein en daar de A27 op en A15 teru gichting Rotterdam en laatste stukje A16 over brienenoord. Allerlei stukjes weg gereden.
Rijdt prima n de S stands. Als de info op de teller klopt is ie idd zuinig.
Mis wel het schakelen een beetje. vooral bij rotondes enzo.;)
Moet ooek eens met een schakelversie gaan rijden denk ik om te vergelijken.
Maar rijdt zondermeer erg lekker. Merkte wel dat ik lang niet had gereden mijn ganden werden een beetje stijf;)

Zo nog wat lokaar rijden in de bebouwde kom.
Dit is beslist een goede manier om een goed gevoel te krijgen mij een motor
Kon overigens mijn helm niet kwijt in de opbergruimte, dat verbaasde me een beetje:S Die is net te klein voor mijn systeemhelm.
Waar laten jullie je helm trouwens tijdens een rijpauze?
 
De DCT is vanaf model RC90 (2016), o.a. herkenbaar aan het nieuwe plaatwerk en uitlaat, aangepast naar 4 automatische standen: D, S1, S2, S3. Daarvoor had je D en S (nu S2). Persoonlijk rijd ik altijd in S1, omdat ik D te laagtoerig en S (S2) te hoogtoerig vind. Tevens reageert hij sindsdien op de hellingsgraad en is de koppeling soepeler.
dan was deze met de rit een oudere DCT met alleen een S stand. Idd wat stug op de koppeling vond ik
 
net een ritje gemaakt van 95 km met een gemiddelde van 64km/u ( zo 1.5 uur gereden) in rondje langs de lek naar monfort dan naar ijsselstein en daar de A27 op en A15 teru gichting Rotterdam en laatste stukje A16 over brienenoord. Allerlei stukjes weg gereden.
Rijdt prima n de S stands. Als de info op de teller klopt is ie idd zuinig.
Mis wel het schakelen een beetje. vooral bij rotondes enzo.;)
Moet ooek eens met een schakelversie gaan rijden denk ik om te vergelijken.
Maar rijdt zondermeer erg lekker. Merkte wel dat ik lang niet had gereden mijn ganden werden een beetje stijf;)

Zo nog wat lokaar rijden in de bebouwde kom.
Dit is beslist een goede manier om een goed gevoel te krijgen mij een motor
Kon overigens mijn helm niet kwijt in de opbergruimte, dat verbaasde me een beetje:S Die is net te klein voor mijn systeemhelm.
Waar laten jullie je helm trouwens tijdens een rijpauze?
Ik laat mijn helm in de topkoffer :)
 
Die opbergruimte is veel handiger voor bandenreparatiesetje, slot, gereedschap, jasvoering etc. Ik heb nooit geprobeerd of mijn helm erin past (zal passen en meten zijn en dan moet er niks anders in liggen). Helm gaat in de topkoffer, net als broek en handschoenen, en soms zelfs de motorlaarzen. Waar laat je dat spul anders?
 
Die opbergruimte is veel handiger voor bandenreparatiesetje, slot, gereedschap, jasvoering etc. Ik heb nooit geprobeerd of mijn helm erin past (zal passen en meten zijn en dan moet er niks anders in liggen). Helm gaat in de topkoffer, net als broek en handschoenen, en soms zelfs de motorlaarzen. Waar laat je dat spul anders?
Dus een topkoffer zal beter gaan passen.
Hoop met vakantie te gaan, neem iig eigen helm mee;) en dan na de vakantie verder kijken want door allerlei zaken is daar niet meer van gekomen:S
 
Laatst bewerkt:
Door scheiding nog steeds niets kunnen kopen, wel in griekenland lekker wat getoured op een 400cc motor scooter tijdens de vakantie.
Geen motor maar wat een verschil met zo'n opgevoerde 50cc:)
Denk dat het wel een 2 cylider gaat worden en zo tussen 550cc en 1000cc.
Maar vind het wel lastig om it de diverse types wijs te worden.
Mijn voorkeur is nog steeds de n750, maar ga ook weer een een motor huren om wat beter te kunnen vergelijken.
Honda
NC750X Nadeel is net wat boven budget maar rit op de automaat versie was erg fijn
NC700X
NT700 Misschien wat aubollig

Yamaha
FZ 6
TDM 900
MT-7
FRJ maar is denk ik wel wat aan de zware kant?
Diversion is denk ik altijd 4 cyl ?

Kawasaki
versys 650, Maar hoe zit dat achterop?
En dat gelldt ook voor de Yamaha MT-7
Dat test je niet ff met een proefritje

Ik mis er vast nog een paar van deze merken.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week op een oude deauville een proefrit gemaakt. Dat was niet overtuigend.
Voelde heel erg het kardan stoten bij langzaam rijden 30 km zones.
Zadel was wel heel comfortabel. Ook zo te zien voor de dup passagier. Niet onbelangrijk.
Misschien dat het exemplarisch was dus ga ook op een nieuwere proefrijden denk ik.
Hoorde in de motorzaak dat de kawasaki versys achterop niet erg aangenaam zou zitten omdat die plek erg hard zit.
Welke japanse motoren buiten de deauville en pan European zitten achterop dan wel een beetje comfortabel?
Ik denk dat de YAmaha FRJ ook wel goed zal zitten maar die is denk ik wat zwaar:S
 
Laatst bewerkt:
Hoorde in de motorzaak dat de kawasaki versys achterop niet erg aangenaam zou zitten omdat die plek erg hard zit.
Een zadel is vrij gemakkelijk aan te passen aan je eigen wensen, dus als het echt om de hardheid van het zadel gaat is er wel een oplossing voor.
 
Vorige week op een oude deauville een proefrit gemaakt. Dat was niet overtuigend.
Voelde heel erg het kardan stoten bij langzaam rijden 30 km zones.
Zadel was wel heel comfortabel. Ook zo te zien voor de dup passagier. Niet onbelangrijk.
Misschien dat het exemplarisch was dus ga ook op een nieuwere proefrijden denk ik.
Hoorde in de motorzaak dat de kawasaki versys achterop niet erg aangenaam zou zitten omdat die plek erg hard zit.
Welke japanse motoren buiten de deauville en pan European zitten achterop dan wel een beetje comfortabel?
Ik denk dat de YAmaha FRJ ook wel goed zal zitten maar die is denk ik wat zwaar:S
Maakte je wel genoeg toeren? Heb zelf een NTV gehad en die bokte bij lage toeren ook door het cardan (Hawk GT met ketting kent dat niet)


Heb wel meerdere keren iemand achterop een TransAlp (allroad broertje van Deauville) en V-Strom gehad, ging prima en heb ze niet horen klagen. Afgezien van het vermogen veranderd het weggedrag ook niet zo erg bij deze motoren.
 
Als je net je rijbewijs hebt en perse iemand achterop wilt meenemen zou ik ook eens kijken naar een VFR750. Die kosten bijna niks en het zijn goede eerste motoren. Maar eigenlijk zou ik de eerste paar duizend kilometers niemand achterop meenemen. Eerst maar eens zelfvertrouwen opbouwen zonder je zorgen te maken over je passagier.
Ook bijvoorbeeld een CBR600F is leuk (en goedkoop), als je passagier geen 1.80m is.
Mijn zoon wilde mij ooit op een Deauville krijgen maar dat was echt geen motor voor mij, ik begrijp je gevoel wat dat betreft.
 
Ik zou toch ook een keertje een BMW RT proberen als ik jou was:]
MIsschien ook even wat meer toelichten waarom ik dit zeg. Ten eerste natuurlijk omdat ik er zelf ééntje rij en er helemaal happy mee ben. Maar ook omdat het een heerlijke motor is om te rijden. Een fantastisch koppel onderin, waardoor je dat schokken zoals met de Deauville niet hebt. Een rotonde of haakse bocht neem je desnoods in de derde versnelling als je even één klikje vergeet terug te schakelen. Daarbij zit je goed beschermd tegen de elementen. En het rijdt gewoon heerlijk!
En wat betreft een pasagier meenemen. Ik heb er nu een kleine 7000 km opzitten sinds mijn rijbewijs in juni en ik voel me nu pas vertrouwd genoeg om een pasagier mee te nemen. Dus wacht daar inderdaad nog maar even mee
 
Ik weet niet of dit het juiste topic is anders hoor ik graag waar ik met deze vraag terecht kan en haal ik dit bericht weer weg.

Na 40 jaar wachten ben ik nu aan het lessen en heb theorie en AVB al gehaald en binnenkort AVD doen, dus ben me een beetje aan het orienteren .
Waarom doe je dit, vraag ik mij af.:+
Zelfs Penelope hoefde maar 20 jaar op de terugkeer van Odysseus te wachten.:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan