Advies aanschaf eerste motor

Je woont in Capelle zag ik.
Martijn van Motorcompany in Nieuwerkerk heeft een paar leuke BMW´s staan.
IK zal daar ook eens kijken. OP de site staan er niet zoveel, (2 stuks)
 
Als je betere spiegels wil moet je eens gaan rijden met een Kawasaki GTR1400. Daar zitten net als de RT vaste spiegelbehuizingen op maar dan kijk je over je stuur heen schuin naar beneden in de spiegel die dan een perfect beeld geven onder je arm door over de koffers heen.

Op mijn R1150RT kijk ik ook over mijn stuur heen in de spiegels. Zoals hierboven beschreven. Is dit bij een R1200RT dan zo anders? Ik heb super zicht in mijn spiegels . Kijk maar op dit filmpje bijvoorbeeld
 
Op mijn R1150RT kijk ik ook over mijn stuur heen in de spiegels. Zoals hierboven beschreven. Is dit bij een R1200RT dan zo anders? Ik heb super zicht in mijn spiegels . Kijk maar op dit filmpje bijvoorbeeld
Leuk dat filmje en als ik het zo zie geweldig goed zicht
Snap even niet waarom ik dat dan zo ervaren heb bij jou zie ik super zicht.
Ik geloof wel dat deze 1200RT een stuur verhoger had misschien dat dat de boel veranderde. Ik ga dat iig zien bij een andere proefrit
 
Op mijn R1150RT kijk ik ook over mijn stuur heen in de spiegels. Zoals hierboven beschreven. Is dit bij een R1200RT dan zo anders? Ik heb super zicht in mijn spiegels . Kijk maar op dit filmpje bijvoorbeeld
Je hebt inderdaad best goed zicht, maar bij de GTR1400 zie je dus geen stuuruiteinde en handen in beeld. Het complete spiegeloppervlak is vrij zicht naar achteren.

Het is al wel even geleden dat ik op beide heb gereden maar dat staat me dus nog bij als positiefpunt van de GTR1400. Verder vond ik de RT een fijne motor door de windbescherming en rechtop zit.
 
Koop gewoon eerst een wat lichtere motor dan alles waar je het nu over hebt en ga eerst leren rijden! Rij 20.000 km op iets wat je NIET leuk vindt. Dan weet je tenminste zeker wat je WEL leuk vindt.
En nee, een Pan1300 is niet leuk. Een VFR1200 ook niet en de hele dikke BMW's ook niet, als je pas opstapt!
Koop een of andere goedkope Suzuki GSX750/600...of iets anders in die aard. Prima om te toeren maar vooral ook prima om te leren rijden. En om te ontdekken wat je echt zoekt in een motor.
Ondanks je eerdere bericht heb ik nog steeds het idee dat het je meer om status gaat dan om rijgenot, beheersbaarheid en veiligheid. Bedenk wel dat als jij je vriendin mee achterop neemt... dat jij haar leven (letterlijk) in je rechterhand hebt.
 
Koop gewoon eerst een wat lichtere motor dan alles waar je het nu over hebt en ga eerst leren rijden! Rij 20.000 km op iets wat je NIET leuk vindt. Dan weet je tenminste zeker wat je WEL leuk vindt.
En nee, een Pan1300 is niet leuk. Een VFR1200 ook niet en de hele dikke BMW's ook niet, als je pas opstapt!
Koop een of andere goedkope Suzuki GSX750/600...of iets anders in die aard. Prima om te toeren maar vooral ook prima om te leren rijden. En om te ontdekken wat je echt zoekt in een motor.
Ondanks je eerdere bericht heb ik nog steeds het idee dat het je meer om status gaat dan om rijgenot, beheersbaarheid en veiligheid. Bedenk wel dat als jij je vriendin mee achterop neemt... dat jij haar leven (letterlijk) in je rechterhand hebt.
Ik moet toch zeggen dat ik mijn dikke BMW vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb (juni 2020) heel erg fijn vind rijden
 
Op mijn R1150RT kijk ik ook over mijn stuur heen in de spiegels. Zoals hierboven beschreven. Is dit bij een R1200RT dan zo anders? Ik heb super zicht in mijn spiegels . Kijk maar op dit filmpje bijvoorbeeld
Kan van het model afhangen: op mijn 2020 1250RT heb ik eigenlijk altijd de stuurhelften in zicht. Ik heb er het minste last van met het zadel in de lage positie, en dat is jammer, omdat ik dat zadel eigenlijk liever hoog heb. Het verschil zit vooral in waar je de horizon wilt zien in je spiegels, en wat er dan nog aan zicht overblijft behalve je stuur. Op de oudere RT’s (de niet-LC zeg maar) heb ik daar geen last van. Eveneens speelt je eigen lengte natuurlijk een rol, ik ben 183 cm.

Sowieso zitten de spiegels bij de RT op een rare plek imho, want je moet naar beneden kijken om er iets in te zien, en ze zitten precies op dezelfde hoogte als de spiegels van een personenauto. Dat laatste is iets om rekening mee te houden bij het filefilteren, al wen je daar vrij snel aan.
 
Ik heb het zadel in de laagste stand. Ben ook maar 1.73, dus moet wel wil ik een beetje fatsoenlijk met beide voeten aan de grond willen komen
_O-
 
Ik heb nog even een vraag. Bij de F800GT is naar mijn gevoel het scherm net een beetje te laag. Daardoor hoop wervelingen rond mijn hoofd.
Ik denk dat dat met een 5 a 10 cm grotere ruit weg zou zijn, Maar kan dat met dit model?
 
Koop gewoon eerst een wat lichtere motor dan alles waar je het nu over hebt en ga eerst leren rijden! Rij 20.000 km op iets wat je NIET leuk vindt. Dan weet je tenminste zeker wat je WEL leuk vindt.
En nee, een Pan1300 is niet leuk. Een VFR1200 ook niet en de hele dikke BMW's ook niet, als je pas opstapt!
Koop een of andere goedkope Suzuki GSX750/600...of iets anders in die aard. Prima om te toeren maar vooral ook prima om te leren rijden. En om te ontdekken wat je echt zoekt in een motor.
Ondanks je eerdere bericht heb ik nog steeds het idee dat het je meer om status gaat dan om rijgenot, beheersbaarheid en veiligheid. Bedenk wel dat als jij je vriendin mee achterop neemt... dat jij haar leven (letterlijk) in je rechterhand hebt.
heb je volledig gelijk in , ik ben nog van de oude stempel , ik heb het hele gamma doorlopen , van 50cc naar 100 , 125 , 360 , 750 enz ...
 
@bert111 ik heb gelest en examen gereden op een 650CC Kawasaki,
50 cc heb ik jaren op gereden en later nog 2 jaar een opgevoerde naar 85cc Ik weet dat mocht niet en is gelukkig verjaard;)
In vakanties aardig wat km op 125 CC en laatste vakantie op een piagio scooter van denk ik 300CC. Altijd ook met iemand achterop.

@Marreke De Pan werd mij voorgesteld door een andere liefhebber. Mijn eerste insteek was overigens een honda deauville700CC of VC750X. VFR had ik volgens mij al van mijn lijstje geschrapt. BWM F800GT staat ook nog op mijn lijstje en de R1200 staat er op omdat ik die gewoon heel mooi vind en deze net als een deauville veel bescherming tegen het weer biedt.

Mijn rechterhand weet ik met mijn 65 jaar onderhand denk ik wel te beheersen, ik zal eerder een wat rustiger rijder zijn dan een racer em besef me heel goed dat haar leven dan ook in mijn handen ligt.
 
Voila , dan ben je ook van de oude stempel :t
Ja, inderdaad. Heb op de 1e dag van mijn 65e levensjaar het laatste examen afgelegd en gehaald. WIlde het al toen ik 18 werd maar dat vond mijn vader indertijd niet verantwoord. Hij moest eens weten hoe hard ik toen op mijn brommer reed. Een zwaar opgevoerde yamaha FS1 met wel ook aangapaste remmen:) Daarna is het er gewoon nooit meer van gekomen. Maar nu kreeg ik ineens de mogelijkheden en bij het lessen helemaal de kriebels omdat k het zo leuk vind.

Alleen door mijn scheiding en alles rond het virus helemaal niet toegekomen om mijn zoektocht voor mijn 1e echte emotor te voltooien.
Dus nu echt op zoek al staat de garage nu nog vol met alle spullen van mijn ex. Dus als ik er eindelijk een vind zal ie even in het nieuwe pad langs mijn huis gestald moeten worden. Wel netjes achter een goed hek:)
 
Koop gewoon eerst een wat lichtere motor dan alles waar je het nu over hebt en ga eerst leren rijden! Rij 20.000 km op iets wat je NIET leuk vindt. Dan weet je tenminste zeker wat je WEL leuk vindt.
En nee, een Pan1300 is niet leuk. Een VFR1200 ook niet en de hele dikke BMW's ook niet, als je pas opstapt!
Koop een of andere goedkope Suzuki GSX750/600...of iets anders in die aard. Prima om te toeren maar vooral ook prima om te leren rijden. En om te ontdekken wat je echt zoekt in een motor.
Ondanks je eerdere bericht heb ik nog steeds het idee dat het je meer om status gaat dan om rijgenot, beheersbaarheid en veiligheid. Bedenk wel dat als jij je vriendin mee achterop neemt... dat jij haar leven (letterlijk) in je rechterhand hebt.
Nee, ga lekker iets rijden waar je wél plezier van hebt. Ik zou je misschien gelijk kunnen geven als @bhenn een supersport zoekt met zoveel mogelijk vermogen, maar de hier genoemde motoren (oa Deauville, F800GT, R1200RT, Pan European) zijn gewoon verstandige keuzes. Een zware (qua gewicht) tourmotor zou ik je niet aanbevelen als je een vederlicht van 1m60 bent, maar een gemiddelde man moet zo'n apparaat gewoon aan kunnen, ook als beginner. Het is even anders dan je lichte (vaak naked) lesmotor, maar de ergonomie is daar ook naar. En uiteindelijk is zo'n wat zwaardere machine wel een stuk prettiger met z'n 2en dan een lichte Diversion 600 oid.

Tevens heb ik het idee dat @bhenn gedegen onderzoek doet (zie al een thread van 6 pagina's) en niet impulsief het eerste koopt wat langs komt omdat hij dat er toevallig wel leuk uit vindt zien en indruk wil maken op de buurvrouw.
 
Overweeg maar een KTM 1290GT, een redelijke vlotte motor voor de echte ouwe lullen die niet willen worden ingehaald.
Standaard uitgevoerd met veel extra's en leuke elektronica zodat omvallen of uit de bocht vliegen bijna niet meer mogelijk is.
Koppel waar je U tegen zegt en het aantal paardenkrachten die zeker in het hogere segment vallen.

Op diverse motoren proefrit gemaakt, maar ik was meteen verkocht toen ik het gas open draaide van de KTM.

Ik zeg doen, omdat het nog kan.....
 
Laatst bewerkt:
@BorisE dis is toch echt boven mijn budget.
Ik zie overigens niet hoe electronica kan voorkomen dat je uit de bocht vliegt?
Maar als je mijn andere postings in dit draadje hebt gelezen gaat met mij niet op een snelle motor en het grote vermogen;)
IK wilgewoon lekekr vomfortabel kunen touren.
Ik zie BMW rijders nu overigens niet als patsers hoor, waar baseer je dat op?
 
Laatst bewerkt:
Nee, ga lekker iets rijden waar je wél plezier van hebt.
:)
Een zware (qua gewicht) tourmotor zou ik je niet aanbevelen als je een vederlicht van 1m60 bent, maar een gemiddelde man moet zo'n apparaat gewoon aan kunnen, ook als beginner. Het is even anders dan je lichte (vaak naked) lesmotor, maar de ergonomie is daar ook naar. En uiteindelijk is zo'n wat zwaardere machine wel een stuk prettiger met z'n 2en dan een lichte Diversion 600 oid.
Ik ben idd geen klein poppetje met mijn 184 en ook geen zwak poppetje, ik heb een redelijk goed getraind lichaam en heb altijd gesport (doe overigens nog steeds 3 keer per week krachttraining;)
Het verschil met de naked lesmotor heb ik ook gevoeld. De F800GT en de hond NC750X kwamen daar het lichts bij.

Tevens heb ik het idee dat @bhenn gedegen onderzoek doet (zie al een thread van 6 pagina's) en niet impulsief het eerste koopt wat langs komt omdat hij dat er toevallig wel leuk uit vindt zien en indruk wil maken op de buurvrouw.
Je kent mijn buurvrouw niet _O-_O- Maar even zonder dollen. Nee ik koop niet in een impils. Zeker niet iets waar ik jaren plezier van wil hebben en ook met mijn veiligheid te maken heeft.

Op dit moment vind ik de BMW R1200RT en de F800GT de meest interessante. Moet alleen de PAN nog proberen, maar wacht even tot het wat beter weer is op een dag dat ik vrij ben.
Maar als het een BMW wordt een lastige keuze .
Voor vergelijkbare prijs. Een 1200RT met wel meer dan 80.000 op de teller en rond 2010 of een F800GT die zo rond de 40.000 heeft gereden van 2013
 
Laatst bewerkt:
1606740095216.png

Is deze al gemoend? Aprilia Caponord. Het aanbod is niet groot, maar 't zijn fraaie motoren met een heerlijk en robuust blok. :]
 
@Dizono Ik hou me maar bij mijn lijstje van BMW en Honda's wat ik nu heb. Ben juist blij dat het een stuk korter is geworden:)Maar dank voor de suggestie
 
Laatst bewerkt:
Laat die Pan nou maar lekker zitten. Dat is via rechts en via links twee keer niks. Zoek maar eens op waarom de Pan de "Copkiller" genoemd wordt.
 
Laat die Pan nou maar lekker zitten. Dat is via rechts en via links twee keer niks. Zoek maar eens op waarom de Pan de "Copkiller" genoemd wordt.
Op zich ben ik het best met je eens, maar dat “cop killer” had betrekking op slechts sommige STX1300-en, het al of niet aanwezig zijn van een top koffer, met of zonder spoiler, en een net exemplaar daarvan valt sowieso buiten budget van TS. En Honda heeft officieel altijd alles ontkent :9.

Zwaar of licht, als het tijdens een proefrit goed voelt, dan kan het werken. Vermogen maakt niets uit: met weinig vermogen en wat ervaring en/of timmermansoog rij je de meeste motorrijders het snot voor de ogen, en met veel vermogen en enig gevoel voor zelfbehoud overleef je het wel. Maar voor een habbekrats een motor willen kopen uit het topsegment qua prijs, en er veel km’s mee willen maken, is domweg een financieel risico, tenzij geld geen rol speelt. En als geld geen rol speelt, koop dan gewoon een (bijna) nieuwe: dat scheelt een boel tijd en ongemak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan