Advies bij aanschaf motor

MrKeys

Rookie
12 mei 2020
4
0
Mijn maat gaat morgen een Yamaha R6 halen uit 09/1999 met 25.500km op de teller. Nu geeft de verkoper via de e-mail het volgende aan en vraag mij af wat jullie hiervan vinden, eventueel rode vlaggen?:


Over de motor zelf: Deze heb ik ruim 6 jaar in bezit en heeft het altijd perfect gedaan. Wel een puntje van aandacht; de motor heeft een tijdje stil gestaan in verband met de komst van een kindje. Wellicht dat de benzine een beetje verouderd was gezien de motor niet optimaal liep. Ik heb er een nieuwe accu in gezet en een flesje Moto Forte Power I in gedaan om het systeem te reinigen. Dit moet nog wel zijn werk doen dus de motor loopt nog niet optimaal (start wel meteen en rijdt ook normaal, alleen wel met de choke een stuk open). Dit is toevalligerwijs ook het enige wat minder is geweest in de tijd dat ik de motor in bezit heb. Hierom is er dan ook ruimte in de prijs.

 
Ik zou zelf nooit een R6 kopen van dat bouwjaar i.v.m. het grote risico op de slechte cilinderbussen. Als hij dan ook nog eens niet goed loopt zou ik er met een grote boog omheen lopen.
 
ik zou ook sceptisch zijn en niet alleen vanwege de cilinderbussen. meestal helpen die flesjes toevoeging niet genoeg om een carb ook werkelijk schoon te krijgen en daarmee problemen op te lossen. en het slecht lopen heeft dus waarschijnlijk op zijn minst een reiniging van de carbs nodig en als ik naar de remmen kijk dan is de achterschijf behoorlijk verroest en de voorschijven glimmend en daar zit ook een reden achter (normaal roesten ze ongeveer even snel). dan is dus de achterrem nooit gebruikt tijdens de laatste ritten of iets voorkomt dat de blokken tegen de schijf aankomen en dan kan je daar ook aan het sleutelen.
 
Ga er lekker heen en bekijk de motor.
Maak een proefrit.

dan kun je pas echt wat over de motor zeggen.
vraag de onderhoudshistorie op.

Is dat allemaal oké dan onderhandelen oer de prijs, er kan vast nog wel wat van af.

en houd wat geld apart houden voor aankomende mankementen, er kan altijd iets zijn wat je tijdens de proefrit niet opmerkt.

:]:]:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan