Advies bij mijn zoektocht naar een andere motor

DexterXL

Die hard MF'er
15 sep 2015
554
269
N-W Veluwe
Facebook
Dag,
graag zou ik van de ervaringen van andere gebruik maken om voor mij tot een
juiste conclusie te komen....

Ik rijd nu een Yamaha Diversion XJ600s uit 1991, buiten het feit dat hij nog steeds
niet lekker stationair loopt, loop ik toch na wat km's tegen irritatie puntjes aan.
- remmen is echt matig te noemen, alle schijven en blokken zijn in orde, beide
klauwen functioneren 100% en lopen niet aan, maar bij een beetje stevig remmen
mis ik echt remkracht.
Dit is gebaseerd op de Yamaha XJ6 les motor en een Suzuki GSR 600, en ben mij bewust
van het leeftijdsverschil als oorzaak
- vering is gedateerd, dit merk je ook aan het sturen

Wat ik aan wensen heb voor de opvolger:
- liefst injectie
- de rechte zithouding behouden ivm rug, hierdoor vallen de racemodellen af
- niet te veel kuip rondom
- iets meer pit
- een tankmeter....verrekte handig _O-
- budget?? nog geen idee, maar zal geen +€5000,- zijn

Ik was al een beetje aan het orienteren qua model, en om de 1 of andere reden kom ik
elke keer weer bij Yamaha terecht, terwijl ik echt niet merk gebonden ben.

Wat heb ik intussen gevonden wat ik mooi vind qua model:
- Yamaha Fazer FZ 6S vanaf 2004 (1e keus tot nu toe)
- Suzuki Bandit GSF 650S vanaf 2005
- Hond CB 600S/F vanaf 2004

Maar ik kan het totaal mis hebben qua zithouding en techniek

Wie wil er mee denken en adviezen geven??

BVD
Dennis
 
Laatst bewerkt:
Als ik even niewsgierig mag zijn, waarom een MT-03? Is toch vrij letterlijk maar de helft (qua motorblok) van de andere modellen.

Verder: Kawasaki Z750, Triumph Street Triple, Honda CBF 600, BMW F800, Aprilia Shiver, Suzuki Bandit of GSR. Best veel leuke modellen :9~
 
Laatst bewerkt:
Als ik even niewsgierig mag zijn, waarom een MT-03? Is toch vrij letterlijk maar de helft (qua motorblok) van de andere modellen.

Verder: Kawasaki Z750, Triumph Street Triple, Honda CBF 600, BMW F800, Aprilia Shiver, Suzuki Bandit of GSR. Best veel leuke modellen :9~~
De MT-03 is echt een afwijkende motor in het rijtje. De allernieuwste MT-03 (model 2016) is een 321cc parallel twin, maar alle tweedehands MT03's zijn 660cc 1 cylinders. Dat rijdt echt totaal anders als een viercilinder. Zelf vind ik een 1 cylinders geweldig en als je de kans hebt probeer het dan eens. Maar niet iedereen is ervan gecharmeerd.
 
Als ik even niewsgierig mag zijn, waarom een MT-03? Is toch vrij letterlijk maar de helft (qua motorblok) van de andere modellen.

Verder: Kawasaki Z750, Triumph Street Triple, Honda CBF 600, BMW F800, Aprilia Shiver, Suzuki Bandit of GSR. Best veel leuke modellen :9~~
Ook gezien de reactie van Mojave.....had niet gezien dat het een 1 cilinder was, wel dat het
660cc was, een 1 cilinder is vrij abrupt, kan leuk zijn, maar 2/300 km lang?
Dus die gaat uit het rijtje...ondanks dat ie er lekker uit ziet
 
Budget is dus 5000 piek?
Ik zit nu tot die prijs te zoeken wat er te krijgen is, uiteraard moet ik ook dan nog van de
Div XJ600S af, en geen idee wat vrouwlief van het budget vind, dus hanteer het maar
echt als max. maar zal eerder lager uitvallen
 
De MT-03 is echt een afwijkende motor in het rijtje. De allernieuwste MT-03 (model 2016) is een 321cc parallel twin, maar alle tweedehands MT03's zijn 660cc 1 cylinders.
Gelukkig is dat niet verwarrend.
|(
 
Ik heb ook een XJ600 gehad, en ben daarna overgestapt op een Honda CBF1000. Geen seconde spijt van gehad, hele fijne motor met een goede zithouding, veel koppel onderin en een vrij neutraal karakter. Je merkt niet dat je op een 1000cc zit tenzij je het gas volledig open draait. Remmerij is prima, met C-ABS nog nooit in de problemen gekomen. Aanschafprijs moet lukken, staan vanaf ongeveer 3500 te koop.
 
Voor jouw budget en eisenpakket is er echt heuuul veel keus. Elke jappanner heeft daar wel wat in en ook in europa is er wel wat te vinden.

Ik kan je alleen maar adviseren om eens een goede motorzaak binnen te lopen die een veel verschillende merken aanbiedt, leg je situatie uit en laat hen je adviseren. Een beetje zaak zal het geen enkel probleem vinden om wat verschillende types klaar te zetten zodat je zelf kan ondervinden wat jou ligt en wat niet.

Zomaar een voorbeeldje:
TT Motoren Zwolle -

Je hebt dus ook makkelijk iets met ABS in die prijsklasse, mocht je dat een pre vinden.
 
Bedankt zover, er komen nuttige tips en aanbevelingen binnen,
zo was ik er nooit achter gekomen dat een cbf1000 best wel een ranke
motor is, daar gaat ook de voorkeur naar uit.....
De Triumph valt voor mij af ivm de dubbele ronde koplampen, dat is dan
weer het voordeel van zoveel keuze.

Een gsr600 en cbf600 staan ook nog op de lijst.
 
Ook gezien de reactie van Mojave.....had niet gezien dat het een 1 cilinder was, wel dat het
660cc was, een 1 cilinder is vrij abrupt, kan leuk zijn, maar 2/300 km lang?
Dus die gaat uit het rijtje...ondanks dat ie er lekker uit ziet

Je kan het altijd een keer proberen toch. Veel mensen zijn vaak minder positief over een 1-cilinder, terwijl dat in mijn ogen niet terecht is. Natuurlijk is het totaal iets anders dan de andere motoren in het rijtje, maar er is niks mis met een eenpitter. Ik rij heel Europa door op een XT660Z met hetzelfde blok als de MT03 <2016 en dat gaat perfect. Maar toegegeven, je moet er wel van houden.

Ik heb zelf ook een FZ6 Fazer uit 2004 gehad en deze beviel mij ook erg goed. Voldoet eigenlijk aan alle eisen die jij stelt en rijdt perfect. Karakter van een 4-cilinder is natuurlijk dat je in lage toeren heerlijk rustig kunt rijden, trek je hem wat verder door in toeren dan geeft hij een hoop power. Ik vond het een hele fijne motor.
 
Tussenstand qua lijst:
- Yamaha Fazer FZ6 S vanaf 2004 *voorkeur*
- Yamaha XJ6 S
- Suzuki GSR 600 *voorkeur*
- Suzuki GSF 650S (minder ivm lompe/lange uitlaat)
- Honda CBF 600/1000 S
Uiteindelijk toch modellen met iets een klein kuipje
 
Ooit wil je toch een BMW. Koop hem meteen, dan ben je klaar. 800 cc gs, goed rechtop en soepele ballerina met voldoende vermogen. 650 twin kan ook, zelfde blok met andere mapping maar tot 6000 toeren is er geen verschil. Hij rijdt gem 1 op 23
 
Nee bedankt, zal vast goed zitten en rijden, maar het model staat mij niet aan,
en het oog wil ook wat ;)
 
Mijn voorkeur zou tussen deze 2 gaan. De suzuki GSF 650 oer en oer betrouwbaar. Heb zelf met de 600 ooit bijna anderhalve ton gereden zonder ook maar 1 probleem. En de 2e is de yamaha FZ6 vind deze wat mooier en heeft wat meer pit. Maar gewoon zelf gaan rijden en ondervinden wat je zelf vind. Een ander kan niet invullen wat je er zelf van vind.
 
Tussenstand qua lijst:
- Yamaha Fazer FZ6 S vanaf 2004 *voorkeur*
- Yamaha XJ6 S
- Suzuki GSR 600 *voorkeur*
- Suzuki GSF 650S (minder ivm lompe/lange uitlaat)
- Honda CBF 600/1000 S
Uiteindelijk toch modellen met iets een klein kuipje


Honda hornet nog iets voor je? T is wel Honda :X
Suzuki GSR heb je blijkbaar al op gereden, wat vond je daarvan?
 
Was eigenlijks te kort, en proefritje was ook meer bedoeld om de remmerij
te testen, dat was al snel duidelijk, maar qua zit is hij een kanshebber
 
Mijn voorkeur zou tussen deze 2 gaan. De suzuki GSF 650 oer en oer betrouwbaar. Heb zelf met de 600 ooit bijna anderhalve ton gereden zonder ook maar 1 probleem. En de 2e is de yamaha FZ6 vind deze wat mooier en heeft wat meer pit. Maar gewoon zelf gaan rijden en ondervinden wat je zelf vind. Een ander kan niet invullen wat je er zelf van vind.
Klopt, word uiteindelijk zelf ervaren, maar als ik dit topic niet geopend had, dan had ik
gegarandeerd een paar modellen over geslagen :Y
 
Tussenstand qua lijst:
- Yamaha Fazer FZ6 S vanaf 2004 *voorkeur*
- Yamaha XJ6 S
- Suzuki GSR 600 *voorkeur*
- Suzuki GSF 650S (minder ivm lompe/lange uitlaat)
- Honda CBF 600/1000 S
Uiteindelijk toch modellen met iets een klein kuipje
Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat je meer rechtop wil zitten? Dat zie ik aan het lijstje niet echt af. Dan denk ik toch meer aan een Honda nc700 of een suzuki v-strom of iets dergelijks. Daar al eens naar gekeken? Die hebben een er fijne zithouding.

Mijn ex heeft bijvoorbeeld een xj6 F gehad en die zat nou niet bepaald rechtop
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan