Advies aanschaf FJR1300.

Klikoo.

Yamaha FJR1300A = RP23
10 jun 2020
768
445
Beste forumleden/FJR1300 rijders.

Na 24 jaar heb ik mijn Diversion 900S begin dit jaar verkocht. Altijd uitermate tevreden over geweest, maar wilde al een tijdlang iets anders. Ben altijd een toeristische goed weer rijder geweest en dat blijft zo. De FJR1300 heb ik altijd een mooie machine gevonden en ben nu maanden aan het rondkijken. Ik zoek het model vanaf model RP23 ofwel modeljaar 2013. Budget is rond de 12000 en er is rond die prijs wel wat te krijgen, Ik heb gemerkt dat er nogal wat import is in die prijsklasse. Is dit nu verstandig om hierop te gokken in verband met teruggedraaide tellers en verborgen gebreken? Wat is jullie ervaring met het gewicht en hanteren van deze motor? Want hij is toch ongeveer 50 Kg zwaarder als de XJ900S. Mijn leeftijd is 60 en dan kan natuurlijk een motor op bepaald moment te zwaar voor je worden. Verder ga ik liefst voor Nederlandse oorsprong, maar deze zijn doorgaans stuk boven budget. Wat is wijsheid?
 
De FJR rijdt en stuurt lichter dan de XJ900Diversion, zithouding is nagenoeg hetzelfde -> ga eens proefrijden op enkele exemplaren.

voor wat betreft aankoop: persoonlijk zou ik bij zo’n Aanschaf van 12k bij een merkdealer kopen, of particulier als je de papieren en onderhoudshistorie er bij hebt. Er loopt een apart topic op MVF vwo tweedehands aankopen.

in het verleden wel op zoek geweest naar een gebruikte FJR, en er zat een hoop twijfelachtig spul tussen waarbij jaartallen en kleurstellingen die daarbij hoorden niet overeenkwamen etc. Etc. Dus let op wat je koopt.
 
Ik zie bij populaire en comfortabele toermotoren zoals de FJR heel vaak kilometerstanden die te goed zijn om waar te zijn. Ik kijk hierbij wel in een lager budget. Daar heb ik dan ook de voorkeur voor fietsen met hoge standen, omdat ik dan weet dat er niet over gelogen wordt. Er wordt me toch een partij afgesjoemeld daar wordt je niet bij van.

Om die reden onderschrijf ik ook @L@chouff€ en zou ik voor jouw budget alleen motoren met een volledige onderhoudshistorie en aangetoonde kilometerstanden bekijken.
 
Dankjewel voor je reactie. Ik ben inderdaad ook bij merkdealers gaan kijken. In Volkel staat er eentje uit 2017. Dit is dus een RP28 6 bak. Hij heeft rond de 70000 Km op de teller staan. Hij zit boven mijn budget, maar misschien kan er nog wat af. Vind prijs best hoog. Ik weet niet of de Km stand een probleem kan gaan vormen voor een best wel jonge motor? Op zich lijkt mij niet dat een dergelijke Km stand voor problemen zou moeten zorgen? Of zijn er ook bij dit model bepaalde kwaaltjes? Heb overigs nog geen proefrit gedaan. Uiteraard doe ik dat wel voor aanschaf. Ook wil ik nog kijken of ik een FJR1300 voor een aantal dagen kan huren alvorens de aanschaf beslissing te doen. Maar heb inmiddels ook ontdekt dat de meeste geen FJR1300 in de verhuur hebben.
 
Ik ben zelf een groot fan van Yamaha dus verwacht geen ongekleurd advies, maar tijdens mijn onderzoek heb ik wel ontdekt dat de FJR extreem hoge kilometerstanden goed aan kan. Uit mijn hoofd moet de motor elke 42k km een kleppenstelbeurt hebben welke wat kostbaarder is. Bij 42k hoeft er vaak niets gesteld te worden maar bij de 84k wel. Bij de door jou genoemde kilometerstand zou ik me over slijtage weinig zorgen maken, maar die kleppenstelbeurt komt er dus wel aan.
 
Ik ben overigens een beetje jaloers op je. Ik hoop dat de proefrit gaat bevallen en je met een hele mooie FJR thuis komt. Vind het fantastische apparaten, ze zitten echt mega comfortabel.
 
Ja, het kleppen verhaal is me bekend. En dat is inderdaad ook nogal veel werk. Ik weet niet of dat bij dat exemplaar al gebeurd is. Als er een afleverbeurt bijzit, dan wil ik het natuurlijk wel gedaan hebben. Ik ga er nog langs en dan kijk ik of er iets met de prijs gedaan kan worden en uiteraard het kleppenverhaal haal ik aan.
 
Voor 12k€ zou je een keurige RP23 met weinig kilometers moeten kunnen scoren. Kopen bij een merkdealer zou mijn voorkeur zijn, maar dat nergens i.h.b. op gestoeld, anders dan dat je af en toe best wat Ex-schadebakken tegenkomt. Even ter referentie v.w.b. de onderhandelingsruimte:
  • Mijn laatste FJR (RP28) kocht ik in 2016 nieuw voor 18k€ incl. de toen optionele koffers en nog wat spulletjes (adviesprijs 20.5k€), en ik ruilde het ding in 2018 in voor 13.5k€, met circa 40k km op de klok
  • De RP23AE die eraan voorafging kocht ik in 2015 nieuw, en ruilde ik al in 2016 in (ik wilde een KTM) voor 17.5k€, met circa 30k km op de klok
  • De RP23 die daar aan voorafging kocht ik in 2013 nieuw, en ruilde ik in 2015 in voor 13.5k€, met circa 50k km op de klok
  • De oudere types (2002, 2006, 2011) die eraan voorafgingen zal ik je besparen.
Die inruilprijzen zijn dus allemaal wat langer geleden, maar gelden voor een fietsen van circa 2 jaar oud (m.u.v. de AE), in nieuwstaat, en dealeronderhouden. Als jij een 2013-2014 exemplaar zoekt - nu dus zo'n 6 à 7 jaar oud, dan mag dat imho nooit meer kosten dan die bedragen, eerder minder (om en nabij 12k€ dus, en dan zit er nog een fijne marge op).

40k km-beurt zou ik me niet teveel zorgen om maken. Ja, die kost wat geld (circa €800 bij de dealer), maar dat zijn kosten die bij het rijden horen, de overige (tussenliggende) beurten vallen qua kosten erg mee. Of een FJR hoge km standen aankan hangt af van hoe ermee omgesprongen is (rijden, onderhoud). Ik heb veel ex-overheidsfietsen gezien die bij 100-120k km de geest gaven (motorblok, versnellingsbak), maar de burgerversies gaan doorgaans heel veel langer mee.

Massa wen je aan. Wel is de FJR een motor met slechte (lees: ouderwetse) massacentralisatie, waardoor je de massa goed kunt voelen, bijvoorbeeld bij het aan de hand manoeuvreren met de motor. Tijdens het rijden heb je er geen last van.
 
Er staan inderdaad op het oog keurige RP23 modellen te koop. Wat me opvalt is de vrij lage kilometerstanden en dat dit dan vaak een import model is. Dan ben ik toch terughoudend, het kan teruggedraaid teller werk zijn. Waar ik me ook aan irriteer is dat de kentekenplaat vaak afgeschermd wordt. Is toch handig als je weet hoeveel eigenaren er geweest zijn en of het een importmodel is. Ik kom dus van een Diversion 900 af, deze vond ik ook wat zwaar met losse hand manoeuvreren. Vooral met volle tank kon je merken dat het zwaartepunt hoger lag. Daarom ga ik met manoeuvreren altijd op de motor zitten, heb je toch net iets meer te zeggen. Het zwaardere gewicht van de FJR is iets waar ik me wat zorgen over maak met het manoeuvreren, maar dat zal wennen zijn.
 
Mijn vorige motor was een FJR uit 2008, gekocht bij een kleine motorzaak. De FJR was import met "weinig" kilometers voor een sportieve toermotor. Ik wilde zo graag een FJR, dat ik hem gekocht heb. Achteraf dom, ik heb er helaas wel veel problemen mee gehad, want er was geen deugdelijk onderhoudsboekje bij. Toen ik hem na een jaar voor een beurt naar een reguliere Yamaha-dealer bracht, werd mij verteld dat de motor qua onderhoud niet erg fris meer was. Kortom, ik heb er van geleerd: geen importmotor meer zonder deugdelijke documentatie. Overigens was het gewicht van de FJR voor mij de uiteindelijke reden om hem weer in te ruilen.
 
Er staan inderdaad op het oog keurige RP23 modellen te koop. Wat me opvalt is de vrij lage kilometerstanden en dat dit dan vaak een import model is. Dan ben ik toch terughoudend, het kan teruggedraaid teller werk zijn. Waar ik me ook aan irriteer is dat de kentekenplaat vaak afgeschermd wordt. Is toch handig als je weet hoeveel eigenaren er geweest zijn en of het een importmodel is. Ik kom dus van een Diversion 900 af, deze vond ik ook wat zwaar met losse hand manoeuvreren. Vooral met volle tank kon je merken dat het zwaartepunt hoger lag. Daarom ga ik met manoeuvreren altijd op de motor zitten, heb je toch net iets meer te zeggen. Het zwaardere gewicht van de FJR is iets waar ik me wat zorgen over maak met het manoeuvreren, maar dat zal wennen zijn.
Ik rij met m,n 62 jaar op een GL1500,toch meer dan 500kg met berijder en dat is dus heel wat zwaarder dan een FJR1300,het is een kwestie van wennen,
in het begin was het allemaal niet makkelijk maar als je een motor eenmaal een tijd bezit gaat het prima,nu gooi en smijt ik er mee alsof het een 125cctje is,
maar het blijft wel een feit dat een lichte motor toch gewoon makkelijker is met manoeuvreren.Maar ja toerbuffels en licht gaan niet samen,al is
onder de toerbuffels de FJR nog 1 van de lichtere motoren,nog wat lichter zijn de BMW toermotoren.
 
Laatst bewerkt:
Over een FJR kan ik je geen advies geven. De mensen die ik ken die er op rijden zijn uitermate tevreden en rijden veel en altijd. Volgens mij is het een kei van een fiets. Ik zou je wel serieus afvragen of je een 300 kg zware fiets wil rijden. Meestal komt 'de ouderdom' met gebreken en worden de meeste mensen niet fitter, eerder beperkter. Jouw leeftijd heb ik nog niet, maar ik heb juist de keuze gemaakt om lichter te gaan rijden. Van een R1200ST naar een F700GS, dus niet alleen lichter in vermogen, maar ook vooral een kilo of 25 in gewicht. Maar het blijft een lastige keuze, een toerfiets heeft nu eenmaal wat meer gewicht en vaak ook wat meer comfort. Lastige keuze, succes. Sowieso, een FJR is een prachtfiets.
 
onder de toerbuffels de FJR nog 1 van de lichtere motoren,nog wat lichter zijn de BMW toermotoren.
Ik kan bevestigen dat een FJR idd een pak zwaarder is dan een RT, en nog meer dan dat zwaarder aanvoelt in de omgang. Maar zelfs een K1600GT - en ja, die is circa 50 kg zwaarder dan een FJR - laat zich met speelser gemak doorheen AVB-oefeningetjes slingeren. De mate van massacentralisatie en de plaats van het zwaartepunt maken het verschil v.w.b. hanteerbaarheid. En zithoogte en -houding natuurlijk, maar dat is dan weer heel persoonlijk.
 
Lichter alternatief zou bv ook een Triumph Tiger 800 kunnen zijn of de 1050 Tiger.
Ik heb ooit eens op een Tiger gereden en was verbaasd hoe goed dat reed.
 
Als je Tiger 1050 zegt moet ik ook meteen denken aan de TDM 900. Vind ze vergelijkbaar zitten, de Tiger heb ik altijd als serieuze opvolger in het achterhoofd gehouden van mijn 850. Vind de 1050 erg mooi!
 
Nadeel t.o.v. machines zoals de FJR1300, GTR1400 en R1150RT (enige grote waar ik ervaring mee heb) is wel dat je meer turbulentie hebt. Ik vind een naked het fijnst (schone wind) of een hele schuifpui (uit de wind). Een tussensmaak zoals de TDM heeft levert wel beschutting maar ook een hele hoop turbulentie, en dat vind ik erg rot rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ach wat turbulentie betreft vind ik dat maar 1 merk dat goed voor elkaar heeft en dat is BMW.
Zelfs op mijn GL werd ik gek van de turbulentie ,ik heb dat grotendeels opgelost door zo,n verstelbaar opzet ruitje te monteren,dat scheelde veel.
 
Ik heb op mijn 1150RT toch wel wat last van turbulentie hoor. Niet zo zeer om mijn hoofd heen, maar wel ter hoogte van mijn schouders.
(Misschien een breder scherm kopen ;) )
 
Ben een tijd niet aanwezig geweest. Maar al die tijd wel aan het zoeken geweest naar een FJR1300. En warempel ben ik sinds gisteren de eigenaar geworden van zo'n gemotoriseerd dranghek. Een RP23 model is het geworden van 2015 en het is in showroomstaat. Het apparaat heeft maar 2800 Km op de teller staan. Tja, wat moest ik daar van denken? Teruggedraaide teller? Toch niet.
Het extra gewicht ten opzichte van mijn vorige XJ900S valt reuze mee. Je merkt dat het iets zwaarder hanteren is, maar dat is wat wennen. Maar het rijden gaat veel lichter en soepeler dan de XJ900S. Verder hoeft er nog niet veel aan te gebeuren. Ik ga wel over een tijdje preventief het link systeem smeren en de wielassen. Wat ik wel binnenkort doe is de remolie en koppeling olie verversen die vind ik wat donker uit zien. Zou best kunnen dat die er vanaf 2015 erin zit. En ik wil zwetende of lekkende remcilinders voorkomen.
 
Ben een tijd niet aanwezig geweest. Maar al die tijd wel aan het zoeken geweest naar een FJR1300. En warempel ben ik sinds gisteren de eigenaar geworden van zo'n gemotoriseerd dranghek. Een RP23 model is het geworden van 2015 en het is in showroomstaat. Het apparaat heeft maar 2800 Km op de teller staan. Tja, wat moest ik daar van denken? Teruggedraaide teller? Toch niet.
Het extra gewicht ten opzichte van mijn vorige XJ900S valt reuze mee. Je merkt dat het iets zwaarder hanteren is, maar dat is wat wennen. Maar het rijden gaat veel lichter en soepeler dan de XJ900S. Verder hoeft er nog niet veel aan te gebeuren. Ik ga wel over een tijdje preventief het link systeem smeren en de wielassen. Wat ik wel binnenkort doe is de remolie en koppeling olie verversen die vind ik wat donker uit zien. Zou best kunnen dat die er vanaf 2015 erin zit. En ik wil zwetende of lekkende remcilinders voorkomen.
Gefeliciteerd met de aankoop, klinkt als een geweldige deal. Met 2800 km op de klok is dat ding nog niet eens ingereden: na 10k km gaat-ie merkbaar feller en soepeler rijden. Veel plezier gewenst ermee, maar euhm... eigenlijk hoort er natuurlijk wel een plaatje bij jouw post... ;)

edit/toevoeging: ik moet trouwens nog een paar after-market kuipruiten op zolder hebben liggen passend op de RP23/28. Givi of Puig, en V-Stream volgens mij, zou ik even moeten kijken. Dus mocht je t.z.t. last krijgen van turbulentie en/of een andere ruit uit willen proberen, dan stuur je maar een berichtje.
 
Laatst bewerkt:
De foto komt uiteraard nog. Maar ik heb gisteren de motor opgehaald en meteen naar mijn garage gereden. Daar staat hij nu. Ik heb op moment wat andere dingen te doen zoals de garage opnieuw indelen, opruimen en meer. Daar komt ook nog bij dat ik die motor puur voor de lol en recreatie heb en ik ben altijd een goedweer rijder geweest. En dat zal ik altijd blijven. Ik vind het nu veel te koud voor op een motor dan zit ik nu liever in een auto met kacheltje en muziek aan. Maar de foto komt eraan.:+
 
Ben een tijd niet aanwezig geweest. Maar al die tijd wel aan het zoeken geweest naar een FJR1300. En warempel ben ik sinds gisteren de eigenaar geworden van zo'n gemotoriseerd dranghek. Een RP23 model is het geworden van 2015 en het is in showroomstaat. Het apparaat heeft maar 2800 Km op de teller staan. Tja, wat moest ik daar van denken? Teruggedraaide teller? Toch niet.
Het extra gewicht ten opzichte van mijn vorige XJ900S valt reuze mee. Je merkt dat het iets zwaarder hanteren is, maar dat is wat wennen. Maar het rijden gaat veel lichter en soepeler dan de XJ900S. Verder hoeft er nog niet veel aan te gebeuren. Ik ga wel over een tijdje preventief het link systeem smeren en de wielassen. Wat ik wel binnenkort doe is de remolie en koppeling olie verversen die vind ik wat donker uit zien. Zou best kunnen dat die er vanaf 2015 erin zit. En ik wil zwetende of lekkende remcilinders voorkomen.
Gefeliciteerd. Prima koop. Op deze modellen (RP23) is een modificatie geweest aan de remlicht schakelaar. Wordt gratis door yamaha uitgevoerd. Goed om even te checken op die van jou al is aangepast bij een dealer. die kunnen even checken nav chassis nummer
 
Zoals belooft even een plaatje erbij. De originele zij en topkoffer heb ik er zolang afgehaald. Er wordt voorlopig toch niet gereden, veel te koud. :+@Agreyfjr: Het klopt dat er een terugroepactie is. Ik moet het nog laten doen. Bij de RP28 ook voor de versnellingsbak. Maar eerst doe ik zelf de wielassen smeren, linksysteem en cardanas. Het schijnt dat hier te weinig smering in is gedaan en dat dit op termijn problemen gaat geven. Ook wil ik die bekende bout andersom erin zetten, ik heb de mogelijkheid om de motor op te takelen met hijsbanden. Die bout is wel veel werk.
 

Bijlagen

  • IMG_20210305_153203.jpg
    IMG_20210305_153203.jpg
    395,5 KB · Weergaven: 52
Terug
Bovenaan Onderaan