Advies aanschaf Indian of Harley Davidson

20 mrt 2021
6
2
Beste mensen,
Ik ben Robin, 50 jaar en heb vorige maand mijn rijbewijs gehaald. Ik sta op het punt een motor aan te schaffen maar loop tegen een aantal zaken aan. Mijn voorkeur gaat uit naar een Indian Chief dark horse, nu heb ik begrepen dat er een wachttijd/levertijd tussen de 3 en 4 maanden is. Ook lees ik op sommige forums dat de Indian na verloop van een aantal jaren mankementen gaan vertonen en de Indian verliest relatief veel van zijn waarde ten opzichte van een Harley Davidson. Bij HD gaat in voorkeur uit naar een Streetbob, ik kan binnen 2 weken rijden en een HD behoudt zijn waarde.

Ik vind het beide mooie motoren met een lichte voorkeur voor de Indian. Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ervaring hiermee, wat vinden jullie van de waarde vermindering en de wachttijd bij de Indian. Ik moest voor een model naar Gent (België) rijden, vanuit Rotterdam, omdat er nergens zo'n model stond, ook niet bij de importeur.

Ik hoor graag jullie tips, adviezen en meningen, zoals jullie.lie begrijpen heb ik nul ervaring.

Alvast dank,

Robin.
 
Je zou op beide motoren moeten gaan rijden Robin, de vermogenskromme is best verschillend en de beleving ook. Het zijn beide hele fraaie motoren maar echt wel heel verschillend.

Maak je geen illusie dat de huidige Indian nog afstamt van de echte Indian, Indian als brand is simpelweg opgekocht door Polaris en heeft buiten de naam totaal niets meer met de oer Indian te maken.

Er zit ook wel een prijsverschil tussen een Streetbob en een Chief Dark Horse. Op een Chief Dark Horse heb ik niet gereden, wel op een 2020 Streetbob met het dikke blok en ik kan je vertellen dat het ding gaat als een raket zodra je het gas een stukje open draait. (voor mij is de Streetbob al teveel een moderne machine dus ik heb voor iets anders gekozen maar dat is puur persoonlijk).

Het blijft natuurlijk waar je naar op zoek bent maar ik zou me toch echt niet gestraft voelen met een Streetbob.
 
Bedankt voor je reactie, ik heb al wel op de Chief gereden en dat was zeker niet verkeerd. Deze week een afspraak maken voor de Streetbob.
 
Ik heb een Chief Dark Horse uit 2018 en wil nooit weer anders maar dat is natuurlijk persoonlijk. Kan je alleen wel vertellen dat het verhaal over mankementen en waardeverlies onzin is. Helaas de levertijden voor de 2021/22 modellen zijn wel dramatisch.
 
Uiteindelijk gekozen voor de Indian Chief dark horse in de kleur Stealth Grey), ik vind de motor meer "bad ass" dan de HD. Heb de voorvork en de rem/koppeling zwart laten coaten, forward controls laten plaatsen en er komt een hoger stuur op ( mini apes). Ik krijg hem begin Januari, het enige at ik nog wil aan laten passen is de uitlaat. De winkel adviseert Jekill and Hide ( the exhaust) hierbij is het geluid te reguleren. Zelf heb ik de voorkeur voor de Vance and Hines Twin Slash maar voor de Indian is er nog niet veel (niks) te koop.
Heb jij hier ervaring mee of in ?
 
Je meld je aan bij MF, stelt een vraag over welke motor je moet kopen, er komen twee opinies en je voilà, bent eigenaar van de Dark Horse. Volgens mij wist je ergens diep van binnen wel al welke je wilde hebben haha. Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop. Daar ga je ongetwijfeld heel veel rijplezier van beleven!
 
Laatst bewerkt:
Idd hele goede keuze, te meer omdat je je gevoel hebt gevolgd. Tegen die tijd erg benieuwd naar de foto's.
 
Heb je de motor al? Ben ook benieuwd naar je foto’s. Qua wachttijd overtref ik je denk ik. Ik heb in juni 2021 een Scout Bobber besteld. Als het goed is komt die eind maart binnen.
 
Heb je de motor al? Ben ook benieuwd naar je foto’s. Qua wachttijd overtref ik je denk ik. Ik heb in juni 2021 een Scout Bobber besteld. Als het goed is komt die eind maart binnen.
Die komt niet meer, 25 december laatste keer op het forum... dus die foto's kan je ergens steken waar de zon nooit schijnt :+
 
Zeg nooit nooit…. Ik geloof dat november vorig jaar de laatste keer was dat ik op dit forum was, en nu dan weer. Soms zit er even een tijdje tussen :)
 
Ik ben ondertussen aan mijn tweede Indian toe. Rij nu al een tijdje met een Indian Chieftain Dark Horse. Ik geloof best dat Indian minder waarde houdt dan HD, maar de verhalen over minder kwaliteit is zeker niet waar. Het enige grote nadeel is het slecht aan After market onderdelen geraken en de onderdelen heel duur. Om een voorbeeld te geven kost een andere luchtfilter bij Indian 650 euro zonder tuning. Bij HD heb je dit voor de helft van de prijs.
HD kon mij totaal niet bekoren. Ik vond de Indian heel soepel rijden. Bij HD had ik het gevoel dat bij het nemen van een rotonde of scherpe bochten de motor ging hellen. Rare gewichtverdeling vond ik. De Indian daarentegen rijd als een fiets.
Persoonlijke mening dus de beste keuze is steeds maak een testrit en best zo snel mogelijk na mekaar. Veel plezier alvast met de aanwinst!
 
De Chief en Chieftain rijden idd fantastisch en wat de waarde vermindering betreft is, zoals al eerder gezegd, flauwekul. Het is idd moeilijk om aan (betaalbare) aftermarket spullen te komen maar dat mag de pret niet drukken. Ik wil in elk geval nooit weer anders.

Hamvraag is... heb je foto's van je Indian's?
 
Laatst bewerkt:
Foto van mijn huidige Indian. Er is ondertussen wel al heel wat aan verandert 😁
 

Bijlagen

  • 23667496-2732-4D09-9FE8-991B8FB3F97C.jpeg
    23667496-2732-4D09-9FE8-991B8FB3F97C.jpeg
    235,6 KB · Weergaven: 74
waarom geen echte indian ?
JP25SCOUT (6).jpg


:9~
Het is nog steeds een droom voor mij , de nieuwere indian zijn leuk , maar niet echt in mijn ogen :P
 
  • Leuk
Waarderingen: Aze
waarom geen echte indian ?

:9~
Het is nog steeds een droom voor mij , de nieuwere indian zijn leuk , maar niet echt in mijn ogen :P
Is dat een Scout of een Powerplus? kan het zo niet zien, idd prachtig spul. Overigens vindt ik wel dat je de nieuwe modellen te kort doet door ze te bestempelen als 'niet echt' gezien de effort Polaris erin heeft gestoken om ze aan te laten sluiten bij de historie. Maar goed letterlijk gezien heb je gelijk dus als je het niks vindt is het makkelijk schofferen. Ik vindt het daarintegen juist een mooie extensie van Indian's rijke historie.
 
Ik dacht dat Polaris en Victory indian had gekocht voor de naam , maar wellicht is er toch nog iets van de oude Hendee in terug te vinden .
Ik vindt de nieuwere types ook mooi , een FTR wil ik ook wel graag hebben .
1646255529105.png

Maar sinds ik 13 of 14 was wou ik al een echte indian hebben , helaas had ik 10 jaar geleden geen geld (nu nog niet _O-)
En een Scout 101 of Powerplus zijn al heel snel 20 á 25 duizend euro .
 
Ja de oude modellen zijn niet alleen erg prijzig, ze worden ook steeds zeldzamer. Zelf vindt ik de Powerplus het mooist met die lange net iets hoekerige tank. En natuurlijk de Chief Blackhawk met die grote spatborden.

Powerplus-Chief.jpg
 
Laatst bewerkt:

Zo iets wil ik heel graag nog eens kopen , voor een normale prijs ,
Ik heb mijn eigen 'veteraan' motor ook te koop , een Terrot uit 1928 .
Zodra ik die verkoop kom ik weer een stapje dichterbij :P
 
  • Geweldig
Waarderingen: Aze
Mooi spul, helaas zoals gezegd steeds zeldzamer en boerderij vondsten zijn tegenwoordig ook onbetaalbaar. Wel eens bij Tony in de Lemmer geweest? Wel een aanrader.
 
Ja zeker , we kennen elkaar wel , altijd ff praatje maken op beurzen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan