Advies aanschaf motor (chopper?)

Goede tips! Ik heb vanmiddag mijn motor opgehaald bij de garage en direct zijn occasions bekeken. Heb een Honda NT 650 Deauville gereden en vond het rechterop zitten héél fijn, maar vond de motor zelf niet relaxed rijden. En niet mooi. Daarna een rondje snelweg gepakt op een BMW R 1100 RT. Wat een beest is dat. Maar wat reed die lekker, zeg. Geen last van m’n rug, geen last van de wind of de kou, goede wegligging, voelde betrouwbaar. Ben wel een beetje gevallen voor die enorme toermotor :9

Toen ik daarna op m’n SV650 stapte om naar huis te rijden dacht ik heel even “Ja, dit is écht motorrijden”, lekker soepel, wendbaar, smal, pittig. Maar toen ik daarna met 100 km/h bijna van de snelweg af woei en hoopte dat ik ongeschonden thuis zou komen, met pijn in mijn rug en in mijn armen, schuilend achter een vrachtwagen, wel besloten dat ik deze motor écht niet prettig vind.
"Naked" rijden moet je even gewoon worden, als je gewoon eens 2-3 weken met de SV rijdt zul je merken dat je rugpijn, nekpijn zal verdwijnen en je minder last van de wind zal hebben.
Je lichaam moet er even aan wennen.
Vroeger vond ik 120 ook meer dan snel genoeg op de autosnelweg, nu is 150-160 op de autobahn geen probleem om 2u vol te houden. (Na 1u en 20 min is de tank leeg dus moet ik effe pauzeren)
 
Is dat wegwaaien ook niet iets dat een beeje in je hoofd zit? Zelf SV 650S rijder, geen last van m'n armen en m'n rug. Maar ik ben dan ook niet jij...

Maar ik herken dan wel dat ik in het begin snelwegen doodeng vond, alle kanten opstuiterde en helemaal verkrampt op de motor zat. Een paar jaar verder zit ik een stuk relaxter op mijn motor en blijkt dat verkrampt zitten helemaal niet nodig te zijn. Dat scheelt toch hier en daar wel een pijntje, kan ik me voorstellen

Hetzelfde voor de wind op een naked motor, ik heb ooit bewust voor de SV650S gekozen omdat er een kuipje op zat omdat ik de rijwind een verschrikking vond op mijn lesmotor en het idee had dat ik alle kanten op blies. Maar als ik tegenwoordig van de garage een naked meekrijg dan blijkt die plots goed te doen op de snelweg.
 
Voor elk soort weg is er een ideale motor. Als je een motor niet lekker vind rijden, kan het ook zijn dat je op de verkeerde wegen rijdt.
 
Hoeve motoren in Nieuwleusen heeft een prachtige Moto Guzzi Breva 1100 te koop, als jij die nou eens vlug voor mijn neus wegkaapt dan kom ik niet in de verleiding om m’n California 1100 er op in te ruilen ;)
 
Naar mijn mening kletsen die mensen uit je omgeving maar wat. Kawasaki te krachtig? Italiaans niet goed? Die dingen rijden juist fantastisch. Alles hangt af van het onderhoud.

Heb zelf ook een SV, en totaal geen last van wind. Het blijft motorrijden, nu waait het behoorlijk, straks is het windstil en schijnt de zon weer.
Denk niet dat een andere motor heilig is, ook daarbij vang je wind. (Uiteraard een dikke tourmotor minder dan een naked).
Chopper zou ik absoluut afraden. Dan vang je juist enorm veel wind, en vergeleken met je sv zijn dat gewoon loodzware dingen.

Ga anders eens naar een grote motorzaak, en ga proefzitten. Op degene of 2 waar je lekker op zit, alsof het gegoten is "de klik is er" ga je proefrijden...

Vorm je eigen mening en laat die goedbedoelde adviezen van zwagers en andere praatjesmakers voor wat het is.
 
@Nelus , met je eens, bv met mn Duc heb ik eigenlijk nooit een echt probleem, dat ding doet het altijd.
De high-tec watergekoelde 8-kleps superbikes zullen wat preciezer onderhoud nodig hebben, de luchtgekoelde 4-kleppers (2-kleps koppen) zijn behoorlijk betrouwbaar. Zeker de laatste Pantah-blokken (met natte koppeling).
 
Wat voor mij nog wel meewoog om uiteindelijk geen dikke toerbuffel te kopen (heb er 2 meegehad voor minimaal 150km "proefrit"), onderhoud kost meer manuren vanwege kuipen die in de weg zitten, banden zijn net wat duurder, verbruikt meer benzine, afhankelijk van je rechterhand meer risico op snelheidsovertredingen, voor hetzelfde geld krijg je een oudere motor met meer kilometers en potentieel meer risico op duurdere reparaties terwijl ik eigenlijk alleen in de winter wat meer comfort wilde.

Heb mijn V-strom met 28.***km uit 2011 gekocht voor het bedrag waar ik een ST1300 of FJR uit 2001 voor kon kopen met 120***+km. En die motoren kunnen het hebben, maar heb bij mijn vorige motor uit 2000 erg veel last gehad van uigedroogde rubbers, van banden tot benzinepompen tot inlaatrubbers en dat heeft me een vermogen gekost. Nu was die €850, maar als je €4000-5000 uitgeeft en je moet dan ook nog dat soort kosten dragen, word ik daar niet blij van. Daar zullen anderen wellicht anders over denken, maar ik heb er dus voor gekozen om dan maar een ketting te smeren ipv cardan en 3 maanden per jaar wat minder comfort te hebben om kostentechnisch beter uit te komen. Storm kan 1:25 rijden, maar gemiddeld 1:22 bij 30.000km per jaar is toch lekker.
 
Veel cc's is een wat hoger verbruik, logisch.
M'n Honda ST1100 verbruikt ca. 1:17, in het verleden haalde ik met een Kawasaki GPZ 500 makkelijk 1:22.
 
Moah valt mee, ik heb een Triumph rocket 3 (2.3 liter 3 pitter) en die loopt ook gewoon 1:15, terwijl mijn Kawasaki s3 400cc net 1:10 loopt _O-
 
"Naked" rijden moet je even gewoon worden, als je gewoon eens 2-3 weken met de SV rijdt zul je merken dat je rugpijn, nekpijn zal verdwijnen en je minder last van de wind zal hebben.
Je lichaam moet er even aan wennen.
Vroeger vond ik 120 ook meer dan snel genoeg op de autosnelweg, nu is 150-160 op de autobahn geen probleem om 2u vol te houden. (Na 1u en 20 min is de tank leeg dus moet ik effe pauzeren)

Is dat wegwaaien ook niet iets dat een beeje in je hoofd zit? Zelf SV 650S rijder, geen last van m'n armen en m'n rug. Maar ik ben dan ook niet jij...

Maar ik herken dan wel dat ik in het begin snelwegen doodeng vond, alle kanten opstuiterde en helemaal verkrampt op de motor zat. Een paar jaar verder zit ik een stuk relaxter op mijn motor en blijkt dat verkrampt zitten helemaal niet nodig te zijn. Dat scheelt toch hier en daar wel een pijntje, kan ik me voorstellen

Hetzelfde voor de wind op een naked motor, ik heb ooit bewust voor de SV650S gekozen omdat er een kuipje op zat omdat ik de rijwind een verschrikking vond op mijn lesmotor en het idee had dat ik alle kanten op blies. Maar als ik tegenwoordig van de garage een naked meekrijg dan blijkt die plots goed te doen op de snelweg.

Door deze twee berichten ga ik toch weer twijfelen.. Ja, wellicht is het wel een kwestie van gewenning. Dan ga ik nu een hele goede motor wegdoen (die ik heel erg mooi vind) voor een motor die ik misschien minder mooi vind, maar die me nu beter bevalt (rechtop zitten/minder wind). Aan de andere kant voel ik me nu echt niet fijn op mijn motor en stap ik met tegenzin op, ik weet niet of ik er maanden (misschien wel jaren) voor over heb om daaraan te wennen :/ Ik rijd toch motor voor m'n plezier, niet als vervoersmiddel.

Voor elk soort weg is er een ideale motor. Als je een motor niet lekker vind rijden, kan het ook zijn dat je op de verkeerde wegen rijdt.

Goed punt. Bij mij in de stad vind ik 'm heel fijn, wendbaar, licht, smal. Maar op elke weg die harder gaat dan 80 km/h vind ik het niet meer leuk.
En die wegen moet je nu eenmaal nemen als je verder wil dan je eigen dorp :P

Hoeve motoren in Nieuwleusen heeft een prachtige Moto Guzzi Breva 1100 te koop, als jij die nou eens vlug voor mijn neus wegkaapt dan kom ik niet in de verleiding om m’n California 1100 er op in te ruilen ;)

Helaas, boven mijn budget!

Naar mijn mening kletsen die mensen uit je omgeving maar wat. Kawasaki te krachtig? Italiaans niet goed? Die dingen rijden juist fantastisch. Alles hangt af van het onderhoud.

Heb zelf ook een SV, en totaal geen last van wind. Het blijft motorrijden, nu waait het behoorlijk, straks is het windstil en schijnt de zon weer.
Denk niet dat een andere motor heilig is, ook daarbij vang je wind. (Uiteraard een dikke tourmotor minder dan een naked).
Chopper zou ik absoluut afraden. Dan vang je juist enorm veel wind, en vergeleken met je sv zijn dat gewoon loodzware dingen.

Ga anders eens naar een grote motorzaak, en ga proefzitten. Op degene of 2 waar je lekker op zit, alsof het gegoten is "de klik is er" ga je proefrijden...

Vorm je eigen mening en laat die goedbedoelde adviezen van zwagers en andere praatjesmakers voor wat het is.

Dankjewel voor je bericht. Als leek vind ik meningen van anderen prettig, maar het is inderdaad lastig om de onterechte opmerkingen hieruit te filteren.
Ik ga inderdaad binnenkort langs een paar zaken om nog meer motoren te proberen. Heb nu het ene uiterste in bezit (SV650) en het andere uiterste geprobeerd (R1100RT). Maar wil ook graag de Bulldog en de Breva nog proberen. Heb een garage gevonden die zowel een Bulldog als een V-Strom heeft staan, kan ik die ook een keer rijden!

Ga je voor een BMW ? Rouvoet motoren in Hilversum heeft er een aantal staan. Hij heeft echt super mooie motoren staan voor mooie prijzen .
Leuke betrouwbare zaak, ikzelf koop daar mijn motoren . Home :: Rouvoet Motoren Hilversum

Die zaak ken ik, ja. Mijn instructeur zit in hetzelfde pand :) Mijn broer heeft zijn motor daar ook gekocht.
Kan daar zeker binnenkort een keer langslopen.
 
Laatst bewerkt:
Door deze twee berichten ga ik toch weer twijfelen.. Ja, wellicht is het wel een kwestie van gewenning. Dan ga ik nu een hele goede motor wegdoen (die ik heel erg mooi vind) voor een motor die ik misschien minder mooi vind, maar die me nu beter bevalt (rechtop zitten/minder wind). Aan de andere kant voel ik me nu echt niet fijn op mijn motor en stap ik met tegenzin op, ik weet niet of ik er maanden (misschien wel jaren) voor over heb om daaraan te wennen :/ Ik rijd toch motor voor m'n plezier, niet als vervoersmiddel.

Dat hoeft vast geen jaren te duren. Je bent nu bang dat je van je motor afwaait... Kan je je armen nog losjes bewegen als je erop zit? "NEE EIKEL, IK BEN ALS DE DOOD DAT IK ERAF WAAI!" is hier een geldig antwoord ;) Uiteindelijk rijdt je motor wel rechtdoor, zelfs met losse handen en uiteindelijk waaien er ook verrassend weinig mensen echt van motoren af (alhoewel je bij een storm als gisteren soms wel het gevoel hebt dat dat gebeurt).

Probeer er eens op te letten of je heel erg verkrampt zit op de snelwegen en of je daar meer rust in kan krijgen. Je ellebogen zou je losjes moeten kunnen bewegen als je op je motor zit. Erop letten dat je ver voor je uit kijkt en niet op 3 meter van je voorwiel naar de grond maakt ook al een groot verschil.

Ja, ik ben me ervan bewust dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is
 
Uiteindelijk mag je van mij natuurlijk best een nieuwe motor kopen :) Maar het zou me niets verbazen als je op die nieuwe motor ook plots bedenkt:"Kak, nu vind ik het nog steeds wel heel winderig!". Had je hier op je lesmotor ook last van?
 
Dat hoeft vast geen jaren te duren. Je bent nu bang dat je van je motor afwaait... Kan je je armen nog losjes bewegen als je erop zit? "NEE EIKEL, IK BEN ALS DE DOOD DAT IK ERAF WAAI!" is hier een geldig antwoord ;) Uiteindelijk rijdt je motor wel rechtdoor, zelfs met losse handen en uiteindelijk waaien er ook verrassend weinig mensen echt van motoren af (alhoewel je bij een storm als gisteren soms wel het gevoel hebt dat dat gebeurt).

Probeer er eens op te letten of je heel erg verkrampt zit op de snelwegen en of je daar meer rust in kan krijgen. Je ellebogen zou je losjes moeten kunnen bewegen als je op je motor zit. Erop letten dat je ver voor je uit kijkt en niet op 3 meter van je voorwiel naar de grond maakt ook al een groot verschil.

Ja, ik ben me ervan bewust dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is

Haha, normaliter zit ik niet zo verkrampt op de motor, maar van 't weekend was het echt aan het stormen. Ik gok dus dat ik m'n armen/ellebogen niet had kunnen bewegen tijdens die rit. Ik zal daar eens extra op letten :)

Uiteindelijk mag je van mij natuurlijk best een nieuwe motor kopen :) Maar het zou me niets verbazen als je op die nieuwe motor ook plots bedenkt:"Kak, nu vind ik het nog steeds wel heel winderig!". Had je hier op je lesmotor ook last van?

Ja, had ik ook last van, maar wel minder dan bij mijn SV650. Ik leste op een Honda CBF500 en had wel het gevoel me 'goed vast te moeten houden' om er niet vanaf te waaien, maar kon in ieder geval met 120 km/h rechtop blijven zitten. Over m'n schouder kijken bij invoegen was een heel ander verhaal, maar bij m'n SV650 ga ik bij alles boven de 80 km/h plat met m'n borst op de motor om 'comfortabel' te kunnen rijden zonder zo veel last van de wind. Zeker afgelopen weekend leek het echt niet mogelijk te zijn om normaal op die motor te kunnen zitten op de snelweg, heb de hele rit voorover gebogen gezeten/gelegen en dat is ook echt niet fijn rijden. Dat had ik bij mijn lesmotor echt niet. Ik zal dat ook zeker testen als ik ga proefrijden!
 
Haha, normaliter zit ik niet zo verkrampt op de motor, maar van 't weekend was het echt aan het stormen. Ik gok dus dat ik m'n armen/ellebogen niet had kunnen bewegen tijdens die rit. Ik zal daar eens extra op letten :)



Ja, had ik ook last van, maar wel minder dan bij mijn SV650. Ik leste op een Honda CBF500 en had wel het gevoel me 'goed vast te moeten houden' om er niet vanaf te waaien, maar kon in ieder geval met 120 km/h rechtop blijven zitten. Over m'n schouder kijken bij invoegen was een heel ander verhaal, maar bij m'n SV650 ga ik bij alles boven de 80 km/h plat met m'n borst op de motor om 'comfortabel' te kunnen rijden zonder zo veel last van de wind. Zeker afgelopen weekend leek het echt niet mogelijk te zijn om normaal op die motor te kunnen zitten op de snelweg, heb de hele rit voorover gebogen gezeten/gelegen en dat is ook echt niet fijn rijden. Dat had ik bij mijn lesmotor echt niet. Ik zal dat ook zeker testen als ik ga proefrijden!

Buikspieren trainen ,je moet je gewoon minder met je armen vasthouden.
ik heb een ZRX nooit geen last van wind oid .
 
Met de twee 'uitersten' die je noemt, moet ik denken aan de BMW F800S of F800ST. Zou je ook eens naar kunnen kijken.

De Bulldog heb ik ook altijd heel leuk gevonden. Wel eens op gereden.
Nou succes met je zoektocht.

Edit: en bedenk dat het de afgelopen dagen ook wel heul errug hard waait! :P
Drie pasgeboren eekhoorns uit boom gewaaid in Huizen door storm | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

:o

Ja, het is nu ook wel extreem. Dit was voor het eerst dat ik me echt onveilig voelde en bang was dat ik eraf zou waaien :X
Maar ik heb natuurlijk vaker snelweg gereden en heb het nooit heel fijn gevonden (altijd plat op de motor boven de 80 km/h), en bij elke rit vrij snel last van m'n rug.

Goed, tenminste vergeleken bij een FZR, TRX of een R1. Dat is het enige vergelijkingsmateriaal wat ze heeft. Dus ook wel beter als een SV.

Als je de FZ6 vergelijkt met een goldwing oid zal de windbescherming veel minder zijn ;-)

Oké, dankjewel voor de tip!
En wow, die Gold Wing is bijna een auto _O-
 
Buikspieren trainen ,je moet je gewoon minder met je armen vasthouden.
ik heb een ZRX nooit geen last van wind oid .

Theoretisch gezien kan ik me daar goed in vinden - ik zie zo veel vergelijkbare motoren op de weg, kan niet dat die allemaal ervaren wat ik op de snelweg ervaar.
Goed om me daar bewust van te zijn!
 
Kun je met 1 hand rijden ? zeg is 100km/u
wel met re, doen;)
 
Oké, dankjewel voor de tip!
En wow, die Gold Wing is bijna een auto _O-

Dat is ook zo. Ik vind ze ook veeeeel te groot.


Hier zie je ff het verschil tussen stuurhoogte van een FZ6 en een R1. Zelf vind ik de FZ nog best een sportieve motor qua uitstraling.
 

Bijlagen

  • 45715165_1911416678980825_9116509853211164672_n.jpg
    45715165_1911416678980825_9116509853211164672_n.jpg
    36,3 KB · Weergaven: 12
Bij 80 al volop in de wind zitten voelt niet als OKE, maar dat past natuurlijk wel een beetje bij dit soort motor. (SV650)
Dan wordt een ritje naar de Alpen best een stevige klus...................?? (en dan snap ik ook dat sommigen al naar 300km zitten te huilen)

Op mijn huidige motor zit niet meer al het kuipwerk.
Toch zit ik tot 160-170 vrij goed uit de wind. Daarboven idd zoals je zegt ook beter om 'in elkaar' te gaan zitten.
Door ontbrekend kuipwerk is wel heel makkelijk voor het onderhoud.
Een kennis van mij met BMW RT is al €100 kwijt aan manuren om de kuip te verwijderen voordat tot werkelijk reparatie kan worden overgegaan.
Wel zit ie volledig uit de wind tot voorbij de invorderingsgrens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan