Advies aub voor een eerste motor woon-werkverkeer (125cc enduro)

19 nov 2022
46
10
Is een 125cc enduro motor zoals een Aprilia xs125 te doen voor woon-werkverkeer met 40km heen en 40km terug vooral op de snelweg wanneer 100km per uur geldt? De Aprilia haalt 115km per uur kwa max snelheid.

Liefst koop ik deze motor nieuw dan dat ik een motor met meer cc koop maar welke wel tweedehands is. En bij het kopen van een nieuwe motor wordt boven de 125cc al heel duur (voor mij). Alvast bedankt voor de tips!!
 
Ten eerste, een enduro is niet erg comfortabel voor zulk ww verkeer.
Ten tweede, een 125cc voor langere periodes uitmelken op bijna z'n top van z'n vermogen is ook niet erg bevorderlijk voor de motor zelf.
Ik zou wat anders zoeken, een zwaardere 2e hands of zo.
 
Ten eerste, een enduro is niet erg comfortabel voor zulk ww verkeer.
Ten tweede, een 125cc voor langere periodes uitmelken op bijna z'n top van z'n vermogen is ook niet erg bevorderlijk voor de motor zelf.
Ik zou wat anders zoeken, een zwaardere 2e hands of zo.
Thanks voor je advies!

Hoeveel cc minimaal zou prima zijn voor 40km heen en 40km terug op de snelweg?
 
Laatst bewerkt:
Ligt aan het type en karakter motor. Er zijn hier vast wel veel leden die je van advies kunnen voorzien, en dat nog zullen doen.
Cool!
Liefst rijd ik op enduro motors maar een naked bike met mooi geluid maakt mij ook warm haha.
Zijn er bepaalde type motors die ik juist moet vermijden als ik ook in de winter naar werk wil? Is een enduro dan toch handiger, of kan dat met een naked bike ook als ik voorzichtig ben?
 
Ik weet nog dat ik met mijn zoon en de rijinstructeur een stuk snelweg reed, heen en weer naar zijn examen bijzondere verrichtingen (of hoe dat nu ook heet). Harde wind, regen. Op de Moerdijkbrug haalde de Yamaha XT 125 met tegenwind net 80. Werden we ingehaald door vrachtauto's en bedolven onder het spatwater.
Gelukkig vond hij een naar 15 pk terug getunede Honda NSR 125 heel mooi. Dat fijne motortje haalde onder alle omstandigheden ruim de 100.
Mijn advies moge duidelijk zijn. ;)
 
Ik weet nog dat ik met mijn zoon en de rijinstructeur een stuk snelweg reed, heen en weer naar zijn examen bijzondere verrichtingen (of hoe dat nu ook heet). Harde wind, regen. Op de Moerdijkbrug haalde de Yamaha XT 125 met tegenwind net 80. Werden we ingehaald door vrachtauto's en bedolven onder het spatwater.
Gelukkig vond hij een naar 15 pk terug getunede Honda NSR 125 heel mooi. Dat fijne motortje haalde onder alle omstandigheden ruim de 100.
Mijn advies moge duidelijk zijn. ;)
Thanks haha, dan toch maar voor een 2e handse 300-700cc in plaats van een gloed nieuwe 125 :(
 
Het aantal cc's is niet zaligmakend. Maar met minder dan een pk of dertig vind ik het op de snelweg wel ongemakkelijk.
Met 40 kilometer hoofdzakelijk snelweg zou ik toch iets kiezen met wat kuip.

Maar waarom moet het per se nieuw zijn? Er zijn uitstekende tweedehands opties en een motor is met vijf jaar over het algemeen nog maar net aan hun leven begonnen.
 
Wat is de rede dat je met de motor woon werk wil gaan rijden?
Is het je enige vervoer, dan kan ik me voorstellen dat je wat leuks wil.
Heb je nog een motor, dan iets goedkoops, zuinig en saai waar er veel van gemaakt zijn.
Ga je voor de zuinigheid (zoals ik op een 7kw) dan is het afzien met slecht weer en tegenwind. Ik rij 40km enkele reis maar durf er niet de snelweg mee op.
 
Ik zou naar een scooter kijken vanwege het comfort. In ieder geval iets dat 150 km/u haalt. Zo hard mag je niet natuurlijk, maar dan heb je in ieder geval wat over als je wind tegen hebt of een vrachtwagen wilt inhalen.
 
Als je niet gebonden bent aan een beperkt vermogen zou ik niet snel voor een 125 cc gaan.

Als je er geen probleem mee hebt om +/- 5000 uit te geven aan een motor zou ik je persoonlijk voor jouw gebruik eerder een Varadero oid aanraden.


ding kost je 1000 minder, is nog steeds een offroad vibe en doet alles wat je op woon werk van hem vraagt met alle vingers in de neus.

tot 5000 euro zijn er heel veel motoren te koop.

db
 
Het aantal cc's is niet zaligmakend. Maar met minder dan een pk of dertig vind ik het op de snelweg wel ongemakkelijk.
Met 40 kilometer hoofdzakelijk snelweg zou ik toch iets kiezen met wat kuip.

Maar waarom moet het per se nieuw zijn? Er zijn uitstekende tweedehands opties en een motor is met vijf jaar over het algemeen nog maar net aan hun leven begonnen.
Thanks voor de tips! Denk dan toch iets met kuip inderdaad.
Heb nog geen ervaring met motors behalve dat ik voor een jaartje een husq 510TE had, toen ik 18 was.. En ben nu 10 jaar verder.
Iets nieuws kopen boven de 125cc gaat em toch niet worden aangezien het dan te duur wordt dus moet wel nu 2e hands zoeken. Ik ben bang zeg maar en bij nieuw heb ik een veilig gevoel voor als ik op de snelweg ga. Maar goed, ik ga em bij een bekende dealer dan maar kopen die zijn vast te vertrouwen?
 
Als je niet gebonden bent aan een beperkt vermogen zou ik niet snel voor een 125 cc gaan.

Als je er geen probleem mee hebt om +/- 5000 uit te geven aan een motor zou ik je persoonlijk voor jouw gebruik eerder een Varadero oid aanraden.


ding kost je 1000 minder, is nog steeds een offroad vibe en doet alles wat je op woon werk van hem vraagt met alle vingers in de neus.

tot 5000 euro zijn er heel veel motoren te koop.

db
Cool! Ik heb ongeveer 5-6k om uit te geven. Zoek toch iets meer naked, liefst met mooie uitlaten ook. Vind die te dik.
CC maakt me dan niet meer uit, hoe meer hoe beter natuurlijk, maar de looks zijn voor mij belangrijker.
 
Is een 125cc enduro motor zoals een Aprilia xs125 te doen voor woon-werkverkeer met 40km heen en 40km terug vooral op de snelweg wanneer 100km per uur geldt? De Aprilia haalt 115km per uur kwa max snelheid.

Liefst koop ik deze motor nieuw dan dat ik een motor met meer cc koop maar welke wel tweedehands is. En bij het kopen van een nieuwe motor wordt boven de 125cc al heel duur (voor mij). Alvast bedankt voor de tips!!
Nee, ik zou iets nemen wat minstens de 140 haalt zodat je met tegenwind en zo ook nog met het verkeer mee kan komen ipv dat je met je brommer tussen de vrachtwagens moet zitten.
 
Wat is de rede dat je met de motor woon werk wil gaan rijden?
Is het je enige vervoer, dan kan ik me voorstellen dat je wat leuks wil.
Heb je nog een motor, dan iets goedkoops, zuinig en saai waar er veel van gemaakt zijn.
Ga je voor de zuinigheid (zoals ik op een 7kw) dan is het afzien met slecht weer en tegenwind. Ik rij 40km enkele reis maar durf er niet de snelweg mee op.
Ja enigste vervoer straks. Ben nog student en wil beginnen met werken na de zomer. Wil wel iets moois waar ik ook voor de lol mee naar Duitsland kan in het weekend zeg maar en leuk mee kan optrekken met mooi geluid bij een stoplicht :P.
 
Woonwerk wil je een kuip of ruit en een topcase.

Dit is mijn -6 jaar, 60,000km geleden gekochte- woonwerkfiets.
Gekocht voor €900..

20221110_091848_copy_2154x2045.jpg
 
Ja enigste vervoer straks. Ben nog student en wil beginnen met werken na de zomer. Wil wel iets moois waar ik ook voor de lol mee naar Duitsland kan in het weekend zeg maar en leuk mee kan optrekken met mooi geluid bij een stoplicht :P.
Luxekeuzes dus...
Mijn eerste en enige vervoer was ook 1 motor. Een met de kwast rood geverfde Honda CB500F uit 1973 waar ik 500 gulden voor betaald had en ieder weekend aan moest sleutelen.

Offroad rijden mag toch (bijna) nergens meer.
Koop lekker een <600cc en ga lekker sturen. Als je motorrijden leuk vindt zal dit niet je laatste motor zijn.
Diversion 600 koop je voor een appel en een ei. Rijden heel leuk, goedkoop en makkelijk zelf aan te sleutelen. Lekker km's maken en bedenken wat je erna aan wil schaffen.
Maar voor dit soort motoren zal de moderne student zijn neus ophalen ben ik bang.
 
Wat bedoel je precies met controle maat? Stel ik koop em bij een hele bekende dealer x, is het verstandig om em toch na te laten kijken bij dealer y?
Met controle (van een gebruikte motors) bedoel ik dat je checked wat de staat van de banden is (DOT code op de zijkant geeft leeftijd aan), ketting en remschijven/blokken. Als je die na 3 maanden woonwerk moet vervangen...
Maak schriftelijke afspraken wat er in de garantie zit (onderdelen en uren?).
Voorkom achteraf welles nietes. Niet leuk voor de dealer, niet leuk voor jou
 
Luxekeuzes dus...
Mijn eerste en enige vervoer was ook 1 motor. Een met de kwast rood geverfde Honda CB500F uit 1973 waar ik 500 gulden voor betaald had en ieder weekend aan moest sleutelen.

Offroad rijden mag toch (bijna) nergens meer.
Koop lekker een <600cc en ga lekker sturen. Als je motorrijden leuk vindt zal dit niet je laatste motor zijn.
Diversion 600 koop je voor een appel en een ei. Rijden heel leuk, goedkoop en makkelijk zelf aan te sleutelen. Lekker km's maken en bedenken wat je erna aan wil schaffen.
Maar voor dit soort motoren zal de moderne student zijn neus ophalen ben ik bang.
Bij mij zijn de looks vooral belangrijk, als de motor goed onderhouden is laat ik het sleutelwerk aan een garage over wanneer dat nodig is. Ik bouw liever websites in mn vrije tijd :P.
 
Met controle (van een gebruikte motors) bedoel ik dat je checked wat de staat van de banden is (DOT code op de zijkant geeft leeftijd aan), ketting en remschijven/blokken. Als je die na 3 maanden woonwerk moet vervangen...
Maak schriftelijke afspraken wat er in de garantie zit (onderdelen en uren?).
Voorkom achteraf welles nietes. Niet leuk voor de dealer, niet leuk voor jou
Oh zo, ja ik ga goed onderzoek doen en heb een oom die een motorrijschool heeft en me kan helpen bij de aankoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan