Advies bij aanschaf Gilera DNA 180 gevraagd

Zeekakkelobbes

MF veteraan
9 mrt 2008
2.486
0
Hallo Allemaal,

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een DNA 180 4takt kopen (ben al wezen kijken), maar heb geen ervaring met 4 takt motoren met variateur.

kmstand is 13.000

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?
Hij heeft bij 9000 een grote beurt gehad, en krijgt nu nog een kleine beurt.

Hoe zit het met kleppen stellen, bij welke km-stand moet dat gebeuren?
Is er een kans dat de krukas en/of zuiger zn beste tijd heeft gehad, of gaat dit niet zo snel als bij een 50cc 2takt brommer?

Bedankt voor jullie reacties en adviezen!

Met vriendelijke groet,

Max
 
Zuiger/krukas/lagers gaan veel langer mee dan bij een 50cc 2t. Met gemak 50.000km en vaak heel veel meer.

De keuze van een DNA 180 4t vind ik alleen een beetje vreemd. Het is eigenlijk een motorfiets met een (langzaam) scooterblok. M.a.w. een sportieve motor met matige prestaties zonder de gemakken van een scooter(bergruimte). Ik vind ze er leuk uit zien, maar is zou eerder een normale motor of motorscooter kopen.

Bijkomend nadeel is dat ze interessant zijn voor onze Noord-Afrikanen. Deze Medelanders komen er als aasgieren op af om hem zonder te betalen mee te nemen, vervolgens jagen ze door Den Haag en Utrecht met brommerkenteken.
 
Zuiger/krukas/lagers gaan veel langer mee dan bij een 50cc 2t. Met gemak 50.000km en vaak heel veel meer.

De keuze van een DNA 180 4t vind ik alleen een beetje vreemd. Het is eigenlijk een motorfiets met een (langzaam) scooterblok. M.a.w. een sportieve motor met matige prestaties zonder de gemakken van een scooter(bergruimte). Ik vind ze er leuk uit zien, maar is zou eerder een normale motor of motorscooter kopen.

Bijkomend nadeel is dat ze interessant zijn voor onze Noord-Afrikanen. Deze Medelanders komen er als aasgieren op af om hem zonder te betalen mee te nemen, vervolgens jagen ze door Den Haag en Utrecht met brommerkenteken.

Oke, dat is mooi.

Ik wil hem ook voor erbij, voor in de stad :)
Er zit wel een flinke bergruimte in (waar bij een motor de tank zit) waar een helm en slot in past. De benzinetank zit lager. (laag zwaartepunt)
Tevens wil ik hem diefstal verzekeren, want ze zijn inderdaad heel gewild onder de dievengilde.

Iemand met antwoord op de rest van mijn vragen? :)

En: hoe zit het met de dagwaarde die uitbetaald word als hij gestolen wordt?
Ze zijn op marktplaats namelijk een stuk duurder dan de dagwaarde die een online verzekering berekening aangeeft.
Kan ik hem laten taxeren om er meer voor te krijgen als hij gestolen wordt?
 
Een ander forumlid heeft ook een DNA, en houdt er rekening mee dat voor sommige bouwjaren bepaalde onderdelen niet meer te krijgen zijn

Hun hebben een probleem met de toerenteller en geen enkele CDI werkt met die digitale tellerunit van hun dan kun je 2 dingen doen het zolaten of een andere CDI met een teller unit en dat wordt prijzig
 
Gefeliciteerd met het vinden van een 180cc DNA! Ben nu ook al een tijdje opzoek naar een 180CC DNA, echter kan ik er geen 1 vinden binnen mijn budget. Heb ook al een advertentie geplaatst hier op het forum maar nog weinig bekijks daar :/ onderdelen moeten makkelijk te vinden zijn, waar je op moet letten weet ik ook niet.
 
Laatst bewerkt:
profiel van de banden
onderhoudsboekje van een (goede) dealer
remblokken voor+achter
schade
bonnetjes van gemonteerde onderdelen e.d

Bij rond de 12000km moet eigenlijk de v-snaar en de rollen e.d vervangen worden, en als je dat bij de dealer laat doen kan dat best wat kosten alles bij elkaar, want alleen aan onderdelen zit je dan al aan de 100 euro mits banden en remmen niet versleten zijn.
 
Gefeliciteerd met het vinden van een 180cc DNA! Ben nu ook al een tijdje opzoek naar een 180CC DNA, echter kan ik er geen 1 vinden binnen mijn budget. Heb ook al een advertentie geplaatst hier op het forum maar nog weinig bekijks daar :/ onderdelen moeten makkelijk te vinden zijn, waar je op moet letten weet ik ook niet.

Thanks!
Originele onderdelen kan je vinden op easyparts. Sommigen zijn wel prijzig..

Edit: 2e hands is er niet veel te vinden
 
Laatst bewerkt:
profiel van de banden
onderhoudsboekje van een (goede) dealer
remblokken voor+achter
schade
bonnetjes van gemonteerde onderdelen e.d

Bij rond de 12000km moet eigenlijk de v-snaar en de rollen e.d vervangen worden, en als je dat bij de dealer laat doen kan dat best wat kosten alles bij elkaar, want alleen aan onderdelen zit je dan al aan de 100 euro mits banden en remmen niet versleten zijn.

de v-snaar rollen en drukveer zijn bij 9000 dus vervangen, evenals de remblokken en banden.

Er zit verder geen onderhoudsgeschiedenis bij, behalve de grote beurt bij 9000 en de kleine nu bij 13000..
 
~
de v-snaar rollen en drukveer zijn bij 9000 dus vervangen, evenals de remblokken en banden.

Er zit verder geen onderhoudsgeschiedenis bij, behalve de grote beurt bij 9000 en de kleine nu bij 13000..[/quote]

Dan heb je het meeste al gehad.

Als de snaar en rollen etc. vervangen zijn en de banden en remblokken zijn in goede staat, heb je het ergste gehad. Wanneer de kleppen gesteld moeten worden weet ik niet. Ik weet wel dat forumgebruikster "Inekeakse" een DNA180 heeft, wellicht heeft zij ook de boekjes erbij..?
 
nope heeft zij niet, hun hebben ook dat probleem met die teller unit en ze hebben al van alles moeten vervangen omdat die DNA heel lang stil heeft gestaan brandstofleidingen banden riem alleen die cdi heeft kuren ze hebben al andere geprobeert van een ander bouwjaar en een malosi maar die werken allemaal niet
 
Laatst bewerkt:
nope heeft zij niet, hun hebben ook dat probleem met die teller unit en ze hebben al van alles moeten vervangen omdat die DNA heel lang stil heeft gestaan brandstofleidingen banden riem alleen die cdi heeft kuren ze hebben al andere geprobeert van een ander bouwjaar en een malosi maar die werken allemaal niet

Da's opmerkelijk, en de CDI van een 180cc of 200cc viertakt Runner? Of zou die hetzelfde moeten zijn?
 
We hebben een CDI besteld en de eerste was een verkeerde. De motor liep wel, maar de toerenteller deed raar. Deze hebben we terug gestuurd. We hebben toen een van Malossi besteld en deze gaf hetzelfde probleem. Ook hier liep de motor (in ieder geval stationair), maar weer deed de toerenteller raar.

We hebben eind vorig jaar de DNA van 2001 gekocht met maar 375 km op de teller en de benzine heeft er waarschijnlijk te lang ingestaan. Zoals Maksor aangaf hebben we inderdaad de benzineleidingen vervangen, maar ook de benzinepomp en ook aan de ontstekingskant de bobine, bobinekabel vernieuwd en tevens i.v.m. het lange staan hebben we ook de V riem vervangen. De CDI wilden we eigenlijk ook nog vervangen. maar die is dus niet te krijgen.

Doordat deze DNA lang gestaan had, wilde de motor niet lopen en alleen maar stationair. Vandaar dat we van alles hebben we moeten vervangen. We hebben er inderdaad een werkplaatsboek van.

Ik les hier op dit moment op en de motor loopt verder perfect.
 
We hebben een CDI besteld en de eerste was een verkeerde. De motor liep wel, maar de toerenteller deed raar. Deze hebben we terug gestuurd. We hebben toen een van Malossi besteld en deze gaf hetzelfde probleem. Ook hier liep de motor (in ieder geval stationair), maar weer deed de toerenteller raar.

We hebben eind vorig jaar de DNA van 2001 gekocht met maar 375 km op de teller en de benzine heeft er waarschijnlijk te lang ingestaan. Zoals Maksor aangaf hebben we inderdaad de benzineleidingen vervangen, maar ook de benzinepomp en ook aan de ontstekingskant de bobine, bobinekabel vernieuwd en tevens i.v.m. het lange staan hebben we ook de V riem vervangen. De CDI wilden we eigenlijk ook nog vervangen. maar die is dus niet te krijgen.

Doordat deze DNA lang gestaan had, wilde de motor niet lopen en alleen maar stationair. Vandaar dat we van alles hebben we moeten vervangen. We hebben er inderdaad een werkplaatsboek van.

Ik les hier op dit moment op en de motor loopt verder perfect.

Oke, dus opletten of de toerenteller het doet ;)

Kun je misschien voor me kijken in het wph wat de onderhoudsintervallen zijn.
maw: hij staat nu op 13000, wat voor onderhoud zit er aan te komen? (dan heb ik het vooral over kleppen stellen)

Bedankt!
 
Ik heb hem gekocht:)
6z9fr5.jpg
 
oh wat heerlijk gefeliciteert.
die had ik in het grijs.
heerlijke machine zolang die niet te hard rijd.
 
geflapsteerd

@sossa
een 250 of 300cc blok op de kop tikken en viola je bent sneller als menig 250 cc scooter :P
 
Laatst bewerkt:
die dna is net zo snel zo niet sneller de menige 250cc modellen vergis je er niet in.
alleen als ik boven de 130 uitkwam ging de achterkant van de dna kwispellen.
terwijl mijn opgevoerde brommer dna met 145 nog reed alsof hij op rails zat .
 
Ik heb ook een Gilera DNA, weliswaar met bromkenteken maargoed. Hier een aantal tips van mij:

Gietijzeren cilinders gaan al minder vermogen leveren na 10.000KM.
De DNA heeft een leader blok en daar kun je ook een 200 of 210cc cilinder op zetten. Als je de krukas zou vervangen voor een exemplaar met langere slag zou je er zelfs 244 of 278cc van kunnen maken. Meer info in het LEADER tuning topic.

Verders is het een degelijk ding, op het dashboard na. Een spacende toerenteller is soms indicatie van een loshangende massakabel. De tellers gaan sowieso vaak stuk dus calculeer dat in. Het oude model (laag stuur) heeft een andere kabelboom dan het type dat ik heb, die vaker hel schijnt te blijven.

Controleer verder alle dingen die je normaal ook zou controleren bij aanschaf van een tweewieler.
 
Ik heb ook een Gilera DNA, weliswaar met bromkenteken maargoed. Hier een aantal tips van mij:

Gietijzeren cilinders gaan al minder vermogen leveren na 10.000KM.
De DNA heeft een leader blok en daar kun je ook een 200 of 210cc cilinder op zetten. Als je de krukas zou vervangen voor een exemplaar met langere slag zou je er zelfs 244 of 278cc van kunnen maken. Meer info in het LEADER tuning topic.

Verders is het een degelijk ding, op het dashboard na. Een spacende toerenteller is soms indicatie van een loshangende massakabel. De tellers gaan sowieso vaak stuk dus calculeer dat in. Het oude model (laag stuur) heeft een andere kabelboom dan het type dat ik heb, die vaker hel schijnt te blijven.

Controleer verder alle dingen die je normaal ook zou controleren bij aanschaf van een tweewieler.

soms gaat na remmen voor het stoplicht ineens het olielampje een paar sec. branden.
Is dit olieniveau of oliedruk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan