Advies aanschaf motor (chopper?)

Het is nu nog te koud, te nat en te winderig om te rijden, maar van de zomer wordt het ook nog te warm om te rijden.O-)
 
Alleen op de ene motor is het iets meer afzien dan de andere. Vandaag ook weer een ritje van 130 km, waarvan 100 km over de snelweg en een km of 25 (?) over de open vlakte bij Kampen, maar ook de brug bij Valburg etc. Soms moest ik met mijn 1,72m en 75-80kg echt tegen de wind in hangen, maar gewoon doen alsof het een bocht naar links is scheelt veel. En nee, grappig is het niet, maar je wilt toch van B terug naar A.

Het is nu nog te koud, te nat en te winderig om te rijden, maar van de zomer wordt het ook nog te warm om te rijden.O-)

Winderig agreed, maar te koud en te nat? Kou kun je je op kleden en fatsoenlijk warme kleding met Gore-tex is echt wel een hele tijd waterdicht. Niets aan de hand. Als je het koud hebt of nat wordt op de motor, doe je gewoon iets niet goed.
 
Kun je met 1 hand rijden ? zeg is 100km/u
wel met re, doen;)

Kunnen? Ja, vast wel. Willen/durven? Met deze wind zeker niet.

Dat is ook zo. Ik vind ze ook veeeeel te groot.


Hier zie je ff het verschil tussen stuurhoogte van een FZ6 en een R1. Zelf vind ik de FZ nog best een sportieve motor qua uitstraling.

Ja, is zeker een mooie motor. En is inderdaad nog best wel een verschil!

Bij 80 al volop in de wind zitten voelt niet als OKE, maar dat past natuurlijk wel een beetje bij dit soort motor. (SV650)
Dan wordt een ritje naar de Alpen best een stevige klus...................?? (en dan snap ik ook dat sommigen al naar 300km zitten te huilen)

Op mijn huidige motor zit niet meer al het kuipwerk.
Toch zit ik tot 160-170 vrij goed uit de wind. Daarboven idd zoals je zegt ook beter om 'in elkaar' te gaan zitten.
Door ontbrekend kuipwerk is wel heel makkelijk voor het onderhoud.
Een kennis van mij met BMW RT is al €100 kwijt aan manuren om de kuip te verwijderen voordat tot werkelijk reparatie kan worden overgegaan.
Wel zit ie volledig uit de wind tot voorbij de invorderingsgrens.

Als ik denk aan een rit naar de Alpen met deze motor moet ik een beetje huilen haha. Dat zegt wel genoeg denk ik O-)
160/170 km/h rijd ik sowieso niet. Maar ja, kan me voorstellen dat de RT weer een hele hoop onderhoudskosten met zich meebrengt.
 
Alleen op de ene motor is het iets meer afzien dan de andere. Vandaag ook weer een ritje van 130 km, waarvan 100 km over de snelweg en een km of 25 (?) over de open vlakte bij Kampen, maar ook de brug bij Valburg etc. Soms moest ik met mijn 1,72m en 75-80kg echt tegen de wind in hangen, maar gewoon doen alsof het een bocht naar links is scheelt veel. En nee, grappig is het niet, maar je wilt toch van B terug naar A.



Winderig agreed, maar te koud en te nat? Kou kun je je op kleden en fatsoenlijk warme kleding met Gore-tex is echt wel een hele tijd waterdicht. Niets aan de hand. Als je het koud hebt of nat wordt op de motor, doe je gewoon iets niet goed.

Ja, eens. Koud/nat is niet het probleem, wind wel. En ik ga voor de 'minder afzien'-keus, als ik dan toch mag kiezen :)
 
Heb je een ruitje/flyscreen gemonteerd op de SV650? Dat kan al een hoop schelen naar mijn ervaring. Zelf heb ik gelest met een SV650 en daar had ik bij het snelweg rijden inderdaad constant het gevoel dat ik zeer goed moest vast houden om niet weg te waaien. Om die reden heb ik toen bij aanschaf van mijn eerste fiets (MT-07) meteen een schermpje laten monteren en dat scheelde al heel veel op de snelweg. Begrijp me goed, je vangt uiteraard nog steeds veel wind maar het krampachtige stressen om er maar op te blijven zitten is wel verdwenen en daarmee is snelweg rijden weer prima te doen. Meestal kosten die ruitjes ongeveer €100, dus dat zou een goedekope test kunnen zijn om je bestaande fiets te verbeteren ipv meteen een andere te kopen.
 
Wellicht is een superbike stuur/kit monteren op je SV een oplossing!
Ik heb even vluchtig alles doorgelezen en dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Zet er een SBK stuur op en je zit al een stuk rechterop waardoor je veel minder in je polsen hangt. Je geeft zelf ook aan dat je je SV mooi vindt, lekker vindt rijden en vertrouwt.

Check hier voor de looks en de ervaringen van andere in het SV650S topic

Verder hing ik dit weekend ook als een vaantje aan mn stuur hoor. Het was geen fijn weer om motor te rijden. Heb mn rijbwijs nu 10 jaar en was ook even ongemakkelijk op de snelweg. Dat ligt niet aan jou.
 
Ik heb even vluchtig alles doorgelezen en dit was ook het eerste waar ik aan dacht. Zet er een SBK stuur op en je zit al een stuk rechterop waardoor je veel minder in je polsen hangt. Je geeft zelf ook aan dat je je SV mooi vindt, lekker vindt rijden en vertrouwt.

Check hier voor de looks en de ervaringen van andere in het SV650S topic

Verder hing ik dit weekend ook als een vaantje aan mn stuur hoor. Het was geen fijn weer om motor te rijden. Heb mn rijbwijs nu 10 jaar en was ook even ongemakkelijk op de snelweg. Dat ligt niet aan jou.

Goede tip, dankjewel!
En fijn dat het niet aan mij ligt haha :)
Het waait nu nog steeds hartstikke hard!

En het lot heeft toegeslagen. M'n broer heeft me overgehaald een proefrit te maken op een V-Strom en warempel, wat rijdt die motor lekker..
Zelfs met deze wind geen last van gehad, betrapte mezelf erop dat ik veel harder reed dan ik dacht. Ik zat heerlijk rechtop, nul druk op mijn armen/polsen en geen last van m'n onderrug. Keuzes, keuzes..
 
Als ik denk aan een rit naar de Alpen met deze motor moet ik een beetje huilen haha. Dat zegt wel genoeg denk ik O-)
160/170 km/h rijd ik sowieso niet. Maar ja, kan me voorstellen dat de RT weer een hele hoop onderhoudskosten met zich meebrengt.
Nu lijkt 't net alsof ik altijd flink het gas erop heb.
Genoemde snelheden alleen om de grens aan te geven tot wanneer je (redelijk) windvrij kan rijden.
Maw bij 130-140 heb je nauwelijks last van wind en dat kan je dan ook urenlang makkelijk volhouden.
Dus een rit naar Basel (met een beetje filevrij) kost echt niet veel moeite.

Mijn ervaring is dat als je boven de 150 komt, dat je sneller moe wordt omdat je veel alerter moet zijn.
Verder verlies je meer tijd aan de pomp omdat de motor dan ook aanmerkelijk meer benzine gaat lusten.
Al met al wordt de tijdwinst dan echt niet veel!!
 
Laatst bewerkt:
Yihaaaa! Dat zou mijn verhaal kunnen zijn. Welkom bij de V-strom rijders *O*
 
Hoi, goedemorgen,

Enkele maanden geleden heb ik een Suzuki SV650 aangeschaft, maar ik ben er nu al achter dat dit niet de juiste motor is voor mij.
De ligging is te plat naar mijn zin, waardoor te veel spanning op m'n armen staat en ik last van m'n rug krijg.
Bovendien is de windbescherming echt minimaal, waardoor ik op de snelweg bijna van de motor af waai, me heel goed vast moet houden en na 5 min. 120 km/h de snelweg af wil.
Dat is niet echt relaxed rijden :)

Nu heb ik weinig verstand van motoren. Dus ik weet niet welk merk over het algemeen als goed beschouwd wordt, waar ik me op moet richten qua max. leeftijd en aantal km, etc.
Vandaar dat ik me (weer) tot jullie richt, de experts.

Ik heb mijn hart verloren aan de looks van choppers. Zo heb ik een Suzuki M800 Intruder uit 2005 gezien (800cc, 30.000 km, €4.500) en een Honda VF750 Magna (bouwjaar onbekend, 750cc, 25.000 km, €3.500). Deze zien er super comfortabel uit qua zithouding en hebben beide een windscherm, dus windbescherming zou goed moeten zijn.
Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen?

Het is voornamelijk woon-werk verkeer (zeg 1-2 keer in de week max. 30 km p/d) en in het weekend bijv. een keer op en neer naar een andere stad om te shoppen o.i.d.
Is een chopper dan een goede keuze? Mijn broer zweert bij zijn Suzuki DL650 V-Strom, en daar is het comfort en de windbescherming inderdaad fantastisch.
Maar ik vind die gewoon niet zo mooi :$

Wat is jullie advies? Zijn er nog bepaalde merken/modellen waar ik naar uit moet kijken?
Zijn er nog andere aspecten aan choppers waar ik rekening mee moet houden? Hoge onderhoudskosten, bijv.?
Help!

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik vind die prijzen absurd hoog. Een magna voor 3500 euro? Mij werd een V65 Magna (1100 cc) aangeboden voor 650 euro.

Ik heb zelf twee Supermagna's en die zijn meer waard dan de gewone Magna. De een kocht ik voor 950 euro en die loopt voorbeeldig en de andere is helemaal origineel en erg netjes, met 13.000 mijl en ik betaalde 1500 euro.

Ik wil je geen motor adviseren daarmee, want dat maak je helemaal zelf uit, maar betaal vooral niet teveel.

Supermagna:

honda-vf750c-super-magna-v45-6.jpg
 
En nog wat Saskia: als je niet harder rijdt dan 120 a 130 km/u is het met een naked prima te doen. Ik rijd graag met de Supermagna, heb geen windscherm en vind de wind heerlijk. Hij heeft voldoende vermogen om 200 km/u te halen en de motor is soepel en verre van nerveus.

Even een sprintje trekken om een bokkum in te halen lukt prima en ik heb het vermoeden dat je qua looks voor dit soort motoren gaat. Er zijn er veel van, van de meeste merken en iedere fabrikant maakt wel een motor in deze klasse, hoewel de Supermagna vrij weinig voorkomt omdat er weinig van zijn gemaakt.

In 1987 en 88 was hij bepaald niet populair, dat kwam later pas. Ik vind hem fijn, maar ik ben 1.74 en weeg 70 kg. Ben je veel langer, dan wordt het verhaal iets anders.
 
Even off topic (sorry Saskia) ik heb verscheidende c kadettjes gehad en vond ze geweldig.
 
Als je onderrugtrubbels hebt moet je GEEN chopper gaan rijden..
Dat klopt... Ik heb zelf een hernia historie en de R1 is wat onderugwervels betreft comfortabeler. Klinkt vreemd maar veel gewicht van mijn bovenlichaam komt op pols en schouders te rusten in plaats van rugwervels.
 
Heel vervelend als je een rugprobleem hebt en je wilt graag motorrijden. Persoonlijk heb ik heel lang in de installatietechniek gewerkt en bij elkaar tonnen aan radiatoren en CV ketels (nog van gietijzer) gesjouwd. Veel collega's belandden in de WAO met rugkwalen, ik heb nog nooit rugpijn gehad.

Dus vind ik het heerlijk om met een cruiser te rijden. Met mijn lengte zit je niet helemaal rechtop en ik houd dat een hele dag vol zonder problemen.
 
Ik rij ook graag op mijn (Guzzi) cruiser. Een hele dag, desnoods meerdere dagen. Geen probleem. Maar een Vstrom rijdt toch wel veel comfortabeler.
 
Laatst bewerkt:
2004-suzuki-v-strom-650-motorcycle-usa_5.jpg


Als ik zo naar de zithouding kijk lijkt me dat weinig verschillend met die van de Supermagna.
 
Ik rij ook graag op mijn (Guzzi) cruiser. Een hele dag, desnoods meerdere dagen. Geen probleem. Maar een Vstrom rijdt toch wel veel comfortabeler.

Ja, de V-Strom die ik reed was echt een wereld van verschil met mijn SV. Is alleen wel boven budget, en moet even voor mezelf bepalen of ik dat er voor over heb. Ik heb de motor namelijk niet nodig (ga met de fiets naar m’n werk en we hebben een auto), dus is echt voor m’n plezier. En dan is €4.500 best veel geld O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan