Advies aanschaf eerste motor

Waarom doe je dit, vraag ik mij af.:+
Zelfs Penelope hoefde maar 20 jaar op de terugkeer van Odysseus te wachten.:P
Ik ook pas met 40 A gehaald, werk/gezin etc. stond "in de weg" maar de midlife crisis maakte alles goed. ( nog steeds werk en hetzelfde gezin)
 
MIsschien ook even wat meer toelichten waarom ik dit zeg. Ten eerste natuurlijk omdat ik er zelf ééntje rij en er helemaal happy mee ben. Maar ook omdat het een heerlijke motor is om te rijden. Een fantastisch koppel onderin, waardoor je dat schokken zoals met de Deauville niet hebt. Een rotonde of haakse bocht neem je desnoods in de derde versnelling als je even één klikje vergeet terug te schakelen. Daarbij zit je goed beschermd tegen de elementen. En het rijdt gewoon heerlijk!
En wat betreft een pasagier meenemen. Ik heb er nu een kleine 7000 km opzitten sinds mijn rijbewijs in juni en ik voel me nu pas vertrouwd genoeg om een pasagier mee te nemen. Dus wacht daar inderdaad nog maar even mee
Dat schokken heeft niets met de cardan (of zelfs de motorfiets, in dit geval) als zodanig te maken, maar hangt vooral samen met de gascontrole die de bestuurder heeft (ervaring resp. rijvaardigheid dus), de versnellingskeuze, en mogelijk de afstelling (staat van onderhoud) van de motor. Een RT rijdt inderdaad heerlijk, maar als een FJR al te zwaar bevonden wordt dan zou ik geen RT (of iets wat daar op lijkt) aanbevelen, want zo vreselijk veel verschilt dat allemaal niet qua massa. Maar per saldo is het natuurlijk gewoon een kwestie van proberen.
 
@JBi IK reed deze net als mijn lesmotor zoals ik dat geleerd had rustingin mijn 2. De Kawasaki waarop ik leste had daar geen enkel probleem mee. Tijdens de lessen werd mij juist afgelerd om in 30km zones in mijn 1 te rijden.
Op zich heb ik met het gas geen probleem.

@VendettA ,Nee nog niet. De scheiding heeft me de afgelopen tijd heel erg veel energie gekost.
Er zijn ruiten in gegooid en ben nu bezig om daar maatregelen tegen te nemen in de vorm van een hoge schutting naast mijn huis. Heb ik gelijk een stal plek in het pad van 1.4 meter breed . Maak daar dan misschien een afdakje.

Dacht aan een Versys, maar ide is onaangenaam voor de duo.
 
@Marreke ik ga een kijken naar een VFR. Ik wel een beetje meer tour motor hebben overigens.
@jbazelmans IK heb al wel heel wat jaren ervaring met rijden met duo passagier op scooters op gedaan in de bergen van Griekenlandd. OOk deze zomer op een dacht 350CC scooter. Wat een verschil;)
Ik ga ook zeker eerst zelf wat kilometers maken. Uiteraard wil ik me zeker voelen ook op een motor.
Ik maak me op zich niet zo veel zorgen om gewicht of vermogen. Het was alleen en advies wat ik een tijdje geleden kreeeg om daar niet te zwaar in te gaan.
Een BWM RT moet ik zeker ook eens proberen ja
 
@JBi IK reed deze net als mijn lesmotor zoals ik dat geleerd had rustingin mijn 2. De Kawasaki waarop ik leste had daar geen enkel probleem mee. Tijdens de lessen werd mij juist afgelerd om in 30km zones in mijn 1 te rijden.
Op zich heb ik met het gas geen probleem.
Het hangt natuurlijk van de motor af in welke versnelling je moet zitten. Met sommige motoren kun je nu zelfs overdag op de snelweg je rijbewijs kwijtraken in de eerste versnelling. _O-

Als ik ff spiek op gearingcommander draait de Kawa (ER6/Z650?) meer toeren bij 30 in de tweede versnelling dan de Honda. De Honda zit al onder de 2500rpm, mijn ervaring met z'n voorganger is dan ook dat die bij lage toerentallen wat hakkelig aan kan voelen (misschien door lichte speling op cardan?). Oplossing is simpel, gewoon in de eerste versnelling of ietsjes harder rijden dan toegestaan in de tweede.

Lees ook wel is dat mensen de CB500 (de lesmotor van vroeger) of andere 2 cilinders bokkerig vinden, zelf nog nooit last van gehad, gewoon genoeg toeren draaien. :)
 
@JBi IK reed deze net als mijn lesmotor zoals ik dat geleerd had rustingin mijn 2. De Kawasaki waarop ik leste had daar geen enkel probleem mee. Tijdens de lessen werd mij juist afgelerd om in 30km zones in mijn 1 te rijden.
Op zich heb ik met het gas geen probleem.

@VendettA ,Nee nog niet. De scheiding heeft me de afgelopen tijd heel erg veel energie gekost.
Er zijn ruiten in gegooid en ben nu bezig om daar maatregelen tegen te nemen in de vorm van een hoge schutting naast mijn huis. Heb ik gelijk een stal plek in het pad van 1.4 meter breed . Maak daar dan misschien een afdakje.

Dacht aan een Versys, maar ide is onaangenaam voor de duo.
Hé bah...sterkte! en probeer kalm te blijven.
 
@JBi IK zal de volgende proefrit met een deauville dat proberen.
@DucBMW Is een RT geschikt om met duo te rijden> Als ik de plaatjes zo zie lijkt het alsof dat niet echt gaat of is dat omdat het bijv 2e hands politie motoren zijn?

@Dropje73 Die Tracer's die ik 2e hands zie liggen echt wat buiten mijn budget. Maar vind het wel een gave machine om te zien
Transalp zie ik ook aangeboden en ook een leuke.
 
@JBi IK zal de volgende proefrit met een deauville dat proberen.
@DucBMW Is een RT geschikt om met duo te rijden> Als ik de plaatjes zo zie lijkt het alsof dat niet echt gaat of is dat omdat het bijv 2e hands politie motoren zijn?

@Dropje73 Die Tracer's die ik 2e hands zie liggen echt wat buiten mijn budget. Maar vind het wel een gave machine om te zien
Transalp zie ik ook aangeboden en ook een leuke.
Op een RT past prima een bijrijder, sterker nog: behoudens GoldWings en soortgelijke mastodonten, is het met afstand een van de meest comfortabele motoren voor dat doel.

Op een RT-P past dat niet, want dat is de overheids-uitvoering met een bakkie voor de communicatie-apparatuur op de plek waar normaliter een passagier zou plaatsnemen. Op zich laat zich dat met b.v. tweedehands onderdelen wel ombouwen naar de civiele versie, maar je koopt dan een motor die weliswaar goed onderhouden is, maar ook een hoge km stand heeft (vanaf 125k, tenzij het ding eerder Total-loss werd gereden), en meestal een zwaar leven heeft gehad. Als de prijs goed is, en de bijkomende kosten meevallen, kun je dat allemaal overwegen, maar gelet op wat je ermee van plan bent, en omdat budget kennelijk een belangrijke rol speelt, zou ik er niet aan beginnen.

Als dat laatste jouw referentie is v.w.b. een RT, dan zoek je dus in een (voor dit type motor: zeer lage) lage prijsklasse, en zou ik lekker aan de RT voorbij lopen en een Japanner kopen. Alternatief is doorsparen, en een jonger en frisser exemplaar kopen. Maar volgens mij had ik dat allemaal al eens toegelicht.
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW in Belgie zijn de BMW-P motoren enkel te krijgen nadat alle P-delen ervan af gehaald zijn. En alle P-delen moeten worden teruggestuurd om geteld te worden (zelfs bestickering!). Mijn zoon mocht er ruim 150 ontmantelen en van die 150 zijn er maar een tiental in het private circuit terechtgekomen. En dan waren die meestal nog samengesteld uit verschillende motoren. Ze waren wel heel goedkoop, dat wel! Maar wat heb je dan?
TS zou dit beter niet als eerste motor kopen denk ik. Tenzij invoer uit het buitenland een optie is maar met de huidige corona-crisis gaat dat moeilijk worden.
Zou een BMW F-800 ST iets zijn?
 
@DucBMW in Belgie zijn de BMW-P motoren enkel te krijgen nadat alle P-delen ervan af gehaald zijn. En alle P-delen moeten worden teruggestuurd om geteld te worden (zelfs bestickering!). Mijn zoon mocht er ruim 150 ontmantelen en van die 150 zijn er maar een tiental in het private circuit terechtgekomen. En dan waren die meestal nog samengesteld uit verschillende motoren. Ze waren wel heel goedkoop, dat wel! Maar wat heb je dan?
TS zou dit beter niet als eerste motor kopen denk ik. Tenzij invoer uit het buitenland een optie is maar met de huidige corona-crisis gaat dat moeilijk worden.
Zou een BMW F-800 ST iets zijn?
F800 ST is idd een leuke motor, de (iets jongere) F800 GT eveneens.

M.b.t. die RT-P’s: in NL worden die gewoon door de innemende dealers of via de Domeinen (overheid) verkocht, alleen flitsers, sirenes, communicatie spullen en bestickering gaan eraf. Soms zijn het nog hele goede motoren, en soms (zoals je beschrijft) idd samengestelde schadebaksels. Ik had ooit een collega die uit hobby ex-politie moto’s opkocht, opknapte, ermee reed en dan verkocht (dat waren K75’s). Had-ie reuze veel lol aan, maar hij was voortdurend op zoek naar onderdelen, aan het sleutelen, en per saldo had-ie voor hetzelfde geld net zo goed een nieuwe kunnen kopen...
 
Als dat laatste jouw referentie is v.w.b. een RT, dan zoek je dus in een (voor dit type motor: zeer lage) lage prijsklasse, en zou ik lekker aan de RT voorbij lopen en een Japanner kopen. Alternatief is doorsparen, en een jonger en frisser exemplaar kopen. Maar volgens mij had ik dat allemaal al eens toegelicht.
1605455904291.png

Het zijn zulke RT's idd met minstens 120.000 km
En ik zie wel een paar 'normale ' uitvoeringen maar die hebben binnen mijn prijssegment zo'n beetje allemaal met 125.00 of meer op de teller..
As ik ouder dan 10 jaar ga dan zie ik wel een enkele RT of een enkele K 1x00 GT die rond de 100.000 gereden hebben.
Dat was ook de reden dat ik daar niet meer naar keek
Ik wil ook weer niet al te oud gaan , de techniek bijv. ABS is natuurlijk ook flink vooruit gegaan. Maar het zo zo maar kunnen dat ik over een jaartje na een seizoen rijden bedenk dat ik wel een wat groter budget kan vrij maken. Dan weet ik ook beter hoeveel geld ik nog heb 8-)
 
F800 ST is idd een leuke motor, de (iets jongere) F800 GT eveneens.
de F 800 ST lijkt me ook een fraaie ja die zie ik wel wat jonger in mijn prijs segment, als ik het ietsje oprek;)
Is de G800GT ook een tour fiets?
Wat is ESA en ASC? Dat zag ik bij en GT staan
 
Laatst bewerkt:
ESA is Electronic Suspension Adjustment, hetgeen bij een F800GT betekent dat je d.m.v. een knopje op het stuur de veervoorspanning achter (en bijbehorende dempingsinstellingen) kunt aanpassen o.b.v. een aantal vooraf gedefinieerde instellingen.
ASC betekent Automatic Stability Control, wat neerkomt op tractiecontrole in aanvulling op het ABS.
 
Laatst bewerkt:
Kijk niet altijd meteen naar de kilometers of het bouwjaar. Zo is er een VFR high-mileage-club. Je kan pas lid worden vanaf 100.000 mile dus dat is niet meteen met de allernieuwste motoren. Maar ze hebben toch al veel leden ;)
Mijn 2001 heeft pas 69000 km en is in showroom-staat. Hubby's fiets is een 2000 met +90000 km en is ook (motorisch) in nieuwstaat. Oke, wel wat steenslagschade aan het kuipwerk.
 
Kijk niet altijd meteen naar de kilometers of het bouwjaar. Zo is er een VFR high-mileage-club. Je kan pas lid worden vanaf 100.000 mile dus dat is niet meteen met de allernieuwste motoren. Maar ze hebben toch al veel leden ;)
Mijn 2001 heeft pas 69000 km en is in showroom-staat. Hubby's fiets is een 2000 met +90000 km en is ook (motorisch) in nieuwstaat. Oke, wel wat steenslagschade aan het kuipwerk.
Het zijn net mensen, die worden ook niet mooier of beter met voortschrijdende leeftijd...
 
Bekijk bijlage 1565118
Het zijn zulke RT's idd met minstens 120.000 km
En ik zie wel een paar 'normale ' uitvoeringen maar die hebben binnen mijn prijssegment zo'n beetje allemaal met 125.00 of meer op de teller..
As ik ouder dan 10 jaar ga dan zie ik wel een enkele RT of een enkele K 1x00 GT die rond de 100.000 gereden hebben.
Dat was ook de reden dat ik daar niet meer naar keek
Ik wil ook weer niet al te oud gaan , de techniek bijv. ABS is natuurlijk ook flink vooruit gegaan. Maar het zo zo maar kunnen dat ik over een jaartje na een seizoen rijden bedenk dat ik wel een wat groter budget kan vrij maken. Dan weet ik ook beter hoeveel geld ik nog heb 8-)
Ik heb mijn RT gekocht voor 3500 euro. 17 jaar oud met 63.000 km op de teller.

Ik kocht hem ook nog eens van een liefhebber, dus dat was verder wel vertrouwd allemaal.
Voordeel met de RT's is dat, mits goed onderhouden, ze gewoon nog jaren mee kunnen (geld eigenlijk voor iedere motor). En ondanks dat het beestje van 2003 is, is ie wel voorzien van ABS en handvatverwarming en een zesde versnelling.
Maar ik ben natuurlijk niet echt een goede adviseur. Ik wilde persé een RT als motor. Was mijn droom. En ikben er super blij mee. Vind het een heerlijke motor
 
Een vriend van mij was hier net met een BMW R1250 RS, die gaat hij als demo kopen. Ik moet zeggen wel heel fraai. IK moet zeggen ik reeg wel een soort onderbuik kriebel, Maar is dit geen te zware om te beginnen?
Ik ber er even op gaan zitten en dat voelde wel heel goed.
Zefls zou ik niet zo'n nieuwe kunnen betalen maareen 2e handa van 10-12 jaar oud kan met wat moeite passen , maar dan zit er vana wel 100.000 km op.
Ik ga morgen ook proberen om een ritje op een nieuwere deauville te rijden
 
Een vriend van mij was hier net met een BMW R1250 RS, die gaat hij als demo kopen. Ik moet zeggen wel heel fraai. IK moet zeggen ik reeg wel een soort onderbuik kriebel, Maar is dit geen te zware om te beginnen?
Ik ber er even op gaan zitten en dat voelde wel heel goed.
Zefls zou ik niet zo'n nieuwe kunnen betalen maareen 2e handa van 10-12 jaar oud kan met wat moeite passen , maar dan zit er vana wel 100.000 km op.
Ik ga morgen ook proberen om een ritje op een nieuwere deauville te rijden

Eerder zwaar in kilos in tegenstelling tot CC's
 
Een vriend van mij was hier net met een BMW R1250 RS, die gaat hij als demo kopen. Ik moet zeggen wel heel fraai. IK moet zeggen ik reeg wel een soort onderbuik kriebel, Maar is dit geen te zware om te beginnen?
Ik ber er even op gaan zitten en dat voelde wel heel goed.
Zefls zou ik niet zo'n nieuwe kunnen betalen maareen 2e handa van 10-12 jaar oud kan met wat moeite passen , maar dan zit er vana wel 100.000 km op.
Ik ga morgen ook proberen om een ritje op een nieuwere deauville te rijden
dat kan best meevallen hoor, die kilometers. Ik kocht de mijne afgelopen jaar ook met 63.000 km op de teller, bouwjaar 2003. Ooh, en vergeet niet dat een RS natuurlijk anders rijdt dan een RT. Je houding zal anders zijn en je hebt minder bescherming tegen de elementen
 
@jbazelmans sorry het was een RT, De correctie had het even 'verbeterd' of ik had weer eens kromme vingers;) Maar was een RT
Ik maakte me ook een beetje zorgen over gewicht maar dat zal toch wel mee vallen de deauville waar ik in eerste instantie aan dacht is vergelijkbaar en dan heeft deze wel veel meer in huis. EN heel eerlijk wordt de deauville dan al snel iets minder interessant.
Zeker ook omdat er Als ik het goed heb begrepen AES en cruisecontrol op zit. Is dat ook dat je net als bij de auto een speedlimitter hebt ?
Ik vraag mee beetje af at de verschillen zijn tussen de bouwjaren van 1200RT
Ik heb begrepen dat 2008 en 2010 beide upgrades zijn geweest?
Ik las ook dat de oudere versies wat minder zouden schakelen?
Maar ik heb gehoord over een wat kwetsbaarder ABS bij sommige versies?
Maar mijn vriend had het over iets als een quickshifter (Is dat een soort van automatische koppeling?)
Hebben deze BWM's ook led verlichting?

Ik zie dat ze een droge koppeling hebben is dat geen nadeel met langzaam met slippende koppeling rijden zoals er met de lessen geleerd ie?

Kijk zo'n 1250 RT die wordt gewoon te kostbaar en die zijn ook natuurlijk nog erg jong. Dat is overigens wat die vriend gaat rijden.

Mijn lijstje voor proefritten heeft vorm gekregen en wordt zo wel leuker en beter te behappen denk ik
BWM 1200RT (ga ik als goed is woensdag rijden)
BMW F800 GT ( Deze hebben wat minder KM voor verglijkbare prijs)
Honda 1200 VFR (als het goed is morgen proefrijden)
Honda deaville (begin ik steeds meer over te twijfelen)
 
Laatst bewerkt:
Zat ik ook al te kijken;) Zie dat er 2014 oom nog een versie is gekomen. Die zie ik bij wikie niet staan;)
Het is als een relative nieuwkomer soms knap lastig om door alle info heen te worstelen;)
Bgreep uit de wiki dat de Bal iig verbeterd was.
BWM was in eerste instantie uit mijn lijstje verdwenen tot mijn vriend zo enthousiast langs kwam;)
Valy me op dat er veel 1 persoons versies te koop staat voor aardige prijzen denk ex pijkspolitie? Maar wil toch ook graag meissie mee nemen;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan