Advies eerste motor kopen (…voor iemand die niet 1.90+ is)

MasMoto

Rookie
2 jan 2022
6
15
Utrecht
Ha allen,

Ik heb nu een paar maandjes hier rond zitten snuffelen en nu ik donderdag m’n AVD gehaald heb durf ik ook wat te posten ;) Jullie geven enorm goede adviezen en hoop dat jullie met mijn dilemma kunnen helpen: de eerste motor. Ik heb veel andere topics gelezen, en veel goede tips gezien (bepaalde typen, goed laten adviseren, proefrijden, doel voor liefde, rode Hayabusa etc) maar veelal voor lange mannen en ik weet de ballen van rijgedrag, kosten van onderhoud noch heb ik echt motorrijders in m’n omgeving. Ik ben nu naar drie dealers geweest en heb het gevoel dat ze bij “woon-werk” direct die ene motor die mij past naar voren schuiven :p Covid maakt overal even binnenlopen en uitproberen ook wat lastiger en liefst heb ik zsm een motor staan ^^

Specs:
- Vrouw, 173cm
- Vrij sterk (haha), maar grote kans dat ik hem eens laat vallen want vrij onhandig en <55kg
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen ;)). Hij moet ook buiten kunnen staan :p

Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…

Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen. Iemand raadde ook een CBF650 aan, de dealer vond dat “een oude mannen motor”, de NC750 loop ik niet echt warm van. Ik neig nu naar een jonge tweedehands, om twee jaar te rijden ofzo en dan te switchen als ik meer weet wat voor motorrijder ik ben. Ik heb ook een oudje overwogen om beter te leren rijden en het minder uitmaakt als ik hem eens laat vallen, maar wil wel graag abs en vrees dat ik dan met onverwacht onderhoud enzo moet rekenen.

Vragen:
- tips voor andere modellen?
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.

Wauw, sorry voor deze waslijst. En in dit veelbesproken onderwerp. Als ik een vergelijkbaar topic gemist heb heel graag de link 🙏

Alvast dank 🌟
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo van de nieuwste modellen, dus kan je daarin niet zo goed adviseren.


Ik zou niet te bang zijn voor tweedehands, als je dat bij de betere dealer doet dan zit het wel goed.
ABS, daar zijn de meningen over verdeeld, die discussie moet je vermijden 🙃.

Kijk voor al wat JIJ leuk vindt, en niet de dealer.
Overigens is snelweg op een naked een kwestie van wennen, zou me daar geen zorgen om maken, je waait er niet zomaar af.
 
Tja, het gaat er natuurlijk niet om wat je dealer een 'oude mannenmotor' vind, maar jij zelf. Ik vind bijvoorbeeld alle motoren die je aanhaalt een tikkie bedaagd. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jong je bent, maar als je iets jeugdigers zoekt:

JK_Kicx_Tuono_660_01.jpg


Ik heb eerder dit jaar voor een motormagazine de Tuono 660 gefotografeerd en vond dat toch wel een hele leuke alleskunner. Voor zo'n 10k heb je een jonge occasion uit 2021 met garantie.

Overigens rij ik zelf ook naked op de snelweg en dat went snel hoor. Natuurlijk, het is niet het leukste, maar dat erafwaaigevoel gaat snel weg. Ik had dat ook tijdens lessen op de snelweg, nu tik ik op het circuit de 200 aan zonder het idee te hebben eraf te waaien. Maar als je gaat woon-werken is een kuipje natuurlijk wel relaxter.
 
Lekker een Japanse 2e hands (want wel betrouwbaar) en eerst eens een jaar kijken of dagelijks (en in de winter) wel een ding is voor jou.
Daarna koop je de motor die je mooi vindt, lekker nieuw heb je ook geen zorgen over de ellende van een ander. Afschrijving van nieuwwaarde is bij veel modellen niet zo als bij auto's dat de showroomdrempel nemen al €5000,- kost.
Honda geeft nu zelfs al 5 jaar garantie incl. 'wegenwacht'.
 
Koop iets dat vooral niet te zwaar is als eerste motor, cb300r / crf300l of gelijksoortig, tot MT07 /Z650 en consoorten.
Zwaarder rijdt echt niet leuker of sneller.
 
Ha allen,

Ik heb nu een paar maandjes hier rond zitten snuffelen en nu ik donderdag m’n AVD gehaald heb durf ik ook wat te posten ;) Jullie geven enorm goede adviezen en hoop dat jullie met mijn dilemma kunnen helpen: de eerste motor. Ik heb veel andere topics gelezen, en veel goede tips gezien (bepaalde typen, goed laten adviseren, proefrijden, doel voor liefde, rode Hayabusa etc) maar veelal voor lange mannen en ik weet de ballen van rijgedrag, kosten van onderhoud noch heb ik echt motorrijders in m’n omgeving. Ik ben nu naar drie dealers geweest en heb het gevoel dat ze bij “woon-werk” direct die ene motor die mij past naar voren schuiven :p Covid maakt overal even binnenlopen en uitproberen ook wat lastiger en liefst heb ik zsm een motor staan ^^

Specs:
- Vrouw, 173cm
- Vrij sterk (haha), maar grote kans dat ik hem eens laat vallen want vrij onhandig en <55kg
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen ;)). Hij moet ook buiten kunnen staan :p

Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…

Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen. Iemand raadde ook een CBF650 aan, de dealer vond dat “een oude mannen motor”, de NC750 loop ik niet echt warm van. Ik neig nu naar een jonge tweedehands, om twee jaar te rijden ofzo en dan te switchen als ik meer weet wat voor motorrijder ik ben. Ik heb ook een oudje overwogen om beter te leren rijden en het minder uitmaakt als ik hem eens laat vallen, maar wil wel graag abs en vrees dat ik dan met onverwacht onderhoud enzo moet rekenen.

Vragen:
- tips voor andere modellen?
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.

Wauw, sorry voor deze waslijst. En in dit veelbesproken onderwerp. Als ik een vergelijkbaar topic gemist heb heel graag de link 🙏

Alvast dank 🌟
Een honda grom!
 
Honda cb500 of cb650.Als het ouder mag zijn een honda hornet vanaf 2007. Veel succes.
 
Ik kan nu wel direct gaan zeggen dat een een BMW RT moet kopen, want dat rijdt goed op de snelweg, maar ik denk dat je daarbij niet warm voor loopt. Dus proefrijden (met alle uitdagingen van dien in deze tijd)
 
Realiseer je dat je met een beetje kuip nog steeds deels in de wind zit, tenzij je een groot windscherm en evt. opzetstuk erop zet (over de oude lullen look gesproken....). Maar je gaat er aan wennen.

In je bericht ga je van nakeds direct naar de allroad look toe. Kijk ook eens naar sporttour in de 600cc categorie. Die maken ze op dit moment niet zoveel, maar bijvoorbeeld een yamaha fazer 600 doet ook wat jij zoekt en is voor een fractie van jouw budget te krijgen met ABS.

Zitten koffers al erop, hartstikke fijn, zitten ze er niet op dan kan dat altijd nog op 'n moment erop gezet wordrm. Je hebt meer opties om bagage mee te nemen dan een dure kofferset. Niet te zwaar of veel spullen dan werkt een rugzak ook, je hebt tassen die je kunt vastmaken op de bijrijders plek...

Iedereen zal je vertellen dat hun eigen keuze ook voor jou het beste is. Ik ben toevallig terecht gekomen bij een yamaha fz6 s2 (met ABS) uit 2006 voor ~3000 euro. Heb 2 jaar met een rugzak gereden en sinds black friday een losse generieke kofferset (stof) als ik een keer meer mee moet nemen.

Punt is, staar je niet blind op nieuwe motoren en een hogere prijsklasse. Motoren verouderen niet zo snel als auto's. Je kunt niet echt fout gaan als je de motor mooi vindt en fijn vindt rijden.
 
Laatst bewerkt:
Voila:

F1D4FA3A-0B62-4CA3-A7E1-799365C44628.jpeg


- Superlicht: rijklaar net iets meer dan 180 kg
- Erg vermakelijke driepitter
- Standaard voorzien van o.a. quickshifter en iets dat flyscreen heet: het schermpje boven de koplamp dat verrassend veel rijwind van het bovenlichaam af houdt, maar zonder de wervelende turbulentie rond je helm die je op de meeste motoren met een kuip ondervindt.
- Er zijn snel te de- en monteren zijtassen voor te koop, voor als je ermee op vakantie wilt
- Verkrijgbaar voor heel veel minder dan het budget van 12k€
- Onderhoud: eens per 12000 km (behoudens het smeren van de ketting natuurlijk), of jaarlijks als je niet zoveel rijdt, en kosten vergelijkbaar met een Japanner (niet zo raar, want de meeste onderdelen komen uit Japan)
- I.t.t. de meeste Japanners zit er af-fabriek fatsoenlijke vering/demping onder, voor als je graag wat sportiever rijdt.

Maar goed, dit exemplaar is toevallig te koop (2015, van eerste eigenaar, en met krap 11k km geschiedenis), sluikreclame dus, sorry ;).

Als je voor om en nabij 10-12k€ een nieuwe of bijna nieuwe motor wilt, voor het doel dat je omschrijft, niet te zwaar, en met enige mate van windbescherming, dan (wil je eigenlijk een Street Triple RX, zoals hierboven :+ maar) kom je met het anno nu beperkte aanbod nieuwe modellen bijna automatisch uit bij een Tracer 700 of 900, of een vergelijkbare Versys of V-Strom. Dat zijn allemaal all-roads resp. cross-overs, en wat hoger idd.
Op zich zou die hoogte geen probleem moeten zijn als je zelf 1.73 meter bent, want die motoren zijn echt niet ontworpen voor mensen die langer zijn dan dat, maar verlagen kan desgewenst altijd. Tiger 660 Sport lijkt idd ook een leuk alternatief, maar volgens mij moeten de eerste exemplaren van die dingen überhaupt nog uitgeleverd gaan worden, dus ervaring… nee.
Verder hebben Honda en Kawa nog de lagere en gekuipte CBR650R resp. Ninja 650, die beide wat nadrukkelijker straat-georiënteerd (“sport-toer”) zijn. Als het ouder mag zijn: Yamaha Fazer-8 of Suzuki GSX650SA of FA.

In algemene zin geldt dat je hoedanook zelf zult moeten gaan proefzitten en -rijden om je keuze te bepalen.

Terzijde, je hoeft geen BMW RT of soortgelijk te kopen om woon-werk of anderszins grotere snelweg-trajecten te kunnen rijden: ik heb dat decennia lang gedaan met allerlei nakeds (o.a. 3 stuks Ducati Monster) en supersportjes (Fireblade, R6, S1000RR) en met mij deden velen dat. Motorrijden is sowieso iets waar je aan moet wennen als je ermee begint.
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik ben nog geen erg ervaren motorrijder (pas 3 jaar mijn rijbewijs) maar ik kan je eventueel wel wat adviezen geven.

- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
ik heb snelweg gereden met mijn lesmotor (Kawa Z650) en mijn vorige motor (Suzuki VZ800 (NIET NIET NIET kopen)
en de snelweg op mijn R1200RT is echt geweldig, totaal geen probleem mee!.

- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
650 is een prima blok, je kan dr goed mee op de snelweg vooruit, ook een leuk blok om gewoon te touren maar je moet je een paar dingen afvragen, 1, hoe lang ben ik van plan deze eerste motor te rijden? wil ik hem als beginners motor en daarna door naar een zwaardere motor?
2 hoe vaak ga ik rijden? woon werk verkeer of alleen plezier?

- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
nee geen ervaring dus kan ik niks over zeggen
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
eerste motor sowieso tweedehands, je gaat sowieso je eerste motor óf een keer laten vallen of misschien zelf wel een keer vallen op lage snelheid of je laat hem zelf vallen bij het parkeren)
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
ik heb op dit moment een R1200RT en wat een fijne motor, ik kocht hem met net iets minder dan een ton op de teller dit jaar, en heb er het hele jaar erg veel plezier van gehad, op dit moment staat ie in de winterstalling, mijn blok is zojuist vervangen door een jonger blok (foutje van de dealer/garage is allemaal opgelost) ik heb zelf wel een tomtom toegevoegd maar de r1200rt is echt een topmachine, wel wat zwaar bij het kortere parkeer werk (lees: lopen en manouvreren met de motor aan je zij)

- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.

ik heb de motor gekocht met twee zijkoffers, ik ben op weekend geweest met de tourclub en die twee koffers waren op zich genoeg maar zit er wel over te denken om ooit nog een topkoffer toe te voegen, echter wil ik deze wel in de kleur van mijn motor en dit gaat nog een uitdaging worden.
 
eerste motor sowieso tweedehands, je gaat sowieso je eerste motor óf een keer laten vallen of misschien zelf wel een keer vallen op lage snelheid of je laat hem zelf vallen bij het parkeren)
Sorry, maar dit is flauwekul. Menigeen is nooit gevallen met de eerste motor. De eerste keer dat ik viel met een wegmotor was toen ik zelf met m’n vijfde bezig was, en de motor die ik toen total-loss reed was niet eens van mezelf, maar een dienstmotor. Als je op de motor stapt vanuit de overtuiging dat je sowieso gaat vallen, dan vind ik het persoonlijk verstandiger om niet op te stappen. Gewoon lekker kopen wat je wilt c.q. kunt/wilt betalen, het leven is al kort genoeg.

Terzijde: topkoffers voor een RT zijn gewoon te koop, kom je zelfs op marktplaats nog regelmatig tegen, zowel in klein als groot formaat. Het deksel kun je demonteren en in de gewenste kleur laten spuiten: dat kost niet de hele wereld, en spuiterijen staan bijna in de rij om het voor je te doen. Dus zo’n uitdaging hoeft dat niet te zijn. Wel zul je een slotset moeten kopen om jouw sleutel ook voor de topkoffer te kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
12K budget, graag ABS hebben en een GS mooi vinden?

Simpel, toch? Koop je toch gewoon een F750GS... makkelijk met dat budget...
Hieronder die van mijn vrouw, zij is 169cm en dat gaat perfect met dat ding...
Hiervoor had ze een Tiger 800 en die beviel haar (en mij) minder goed... ervoor had ze een F700GS.


GS airflow ruitje erop en je kan met je vizier open rijden als je wil... ook op de snelweg. ;)
Met 10-15K per jaar en dan ook nog eens WW over de snelweg zou ik alvast niet snel voor een nakedbike kiezen...

Wij rijden hier BMW en Yamaha en ik merk alvast geen grote verschillen in de onderhoudskosten tussen beide merken. Koop je zo'n BMW nieuw kan je gewoon voor 5 jaar garantie kiezen... (betalend of gratis als je op het juiste moment gaat kopen)

185157480_235440171673152_4928765856630175892_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar dit is flauwekul. Menigeen is nooit gevallen met de eerste motor. De eerste keer dat ik viel met een wegmotor was toen ik zelf met m’n vijfde bezig was, en de motor die ik toen total-loss reed was niet eens van mezelf, maar een dienstmotor. Als je op de motor stapt vanuit de overtuiging dat je sowieso gaat vallen, dan vind ik het persoonlijk verstandiger om niet op te stappen. Gewoon lekker kopen wat je wilt c.q. kunt/wilt betalen, het leven is al kort genoeg.

Terzijde: topkoffers voor een RT zijn gewoon te koop, kom je zelfs op marktplaats nog regelmatig tegen, zowel in klein als groot formaat. Het deksel kun je demonteren en in de gewenste kleur laten spuiten: dat kost niet de hele wereld, en spuiterijen staan bijna in de rij om het voor je te doen. Dus zo’n uitdaging hoeft dat niet te zijn. Wel zul je een slotset moeten kopen om jouw sleutel ook voor de topkoffer te kunnen gebruiken.
Ja vallen is nu eenmaal het risico op 2 wielen,na meer dan 40jaar rijden ben ik er genoeg keren vanaf gestuiterd en af gereden,dusss
dat risico loop je nu eenmaal op 2 wielen,oud of nieuwe motor maakt niks uit, zorgen dat je goed verzekerd ben wel. ;)
 
Ja vallen is nu eenmaal het risico op 2 wielen,na meer dan 40jaar rijden ben ik er genoeg keren vanaf gestuiterd en af gereden,dusss
dat risico loop je nu eenmaal op 2 wielen,oud of nieuwe motor maakt niks uit, zorgen dat je goed verzekerd ben wel. ;)
Dat heet verkeer. Ongelukken kun je krijgen in de auto, o de fiets, brommer, motor, etc. alleen is het risico dat je er zelf minder goed vanaf komt bij de laatste drie wat groter
 
Volgens mij heb jij je huiswerk al aardig gedaan, volgende stap zijn de proefritten op de verschillende motoren. Kortom, neem je de tijd zou ik zeggen, eentje waar je een klik mee heb mbt zitpositie en rijeigenschappen.
 
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen ;)). Hij moet ook buiten kunnen staan :p

Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…

Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen.
Als je ook in de winter wil rijden is een kuip/ scherm echt wel aan te raden, eventueel aangevuld met handkappen en handvatverwarming.

Denk ook aan goede kleding. Daar gaat zo een fors budget in zitten. Zeker als je ook in de herfst en winter wil rijden. Het kan overigems prima. Ik doe het al jaren.

Probeer toch ze eens in het echt te zien. Dan pas zie je echt hoe ze er uit zien en hoe ze voelen als je er op zit.
En zoals al gezegd is, proefrijden. Zo kan je voelen of het bij je past. Idem over of je een 300 een 650 of meer zou moeten kiezen. Ga dat ervaren. Ja, met een 300 kom je er ook. En dat is in de file heel fijn. Maar je rijdt niet altijd in de file. Een 1000 is lekker vlot en dan heb je capaciteit over. Maar die zijn meestal ook groot en zwaar. Etc etc. Ga lekker proefrijden.
Als je in de 650 hoek zit, het Suzuki blok vind ik het fijnste dat nu te koop is, dus die van o.a. de V-Strom 650. Maar het blok is niet het enige onderdeel van de motor.
Van de motoren die je zelf noemt, zijn de tracer en de Versys 650 de kleinste. De tiger en de BMW F750/850GS zijn groter. Nu ben je met 1.73 niet heel klein dus ik denk eigenlijk dat dat geen probleem is.
Omdat je motor ook wat functioneel mag zijn, let ook op of de ergonomie bij je past, zoals de bediening van menu's op het stuur of een (elektrisch) verstelbare ruit. Niet alle modellen hebben dat (in de accessoirelijst), of het werkt op een niet fijne manier.
Als je bijvoorveld ook connectivity wil, dan kom je al snel bij de nieuwe BMWs uit.
Dit lijken randzaken, maar kunnen de dingen zijn waar je je over tijd aan kan gaan ergeren.

Woon werk verkeer heb ik zelf een topkoffer voor, omdat ik iedere dag door de file moet (toen er nog geen covid was) en dan vind ik zijkoffers niet handig. Maar ik moet ook wat zaken mee nemen. Misschien is dat voor jou anders.

Overigens heel erg eens met DucBMW over dat je perse een barrel moet kiezen als je begint. Kies gewoon wat jij wil. Jij moet er op rijden.
 
Laatst bewerkt:
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
Dan kom je al snel uit bij een Yamaha R3 of Kawasaki Ninja 300/400. Die kan ook wel op je lijst. Voor de R3 zijn er sowieso topkoffers te krijgen.

Succes met de laatste loodjes - en de zoektocht ;)
 
Met een naked 40km op de autosnelweg is geen probleem. (zonder enige vorm van ruit)
In de winter is het wel fris.
Ik (en meerdere mensen) hebben wel vaker meer dan 400km gereden per dag op een naked.
Soms wel 1000km op 1 dag.
En hogere snelheden zoals continu 160 op de autobahn wordt je ook gewoon.

Maar aan je wensen te zien heb je toch liever iets met windbescherming en koffers.
Een tracer 700 stuurt ook lekker licht, verbruik is laag, voldoende power,
 
Bedenk me net, BMW GS310?

Komt goed uit de diverse tests.
Je rijdt nieuw voor een mooie prijs, en het zit er vlot uit.
Accesoires om hem / haar op te krikken zijn er voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan