Advies aanschaf eerste motor

Moet het persé een 1200RT zijn? Waarom geen 1150 fo 1100. Zitten meteen ook minder snufjes op die kapot kunnen gaan ;)

Of je een 1200 gaat vinden binnen jouw budget is sowieso maar de vraag. Kijk anders voor een 1150 RT Twinspark (vanaf 2003) met weinig kilometers
 
Zat ik ook al te kijken;) Zie dat er 2014 oom nog een versie is gekomen. Die zie ik bij wikie niet staan;)
Het is als een relative nieuwkomer soms knap lastig om door alle info heen te worstelen;)
Bgreep uit de wiki dat de Bal iig verbeterd was.
BWM was in eerste instantie uit mijn lijstje verdwenen tot mijn vriend zo enthousiast langs kwam;)
Valy me op dat er veel 1 persoons versies te koop staat voor aardige prijzen denk ex pijkspolitie? Maar wil toch ook graag meissie mee nemen;)
In 2014 kwam de R1200RT-LC, dat is een andere motor , en die werd in 2019 opgevolgd door de huidige R1250RT.
Rijkspolitie bestaat al een poosje (sinds 1993 of daaromtrent) niet meer ;)

Met een budget van om en nabij 5k€ zou ik persoonlijk eerder een R1150RT zoeken - zoals hierboven door jbazelmans geopperd werd - als het perse een BMW moet zijn, want voor dat geld vind je alleen 1200RT's met heel veel km's op de klok (of ex-overheid idd). Maar goed, dat had ik al eens geroepen in dit topic.
R1100RT zou ik persoonlijk lekker laten staan: versnellingsbak en aandrijving waren ontworpen voor de R850, en niet opgewassen tegen het koppel van de 1100, en die gingen dus niet zelden stuk.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou om heel eerlijk te zijn..als je budget net aan is om er 1 te kopen er niet aan beginnen ( BMW), ik zeg zeker niet dat het slechte motoren zijn ( ik heb geen recht tot spreken daartoe want nooit zelf gehad) maar..wel ik ben zelf zeer intensief geweest met uitzoeken omtrent dezelfde types en ze zijn erg storingsgevoelig, dat hoeft geen probleem te zijn maar de kosten lopen keihard op als je het niet zelf kan ( wat veelal niet kan) en BMW is erg duur in zijn onderdelen en overige ( bijkomende) kosten, als je een motor koopt welke ervaring heeft moet je er vanuit gaan dat er iets stuk gaat of vervangen moet worden ( persoonlijke mening) en gezien je er op zit kan en mag je daarop gewoon niet bezuinigingen, BMW is wat dat betreft niet enkel duur om te kopen maar zeker ook in zijn onderhoud en reparatie.
 
Ik ben aan het kijken voor wat meer rek ik mijn budget. Soms heb je ook eens wat geluk en dat dreigt nu wel;) Dat hoop ok snel te horen.
Dan zou een iets minder afgerden BMW mogelijk wel een optie worden?

Het kan zijn dat ik naar rond 7- 7 1/2 K kan oprekken.
Ik ga iig wel even rijden de komende dagen om het te ervaren;)
En te zien waar ik meer gevoel bij krijg. :)
@DucBMW dat van de 1100RT was ik al tegen gekomen ja Vandaar dat ik die niet op mijn lijstje heb.

@VendettA De Pam European had ik eigelijk van mijn lijstje gehaald Met het idee dat deze te zwaar was, maar die zou ook in mijn nieuwe denk kader passen. Het is ook niet dat ik persee BMW wil maar ben een beetje aangestoken door het enthousiastme van mijn vriend.

Of het onderhoud en onderdelen heel duur zijn weet ik niet. Ik geloof dat de meningen daarover verschillen;)
Ik probeer daarvan wel een beeld te krijgen uit de reviews op de site van motorcyclenews Daar zie je dat de honda's idd iets goedkoper zouden zijn in service kosten Maar het is geen mega verschil lijkt het.

Hoe het zot me grote reparaties is denk ik lastiger om in te schatten? Maar er zijn toch ook denk ik niet voorniets een aantan mensen die zelf BWM rijden die dat denk ik niet zouden doen als het heel er veel duurder was?

IK verheug me iig op de voorgenomen proefritten deze week. Het wordt aardig weer daarvoor;)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk krijg ik stilaan het idee dat het je meer om de cc's en pk's (de status) gaat dan om wat bij jou past. Een Pan? Een 1100RT? 1200RT? VFR1200?
Stap als beginner eerst eens op een motor die bij je past en kijk de eerste twee jaar niet naar de cc's en pk's.
Ik heb als beginner een paar motoren onder mijn gat geduwd gekregen die niet bij mij pasten. Een Suuz 750 gsx bijvoorbeeld, omdat die op overschot was. Ding was voor mij toen veel te lomp en te zwaar. Met wat meer ervaring kan ik nu prima overweg met Roodkapje terwijl die in kilo's toch zwaarder is.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk krijg ik stilaan het idee dat het je meer om de cc's en pk's (de status) gaat dan om wat bij jou past. Een Pan? Een 1100RT? 1200RT? VFR1200?
Stap als beginner eerst eens op een motor die bij je past en kijk de eerste twee jaar niet naar de cc's en pk's.
Ik heb als beginner een paar motoren onder mijn gat geduwd gekregen die niet bij mij pasten. Een Suuz 750 gsx bijvoorbeeld, omdat die op overschot was. Ding was voor mij toen veel te lomp en te zwaar. Met wat meer ervaring kan ik nu prima overweg met Roodkapje terwijl die in kilo's toch zwaarder is.
Ben ik het niet helemaal mee eens Nog drie keer gelezen waarvan de laatste begrijpend lezen was en ik ben het dus wel met je eens, ik rij inmiddels ook een Pan en heb drie maanden mijn A (rij dagelijks) ben begonnen op een xj600s maar miste juist het gevoel op een motor te zitten ondanks dat het helemaal geen verkeerde machine was.
Ik snap wat je zegt maar een 1100cc of 1200 cc etc (sport) tourmotor is toch wel degelijk wat anders als een 1000+cc racer, ervaring op doen is zeker belangrijk, je laten leiden door enkel cc of status is een slecht plan..maar anderzijds..motor rijden is toch ook een gevoel..een emotie..een band met de machine..ik snap het wel.
En ik kan eerlijk zeggen dat ik mij vele malen beter voel op de Pan ( het rijdt mijns inziens gewoon soepeler, strakker..beter) als op mijn motet welke ik initieel kocht om ervaring op te doen de eerste jaren ( ja dat was dus een Utopie)
Wat de een past of aanstaat, waar de een zich prettig bij voelt of niet..dat is aan de rijder zelf, we kunnen adviseren maar niet meer als dat, wat wel gewoon een feit is en blijft is dat als je een motor koopt omdat een ander dat stoer vind of om elke andere reden behalve wat je zelf wil..je eigenlijk jezelf en je ontwikkeling en daarmee je plezier in rijden in de weg staat.
Staat je blingie blingie stoere bike meer op de bok dan jij er op uiteindelijk.
 
Laatst bewerkt:
Moet het persé een 1200RT zijn? Waarom geen 1150 fo 1100. Zitten meteen ook minder snufjes op die kapot kunnen gaan ;)

Of je een 1200 gaat vinden binnen jouw budget is sowieso maar de vraag. Kijk anders voor een 1150 RT Twinspark (vanaf 2003) met weinig kilometers
Bmw reparaties.. ken drie personen met zon ding 1tje met een rt1200 afgebrand na 1 jaar gehad te hebben de andere Rt1100na 1 jaar al het complete bedrag aan reparaties er in zitten . en de derde dat ben ik met een Rt1150 reparatie na reparatie na reparatie.. na 9 jaar lang het uiteindelijk opgegeven.het is dat ik alles zelf kon doen anders was deze al veel eerder op de schroot beland.

Dus mocht je er eentje willen kijk wat er al aan gerepareerd is is het niets dan mag jij dat alsnog gaan doen.
 
Ongelofelijk eigenlijk he dat een kwaliteitsmerk als BMW zoveel problemen kent. Verbaas me daar echt over. In de tijd van de K75 ( ja lang terug) was het top of the bill!
 
Mensen moeten eens los laten wat de marketing hen doen wil geloven........... kijk eens naar audi. al die motoren die olie zuipen als het een lieve lust is
 
Ik denk dat, wanneer je gaat zoeken je net zoveel problemen vindt met Honda's en Yamaha's, En hou in gedachten dat je alleen de slechte verhalen hoort over motoren. Naast de drie slechte ervaringen van @orangektm zijn er ook genoeg goede verhalen over BMW's.
 
Meestal zijn de problemen bij BMW (of andere Europese merken) wat duurder om te repareren en komen simpelweg gemiddeld vaker voor omdat het vaak een designfout is. Japanners zijn behoudender met nieuwe techniek/gadgets op de markt te brengen, en als ze het op de markt brengen is het meestal gewoon goed.
 
Allen natuurlijk heel erg dank voor de feedback:)

@Marreke, het gaat mij helemaal niet om de CC's of PK's IK wil graag comfortabel rijden en na de winter ook wat gaan touren.
En dan wil ik ook mijn vriendin achterop mee kunnen nemen zonder dat ze na een haf uur een houten kont heeft. Ik kijk naar motpren vanaf ca 700 CC EN ben vanwege de tour eigenschappen ook naar de wat zwaardere gaan kijken
Goeie waarschuwing voor de VFR tuning.

@VendettA het gaat mij zeker niet om wat andere mensen zeggen en de blink factor al helemaal niet. Als het daarom zou gaan zou ik geen deaville in mijn lijstje hebben staan denk ik. Mijn broer reed een CBR en had het over een ouwe lukken motor toen in over een deauvile begon. HIj is duidelijk wel status gevoelig overigens.
Net ook nog een proefritje gemaakt op een deauville van 2011 met <60K op de teller en dat reed zeker niet verkeerd, maar voelde nog niet helemaal de klik. Maar deze reed veel beter dan die waar ik vorige week op gereden had daar zat duidelijk een probleem in het cardan gedeelte. Het bonken wat iik toen bij lage snelheid voelde had deze helemaal niet. Alleen hou ik veel wervelingen rond mijn hoofd met het ruitje op de hoogste stand. ALs ik iets meer voorover buig is het zo goed als weg, Dus de deaville is voor mij ook niet afgeschreven:)

En wat gewicht aan gaat is dat ook nou niet één van de lichtste motoren met 259 kg dus nog zwaarder dan een RT maar wel een stuk lichter dan een Pan met 283 kg.

Ook gelijk iets geleerd over het effect van de toploffer bij 100 km per uur, de wervelingen voelde ik goed. Is dat met alle topkoffers zo?

@vendettta Een Pan Eeuropean zou mij denk ik ook wel wat lijken EN voeg ik toe aan mijn proefritten lijstje, ik zie er een paar die minder dan 15 jaar oud zijn ( een beetje mijn gevoelsgrens) maar zit dan ook echt behoorlijk aan het einde van mijn budget ;).
Een Honda NC750X vind ik ook een gave en heb daar een middagje mee gereden in 700 DCT uitvoering.
Dat daar voelde ik ook wel een klik mee en dan rijd ik voor een vergelijkbaar bedrag op een 4 a 5 jaar jonge fiets,

Wat onderhoud aan gaat. Ik wil dat niet zelf doen. Ik heb vroegeer veel gesleuteld aan Brommers an auto's maar ben dat een beetje zat geworden:S
@fraser de FRJ stond niet op mijn lijstje maar ga ik ook denk ik een keer mee rijden.

Mijn lijstje is dus aan update toe;)

BWM 1200RT ( 25-11 proefrit, BJ 2011 ca 8000, 130.000Km Reed prima, voelde wel wat zwaarder, moest wennen aan kanden in spiegels)
BMW F800 GT ( 25-11 proefrit, BJ 2014 , ca 6000, 30.00km, reed lekker, veel lichter dan RT , maar minder beschut, misschien langere ruit? )
Honda ST 1300 PAN EUROPEAN (zie ik wel enkele leuke,
Honda Deauville : (2e proefrit gemaakt op 24-11 , 50k, met nieuwer exemplaar was veel beter, prijs onder 10 jaar redelijk binnen budget)
Honda NC 750X
Yamaha FRJ1300
Ik deel mijn bevindingen maar wie weet heeft iemand er ooit wat aan;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je best een mooi lijstje met motoren hebt staan hierboven om te proberen.

Ik heb zelf een Deauville 700 gehad. Kon daar best goed mee sturen. Wat betreft de turbulentie, Ik had proefgereden op een met standaard ruit en daarna een verhoogde ruit die een klein stukje lager was gemaakt. Geen idee welk merk. Dat was een wereld van verschil. Turbulentie bijna weg.
Rijden met een topkoffer deed ik altijd en alleen de laatste periode had ik last van de wind. Dat lag eigenlijk aan de schokbreker/veer combinatie aan de achterzijde. Die was compleet versleten. Verder een probleemvrije 45000km mee gestuurd in mijn eerste twee motorjaren.

Tijdens die periode wel veel proefritten gemaakt om te kijken wat de volgende motor zou worden.

De VFR1200X vond ik echt een verschrikkelijke motor. Enorm veel turbulentie en vond hem nergens in uitblinken.

De R1200RT van 2010 die ik heb geprobeerd vond ik echt lekker rijden. Nog veel meer windbescherming dan de Deauville en een betere zit.

Verder geen ervaring met de andere motoren van je lijstje.

Probeer ze vooral. Wat vooraf je favoriet kan zijn kan tijdens je test behoorlijk tegenvallen.
Ik zelf ben uiteindelijk op een R1200GSA uitgekomen.
 
Ik denk dat je best een mooi lijstje met motoren hebt staan hierboven om te proberen.
Thanks, ik heb er ook behoorlijk over nagedacht wat ik zou willen;)
Ik heb zelf een Deauville 700 gehad. Kon daar best goed mee sturen. Wat betreft de turbulentie, Ik had proefgereden op een met standaard ruit en daarna een verhoogde ruit die een klein stukje lager was gemaakt. Geen idee welk merk. Dat was een wereld van verschil. Turbulentie bijna weg.
Goed om te weten scheelt een hoop als je achter en ruitje zit;)
Deaville is wat prijs aan gaat natuurlijk heel interessant
Rijden met een topkoffer deed ik altijd en alleen de laatste periode had ik last van de wind. Dat lag eigenlijk aan de schokbreker/veer combinatie aan de achterzijde. Die was compleet versleten. Verder een probleemvrije 45000km mee gestuurd in mijn eerste twee motorjaren.


De R1200RT van 2010 die ik heb geprobeerd vond ik echt lekker rijden. Nog veel meer windbescherming dan de Deauville en een betere zit.

Probeer ze vooral. Wat vooraf je favoriet kan zijn kan tijdens je test behoorlijk tegenvallen.
Ik zelf ben uiteindelijk op een R1200GSA uitgekomen.
Ben ook lekker aan het rijden de dealer waar ik was moedigt dit ook aan , proefrijden tot je het zeker weet zei hij;)
Hij adviseerde ook om eens een Pan te proberen
Vandaag dus de r1200RT gereden en idd veel windbescherming maar voelde wel iets logger aan maar veel comfort verder ook. Alleen spiegels was erg wennen de heft werd in beslag genomen door mijn eigen hand;) En Was net wat bewuster kijken daardoor, maar is denk ik wennen.
Maar ondanks dat er 130K op de teller zat reed het prima, :)
Goed te besturen ook in de stad goed wendbaar.
 
Laatst bewerkt:
waar is de tijd


Een RT1200 voelt log aan ?????:N
@bert111 vergeleken met de F800 wel een beetje;)
Maar ik zeg niet dat ie niet fijn rijdt hoor, maar hij wat forser en dat merkte ik wel af en toe, misschien is groter een betere omschrijving en dat is ie natuurlijk ook wel;) Maar het rijcomfort was helemaal niets mis mee.
ik stapte na de r1200 over op de F800 en dat voelde dan in vergelijk kleiner en lichter;)
En misschien ook wel exemplarisch voor deze die denk ik een stevig leven achter de rug had.
Klopt het dat de modellen na 2010 motorisch wat fijner zijn?
 
Thanks, ik heb er ook behoorlijk over nagedacht wat ik zou willen;)

Goed om te weten scheelt een hoop als je achter en ruitje zit;)
Deaville is wat prijs aan gaat natuurlijk heel interessant

Ben ook lekker aan het rijden de dealer waar ik was moedigt dit ook aan , proefrijden tot je het zeker weet zei hij;)
Hij adviseerde ook om eens een Pan te proberen
Vandaag dus de r1200RT gereden en idd veel windbescherming maar voelde wel iets logger aan maar veel comfort verder ook. Alleen spiegels was erg wennen de heft werd in beslag genomen door mijn eigen hand;) En Was net wat bewuster kijken daardoor, maar is denk ik wennen.
Maar ondanks dat er 130K op de teller zat reed het prima, :)
Goed te besturen ook in de stad goed wendbaar.

Die spiegels is kwestie van afstellen. Heb nog nooit een motor gereden met zoveel zicht naar achter als op de R1200RT (2005), maar ze zitten wel op een andere plek dan gewoonlijk. Overigens, de mijne heeft al zo'n 175dkm op de teller en rijdt nog prima (had ik misschien al eerder genoemd in dit topic).

Als de motor log voelt, kan dat wijzen op versleten bandjes, vaak wordt er veel snelweg mee gereden en dus vierkant. De boxers voelen juist vrij lichtvoetig voor hun gewicht, doordat de krukas in de lengte ligt en de motor dus minder roterende massa de hoek om hoeft te krijgen en de massa laag ligt. Op een set goede, ronde banden, dan.
 
@bert111 [...]
Klopt het dat de modellen na 2010 motorisch wat fijner zijn?
Ja, klopt. Dat zijn de DOHC modellen, die lopen net mooier dan de oudere (twinspark) R1200 blokken. Zijn nog wel lucht-oliegekoeld, vanaf modeljaar 2014 kwam de versie met vloeistofgekoeld blok, vaak afgekort tot LC. Dus mocht je ergens één van deze termen lezen, weet je ook meteen welke generatie er bedoeld wordt :Y
 
Die spiegels is kwestie van afstellen. Heb nog nooit een motor gereden met zoveel zicht naar achter als op de R1200RT (2005), maar ze zitten wel op een andere plek dan gewoonlijk. Overigens, de mijne heeft al zo'n 175dkm op de teller en rijdt nog prima (had ik misschien al eerder genoemd in dit topic).

Als de motor log voelt, kan dat wijzen op versleten bandjes, vaak wordt er veel snelweg mee gereden en dus vierkant. De boxers voelen juist vrij lichtvoetig voor hun gewicht, doordat de krukas in de lengte ligt en de motor dus minder roterende massa de hoek om hoeft te krijgen en de massa laag ligt. Op een set goede, ronde banden, dan.
Denk dat het dan misschien aan de bandjes gelegen heeft. Had bij een R1200 wel het idee dat ik daar met een wat hoger aantal KM mee zou kunnen beginnen, ik had de limiet voor mijn gevoel zo rond 80K gezet. Maar mooi dat jij er dus al 175 K op hebt zitten. Ik zie er wel wat met 100-120K
Denk dat een LC uitvoering voor mij te kostbaar gaat worden. Ik heb mijn budget al opgerkt maar er zijn grenzen:S
Die boxer is idd heel anders in gevoel en geluid en zeker niet onaangenaam;). Misschien is het ook gewoon het idee dat er een hoop kunststof op zit die lekker beschermt tegen wind e.d.
Ga ook zeker op nog één rijden:) Dan zal ik ook extra nog eens naar de spiegel afstelling kijken misschien dat ik die dan net iets anders moet zetten.
En misschien ook even met een 1200RT uit 2008 of 2009 rijden om te kijken hoe die voelt. Die worden ook genoeg aangeboden vaak met 'controleerbaar' dealer onderhoud. Misschien merk ik het verschil niet eens

OOk maar onderhand eens donateurt geworden, heb al zoveel nuttige info gehad op dit forum:)
 
Laatst bewerkt:
Log aanvoelen van de RT zal zoals eerder al werd geschreven aan de vierkante banden kunnen liggen.
Ik vond het juist heel vlot sturen. Voor mijn gevoel te keren op een postzegel om het zo maar te zeggen. De GSA die ik nu rijd stuurt behoorlijk minder. (lees dit niet als negatief maar komt gewoon door hoge motor grotere zware volle brandstoftank en grotere wielen maar stuurt prima:t en beter dan een aantal andere geprobeerde motorfietsen)

Als je betere spiegels wil moet je eens gaan rijden met een Kawasaki GTR1400. Daar zitten net als de RT vaste spiegelbehuizingen op maar dan kijk je over je stuur heen schuin naar beneden in de spiegel die dan een perfect beeld geven onder je arm door over de koffers heen. Vond ik wel heel lekker kijken. De zit van de motor vond ik te sportief en toen voor mij persoonlijk teveel power hebben.

Als je meerdere modellen bij een dealer/bedrijf probeert is het soms handig om nog even terug op een voorgaand model dat je probeerde te stappen. Soms kan dat een zeer verhelderend beeld geven dat bepaalde dingen eigenlijk helemaal niet vervelend zijn maar gewoon even wennen zijn.

Een F800 is ook niet echt te vergelijken met een R1200RT. Ongeveer alles is anders.

Op een Pan European heb ik nog nooit gereden. Hoor er wel goede berichten over. Benieuwd wat je daarvan gaat vinden.

Hoe meer plastic er op de motor zit, is er ook meer afgeschermd tegen weer en wegen vuil. Maakt ook gemakkelijker schoon. En bovenal blijf je zelf ook schoner.
 
@Patrick NH Ik ga ook zeker nog eens op een RT rijden , waarschijnlijk een andere,
Ik wil ook een exemplaar van voor 2009 proberen die zie ik soms voor een leuke prijs aangeboden en dan niet met 100K + km.
Ik heb zoiets van altijd een 2e kans geven als de eerste niet obvertuigend voelt. Heb ik bij Deauville ook gedaan.
De F800 en de 1200RT zijn ook heel verschillede motoren dat viel me gelijk op bij het opstappen.

Wat de Kawa aan gaat, zou ik moeten kijken maar dan wordt mijn lijstje juist weer langer ipv korter;)
Dat maakt de keuze alleen maar lastiger;)
AJ dat voordeel van al dat afschem plastic herken ik gelijk. We een postief iets ook
 
@Patrick NH Ik ga ook zeker nog eens op een RT rijden , waarschijnlijk een andere,
Ik wil ook een exemplaar van voor 2009 proberen die zie ik soms voor een leuke prijs aangeboden en dan niet met 100K + km.
Ik heb zoiets van altijd een 2e kans geven als de eerste niet obvertuigend voelt. Heb ik bij Deauville ook gedaan.
De F800 en de 1200RT zijn ook heel verschillede motoren dat viel me gelijk op bij het opstappen.

Wat de Kawa aan gaat, zou ik moeten kijken maar dan wordt mijn lijstje juist weer langer ipv korter;)
Dat maakt de keuze alleen maar lastiger;)
AJ dat voordeel van al dat afschem plastic herken ik gelijk. We een postief iets ook
Je woont in Capelle zag ik.
Martijn van Motorcompany in Nieuwerkerk heeft een paar leuke BMW´s staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan