Advies beginmotor 25kw

El Snorro

MF veteraan
19 jun 2007
24.455
0
Hoi, ik ben nieuw hier, dit is namelijk mijn 1e post :)
Ik ben 19 en heb een jaartje geleden mijn autorijbewijs gehaald, en heb deze week mijn 1e les voor de (lichte) motor.

Als ik mijn rijbewijs heb zou ik graag beginnen met een 2e handse supermotard, omdat deze goedkoop zijn, (meestal) niet begrensd hoeven te worden voor een 25kw rijbewijs. En ook omdat ik reeds crossmotor rijd en aangezien supermotard's daar toch wel veel op lijken (zodat rustig kan wennen aan het rijden op verharde weg).

Ik zat zelf te kijken naar een KTM supermotard, een 620 ofzo. Ik vind deze zeer mooi en de kleurstelling van KTM heeft me altijd al aangetrokken. Hebben jullie echter nog andere adviezen voor goede supermotard's waar ik naar kan kijken? Ik hoor van meerdere personen dat Honda's goede motoren zijn om mee te beginnen vanwege de lage prijs en goede betrouwbaarheid.

Ook vroeg ik me af wat voor merk helm/pak jullie me aanraden als beginner. Ik groei niet meer dus het moet goede kwaliteit zijn (waarvoor ik ook bereid ben te betalen).
Ik zat te kijken naar helmen van AGV aangezien ik daar veel goede dingen over hoor, echter ben ik totaal niet van merken van motorpakken op de hoogte vandaar daarover ook graag advies :)

Bedankt voor de tips
 
Nou lijkt het me niet dat alle Supermotards al uitzich zelf 25kw zijn. Een 620 lijkt me zeker, niet. Maarjah ok ben dan ook geen supermotard fan, dus neem me niet kwalijk als t wel zo is.

Verder zeg je dat je hoort dat Honda goede opstap motoren zijn. Maarjah dat is geen type. Er zijn wel meer goede merken met opstapmodellen. Ligt er net aan wat je wil, wat je lekker vind rijden.

En voor helmen zijn er natuurlijk een aantal goede merken. Maarjah elke merk heeft types met prijskaartjes. Dus kijk beter maar in de winkel met goed advies van zo`n verkoper. Arai, Shoei, Shark, Suomy, AGV, Xlite zijn toch wel de topmerken.
 
Ik zie toch echter diverse supermotards staan van ~600cc die '20kw op kenteken' zijn..
Dit is dan toch in principe goed? Of zijn ze dan begrensd? Ik heb liever geen begrensde motor maar gewoon een die 'uit zichzelf' <25kw is.

Ik heb net mail ontvangen.
De KTM 620cc is dus op papier en op kenteken 20kw, maar hij loopt nu onbegrensd en dan komt het dus neer op 55pk (ipv de 34 bij 25kw..)
Nog maar even verder zoeken dus.
 
Laatst bewerkt:
Veel KTM's en dergelijke crossmotoren staan als <25kw op kenteken, maar het werkelijke vermogen ligt veel hoger. Je kunt een 125cc 2-takt cross of SM nemen, maar dan heb je wel een 2-takt en die moet je goed onderhouden.
 
Veel KTM's en dergelijke crossmotoren staan als <25kw op kenteken, maar het werkelijke vermogen ligt veel hoger. Je kunt een 125cc 2-takt cross of SM nemen, maar dan heb je wel een 2-takt en die moet je goed onderhouden.

Ik wil sowiezo géén 2takt machine.
Ik vind 4takt veel lekkerder rijden (meer koppel ipv dat janken in toeren) en het is zuiniger met de benzine (die toch al zeer duur is laatste tijd) en je hoeft geen extra olie bij je benzine te gooien/mengen.

Ik heb vandaag contact gehad met iemand die een KTM 620 Lc4 uit 2000 aanbood voor een mooie prijs. Die staat als 20kw op kenteken. Het werkelijke vermogen is echter 55pk.
Mijn vragen:
-Kan ik dit verzekeren met een 25kw rijbewijs
-Kan de politie eventueel moeilijk gaan doen bij een 'gewone' controle (dus geen aanhouding)
-Wat zijn nog meer de risico's van het rijden op een '20kw' motor die werkelijk meer vermogen heeft?
 
als je een 25kw rijbewijs hebt en je rijdt op een motor met meer dan 25Kw is het voor de wet hetzelfde als dat iemand zonder motorrijbewijs motor rijd.

<25 en >25 zijn 2 aparte rijbewijzen en de lichte geldt in geen enkele mate voor de zware. Als je dus besluit die 20KWer te kopen en je gaat erop rijden, rij je zonder geldig rijbewijs voor je motor rond.

Je kan er altijd voor kiezen het risico te nemen, de kans dat ze ooit je motor op een dyno bank zetten om vermogen te testen is erg klein, want waarom zouden ze? In het geval van een ongeluk ben je echter, ALS het aan het licht komt, simpelweg niet verzekerd. Als je dus iemand invalide rijdt zoals vaak het voorbeeld is, ben je de rest van je leven je loon af aan het staan.

Ik heb zelf ook op safe gespeeld en mn motor niet stiekem vast opgevoerd (of een motor gekocht die als 25KW geregistreerd stond maar alweer opgevoerd was). Het risico dat je er ooit op betrapt zal worden is erg klein, maar de gevolgen van zonder rijbewijs rijden en een ongeluk met letsel veroorzaken zijn niet te overzien.

EDIT:
om technisch gezien je eerste 2 vragen te beantwoorden:
- ja, je kan een 20Kw fiets verzekeren, ze weten immers niet dat ie opgevoerd is en zullen dat ook niet controleren.
- nee, de politie voert rollerbank controlles alleen uit bij scooters op middelbare scholen. Bij een routine controlle, en zelfs een aanhouding zullen ze je echt niet op de dyno zetten.

vraag 3 is echter zoals ik hierboven al heb uitgelegd. Dit is het geval waarbij aan het licht kan komen dat je motor meer vermogen heeft dan je mag rijden, en dan heb je grote problemen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke reactie.
Ik ga morgen langs bij een KTM dealer die hier zowat in de straat zit en vragen wat hun advies en ervaringen hierover zijn.
Ik had inmiddels ook dit topic gevonden: Grijs gebied in de 25kw regel.

En daar werd ik zelf ook al een hoop wijzer uit.
Ik ga er nu een nachtje over slapen en het even laten bezinken en kijken of ik het risico(tje) wil nemen.
Bedankt voor de tips!
 
Waarom koop je niet zo`n KTM 125cc supermotard? Is opzich wel een leuk ding, oke misschien minder dan zo`n echte 620, maarjah tis maar voor een paar jaartjes en dan kun je legaal op zo`n dikke 620 rijden.
 
Kijk ook even naar het gewicht van zo'n ding he. Hij is dan misschien wel 25kW op papier, maar omdat ze zo ligt zijn is ie heeft ie misschien wel een kW/kg verhouding waardoor je er met je lichte rijbewijs alsnog niet op mag rijden.
 
ktm 620 is maar 139 kilo dacht ik.

620 is niets voor watjes, is een machine met heel veel power.
niet super optimaal om op te beginnen(maar verveelt niet)
 
+ gezijk en gezeur met de verzekering, die als je iemand voor zijn tameloerus rijd zn handjes er van af haalt, ja maar hij is 55 pk, en dat mag niet, zelf dokken!
 
sv650s
do i have to say meer? :+
IMG_0019kader.jpg
 
Het is niet dat ik geen ervaring hebt met motorrijden hoor, ik rijd nu al een flinke tijd 125cc (1,5 jaar ofzo) crossmotor. Dus ik weet wel hoe ik met een motor overweg moet.
De drempel wordt dan minder?
 
@snorro.. drempel wordt wel een stukje lager ja als je weet hoe je met een motor om moet gaan ;)

Ok, ik weet wel dat ik me met het rijden op straat natuurlijk moet aanpassen en rekening moet houden met het verkeer. Dat is bij de cross natuurlijk ok wel zo (dat rekening houden dan :P ) maar toch zeker veel minder.
Daar houd iedereen ook rekening met jou wat met de automobilisten toch vaak niet het geval is heb ik wel gemerkt van kennissen met motoren.
 
ik zou eerder de sv nemen dan de gsx 600. Dit omdat de sv meer koppel heeft.

kijk maar op de suzuki site.

de sv: bij 4300 touren 53 Nm
de gsx bij 8500 touren 34 Nm

dat betekend in de bochten lekkerveel koppel
Qua pk blijft het allemaal 25 kw maar qua koppel ben je met de sv beter af.
 
dat bedoelde ik...........
sv650 op 25kw is leuker (meer trekkracht)

ik ben het dus met maarten eens.

voor de looks ja vindt ik een gixxer600 weer mooier! vooral die zwarte!
dat is een overweging die je moet maken!

denk dat de drempel wel lager is met een SV650! is wat vriendelijker dan een gixxer.
 
dat bedoelde ik...........
sv650 op 25kw is leuker (meer trekkracht)

ik ben het dus met maarten eens.

voor de looks ja vindt ik een gixxer600 weer mooier! vooral die zwarte!
dat is een overweging die je moet maken!

denk dat de drempel wel lager is met een SV650! is wat vriendelijker dan een gixxer.

Denk dat op 25kw de gixxer wat vriendelijker is (juist door het koppel dat minder is) en je daardoor veel minder laat verrassen.. kan met de gixxer gewoon vol op het gas in de bocht :9~
 
Ik ga waarschijnlijk deze week kijken voor een husqvarna 410TE supermotard :)
 
misschien is het helemaal niet verstandigom op een supermotard te beginnen, je moet eerst een tijdje in het verkeer wennen en met een supermotard ben je denk ik meer geneigd om te stunten ik doe dat zelfs al een beetje met mijn GSXR600, maar met een sm gaat dat VEEL makkelijker, wel leuker maar ook gevaarlijker.
en als je langere stkken wilt rijden is een sm of cross hopelosio, 0 windbescherming. maarja dat is je eigen keus
en wat betreft gixxer op 25 kw, die van mij doet (deed) het prima. ar heb ook een cbr600f '94 op 25kw gehad, en dat was nog beter: 1:18 ten alle tijden, rustig, constant 170, veel optrekken.
 
gewoon rijden wat je mooi vind...

de een zegt neem een twin ! de ander zegt neem een 4 cilinder...

laat het nou wel zo zijn dat een twin opzich meer koppel heeft, maar een 4 cilinder langer kan doortrekken en daarom gewoon even snel zijn 25kw.

en dan heb ik het over acceleratie. In top zullen de 4 cilinders altijd hoger zijn dan de twins.

qua pak raad je ik je een leren combi aan, de beste basis. Qua helm moet je gaan passen, ik ging voor een Arai of een suomy, maar die zaten niet lekker voor mij, dus ik kwam thuis met een (duurder model) HJC.

maar qua motor gewoon kopen wat je mooi vind, jij moet je er lekker op voelen. Het echte power werk komt toch pas over 2 jaar na je 25kw.

op je bek gaan met een GSXR600 uit 2007 is wat minder leuk als een lowsider met een CB500 uit 1993, tuurlijk; maar ga eens verzekeringen kijken.

misschien valt zo'n allrisk verzekering op je pa's naam uiteindelijk reuze mee? en kun je wel gewoon lekker rijden op wat je mooi vind?

wat ik wel een stomme fout vind van velen is dat ze graag willen motorrijden, en dan iets kopen wat ze eigenlijk niet mooi vinden. En dus eigenlijk 2 jaar rondlopen met het gevoel ''het is maar voor 2 jaar''.

motorrijden is fun, je moet er blij mee zijn.

doe wat JIJ wilt en wat JIJ mooi vind.
 
gewoon rijden wat je mooi vind...

de een zegt neem een twin ! de ander zegt neem een 4 cilinder...

laat het nou wel zo zijn dat een twin opzich meer koppel heeft, maar een 4 cilinder langer kan doortrekken en daarom gewoon even snel zijn 25kw.

Eehm... De 25kw twins die ik ben tegengekomen hebben toch echt wel meer koppel dan mijn CBR600F4 hoor... Dus, die houd ik op de rechte stukken in principe NIET bij... Maar waar gaat het om, de snelheid, de bochten, of de fun, doe mij de mix van dat alles maar. Dan maar iets minder snel maar met megaveel fun *O*

en dan heb ik het over acceleratie. In top zullen de 4 cilinders altijd hoger zijn dan de twins.

Eeh... Niet dus, misschien vaak / over het algemeen, maar zeker niet altijd ;)

qua pak raad je ik je een leren combi aan, de beste basis. Qua helm moet je gaan passen, ik ging voor een Arai of een suomy, maar die zaten niet lekker voor mij, dus ik kwam thuis met een (duurder model) HJC.

Alleen maar een leren combi is leuk voor in de zomer, maar niet zo water en wind dicht als textiel ;)

maar qua motor gewoon kopen wat je mooi vind, jij moet je er lekker op voelen. Het echte power werk komt toch pas over 2 jaar na je 25kw.

:^

op je bek gaan met een GSXR600 uit 2007 is wat minder leuk als een lowsider met een CB500 uit 1993, tuurlijk; maar ga eens verzekeringen kijken.

Op je smoel gaan is nooit leuk, maar het ligt aan je verzekering hoe erg het is om met Gixxer K7 op je plaat te gaan... Als ie alleen WA verzekerd is kost je het je een heeeeeeeeeeeeleboel centjes, uiteraard meer als met een fiets uit '95.

misschien valt zo'n allrisk verzekering op je pa's naam uiteindelijk reuze mee? en kun je wel gewoon lekker rijden op wat je mooi vind?

Als je pa de verzekering betaald, laat hem dan de verzekering op jouw naam betalen, dan wel all-risk. Kost wat, maar heb je ook wat en je bouwt schadevrije jaren op bla bla bla...

wat ik wel een stomme fout vind van velen is dat ze graag willen motorrijden, en dan iets kopen wat ze eigenlijk niet mooi vinden. En dus eigenlijk 2 jaar rondlopen met het gevoel ''het is maar voor 2 jaar''.

:^

motorrijden is fun, je moet er blij mee zijn.

doe wat JIJ wilt en wat JIJ mooi vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan