advies bochten techniek

Rico_man

Rookie
25 feb 2002
15
0
Rotterdam
Tja, was gister lekker weer om mijn fietsie weer uit de schuur te halen en wat rondjes te maken. Nou ben ik zelf niet zo zwaar(60kg) en lang(1.68m). Als ik op de snelweg, flauwe bochten met ong. 160 km/u wil nemen ( }) , en lekker snijden), mijn motor veelal rechtdoor wil gaan. Hierdoor moet ik afremmen anders kom ik tegen de vangrail. Ik denk zelf dat ik niet te hard door de bocht ga, met mijn heupen kan ik de motor aardig plat gooien, maar dat helpt ook niet zo. Wil zeker niet een tweede keer onderuit gaan, Enig advies :?
 
Ben ook ongeveer 1m69 en weeg 57 kg. Dus vergelijkbaar qua postuur.

- kijk ver naar waar je heen wil (en niet daar die vangrail !!!)
- geef wat tegenstuur
- werk met je lichaam
 
Ik ga al schuin genoeg, en draai het stuur voldoende om een bocht te kunnen maken. Om nogmaals een schuiver te maken wil ik voorkomen. Helpt het als je wat zwaarder bent in de bochten? rond 70/80kg? Blijf anders een paar weken bij mijn schoonmoeder, die prompt me meestal toch vol, en het gewicht komt anders vanzelf wel :)
 
Zou allereerst eens beginnen met KIJKEN waar je heen wilt, ga je vanzelf meer insturen
Als je wil DAT hij makkelijker instuurt zou je je voorvorkpoten door je kroonplaten laten zakken!
Verder dienen natuurlijk zaken als banden(spanning!) en vering in orde te zijn.
Maar belangrijkste feit blijft........
Kijken WAAR je heenwilt, dus niet naar vangrail o.i.d. kijken!


[edit] Ben zelf ook maar 60 kg, ben ik allang blij mee, hoef ik niet teveel mee te zeulen! [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Zou allereerst eens beginnen met KIJKEN waar je heen wilt, ga je vanzelf meer insturen
Als je wil DAT hij makkelijker instuurt zou je je voorvorkpoten door je kroonplaten laten zakken!
Verder dienen natuurlijk zaken als banden(spanning!) en vering in orde te zijn.
Maar belangrijkste feit blijft........
Kijken WAAR je heenwilt, dus niet naar vangrail o.i.d. kijken!

Ja!! Dat rossen ze je bij de rijles ook 10x in je kop... (alhoewel bij mij niet... bij m'n mede rijlesser :P )
 
Ik had het in het begin ook dat ie wat recht door ging in de bocht.
Maar ben der achter gekomen dat het toch met de bocht door kijken te maken heeft.

Je wordt wat meer ervaren dus ga je ook wat beter kijken, en dat werkt echt :) in mijn geval.
 
nee idd, je moet ver vooruit kijken naar waar je heen wil.
dan rij je er vanzelf heen.

Verder is denk gewicht niet echt belangrijk, ik weeg wel 80kg maar mn fiets maar 140, dus das hetzelfde, en ik neem ook de bochten op topsnelheid (160/170).

Ik denk beter kijken ;) 8-)
 
Thanx mensen, ga verder vooruit kijken. Geeft een heerlijk gevoel om hard te rijden, heb dusver weinig kans gehad om echt hard te gaan. Misschien ook te maken met hoe harder je gaat, hoe minder ver je veruit kijkt. Dus daaraan werken!!
 
Haal die tractorbanden eronderuit en gooi er BT010´s op....zal een wereld voor je open gaan...en afentoe ook nog een beetje kijken he :P
 
- Goed door de bocht kijken.
- Heel goed door de bocht kijken.
- Nogmaals ontzettend goed door de bocht kijken.
- Het KAN helpen om een beetje met je stuur tegen te sturen.
- Onthou: je motor kan altijd platter (totdat de voetsteunen/uitlaat/middenbok aan de grond komt).

Je motor kan het, nu jij nog. Het is vooral een kwestie van RUSTIG opbouwen en veel oefenen. Succes...
 
Kan natuurlijk ook een combinatie zijn van motor (GSXR1100) en je gewicht. Met je lichaam werken heeft relatief weinig zin.
Misschien helpt het als je eventjes tegen de stuurhelft aanduwt welke 'in de binnenbocht' zit. Dan dwing je je motor om platter te gaan. Zoiets van 'platter kreng...' ;)

Suc6 ermee.
 
Ik ga al schuin genoeg, en draai het stuur voldoende om een bocht te kunnen maken. Om nogmaals een schuiver te maken wil ik voorkomen. Helpt het als je wat zwaarder bent in de bochten? rond 70/80kg? Blijf anders een paar weken bij mijn schoonmoeder, die prompt me meestal toch vol, en het gewicht komt anders vanzelf wel :)
je gewicht heeft te weinig invloed... de massa van je motor is altijd veel groter en een zware motor laat zich moelijk van zijn lijn dwingen.
Mijn ex dikke triumph wilde ook graag rechtdoor, maar is ook heel goed door een bocht te krijgen... met name door tegenstuur en goed door de bocht kijken...
 
mmm, er zijn beter sturende banden te vinden.
met bt010's wilde mijn duke erg graag rechtdoor, in tegenstelling tot mez1's en supercorsa's.
Jah, ok, maar iemand die wil leren bochten rijden gelijk op SC´s zetten? iets te veel van ut goeie...en op een GIXX1100 zijn ze zo weg....laat hem maar eerst de grenzen van een 010 opzoeken..
 
- Goed door de bocht kijken.
- Heel goed door de bocht kijken.
- Nogmaals ontzettend goed door de bocht kijken.
- Het KAN helpen om een beetje met je stuur tegen te sturen.
- Onthou: je motor kan altijd platter (totdat de voetsteunen/uitlaat/middenbok aan de grond komt).

Je motor kan het, nu jij nog. Het is vooral een kwestie van RUSTIG opbouwen en veel oefenen. Succes...
Hier heb ik niks meer aan toe te voegen.
Het ligt echt niet aan je postuur.
 
Misschien gevaarlijk, maar ik heb op de MFCD ontdekt (en later nog eens uitgeprobeerd) dat je met wat extra gas je achterwiel wat opzij kunt zetten, waardoor je automatisch scherper instuurt.

Op eigen risico natuurlijk! Probeer het eerst eens uit in wat rustige bochten, als je niet te plat ligt.
 
Tja, was gister lekker weer om mijn fietsie weer uit de schuur te halen en wat rondjes te maken. Nou ben ik zelf niet zo zwaar(60kg) en lang(1.68m). Als ik op de snelweg, flauwe bochten met ong. 160 km/u wil nemen ( }) , en lekker snijden), mijn motor veelal rechtdoor wil gaan. Hierdoor moet ik afremmen anders kom ik tegen de vangrail. Ik denk zelf dat ik niet te hard door de bocht ga, met mijn heupen kan ik de motor aardig plat gooien, maar dat helpt ook niet zo. Wil zeker niet een tweede keer onderuit gaan, Enig advies :?

VRO cursus volgen...
 
Volgens mij verdraai je je stuur nauwelijks en als het goed is ook nog de 'verkeerde' kant op om een bocht te nemen.

Veel kilomters maken, komt het inzicht vanzelf.

En kijken idd, gouden tip

Jup 'k weet et hoor...
Ros jij je stuur maar eens om... lig je geheid vlak.

Enne dat heet countersteering in et engels :)
 
Misschien gevaarlijk, maar ik heb op de MFCD ontdekt (en later nog eens uitgeprobeerd) dat je met wat extra gas je achterwiel wat opzij kunt zetten, waardoor je automatisch scherper instuurt.

Op eigen risico natuurlijk! Probeer het eerst eens uit in wat rustige bochten, als je niet te plat ligt.

Ja ja..erg stoer |(
Ik wil dat wel eens zien. })
Het doet mij namelijk nog zeer van de laatste keer dat mijn motor achter een stap opzij zette .
Ik kan dus wel wat les gebruiken. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan