Advies? ER 5, CB 500 of GS 500

Welke moto bavalt/beviel jou het best ?

  • Kawa ER-5

    Stemmen: 4 14,3%
  • Honda CB 500

    Stemmen: 17 60,7%
  • Suzi GS 500

    Stemmen: 6 21,4%
  • Geen idee, nooit bereden ...

    Stemmen: 1 3,6%

  • Totaal aantal stemmers
    28
Ok, als je het geld hebt en de keuze tussen een GS en een CB neerzet dan zou ik zeker voor de Cb gaan!

Ikzelf heb exact dezelfde keuze moeten maken, en op alle fronten "won" de cb het naar mijn mening. Zit beter, iets meer vermogen, mooier...etc...

In het begin heb je er heel erg veel fun aan, dan ga je proberen wat je er allemaal mee kan en dan sta je versteld als je de stepjes voor het eerst aan de grond rijdt en de wendbaarheid is echt wel leuk...Ding komt ook prima mee op de snelweg. :9~
 
Ok, als je het geld hebt en de keuze tussen een GS en een CB neerzet dan zou ik zeker voor de Cb gaan!

Ikzelf heb exact dezelfde keuze moeten maken, en op alle fronten "won" de cb het naar mijn mening. Zit beter, iets meer vermogen, mooier...etc...

In het begin heb je er heel erg veel fun aan, dan ga je proberen wat je er allemaal mee kan en dan sta je versteld als je de stepjes voor het eerst aan de grond rijdt en de wendbaarheid is echt wel leuk...Ding komt ook prima mee op de snelweg. :9~

Bovenstaande kan ik dus alleen maar beamen!
 
Ik ben nog bezig met lessen, maar dit zijn ook 3 motoren die mijn interesse hebben (al is het maar vanwege de prijs).
Zelf ben ik vrij klein (1.62), maar ik verwacht dat ze goed op mijn lengte aan te passen zijn.
Maar nou heb ik een andere vraag: mijn vriend is juist lang (1.92) en die zal straks graag achterop meerijden. Is dat een beetje te doen op deze 3 motoren? Of moet hij dan zijn benen wel érg oncomfortabel vouwen? En zit er dan verschil tussen die motoren?
 
Hey heb dees topic te laat gelezen.

Waarom geen:
ZZR600
Gsxf600/750
CB750
Zephyr750
...

Om maar te zeggen: Je kan voor minder dan 2000€ een pittigere moto vinden dan één van de drieling gs/cb/er

Op www.motorforum.be verkoopt er nu ook ene ne CB vann 98 voor "weinig"
Ik ben ook geïnteresseerd maar alleen als "tweede keus" (als ik nix anders vind) dus ga daar gerust is kijken...
 
Ik heb zelf een ER-5 als woon-werkfiets. nieuw gekocht, inmiddels staat er na 12 maanden 20.000 km op de teller. Problemen? Nee, alleen een instrumentariumlampje vervangen. Roest? Nee, gewoon goed schoonhouden (pekel!) en daarna inspuiten met siliconenspray. Waarom Kawasaki een roestnaam heeft is me een raadsel. Ik heb drie Kawa's en ze roesten geen van allen.

Daarentegen meende ik dat juist Suzuki een roestnaam heeft, maar ook dat kan berusten op onwaarheden die iemand anders me heeft ingefluisterd. Ik heb nooit op de CB gereden, maar wel op de GS 500. Wat een neurootje zeg :( Niks voor mij, maar da's vast een kwestie van smaak.
 
Ik heb zelf een ER-5 als woon-werkfiets. nieuw gekocht, inmiddels staat er na 12 maanden 20.000 km op de teller. Problemen? Nee, alleen een instrumentariumlampje vervangen. Roest? Nee, gewoon goed schoonhouden (pekel!) en daarna inspuiten met siliconenspray. Waarom Kawasaki een roestnaam heeft is me een raadsel. Ik heb drie Kawa's en ze roesten geen van allen.

Daarentegen meende ik dat juist Suzuki een roestnaam heeft, maar ook dat kan berusten op onwaarheden die iemand anders me heeft ingefluisterd. Ik heb nooit op de CB gereden, maar wel op de GS 500. Wat een neurootje zeg :( Niks voor mij, maar da's vast een kwestie van smaak.

motorisch geen verschil tussen beide vind ik, enkel uiterlijk... GS heb ikzelf dan nooit gereden.
 
Een deux-in-lijn is saai.. Als je voor een lichte fiets gaat, neem eens een CB-1 in overweging! Wel wat ouder (1989-1992) maar een heerlijk speelfietsje!
 
Ik heb zelf een GS500(2 zelfs) en een GS rijd beter dan een CB vind ik, vooral als 25kw. de GS is net wat pittiger, en hij voelt lichter aan waardoor je er makkelijker mee rijd.
ze roesten helaas wel behoorlijk :(
 
MUHAHAHAHA.. een GS pittiger dan een CB?

In 25Kw misschien.. omdat de vierpitter pas bij hoge toeren (+7000 en +10.000 voor het snelle werk) op vermogen komt. En een 25Kw-kit maakt dit jengelen op hoge toeren onmogelijk, dan wordt de broodnodige zuurstoftoevoer afgekneld..

Dus als je op lage toeren moet blijven ivm 25Kw is een Hawk/GT misschien een optie..

[me]_P_ blijft gewoon Honda aansmeren[/me]
 
MUHAHAHAHA.. een GS pittiger dan een CB?

In 25Kw misschien.. omdat de vierpitter pas bij hoge toeren (+7000 en +10.000 voor het snelle werk) op vermogen komt. En een 25Kw-kit maakt dit jengelen op hoge toeren onmogelijk, dan wordt de broodnodige zuurstoftoevoer afgekneld..

Dus als je op lage toeren moet blijven ivm 25Kw is een Hawk/GT misschien een optie..

[me]_P_ blijft gewoon Honda aansmeren[/me]

De CB500 is ook een 2 in lijn. Ik heb van deze drie alleen een GS gereden, dus vergelijken kan ik niet. Voordeel van de GS is dat ie goedkoop is, superwendbaar en in onderhoud issie ook goedkoop. Dus niet gek als eerste motor. De roest valt trouwens heel erg mee. Alleen de uitlaat moet je een beetje bijhouden, anders rot ie langzaam weg. (vooral bij de collector).
 
oh, excusez moi! Dacht dat je't over de roemruchte Honda CB-1 had, niet over de CB500..

Heb zelluf gelest op CB500 en da's wel.. leuk. Maar wel.. saai.
 
Ik les op een ER-5 en kan ook die niet echt bijzonder noemen. Een vergelijkbare motor die rijscholen soms ook hebben is de Bandit maar die zijn er ook nauwelijks onder de 2000 euro. Voor mezelf heb ik net een CB750 aangeschaft. Mooie prijs maar loopt nog niet goed. Schijnen wel onverwoestbaar te zijn ( naar horen en zeggen )
;)
 
oh, excusez moi! Dacht dat je't over de roemruchte Honda CB-1 had, niet over de CB500..

Heb zelluf gelest op CB500 en da's wel.. leuk. Maar wel.. saai.
hangt er ook wel beetje vanaf hoe je ermee omgaat... eens je het blok goed kent vind ik er toch niet veel saais aan hoor... denk dat het ook wel kwestie van smaak is : 2-cil of 4 cil
 
Thx voor de nuttige info mensen !
(8) ... zo gaat het goed, zo gaat het beter en nog een kilometer ...! (8)
Ik heb eerst aan een honda CBR 600 F gedacht of een BMW F650GS (Lesmotor geweest)... Bmw vindt ik da je meot kopen als je wel veeeel geld hebt zodat je hem mooi in orde kunt houden. De honda is niet te vinden voor een klein prijsje van 2000 € ...
Ik had gehoord dat deze 3 (GS CB en ER) degelijke moto's zijn en dat ze niet al te duur zijn. De aankoop gebeurt ergens in de herfst (groter aanbod?). Mijn kapitaal zal ergens rond de 2000 € zijn (moet nog uitbetaald worden voor vakantiewerk). De bike mag oud zijn maar nog representabel. Moet ook nog wel minstens enkele jaartjes meegaan. En zeker bestand zijn tege lange ritjes. (ik spring wel graag op een 2wieler om 'gewoon' ;) te gaan raggen). Ik plan mss ook een tripje naar Polen - Lodz = 1200 km. Maar dat zal i kwel zien of het te doen is met 25 kw
...
Maar mochten jullie andere moto's in gedachten hebben ofzo ... Post het gewoon hier en als het kan een fototje. Is geen must. Jullie hebben me al goed vooruit geholpen. Dus ik zoek dan een moto tegen de 2000 € (minder mag ook). In degelijke staat. Ah jah vooral comfortabel, want mijn poepje doet snel zeer op die harde zadels :( ... en jah zithouding ... maakt niet uit.
Ik zie bijna elke moto graag. Nehalve van die brede (BMW's).
Allroads, Sport-Touring, Touring, Supermotards ... pff zoveel keus ...



Trug over aan jullie ... :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste moto was een GS500E (wel meer dan 25 KW), en ik was er heel tevreden over. K vond het een ideale moto om het rijden onder de knie te krijgen. K heb er anderhalf jaar mee gereden en hij heeft me nooit verveeld. Op de autostrade kreeg ik er 180 uit, wat wel hard waait zonder kuip. Er stond een yoshimura uitlaat op, en dat gaf echt een mega gebrul. Ik vind het wel aan te bevelen om eerst met een lichte motor te leren rijden, remafstand leren inschatten enz. alvorens een racemonster te kopen.

Greets
 
Het ontwerp van het motorblok van de GS is behoorlijk bejaard (stamt nog van de GS400 uit de vroege jaren '80), maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn: de motor in mijn Buell stamt nog uit de donkere middeleeuwen maar is ook uiterst amusant. De watergekoelde CB motor is echt wel een trap hoogwaaardiger en zal ook wat langer meegaan en dat geldt voor de ER5 wellicht ook (maar die motor ken ik verder niet zo goed). Ik zou een hoge km-stand op een CB een stuk minder bezwaarlijk vinden dan op een GS bijvoorbeeld. De CB presteert ook wat beter (soepeler en zo). De CB is zelfs verbazend sportief als je 'm flink in toeren jaagt, en ik heb wel es met verbijstering naar een CB500 cup race gekeken, die dingen gaan echt vlot!
Ik zou zelf voor de CB gaan, het klinkt misschien wat stereotyp maar Honda's zitten nu eenmaal vaak net wat beter in elkaar dan Suzuki's (roest, vooral in winter!) en ik begrijp hier dat de Kawa ook niet erg roestvast is? Let trouwens wel op dat de latere CB's die gebouwd zijn in Italie (herkenbaar aan de Brembo remmen) wat minder netjes in elkaar steken dan de vroegere Japanse versies hoewel het verschil in leeftijd dat misschien intussen wel uiteffent. De trommelrem achter op de vroegere versies is trouwens prima, daarvoor hoef je ook al geen nieuwere voor te zoeken. Veel succes, voor 2000 euro moet je vast wel een leuke CB kunnen vinden. Mijn collega hier heeft er 1 te koop voor £1400 (een S model, geel van '97 met 40.000 km), maar da's in Engeland (Bristol) dus dat is nogal een gedoe nietwaar?

Tenslotte: Probeer alle motoren eens te testrijden: wat iedereen hier ook mag beweren, je moet uiteindelijk zelf bepalen wat je het lekkerst vindt rijden.

Andere leuke fietsen? Honda Transalp, Kawa GPZ500, Honda Hawk 650 of NTV, misschien een Suzi SV650 als je goed zoekt/ ff doorspaart, die dingen zijn erg leuk... Als je meer van 4 cilinders houdt (ook alweer kwestie van smaak) is daar natuurlijk de Suzi Bandit, Kawa ZR7, Yamaha XJ etc etc
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op alle drie gereden!!

Lessen gevolgd op een CB 500 en 2 keer op een ER 5

Heb zelf nu een GS 500 als eerste motor!!

De ER 5 zou ik NIET nemen!! Wel vermogen maar het komt er niet uit!!
Bochten gedrag vond ik niet echt veilig, met de CB 500 ging het veel beter
ligt goed op de weg!!

Mijn GS 500 rijdt harder dan de ER 5 terwijl de ER-5 meer vermogen heeft
(op papier)

CB 500 is wel een lekkere motor maar geen trekkracht onderin ! Feest begint pas bij 9000 toeren mijn GS trekt al bij 6500 7000 toeren

Honda is wel heel erg betrouwbaar en de onderdelen zijn goed te verkrijgen!!
Suzuki is in mijn ogen ook erg betrouwbaar, ik heb nog geen problemen gehad.
De onderdelen voor de GS 500 zijn wel veel goedkoper dan die van Honda, kawa weet ik niet.

Mijne wil ik ook wel VERKOPEN als je interesse hebt!! Ik ben aan het kijken voor
een racer!! Hij is volvermogen (37kw) maar 25 KW op kenteken Ideaal voor beginner!!Rood originele uitlaat en vreselijk mooi gepoetst!! Keerringen voorvork zijn perfekt, Remschijven 100% remblokjes v en a ook goed. Schakelt lekker!! Tandwielen/ketting zijn in orde en er komt een dezer dagen een nieuwe achterband op !! VOorband is ook heel goed. In z'n 5 is de top 185 en in zes heb ik nog
niet geprobeerd!!

Ik heb groot rijbewijs namelijk!!


Wat mij betreft zou ik de ER-5 :r eruit laten en kiezen tussen een GS 500 *D
en CB 500 :) . Suzuki is goedkoper in aanschaf maar bij een CB 500 heb je meer
het motor gevoel omdat deze groter is.

Veel succes.
 
Ik heb op alle drie gereden!!

Lessen gevolgd op een CB 500 en 2 keer op een ER 5

Heb zelf nu een GS 500 als eerste motor!!

De ER 5 zou ik NIET nemen!! Wel vermogen maar het komt er niet uit!!
Bochten gedrag vond ik niet echt veilig, met de CB 500 ging het veel beter
ligt goed op de weg!!

Mijn GS 500 rijdt harder dan de ER 5 terwijl de ER-5 meer vermogen heeft
(op papier)

CB 500 is wel een lekkere motor maar geen trekkracht onderin ! Feest begint pas bij 9000 toeren mijn GS trekt al bij 6500 7000 toeren

Honda is wel heel erg betrouwbaar en de onderdelen zijn goed te verkrijgen!!
Suzuki is in mijn ogen ook erg betrouwbaar, ik heb nog geen problemen gehad.
De onderdelen voor de GS 500 zijn wel veel goedkoper dan die van Honda, kawa weet ik niet.

Mijne wil ik ook wel VERKOPEN als je interesse hebt!! Ik ben aan het kijken voor
een racer!! Hij is volvermogen (37kw) maar 25 KW op kenteken Ideaal voor beginner!!Rood originele uitlaat en vreselijk mooi gepoetst!! Keerringen voorvork zijn perfekt, Remschijven 100% remblokjes v en a ook goed. Schakelt lekker!! Tandwielen/ketting zijn in orde en er komt een dezer dagen een nieuwe achterband op !! VOorband is ook heel goed. In z'n 5 is de top 185 en in zes heb ik nog
niet geprobeerd!!

Ik heb groot rijbewijs namelijk!!


Wat mij betreft zou ik de ER-5 :r eruit laten en kiezen tussen een GS 500 *D
en CB 500 :) . Suzuki is goedkoper in aanschaf maar bij een CB 500 heb je meer
het motor gevoel omdat deze groter is.

Veel succes.
Hoeveel zou je ervoor willen :)
 
99100
 
Terug
Bovenaan Onderaan