Advies bandenpomp voor de compressor

icecubes

MF'er
6 mrt 2006
61
0
Almelo
Hallo allemaal,

Ik wil graag een goede bandenpomp hebben die ik op mijn compressor kan aansluiten.
Op deze manier wil ik de bandenspanning van mijn motor en auto nauwkeurig kunnen controleren. Nu heb ik al een tijdje zo'n knakending die destijds bij de aanschaf van mijn compressor zat maar die functioneert niet meer.

Ik wil dus een nieuwe kopen maar ik kan heel weinig bruikbare informatie op internet vinden welke apparaten nu secuur en goed zijn. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben of mij een bepaalde pomp kunnen aanbevelen? Het ding moet dus wel gewoon kwaliteit zijn en geen rommel.

Alvast bedankt.
 
Eurodainu
eurodainu-michelin-bandenpomp-cr-900x500.jpg
 
Rodac RC1165

Meetklok wordt in de EU gemaakt door bepaald niet de minste op dat gebied: Home - WIKA Benelux
En toevallig maken die ook veel meetklokken voor o.a Schräder, Rema, etc.

Let bij het vergelijken op de diameter van de klok. Soms is het nogal appels met peren vergelijken als je voor de helft van het geld ook een 50% kleinere manometer krijgt.

Goedkope digitale metertjes zijn tegenwoordig ook best nauwkeurig, alleen zijn de batterijen altijd leeg op de avond voor je op vakantie gaat ;)
"geëikte bandenpomp"
Wat een ijkel die dat geschreven heeft.
 
Een Eurodaino met Michelin certificaat is in de regel wel goed. Kost ws net zoveel als een hobbybob compressor.

Ik heb zelf een cheapie bandenpomp, en een digitale spanningsmeter.


'Eurodainu'

Duur ja, heilig nee.
Ik werk al jaren met die dingen en kan je vertellen dat er nogal wat muziek in zit onderling.

Ik heb daarom gewoon een knakending in de la liggen, maar wel met een goeie glycerine gevulde manometer. Die heb ik er later zelf opgeschroefd.
Dat is in mijn opinie één van de betere manieren om een redelijk nauwkeurige meting te kunnen doen want die dingen worden af fabriek geijkt en zijn redelijk bom proof.

Ik heb overiges de mazzel met een Tango pomp om de hoek met een digitale bandenpomp en die is nog gratis ook. Kom ik iedere dag wel een keer langs, ideaal.
 
Ouderwets met je duim voelen of de banden nog hard zijn werkt ook prima.

Stomme moeilijke gedoe van iedereen altijd, met luchtmeters van meer als 50euro, godver, ben je nou een Hollander of niet ?

Die gebruikt natuurlijk gewoon een fietspomp, alleen moet ik daarbij de uiterste discretie in acht nemen want anders moet ik de banden van de auto van mrs. Ogri ook doen...
 
Die gebruikt natuurlijk gewoon een fietspomp, alleen moet ik daarbij de uiterste discretie in acht nemen want anders moet ik de banden van de auto van mrs. Ogri ook doen...

Nee, ik gebruik wel mijn mobiele compressor, in de vorm van Amerikaanse 6 cilinder Hercules zijklepper met een oer Hollandse ombouw waar Daf opstaat :+

Zit helaas geen visuele drukmeter bij, dus moeten we handmatig de spanning inschatten.

Gaat prima, als je de banden gewoon tussen hard en zacht zet is er niks aan de hand.
 
gebruik al heel lang een "chinatec" type "maakt geen ruk uit" met lcd aanduiding.
betalen voor eiken, dommer kan niet, mijn digi meter er op, wijkt maar haar af van mijn digi meter op de "pomp", maar al wijkt ie 10 punten af, als hij maar wel elke keer het zelfde aan geeft, één keer er op en ik weet wat er bij moet, en welke waarde ik in mijn banden wil met mijn pomp, 0,1 meer is 0,1 meer.
 
gebruik al heel lang een "chinatec" type "maakt geen ruk uit" met lcd aanduiding.
betalen voor eiken, dommer kan niet, mijn digi meter er op, wijkt maar haar af van mijn digi meter op de "pomp", maar al wijkt ie 10 punten af, als hij maar wel elke keer het zelfde aan geeft, één keer er op en ik weet wat er bij moet, en welke waarde ik in mijn banden wil met mijn pomp, 0,1 meer is 0,1 meer.


Precies.

Hoeveel mensen rijden er niet rond die zweren bij hun eigen privé bandenpompje? En hoeveel procent van die meters zullen daadwerkelijk correct zijn? Daar kan onderling goed een halve Bar (of zelfs meer) verschil in zitten.

Het is maar net hoe belangrijk je het persoonlijk vind.

Ik heb hier thuis dus, zoals eerder gemeld, een knakending met een goeie Manometer erop. Net als Quermo. Ik zal eens bekijken of en hoeveel ie afwijkt ten opzichte van de digitale paal van de Tango hier in de buurt.
En wie zegt me wat correct is?
 
De ANWB heeft enkele jaren geleden een rondritje gedaan langs Nederlandse tankstations (ik meen alleen langs de snelwegen) om te kijken hoeveel de bandenspanningsmeters afweken.
De algemene conclusie was schrikbarend slecht.
Ik meen dat meer dan de helft een onacceptablele afwijking had, soms zelfs meer dan een bar.....
 
De ANWB heeft enkele jaren geleden een rondritje gedaan langs Nederlandse tankstations (ik meen alleen langs de snelwegen) om te kijken hoeveel de bandenspanningsmeters afweken.
De algemene conclusie was schrikbarend slecht.
Ik meen dat meer dan de helft een onacceptablele afwijking had, soms zelfs meer dan een bar.....

Dit is de waarheid. We hadden hier vroeger een nieuwe digitale in de buurt die er splinternieuw al 0.35 bar naast zat. Gezien hij digitaal is, zal dat nog steeds het geval zijn. Is echter wel een onacceptabele afwijking.

Die oude analoge meters (zo'n metalen kast met een draaiknop, enorme manometer en een belletje) waren beter en consequenter. Alleen waren die nieuw in verhouding net zo duur als nu zo'n complete unit met compressor en al.
 
Zo'n automatische prul heeft mijn achterband ooit op 4,3 bar gezet. (2.9 ingesteld) Ik vond het te lang duren en checkte toen met een digimetertje (standaard in de motorjas). En maar goed ook! Daar betaal je dan 50 ct voor.
 
Ik de lokale BP vorig jaar een bandenpomp cadeau gedaan omdat zij bij ons het laatste pompstation zijn die uit principe gewoon GRATIS perslucht aan de gevel hebben hangen.

En dan nóg zit er zo nu en dan zo'n teringventje bij die de bandenpomp er af snijdt :r
 
gewoon een gebruiken die je band oppompt met een manometer erop zodat je weet dat je een beetje in de buurt bent ( dus niet geijkt ) ... en met een bandenspanningsmeter (bijvoorbeeld een digitale ) achteraf checken hoeveel er precies op staat.


heel eerlijk gezegd, zo belangrijk is bandenspanning niet dat als je het verschil merkt tussen 2,85 en 2,9
dus een "goeie" is niet echt van belang
Ik heb de mijne al een jaar of 7....8.... werkt nog prima, misschien zit ie 0,03....0,m05 ernaast maar geloof me, je merkt er niks van
 
Laatst bewerkt:
Deze zelfmade bandenpomp werkt uitstekend,wel een goede manometer gebruikt.
goed hoeft niet altijd duur te zijn.[afbeelding]
Na het zien van deze foto eindelijk maar eens hetzelfde koppelstukje besteld zoals op de foto.
Tot op heden zit ik te kloten met een koppelstukje wat tegen de spaken aankomt en daardoor telkens lekt en het ventiel teveel buigt.

Kun je de manometer van zon 'knakending' eigenlijk zelf nog iets bijstellen? Die van mij wijkt ook aardig af en check de spanning daarom altijd met een digitaal metertje.
 
Na het zien van deze foto eindelijk maar eens hetzelfde koppelstukje besteld zoals op de foto.
Tot op heden zit ik te kloten met een koppelstukje wat tegen de spaken aankomt en daardoor telkens lekt en het ventiel teveel buigt.

Kun je de manometer van zon 'knakending' eigenlijk zelf nog iets bijstellen? Die van mij wijkt ook aardig af en check de spanning daarom altijd met een digitaal metertje.
Ik gebruik deze bij slecht bereikbaar ventielen, werkt perfect.
x3cz6f.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een verloopje heb ik ook even aan gedacht idd, maar het koppelstukje lekte en moest sowieso al vervangen worden. Ga eerst even kijken of het zo lukt.

Het glaasje van de manometer kon ik inderdaad zo losklikken en ik heb de naald losgehaald en iets verzet tov de as. Echt kwaliteitsgereedschap *D .

Maar het klopt nu weer aardig, check de spanning doorgaans idd ook met een digitale meter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan