Advies aanschaf eerste motor

Maar voor een habbekrats een motor willen kopen uit het topsegment qua prijs, en er veel km’s mee willen maken, is domweg een financieel risico, tenzij geld geen rol speelt. En als geld geen rol speelt, koop dan gewoon een (bijna) nieuwe: dat scheelt een boel tijd en ongemak.
Maar wat is dan een habbekrats? Vind dat 7 a 8000 best een aardig bedrag is voor mijn 1e motor.

Als ik een 1200RT zou kopen onder de 100.000 km mag ik toch nog wel een aardig aantal km rekenen?
De BMW''s zijn toch dacht ik degelijke machines die ver boven de 100.000km mee kunnen?
Ik heb wel begrepen dat de cardan bij ca 150.000km groot onderhoud nodig heeft?
Maar misschien is er andere kostbaar onderhoud rond de 100.000 km, loop ik daarom ergens een flink financieel risico?

Een f800 met rond de 40.000 en ca de 7000 euro zou toch ook geen groot financieel risico mee mogen brengen of zie ik dat helemaal verkeerd?

Misschien dat ik over een paar jaar denk dat ik nagenoeg nieuw wil rijden maar zoveel geld kan ik nu gewoon niet vrijmaken met de scheiding.
Maar ik heb ook afvies gekregen om niet met een te nieuwe mottor te beginnen.

Verder zijn de Deauvilles waar ik eerst naar keek van rond 10 jaar wel iets voordeliger, zo 5000 a 6000 euro @<50.000 km en 9 a 10 jaar oud . Maar dat lijkt me kwa rijden toch een heel andere klasse?
En dat is idem voor een NC750X alleen is die dan ca 5 jaar voor vergelijkbare prijs.

@Marreke Dat artikel heb ik gezien en wat ik begrijp was het door alle extra apparatuur die de politie achter op had.
Motorcyclenews is er juist lyisch over?
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is dan een habbekrats? Vind dat 7 a 8000 best een aardig bedrag is voor mijn 1e motor.

Als ik een 1200RT zou kopen onder de 100.000 km mag ik toch nog wel een aardig aantal km rekenen?
De BMW''s zijn toch dacht ik degelijke machines die ver boven de 100.000km mee kunnen?
Ik heb wel begrepen dat de cardan bij ca 150.000km groot onderhoud nodig heeft?
Maar misschien is er andere kostbaar onderhoud rond de 100.000 km, loop ik daarom ergens een flink financieel risico?

Een f800 met rond de 40.000 en ca de 7000 euro zou toch ook geen groot financieel risico mee mogen brengen of zie ik dat helemaal verkeerd?

[...]
Elke tweedehands motor is een risico. En 7 à 8 duizend Euro is een populaire prijsklasse, die het voor een bepaalde categorie handelaren aantrekkelijk maakt om niet altijd even eerlijk te zijn.

Ja, ik vind persoonlijk dat je voor dat geld best wat mag verwachten, als koper. Maar ik ben ook realist: dat bedrag is heel erg weinig als je bedenkt dat een RT nieuw (en met de "verplichte" opties) gemakkelijk tussen de 25 en 30 duizend Euro kostte. Gelet op het tempo waarmee je afschrijft op zo'n nieuwe RT is de theoretische restwaarde na een jaar of 6 à 8 gelijk aan de oudijzerprijs, oftewel wat de gek ervoor geeft, zeker als er 100k op de klok staat. Maar er is vraag naar dergelijke motoren, en daar maken handelaren graag gebruik van. Opletten dus, want bij gesjoemel, of gewoon achterstallig onderhoud, kunnen de honderdjes en duizendjes zomaar ineens je portemonnee uit vliegen. Ik noem dat in verhouding tot het voorgenomen aankoopbedrag een groot financieel risico ja.

40 of 100 duizend kilometer: het hoeft allemaal geen enkel probleem te zijn, mits er consequent goed en tijdig onderhoud werd uitgevoerd, en dat kost een boel geld. Als dat onderhoud niet gebeurde (of als de km stand een paar dagen eerder stiekum 2, of 3, of ... keer zo hoog was), who knows. Sowieso zijn er genoeg motoren - ook BMW's - die al voor het bereiken van 100k km volledig in de soep zijn gedraaid. Het is maar net hoe ermee omgegaan is.

Behalve motorblok en aandrijving slijt ook het rijwielgedeelte. Ik heb de werkplaatsfacturen in de kast liggen, dus ik weet wat er zoal aan regulier onderhoud uitgegeven moet worden om het spul in goede staat te houden. En juist dat rijwielgedeelte is een gebied waar bij oudere en dus goedkopere motoren qua onderhoud nog weleens op bezuinigt wordt: vanwege het beperkte beschikbare budget, mss een gebrek aan kennis, of omdat slijtage nu eenmaal heel geleidelijk gaat waardoor sommigen het niet eens opmerken, etc.. Als dat rijwielgedeelte versleten is, dan rijdt ook een RT als een dweil. Vandaar dat ik een poos geleden al schreef: zorg dat je een paar k€ geld achter de hand houdt voor bijkomende kosten, want met 100k op de klok gaan die er beslist zijn. En dan kunnen we opnieuw een hele boeiende discussie gaan voeren over handige hobbyisten die lekker sleutelen, en zo doende miljarden km's uit een motor persen, maar persoonlijk koop ik een motor om ermee te rijden, niet om aan te sleutelen.

Het is niet mijn bedoeling om je van het idee af te praten, maar er wordt imho een beetje erg gemakkelijk aangenomen dat het vanzelfsprekend is dat een motor eventjes 100k km rijdt, en dan ook nog helemaal goed is. Dat kan op zich wel, als erin geïnvesteerd was, maar vanzelfsprekend is dat niet. Die motorfiets stond tenslotte niet voor niets te koop. Dus mag je in realiteit rekenen op probleemloze km's? Nee, het is en blijft een gok.
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW Okee ik begrijp je verhaal. Maar als een motor altijd bij dealer is onderhouden en daar bewijs van is? Is het dan ook nog eebn groot risico? Misschien een aankop keuring laten doen door Erik van Lent? Geeft dat enige zekerheid?
Wilde vandaag ook op een RT van 2009 gaan rijden maar door files was ik laat dus heb maar een heel klein stukje gereden want het begon ook nog eens te storten. Dat is niet de ideale omstandigheid voor een proefrit. Maar wel even dus een klein stukje bebouwde kom en wat rotondes gereden. Had net bijna 6 kwartier in de auto gezeten i.p. v een ruim half uur |('(
Dat ga ik dus een andere gelegenheid over doen. dit was er een met net boven 100k op de teller.

Wat me in dat stukje wel heel erg verbaasde was dat de richtingaanwijzers bij deze BWM heel anders zitten. Links en rechts een soort van 'paddle knop' en uitzetten met een apparte knop bij de rechterhand. Is dat standaard?

De 2 andere BWM's waar ik mee heb gereden hadden gewoon een knopje bij de linker hand.

@bert111 dacht ik ook zou er denk ik alleen wel een topkoffer op willen Geen idee of ik dan moet gaan zoeken voor een BMW koffer , heeft dat voordelen?
Of gewoon een ander merk kopen ?
 
Laatst bewerkt:
@DucBMW Okee ik begrijp je verhaal. Maar als een motor altijd bij dealer is onderhouden en daar bewijs van is? Is het dan ook nog eebn groot risico? Misschien een aankop keuring laten doen door Erik van Lent? Geeft dat enige zekerheid?
Wilde vandaag ook op een RT van 2009 gaan rijden maar door files was ik laat dus heb maar een heel klein stukje gereden want het begon ook nog eens te storten. Dat is niet de ideale omstandigheid voor een proefrit. Maar wel even dus een klein stukje bebouwde kom en wat rotondes gereden. Had net bijna 6 kwartier in de auto gezeten i.p. v een ruim half uur |('(
Dat ga ik dus een andere gelegenheid over doen. dit was er een met net boven 100k op de teller.

Wat me in dat stukje wel heel erg verbaasde was dat de richtingaanwijzers bij deze BWM heel anders zitten. Links en rechts een soort van 'paddle knop' en uitzetten met een apparte knop bij de rechterhand. Is dat standaard?

De 2 andere BWM's waar ik mee heb gereden hadden gewoon een knopje bij de linker hand.

@bert111 dacht ik ook zou er denk ik alleen wel een topkoffer op willen Geen idee of ik dan moet gaan zoeken voor een BMW koffer , heeft dat voordelen?
Of gewoon een ander merk kopen ?
De richtingaanwijzerknoppen die je beschrijft waren lange tijd standaard. Vanaf 2010 of daaromtrent kwam er een (voor andere merken dan BMW) traditioneel knopje op de linker stuurhelft voor terug. Sommigen zweren bij het één, anderen weer bij het ander, en het is idd even omschakelen als je er niet aan gewend bent.

Dealeronderhouden en een (verifieerbare) gedocumenteerde onderhoudshistorie zouden voor mij een randvoorwaarde zijn. Zonder die historie hoef ik de fiets niet, althans niet voor het imho hoge bedrag dat jij eraan wilt uitgeven (als je met een 10+ jaar oude RT met 100k op de klok bij de dealer komt om in te ruilen, krijg je effectief mss de helft van dat bedrag ervoor terug).

Een aankoopkeuring geeft je iig informatie over de actuele staat van de motor en eventuele verborgen gebreken. Dus in die zin geeft het je zekerheid. Maar verder geldt dat een RT in jouw prijsklasse gewoon oud is, en dan is het normaal dat er mettertijd dingen stuk gaan, omdat een boel onderdelen nu eenmaal niet het eeuwige leven hebben.

Indachtig het voorgenomen budget klinkt mij de F800GT, die je als alternatief noemde, als de betere optie in de oren: aannemelijk jaren jonger, veel minder km's. Maar het is natuurlijk wel een andere motor.

Een BMW-topkoffer klikt gewoon vast op het wss al aanwezige bagagerek, en het ontwerp past bij de motor. Daarnaast kun je er een slot bij kopen die pas gemaakt kan worden op jouw contactsleutel, en dan heb je dus een 1-sleutel-systeem. Kost overigens wel wat, die originele accessoires, maar soms worden ze met korting aangeboden (check b.v. even de webshop van Motorplaza).

Een universele topkoffer kan ook, is meestal goedkoper, maar daar zal doorgaans een adapterplaat bij moeten t.b.v. de montage, en het slot zal eigen sleutels hebben. Puristen gaan daar niet zo snel voor, maar qua praktisch nut is er natuurlijk weinig verschil: het is een plastic doos, en je kunt er zooi in stoppen.
 
Heel bijzonder dat die zaak bij de proefrit vertelde dat dat bij alle BMW's zo is terwijl hij zelf een RT van 2011 in de verkoop heeft.
Bekijk deze nu toch extra kritisch hierdoor.
Ik ga dus ook zeker voro een verifieerbare onderhoudshistory.
Maar stel dat ik nu een 1200RT kan kopen die maar een jaartje ouder is dan de F800 maar zo'n 40k meer km en zeg 1000 duurder is dan nog de F800 de betere keuze?
Van de F800 ben ik ook erg gecharmeerd overigens, minpunt vind ik wel het gemis van en verstelbare ruit. Ik kan me voorstellen dat je on de zomer juist wat meer rijwind wilt voelen.
Wat ik wel grappig vond dat van de week bij de korte proefrit de verkoper vertelde dat een Deauvile veel lichter is dan een 1200 RT. Volgens de specs is dat echt niet het geval. De Deaville is nl zwaarder.
 
Ik ga dus ook zeker voro een verifieerbare onderhoudshistory.
Altijd verstandig!

Maar stel dat ik nu een 1200RT kan kopen die maar een jaartje ouder is dan de F800 maar zo'n 40k meer km en zeg 1000 duurder is dan nog de F800 de betere keuze?
Tja, dat moet je zelf bepalen. Welke vind je lekkerder rijden? Ik ken de F800 niet (nooit op gereden), maar weet wel dat die iets meer dan de helft kostte (nieuw) tov de R1200RT, dus dat de R1200RT wat kostbaarder is tweedehands is niet gek. De R1200 heeft wel meer power wat prettig is als je met passagier gaat rijden.

Het zijn allebei goede motoren - maar jij mag bepalen welke jij het beste vindt. Het wordt uiteindelijk jouw motor :Y

Wat betreft koffer zou ik voor de originele BMW topkoffer gaan, mits je er één voor een leuke prijs tweedehands kan vinden. Je kan het slot (laten) aanpassen aan je contactsleutel en de topkoffer is solide, groot en makkelijk in gebruik. Maar ook (te) zwaar aan de prijs nieuw.
 
Tja, dat moet je zelf bepalen. Welke vind je lekkerder rijden? Ik ken de F800 niet (nooit op gereden), maar weet wel dat die iets meer dan de helft kostte (nieuw) tov de R1200RT, dus dat de R1200RT wat kostbaarder is tweedehands is niet gek. De R1200 heeft wel meer power wat prettig is als je met passagier gaat rijden.
Dat is ook mijn gevoel. Ik vind zelf de RT mooier maar dan wel een van na 2010.
Bij vergelijkbare leeftijd heb je denk ik met een RT wel meer 'value for money', maar het gaat toch om het rijden he;)
Wat betreft koffer zou ik voor de originele BMW topkoffer gaan, mits je er één voor een leuke prijs tweedehands kan vinden. Je kan het slot (laten) aanpassen aan je contactsleutel en de topkoffer is solide, groot en makkelijk in gebruik. Maar ook (te) zwaar aan de prijs nieuw.
Goeie tip om te klijken voor een 2e hands koffer, als deze er niet standaard al op zit als ik de motor koop. De nieuw prijs die ik tegen kwam is zeker heel erg aan de prijs, daar keek ik wel een beetje van op. IS alles van BMW motoren zo duur?
Had vadaag een proefritje gepland, maar een stevige kou te pakken dus helaas sla ik deze over. Ik wil wel helder zijn als ik ga rijden.
Beetje te koud geworden met klussen in rond het huis denk ik, Buiten bezig geweest met wat camera's ophangen als beveiliging na een steen door mijn ruiten. :S
Dan liever als er een fraaie dag komt komende week even :)
 
Een Deauville is zwaarder dan een RT inderdaad. Het scheelt niet veel maar de RT heeft een lager zwaartepunt waardoor deze nog veel lichter rijd. Vergis je niet in het feit dat als je de motor schuin houd dat je dan pas het gewicht merkt.

Ik heb nooit op een F800 gereden maar denk dat ik persoonlijk op een RT relaxter zal zitten en meer windbescherming heb.
De betere keuze is altijd lastig. Kijk naar onderhoud en uiterlijke staat. ioe is er mee gereden door de vorige eigenaar/eigenaren.

Als je kijkt naar een Deauville is een Tracer 700 misschien ook wel een leuke motor om naar te kijken. Geen idee eigenlijk of deze al eerder is genoemd. Dan rijd je vergelijkbaar kwa motorvermogen en koppel maar wel een stukje nieuwer en lichter. Die zijn er gebruikt tussen de 7 en 8,5K met 10000 tot 30000 kilometer in jonge bouwjaren. Denk hierbij aan 2016 en nieuwer. Ook koffers en soft Bags zijn hiervoor leverbaar en soms al gemonteerd.

Ik denk dat dit een prima en zeer betrouwbare beginnersmotor is voor een leuke prijs die waarschijnlijk niet snel minder waard wordt als je deze na een jaar zou inruilen op een vervolgmotor.

Ga lekker wat proberen en dan voel je snel genoeg wat je ligt. Upgraden naar een grotere en snellere en zwaardere motor gaat altijd nog.
 
Ik heb een fiets in de verkoop.
En als ik de eerste post zie, dan valt de motor geheel binnen budget, en..., het grote onderhoud is reeds uitgevoerd.

Bij binnenkomst liep de motor echt als een natte krant..., en er was zicht- en hoorbaar al aan 'gewerkt', maar ik vermoed door iemand die wel ongeveer wist waar de klok hing, maar van de klepel geen duidelijke weet had.

Daarom :

- kleppen gesteld, en alle relevante pakkingen met betrekking tot het kleppendeksel vervangen
- nieuwe bougies
- carburateurs gedemonteerd, schoongemaakt, afgesteld
- van de 12 aanwezige sproeiers, 4 vernieuwd, de andere 8 zorgvuldig gereinigd
- 2 van de 4 verwarmingselementen van de carburateurs vernieuwd
- nieuwe vlotterbakpakkingen
- nieuwe vlotterbakboutjes
- nieuwe brandstofkraan gemonteerd (de oude was licht incontinent)
- nieuwe brandstofslang
- nieuwe magnetisch brandstoffilter
- het juiste type uitlaat gemonteerd (zat een originele op, maar niet 1 voor dit bouwjaar motor)

Alle gemonteerde onderdelen / pakkingen zijn origineel SUZUKI.
Oude onderdelen kunnen meegeleverd worden.

Aanvullend de carburateurs gesynchroniseerd.

Elke arbeidsgang is goed gedocumenteerd, het boekje zit bij de motor, evenals de beide sleutels, en zelfs nog het labeltje met het sleutelnummer.
En het is een origineel NL geleverde fiets.

Kettingen en tandwielen zijn in een goede conditie.


2005 Suzuki GSXF750 type K5, uitgevoerd in het Pearl Deep Sea Blue

1.jpg


TELLER1.jpg



DASH2.jpg




En zo zag de folder er in die tijd uit :

FOLDER1.jpg


FOLDER2.jpg




Kleppen gesteld, en alle relevante pakkingen vervangen voor nieuwe.

n) kleppenstellen j.jpg




Carburateurs synchroon gesteld ; en na het maken van deze foto nog iets aan fine-tuning toegepast (carbs uiteraard ook gereinigd, etc)

p) 03-12-2020 carb sync 3.jpg




In mijn beleving een uitstekende beginnersfiets, of gewoon een motor voor de persoon die wel (af en toe) wil motorrijden, zonder dat het gelijk een vermogen aan aanschaf / onderhoud moet gaan kosten.

Rijdt makkelijk, stuurt prima.


3.jpg



KETTING1.jpg





Wellicht meer willen weten ; dan gewoon een PB sturen !



.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een fiets in de verkoop.
En als ik de eerste post zie, dan valt de motor geheel binnen budget, en..., het grote onderhoud is reeds uitgevoerd.


Wellicht meer willen weten ; dan gewoon een PB sturen !



.
De motor valt misschien financieeel binnen budget, maar ik had al eerder aangeven dat ik niet echt ouder dan 10 jaar wil gaan.
Voor de liefhebber denk ik beslist een mooie maar niet binnen mijn scope. Misschien kun je deze beter bij het topic 'Te koop' zetten?
 
:t


Had het echter 'zo' gelezen :

  • Betrouwbaar/storingsarm, daarom Japanners bovenaan.
  • Liefst <15 jaar oud , kreeg als tip dat ik voor goede ABS <10 jaar zou moeten kiezen.


Maar nu ik iets verder lees zie ik ook 1200RT. Maar..., wil je eentje hebben met betrouwbare ABS, dan gaat je dat binnen het aangegeven budget echt niet lukken ben ik bang.

Heb o.a. zelf m'n 4e RT (en dan de 2e 1200RT), en ik kan niet anders zeggen dat het gewoon hele fijne dingen zijn. Zuinig, niet te gek duur in onderhoud, ruim, comfortabel, rete makkelijk sturen, stabiel op hoge snelheid (mits de goede banden).

Heb de huidige nieuw gekocht, met het idee om het ding 3 jaar te rijden, en dan in te ruilen voor de LC versie.

Toen de Waterboxer dan ook uit kwam, er ook mee gereden..., en besloten dat mijn DOHC motorisch toch beter aanvoelde, en dat ik nog een jaartje zou wachten.

Het jaar er op was ik nog steeds niet overtuigd..., en nu het inmiddels een R1250RT is geworden ben ik wel overtuigd, maar..., nu vind ik het allemaal wel prima. Je vergroeit min of meer met je motor, zeg maar... :+

Want de huidge DOHC rijdt gewoon top, en afgezien van een iets zwetend oliepeilglaasje, en de typische storing in 1 van de units op het stuur, heb ik er nog nooit iets mee gehad. En dat zwetende glaasje is destijds bij de 1000 beurt vervangen. En die unit op het stuur ergens rond de 40.000 km ofzo.

En voor de rest : tanken, banden, beetje onderhoud, en verder geen bijzonderheden.



Vlak na aflevering in 2011, en ongeveer direct na de eerste beurt, een 'rondje' Wales gedaan

i-WRzgrPk-L.jpg




Een paar weken later naar Nimes toe...

i-pHzG3kg-L.jpg




Meerdere keren Engeland, meerdere keren Frankrijk, Dolomieten. Maar ook gewoon Luxemburg, tig keren Duitsland, maar ook de korte dagtoeren, of de wat langere meerdaagse toertjes, en onlangs nog een lekkere maaltijd wezen halen in het Zwarte Woud.

And still going strong... :t




Een paar weken geleden nog ; ff over het water uitkijken aan de Zwitserse kant van de Bodensee (een dagtrip rondje Bodensee gedaan - Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland).

i-TNg6N4F-L.jpg




Succes met de zoektocht (...die duurt al een paar maanden zie ik... :+ )
 
Laatst bewerkt:
@ ...Ron...
Maar leuke ritten die jij hebt gemaakt, ik zal blij zijn als ik mijn eerste ritje limburg of begin Duitsland kan maken:)

JA ik ga niet over 1 dag ijs en doe gedegen vooronderzoek;)
Maar ook mijn scheiding heeft me gewoon te veel energie gekost en kost het nog steeds overigens want het is een heusche vechtscheiding:( Daardoor ook niet altijd de gelegenheid en energie om te testrijden want ik wil daar wel 100% met mijn hoofd bij zijn en het moet wel droog zijn vind ik.
Maar mijn beeld is aardig gevormd mede door de goede en waardevolle adviezen die ik hier heb gekregen. Het is in het begin een beetje heen en weer gestuiterd maar ben er zeker van dat ik iets wil hebben waar ik lekker op kan touren. Ik zoek geen scheurmonster en heb ook niet de behofte om er mensen mee te imponeren. Toen ik mijn broer vertelde over een Deauville keek hij me een beetje meewarig aan en zij wat moet jij nou met zo'n suffe motor. (Hij is duidelijk wel erg status gevoelig;)
Een goede vriend van mij heeft pas een 1 jaar oude 1250RT gekocht van een ontvangen erfenis. Dat soort geld kan ik nu niet vrij maken dus moet het iets bescheidener doen. Ik vind het een prachtige machine en was er gelijk visueel verliefd op. Nu de klik met het rijden nog ;)
1 testritje gemaakt op een redelijk afgeleefd 2010 model van ca 10 jaar oud met bijna 140k km er op. Dat heeft me niet helemaal overtuigd maar weet nu wel waar dat door kwam. oa de banden.
Ook een kort ritje op een 2009 versie die reed beter maar ik wil toch een nieuwere mede ivm de ABS ;)
Ik ga als het lukt proberen een ritje te maken op een versie van na 2010 met ruim minder dan 100k km op de teller. Als die uitpakt zoals ik verwacht kan ik mijn quest afsluiten en een aankoop maken:)
Ik heb er een aantal gezien met rond de 60-80.000 km op de teller en ongeveer binnen hudget en jonger dan 10 jaar.
Ik zag oiok een heel atrekkelijk gepriijsde versie maar dan met een enkele zit.
1607350037557.png

Ik weet niet of datnog aan te passen is met een 2 pers zadel? EN ook niet of dat moeilijk/kostbaar is om te (laten?) doen.
Ik heb geen 2 linker handen;)

lukt de 1200RT niet dan zal het denk ik tussen een F800GT en een Honda deauville gaan. Die liggen gunstiger in prijs bij vergelijkbare leeftijd en die vind ik in ieder geval ook beide fijn rijden.
 
Laatst bewerkt:
...een F800RT bestaat niet... ;)

Wel een ST, of een GT.

Best prettig spul inderdaad. Ultra zuinig, en voor het gevoel ben je onderweg met iets dat amper gewicht mee zeult.
Heb ze onlangs nog beiden in het winkeltje gehad.


i-dZgcjjw-L.jpg


i-z2G3SZm-L.jpg




En de ST had op het moment van foto's maken een dappere, maar zeer goed gedocumenteerde 89.906 km op de teller staan.

i-3mCkvhQ-L.jpg


i-CGzgLqL-L.jpg



In de basis natuurlijk min of meer gelijke motoren..., maar..., de nieuwere GT heeft een langere wielbasis dan de ST, het blokje reageert iets anders op het gas, de zitpositie is anders, en ook de windbescherming is van een iets beter niveau. En dan nog diverse uiterlijke wijzigingen.

Ze lijken op elkaar, maar zijn zeker niet elkaars gelijke.

En wat windbescherming betreft, dat is op n RT natuurlijk van een heel andere orde, dan op een ST of GT.
Achter de ruit van de RT kan het echt wel warm worden, zeg maar... ;)

...trek gerust in de warmere maanden vanaf een graadje of 20 de doorwaai jas alvast maar aan..., en datzelfde geldt voor de handschoenen.
 
JA ik ga niet over 1 dag ijs en doe gedegen vooronderzoek;)

Ik heb er een aantal gezien met rond de 60-80.000 km op de teller en ongeveer binnen hudget en jonger dan 10 jaar.
Ik zag oiok een heel atrekkelijk gepriijsde versie maar dan met een enkele zit.


Ik weet niet of datnog aan te passen is met een 2 pers zadel? EN ook niet of dat moeilijl/kostbaar is om te (laten?) doen.

Ik heb geen 2 linker handen;)


Ja, is allemaal aan te passen (zadel, de juiste koffers, etc)..., maar..., het kost als je pech hebt kledders geld, en dan heb je nog steeds een nogal herkenbare (wat herkomst betreft) witte fiets, met her en der gaten in het plaatwerk, die een leven in weer en wind & pekel heeft gehad.

Zou zeker nooit mijn keus zijn... ;)
 
Ja, is allemaal aan te passen (zadel, de juiste koffers, etc)..., maar..., het kost als je pech hebt kledders geld, en dan heb je nog steeds een nogal herkenbare (wat herkomst betreft) witte fiets, met her en der gaten in het plaatwerk, die een leven in weer en wind & pekel heeft gehad.

Zou zeker nooit mijn keus zijn... ;)
Daar was ik dus ook bang voor. Een andere vriend kwam met de suggestie, maar daar ga ik dus niet mijn vingers aan branden.
Probeer ook mijn budget nog wat op te rekken al wordt dat onderhand lastig. Helaas geen mooie eindejaarsbonus dit jaar danzij covid:S
Het moest idd een f800GT zijn:)
 
Laatst bewerkt:
O.k., je bent eruit. Gefeliciteerd! Maarrrr....

Zithouding, motorkarakter, bescherming tegen de elementen en rijgedrag zijn heel persoonlijk en jouw voorkeuren leer je pas kennen als je een tijdje onder allerlei omstandigheden hebt gereden. Dat kan een proefrit, zelfs bij ervaren rijders, niet allemaal direct weergeven.

Wat wil ik zeggen? Denk niet direct dat je eerste motor de beste keuze is voor jouw beschikbare budget (dat ik overigens best riant vind), maar vraag je af of je er een aantal jaren mee zou kunnen leven.

Daarnaast even iets over dat budget. Voor je het weet zit je te denken aan opties en aanpassingen: ander scherm, handkappen, navigatie, spatbordverlenger, valbeugel met mistlampen, koffer, en zo kan ik nog wel even doorgaan. € 1500 (extra) is niks... Hetzelfde geldt voor kleding.

P.s. Mocht dit al zijn genoemd, mijn excuses. 7 pagina's aan tips... vergeef me dat ik ze niet allemaal heb gelezen.
 
Laatst bewerkt:
O.k., je bent eruit. Gefeliciteerd! Maarrrr....
Ja ik ben er uit, net weer een redelijk ruime rit gemaakt op een RT met <70.000 op de tellen van 2011. Die beviel me heel goed. Ik denk dat ik echt een 1200 RT wil.:)
Zithouding, motorkarakter, bescherming tegen de elementen en rijgedrag zijn heel persoonlijk en jouw voorkeuren leer je pas kennen als je een tijdje onder allerlei omstandigheden hebt gereden. Dat kan een proefrit, zelfs bij ervaren rijders, niet allemaal direct weergeven.
Helemaal mee eens en ik ben ook blij dat ik nu op een paar verschillende heb gereden 2 keer een klein uurtje en één van ca 20 min omdat die niet goed voelde.
Wat wil ik zeggen? Denk niet direct dat je eerste motor de beste keuze is voor jouw beschikbare budget (dat ik overigens best riant vind), maar vraag je af of je er een aantal jaren mee zou kunnen leven.
JA ik had ook eigelijk niet zo veel uitgetrokken voor mijn eerste motor . Maar ik kreeg wat meer te besteden en gaande weg kwam ik er achter dat ik een tour motor wil ook ivm bescherming tegen invloeden. Ik wil deels woon werk rijden en vooral graag wat tchtjes gaan maken.
Gezien mijn leeftijd heb ik geen 30 jaar vrees ik om een heleboel motoren echt te gaan rijden. Helaas te laat mijn A gehaald.
Ik heb ook een paar andere geprobeerd.
De rangorde:
1- BWM R1200RT
2,3-gedeeld F800GT en Deauville 700
4,5 gedeekd de NC750x, Kawasaki Versys, maar die laatste vind de dame afschuwelijk.
5 Honda NC700x
6 Deauville 650

De enige die ik niet heb gereden van mijn lijstje is een hondat ST1300 Pan. European. omdat die allemaal ouder dan 10 jaar zijn.
Ik twijfel sterk of ik daar nog een ritje op zou moeten maken:S Zeker nu de RT zo lekker reed :)
...Ron...

daan944

Met de rek in mijn budget zie ik een aantal R1200RT's met minder dan 80.000 en jonger dan 10 jaar.
Ik heb ook een leuke gezien van ca 7 jaar oud maar daar is de ondehouds history niet vast gelegd, dat is 'prive' gedaan door een honda monteur. Dat vind ik een lastig punt. Deze heeft wel net een uitgebreidde grote beurt gehad, maa denk dat ik daar te veel risico mee loop.

Een andere vergelijkbaar in leeftijd wel onderhouds history maar daar zie je op de velgen en cardanhuis wat rare plekken.
1607445456375.png
1607445535240.png

Ik heb geen idee of dat erg is, deze komt wel via een zaak met garantie, ik moet nog vragen hoe lang dat zou zijn, want als dat 3 maanden is heb je daar in de winter niet heel erg veel aan.

Beide staan goed op nagenoeg nieuwe banden
Daarnaast even iets over dat budget. Voor je het weet zit je te denken aan opties en aanpassingen: ander scherm, handkappen, navigatie, spatbordverlenger, valbeugel met mistlampen, koffer, en zo kan ik nog wel even doorgaan. € 1500 (extra) is niks... Hetzelfde geldt voor kleding.
Dat zijn zeker dingen die ik mee neem en ik heb nu met flink fris weer gereden en het scherm beviel me prima in de hoogste stand dus dat zal denk ik gewoon hetzelfde blijven:)

Ik koop iig een motor met de koffers er bij. Lieft ook de topkoffer voor als we wat verder weg willen.
Navigate... Ja dat is wel iets, dat doe ik in de auto al tijden met mijn S10.
Valbeugels idd denk ik ook niet echt een overbodige luxe.
Kleding heb ik al , misschien noh een broek en als het warmer wordt zomer kleding, maar dan zijn we al een tijdje verder en krijg ik deel van de alimentatie terug van de belasting:)

P.s. Mocht dit al zijn genoemd, mijn excuses. 7 pagina's aan tips... vergeef me dat ik ze niet allemaal heb gelezen.
Gewoon prima feedback!! thanks
 
Laatst bewerkt:
De enige die ik niet heb gereden van mijn lijstje is een hondat ST1300 Pan. European. omdat die allemaal ouder dan 10 jaar zijn.
Ik twijfel sterk of ik daar nog een ritje op zou moeten maken:S Zeker nu de RT zo lekker reed :) [/bhenn]
Laat die Pan nou gewoon lekker zitten, die is zwaar en gaat bij hogere snelheid "waven"/stuiteren. Zeker als er een passagier en bagage bij komt.. Hij heet niet voor niets de "copkiller".
 
@bhenn die rare plekken zijn corrosie, komt vooral door pekel. Niet gek bij deze tourmotoren, ze zijn natuurlijk uitstekend geschikt voor gebruik het hele jaar rond. Als je je er erg aan stoort kan je het laten poedercoaten of lakken, dan kan het er weer een tijdje tegenaan. Dit zie je ook vaak bij de schetsplaten (daar waar je met je voeten tegenaan zit) en soms kleppendeksels.

Wat betreft die onderhoudshistorie, je kan de motor wegbrengen naar de BMW dealer met de vraag of zij m willen controleren (niet repareren) als de verkoper daar akkoord voor geeft. Er is vast wel een dealer bij de verkoper in de buurt, maar bel wel van te voren om een afspraak te maken.
 
@daan944 Okee dat vermoeden had ik ook al. Is dus iets waar ik eventueel later iets aan kan doen en hoeft gen show stopper te zijn begrijp ik.
De motor met die plekken heeft een traceerbare onderhoudshistory en is ook bij een motorzaak met garantie.

De verkoper van de andere motor zonder history (particulier) had ineens zijn vraagprijs verhoogd omdat hij gebeld werd over deze motor. Met deze prijs valt die in ieder geval af. zeker ook omdat de historie niet traceerbaar is. Dan mag het een hele mooie zijn met alle opties en een jubileum versie , er zijn grenzen;)

Ik heb geen bloedspoed, mijn garage staat nog vol spullen van mijn ex en ben nu al gewoon blij dat ik weet wat ik zou willen kopen. En als ik nu iets goeds kan kopen vind ik het natuurlijk erg leuk, want ook vandaag was het heerlijk rijden op de motor, maar wil niet het risico van en kat inde zak hebben. Ben ook meer info aan het verzamelen waar op te letten bij het kopen van een 2e hands RT . Vond een mooi artikel uit motor journaal Wel een oud artikel maar het 'leuke' is wel dat ik dingen uit een eerdere proefrit denk te herknnen
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ben er uit, net weer een redelijk ruime rit gemaakt op een RT met <70.000 op de tellen van 2011. Die beviel me heel goed. Ik denk dat ik echt een 1200 RT wil.:)

Met de rek in mijn budget zie ik een aantal R1200RT's met minder dan 80.000 en jonger dan 10 jaar.
Ik heb ook een leuke gezien van ca 7 jaar oud maar daar is de ondehouds history niet vast gelegd, dat is 'prive' gedaan door een honda monteur. Dat vind ik een lastig punt. Deze heeft wel net een uitgebreidde grote beurt gehad, maa denk dat ik daar te veel risico mee loop.

Een andere vergelijkbaar in leeftijd wel onderhouds history maar daar zie je op de velgen en cardanhuis wat rare plekken.
Bekijk bijlage 1572013
Ik heb geen idee of dat erg is, deze komt wel via een zaak met garantie, ik moet nog vragen hoe lang dat zou zijn, want als dat 3 maanden is heb je daar in de winter niet heel erg veel aan.


Beide staan goed op nagenoeg nieuwe banden

Dat zijn zeker dingen die ik mee neem en ik heb nu met flink fris weer gereden en het scherm beviel me prima in de hoogste stand dus dat zal denk ik gewoon hetzelfde blijven:)

Allemensen..., wat een droefenis die RT... :/
Daar is iemand simpelweg niet zuinig op geweest !

Mijn advies zou zijn...: dat wanneer je toch serieus geld gaat uitgeven, zoek dan iets waar amper of niets op aan te merken is..., want die pekel ellende op die RT van de foto gaat echt niet vanzelf weg !

De mijne (onze moet ik zeggen...) zoals gezegd nieuw gekocht. En in maart 2021 wordt het dingetje ook al weer 10 jaren jong. En de km.stand vloog er in het begin op (toen reden we nog zo'n 15.000 km per jaar - dus ook wel als het minder fraai weer was...).

De laatste jaren vanwege allerlei 'dingen' wat minder gereden, en zo staat de teller nu op bijna 70.000 km, maar ik durf hardop te zeggen dat het fietsje er (op de uitlaatbochten na...) net zo uitziet als op de dag van aflevering !

Duszzzz..., ook al staan er wellicht iets meer kilometers op, dan hoeft een motor er echt niet zo uit te zien !



...en die van mij is ook wel eens vies... :/

i-GPcf3Dz-L.jpg


i-L3VjNNW-L.jpg



(foto's hierboven : maidentrip voor deze fiets - Wales - april/mei 2011)



...maar dan na thuiskomst gelijk de boel maar weer netjes maken... :Y

i-xXz4T3m-L.jpg




En als je dat een beetje vol blijft houden, dan staat er na 10 jaar nog steeds een fiets die er gewoon ongehavend, en onbeschadigd bij staat. Het kost allemaal iets energie, maar dan heb je ook wat... :+ :+


i-rW8JkxV-L.jpg


i-TrhP8zH-L.jpg



(foto hierboven : Murgeltalstraße, Zwarte Woud - herfst 2020)
 
@...Ron... jij bent dan ook wel een enorme poetser he! (en dat bedoel ik met respect). Ik ben ook wel zuinig op mn spullen, maar zo intensief schoonmaken doe ik niet - daar heb ik echt het geduld niet voor. Die pekel aanslag gebeurt nou eenmaal snel als je niet je motor afspoelt na iedere winterse rit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan