Advies eerste kinder cross brommer

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
16.241
9.558
Ik beschik over een kleine wei en heb twee jonge zoontjes die ik graag op een elektrisch brommertje zou willen laten kennis maken met onze geliefde sport.
Ik vermoed dat hier nog vaders rondhangen, en vroeg me af wat geschikt is om een 3-jarige zijn eerste pasjes te laten zetten (geen ktm sx-e 5, hoeft geen competitie model te zijn) en niet dadelijk in twee breekt op een hobbel.
Er zijn bv serval en gazelle modellen, 500W, 36V.
Allicht is dat al ok voor een 3-jarige, maar komen ze dan met hun voetjes aan de grond? En is dat een beetje goed?
 
Kun je niet eerst een quadje proberen , minder kans dat de kleine eraf valt. Buiten het feit dat ik (ook vader) 3 jaar echt ontzettend jong vind.
Heb een kennis die een zoontje van bijna 5 ooit op een quad gezet heeft en dat ging prima, fietsen kon hij toen nog niet fatsoenlijk, vandaar de quad. Later geen motor meer aangeraakt en ook geen quad meer. Wel op de fiets.
 
Er is inderdaad helemaal geen haast bij hoor.
Papa wil gewoon al beginnen rondkijken 😁
 
Een oldskool PW50 blijft toch denk ik gewoon de beste leermotor. Beginnen met zijwieltjes en dan rustig opbouwen.

Mijn gedacht... laat da manneke nog heel even genieten van een echte motor, de geur, het geluid...

Wellicht gaat 'm de rest van z'n lezen met een batterij zitten...
 
Of leer het ze op tijd, zodat ze daarna papa kunnen afbranden dat die nog wel op benzine rijdt _O-
 
PW gaat het niet worden, dan staat de politie binnen de kortste keren aan de deur. Dat was makkelijk geweest, die dingen zijn overal te vinden.
 
Hi, ik heb in dezelfde situatie gezeten. Zoontje van 3 en 5 destijds beide begonnen op een electrische Gazelle (die heb ik nog staan met lithium accu PM bij intresse). Uiteindelijk overgestapt naar Kuberg Trial en Cross welke ik beide heb omgebouwd naar een lithium accu voor net wat extra rij tijd, koppel en snelheid. Hier rijden ze momenteel alweer 2 jaar op, inmiddels 6 en 8 en dit gaat nog altijd fantastisch. Ik heb de zoektocht al eens doorlopen mocht ik je verder kunnen helpen let me know.
 
Erg bedankt voor de reactie. Was die gazelle daarvoor geschikt, of zou je toch iets lagers / tragers / snellers aanraden?
 
voor 3 jarige is hij wellicht iets te hoog, maar dat zal ook per kind verschillen zadelhoogte is circa 56 cm. De fly is hij waarschijnlijk weer te snel uitgegroeid. Snelheid is in te stellen in drie standen dat zal het probleem niet zijn.
 
Oset heeft 12,5 inch trialmotor fietsjes. Klein genoeg voor de pamperkont. Alles traploos regelbaar en electrisch. Betere start bestaat haast niet.
 
Oset heeft 12,5 inch trialmotor fietsjes. Klein genoeg voor de pamperkont. Alles traploos regelbaar en electrisch. Betere start bestaat haast niet.
Ik citeer mezelf, puur omdat er geen betere reactie bestaat als de mijne 👍
 
Even oma wakker schoppen.

Vandaag voor de driejarige (die al even gewoon zelf fietst) een tweedehands (maar gewoon nieuwe) KTM stacyc 16 gaan halen.

3 snelheden regelbaar, opstappen en wegrijden.
Dank voor het advies!

IMG_20220423_114044.jpg
 
Over 2 jaar dus een ktm sx50 🤘. Maar gefeliciteerd met de aankoop. Blije bakkes op de foto 👌
 
PW gaat het niet worden, dan staat de politie binnen de kortste keren aan de deur. Dat was makkelijk geweest, die dingen zijn overal te vinden.

Als ik de foto's zo zie, wat kan de politie hierover zeggen?
Het lijkt me niet dat je iemand in de weg zit.
 
Helaas werkt het zo niet.

Gij reed toch gemotoriseerd achter uwe kleine?

Zoveel lawaai maakt zo'n PW50 toch ook weer niet he.. alleszinds minder dan een Honda grasmaaier denk ik.



Nu goed, zelfs met zo'n elektro-brom-fiets lijk het me wel dikke fun voor dieje kleine.. :t
 
Helaas werkt het zo niet.

Hoe werkt het dan? Ik leer graag bij.

Hier in de buurt werkt het zo wel. Hoop ik toch. Of ik maak onbewust ruzie met de hele straat ;)

Overigens vind ik het mooi dat je op deze manier rekening houd met de buren.
Maar voor mij zou het wat ver gaan.
 
Gij reed toch gemotoriseerd achter uwe kleine?

Wel..
Ik heb dat nu 1x gedaan voor hem, letterlijk op vrijloop.
Dat zal me geen problemen opleveren. Op het filmpje hoor je de e-ktm, niet de tenere.

Hier is het "verboden met ontploffingsmotoren aangedreven voertuigen, speeltuigen en experimenteertuigen te gebruiken om er oefeningen, persoonlijke of groepsvermakelijkheden, wedstrijden of manifestaties mee te houden of te organiseren
in de open lucht, op minder dan 300 meter van woonwijken, woonkernen of bewoonde huizen."

Als ik zondag durf de grasmachine, slijpschijf of cirkelzaag voor meer dan even aan zetten, staat de politie aan de deur.
Ik ga er dus voor het gemak van uit dat als ik 3 keer in de week de kleine een half uurtje laat brommeren, dat dat ook niet lang zal goed gaan. Ik heb het 10 jaar geleden eens naiefweg geprobeerd met de trial, dat is niet gelukt...

Bovendien ben ik zelf van mening dat als het elektrisch en dus stiller kan, dat voor iedereen beter is. Ik ben ervan overtuigd dat elektrisch, zeker voor mx, de toekomst is.
Voor mijzelf zijn de voordelen: geen tweetakt mengen, geen carburator regelen, geen onderhoud, geen hete motor, etc.. batterij inklikken en gaan.
Benzine is dan ook nooit een overweging geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan