Advies? ER 5, CB 500 of GS 500

Welke moto bavalt/beviel jou het best ?

  • Kawa ER-5

    Stemmen: 4 14,3%
  • Honda CB 500

    Stemmen: 17 60,7%
  • Suzi GS 500

    Stemmen: 6 21,4%
  • Geen idee, nooit bereden ...

    Stemmen: 1 3,6%

  • Totaal aantal stemmers
    28

Sw@tLorD

MF veteraan
26 apr 2003
2.223
1
Antwerpen / België
3 bikes, uiterlijk bijna identiek. En toch zo anders ... denk ik.
Ik heb zo wat zitten rondkijken in de koopjeskrant en zo en wat ik opmerkte dat die moto's wel goedkoop zijn. Ze zijn wel soms wel 10 jaar oud maar goedkoop. De GS 500 kwma meestal rond de 1000 € en de CB kwam rond de 2000 (gemiddeld). Foto's bekeken enzo, ze zien er mooi en verzorgd uit.
Nu ik hier al een rijdje lid ben, heb ik gezien dat hier mensen zijn die met deze nakeds rijden. Wat is jullie rij ervaring. Gem. kosten...? En jah nog van die veel voorkomende vragen. Wel ik denk dat ze allen 25kw zijn? En dus een ideale beginnersmoto voor motorrijders met kleiner budget. Als ik nu mijn mooie RMX ga verkopen kan ik er bijna een moto van kopen ... wel raar he. 50CC'kes zijn duuur. Zou een moto van 10, goed onderhouden nog berijdbaar kunnen zijn???
Wel in september gaat de 50 CC deruit ... DERUIT ! En tegen vanaf dan ga ik o pzoek naar een 2wieler binnen mijn budget (+-2000€). Nietveel maar genoeg. (Het meot niet altijd een peperdure of nieuwe moto te zijn he). En bij het rondneuzen assisteert mij een goede vriend, garagist en mechnieker. Hij zal me wel met de neus op de feiten drukken als ik ga kopen. Ik kan mss te snel een beslissing nemen omdat ik er zo graag een wil. Maar een 2de persoon, die er iets van kent, bekijkt alles veel rationeler.
Wel ... nu is het verder aan jullie ...

Dank bij voorbaat :)
 
Laatst bewerkt:
ER5 en CB500 zijn de goedkoopsten, pas er wel mee op met 2e hands, kunnen van lesscholen komen (en die schakelen minder vriendelijk dan de gemiddelde motorrijder :P )

ER5 word veel gebruikt als lesmoteren, eveneens CB500 (Ik had les op een CB500).

CB500 is wel een lekkere wendbare motor. Is geen 25kw, maar kan wel gemaakt worden (waar ik les had waren 2 motoren, een CB500 en 1 CB500 met 25KW. Ik geloof dat een normale CB iets van 40 a 45KW is).

CB500 zou i kvan de 3 kiezen, omdat over het algemeen de kwaliteit van Honda erg goed is, vooral als je kijkt naar oudere motoren. Onze motor ziet er goed uit, op wat valschade van de vorige eigenaar na. En dat is een 85-er. Geen plekje roest, alles perfect. Geen zwetenende dempers. Al 7 jaar in ons bezit, en enige onderhoud is een keer de olie vervangen, en een nieuwe band erop.
 
Heb zelf een jaar een ER-5 gehad. is wel aardig om mee te beginnen, voor 25 kw moeten ze wel wat geknepen worden, standaard iets van 37 kW.ze moeten, zeker als je in de winter ok wilt rijden wel goed onderhouden/schoongemaakt worden ze zijn wel aardig roestgevoelig. S6 met je keuze
 
......wel aardig roestgevoelig.....

Tja, het blijft een Kawasaki he..... vandaar het advies voor een Honda, dit zijn kwalitiatief (vooral op gebeid van Anti Roest enzo) erg sterk. De meeste oude motoren die je voorbij ziet komen zijn toch vaak Honda's en Yamaha's (tenminste wat ik tegen kom).
 
Ik stond voor dezelfde keuze toen ik een motor wilde kopen afgelopen maart. Ik heb dus voor een cb500 uit '94 gekozen. Koste me iets meer dan 2000 euro.

Waarom cb500? GS500 vond ik lelijk en had minder vermogen (37kw), was wel duidelijk goedkoper in aanschaf, maar dat vond ik niet zon probleem.

ER5 vond ik wel erg mooie bike, maar kon hem niet goedkoop vinden. Kwam dus al snel uit bij cb500.

cb500 is standaard 43kw, dus kan best leuk meekomen. Onderhoud heb je er vrijwel niet aan. Ook als ik het werkplaatshandboek bekijk voor de geplande onderhoudswerkzaamheden valt het best mee vind ik. Heb er nu 6000 km mee gereden en ding heeft 43.000 op de teller staan, maar nog steeds geen echte reparaties gehad. Alleen wat olie ververst, ketting gesteld en stationair toerental afgesteld...maarja, dat kost verder niks. Achterbandje is wel bijna op, maar die was dan ook niet helemaal nieuw...

Ding rijdt super vind ik, lekker stepjes aan de grond en van 0-100 in 4.7 seconden... :) Top ligt op 180 km/uur. (volgens boekje 190, maar dat wilde ie niet...)

Ok ok, ben zelf ook beginner, dus vind het allemaal wel best. Over 2 jaar wil ik vast meer power....


Ben er tot nu toe errug tevreden over hoor...

ps: je moet niet langer zijn dan 1.88m ongeveer, dan wordt ie misschien wat krapjes. Bij mij past het allemaal precies goed.
 
Ik heb gelest op een CB 500 en daarna een ER-5 gekocht en daar een dik jaar op gereden(25kw). Vond ze alletwee goed.

Wat hiervoor al gezegd is van de roest gevoeligheid van de kawasaki kan ik wel beamen,de mijne was ook wel wat aan het roesten (had er dan ook wel gewoon heel de winter mee doorgereden en weinig aan schoon gemaakt |( )

een vriendin van me heeft ook een GS500 (e) gehad en ook niks mis mee!

Suc6 ermee, denk dat je met een van deze 3 motoren altijd een goed keuze maakt!
 
Hoi

GS500E
Zelf heb ik, ook vanwege een licht rijbewijs, ook 2 jaar een GS500E gehad. Supermotortje, veel plezier aan beleefd en nooit problemen mee gehad. Toen ik hem kocht was ie goedkoper dan de CB500 en de ER-5. Ik vind de GS500E wel het minst mooi van de drie, omdat hij smaller is. De GS500E oogt daardoor minder motor.

Geknepen motor
Als je van plan bent een 25kW motor nog ooit terug te laten zetten naar meer vermogen, moet je er rekening mee houden dat zonder originele set er kosten in rekening worden gebracht (meen iets rond de 300 euri in Nederland, dus das flink). Wanneer je het originele spul erbij hebt zetten ze het er zo in. Hij moet nog wel omgeschreven worden op kenteken.

Kawa's
Wat kawa's betreft...(ik rijd nu een ZZR600 uit '94) Ik weet dat veel kawa's slecht starten als ze koud zijn. De choke is kl!te. Wanneer ik mijn ZZR met choke start loopt ie in een keer heel hoog op in touren. Als je de choke dan iets te ver terug draait slaat ie af. De mijne is al 3x goed verzopen, dwz 3x boegies moeten vervangen in 1,5 jaar tijd. Dit probleem heb ik alleen bij koud weer en als ik hem lang stil heb laten staan. Ook heb ik gehoord dat meerdere kawa-types er last van hebben. Ik weet niet hoe dit bij de ER-5 zit.

GS500E te koop (waarschijnlijk)
Dan nog iets over mijn oude GS500E. Hij is paars met roze stickers, bj. '93 en zeker niet van een rijschool geweest. Toevallig heb ik gister gehoord dat de huidige eigenaar hem wil verkopen. Hij staat in Noord-Brabant (niet heel ver van België toch? Hoewel, de motoren zijn in België wel iets goedkoper). Mocht je interesse hebben dan kan ik eventueel wel ff navraag voor je doen.

Succes met de keuze en de aanschaf!
En voor daarna natuurlijk veel rijplezier. :]
 
Tja, het blijft een Kawasaki he..... vandaar het advies voor een Honda, dit zijn kwalitiatief (vooral op gebeid van Anti Roest enzo) erg sterk. De meeste oude motoren die je voorbij ziet komen zijn toch vaak Honda's en Yamaha's (tenminste wat ik tegen kom).

Mee eens. Onze oude Honda CX500 uit '81 start beter dan mijn ZZR600 uit '94. '(
 
:^

Zoek op ER-5 of ER5 en je zult veel positiefs lezen.

Ik heb zelf een ER-5 gehad. Grootste voordelen:
- verbruik (gem. 1 op 22)
- Wendbaarheid (volgens duitse test absolute haarspeldbocht kampioen)
- Volgens een 50.000 km -test in Motoren & toerisme : de goedkoopste motor per kilometer (incl reparatie, onderhoud en afschrijving)

Startproblemen heb ik nooit gehad.
 
Ik heb zelf alleen op een honda cb500 en een kawasaki er5 gereden, maar van die twee vond ik de kawa beter qua zithouding (ik ben wat langer), van de cb500 kreeg ik op lange stukken last van mijn rug. Verder ben ik helemaal fan van Honda omdat die technisch helemaal top zijn: loopt (bijna) altijd, gaan heel lang mee en zijn leuk om te rijden. Ik heb zelf nu een (verbouwde) Honda Hawk
Dat is trouwens ook een leuke motor voor niet al te veel geld. Het is een 650 cc motor.
Succes met je keuze.
 
Is mijn eerste motor. perfect om te leren rijden, en toch voldoende zwaar om op autostrade (heb wel schermpje) goed te kunnen doorrijden.
Redelijk roestgevoelig. Vorige eigenaar, en ik zelf in 't begin hebben er een mooie pekelfiets van gemaakt :)
Leuk om bochtjes goed te leren nemen, en niet zo duur in aanschaf.

Imagoprobleem is anderen hun probleem!
 
kheb nu zelf een cb500 gekocht als eerste moto, en das nu 5 maand geleden en nog geen spijt gehad. De moto is van 1994 maar dat zie je er helemaal niet aan mits goed onderhouden. Kheb zelf les gehad op een ER 5 en ik moet zeggen dat ik ze bijna identiek vind, buiten het feit dan dat de er5 iets moderner oogt. Maar dat stoort me niet, vind de cb500 prachtig...
 
Waw mensen, dank u voor de vele positieve reacties (doen maar voort, hoe meer hoe beter). Ik zit wel een beetje in de put want, ik werkte eerste in de horeca in Blankenberge (veel te verdienen) maar de baas was een echte kernbom (bij het kleinste foutje of verkeerde vraag ontplofte hij bijna. Hij had et wel op mij gemunt). Ben ik het daar maar opgestapt! Dus niet voldoende geld voor een CBR 600 F :( . Ik heb hier mijn RMX'je nog en dat verkoop ik tegen een hogere prijs (goede staat) en met dat geld en het geld uit de horeca kom ik op +-2000 €. Pak 1500€ aan moto besteden en rest in onderhoud, en kleding (broek, laarzen en vest. Rest heb ik al). En toen viel mijn oog op deze 3. Niet duur en zeker niet mis ! Met mijn 1m87 zal i ker geen last van hebben denk ik.
Nu kan ik best afleiden dat de ER 5 roestgevoelig is en voor de rest een prachtmoto. De CB 500 komt er het beste uit. En de GS 500 zijn minpunten zijn het uiterlijk. (Mijn conclusie uit enkele posts :) )
Zeker niet te zwaar voor 25kW om toch redelijk te kunnen volgen op de autostrade en om al die vrachtwagens voor te blijven. Vervolgens 2 jaartjes sparen en op een nieuwe springen ... tenzij mijn paardje me zo aanspreekt dat ik er gewoon bij blijf.
Nu zit ik hier een klaaggebed te geven aan iedereen ... (zing zaag zever ... )
Maar ik mag me een gelukkige meneer noemen als ik me moto heb op me 18de. Overlaatst is het pas tot me doorgedrongen dat niet zo veel mensen op hun 18de al van moto's kunnen/mogen spreken. Ben niet rijk noch arm. Ik noem het : Roeien met de riemen dat je hebt (ofzo ... )

Trug aan jullie ... :]
 
ik ben 1,85, en les gehad op een CB500, ging perfect. Licht er maar aan hoe de verhouding liggen. De een heeft langere benen dan de ander. Ik heb korte pootjes :+
 
roestgevoeligheid bij een ER-5 ligt over het algemeen aan de eigenaar. gewoon regelmatig en goed schoonmaken. was nl mijn probleem, ben gek op rijden maar heb een hekel aan poetsen :)

met een lengte van 1.90 meter kon ik er nog goed op zitten.

ps. niks aantrekken van mensen met een 'zware'motor die je uitlachen als je op een 500-tje rijdt. op de secundaire wegen zullen ze wel verschrikkelijk hun best moeten doen om je der uit te rijden.
ik heb me erg vermaakt met me 500-tje toen ik net men rijbewijs had.
S6 met je keuze(of had ik dat al gezegd?) :]
 
ik ben 1.92 en zat goed op zowel de ER5 als de CB500. Zelfs met m'n cb kan ik makkelijk langere stukken rijden. Ik zie dat je 25kw moet rijden. Pas op in België dat je een moto koopt die meteen 25 kw is. Een vol vermogen kopen en dan laten omzetten en vice versa kan niet in België (technisch wel natuurlijk, maar niet met het papierwerk) Correct me if I'mwrong maar volgens mij is dit de huidige stand van zaken (in België althans)
 
Nog wel aardig om te noemen is dat het verbruik van mijn cb500 rond 1:20 ligt. Zelfs bij lomp rijden komt ie nooit onder de 1:18.

Als je serieus geld problemen hebt, dan moet je toch voor de (in mijn opinie mindere) GS500E gaan. In aanschaf duidelijk goedkoper.

Mijn ervaring was, dat de ER-5 gewoon ver boven je budget zit. Ik kon em niet vinden voor 2000 euro.
 
Er-5 roest gevoelig vind het delen klopen ja, had zelf op m'n kawa (25kw)(nieuw gekocht en nu ene jaar oud ) ook 1 roest plekje gevonden leek wel of de verf een beetje los had gelaten maarja zelf bij gewerkt en ook in de winter mee gereden en ik hem nu eigenlijk geen roestpplekje meer kunnen ontdekken, maar loop het regelmatig na enzo en als ik iets zie wat wil gaan roesten ben ik er als een speer bij .Ik vind de er-5 een fijne machine ben zelf 1,95 lang en pas er goed op moet ik zeggen, eerlijk gezegt nog nooit op de andere machines gereden ja op een oude cb 500 toen ik een keer lang me oud motorrijleraar ging. Maar ik zou voor de er-5 gaan is een supperfijne fiets.
Veel succes ermee
 
Nog wel aardig om te noemen is dat het verbruik van mijn cb500 rond 1:20 ligt. Zelfs bij lomp rijden komt ie nooit onder de 1:18.

Als je serieus geld problemen hebt, dan moet je toch voor de (in mijn opinie mindere) GS500E gaan. In aanschaf duidelijk goedkoper.

Mijn ervaring was, dat de ER-5 gewoon ver boven je budget zit. Ik kon em niet vinden voor 2000 euro.

Je kunt het geen geldproblemen noemen. Alhoewel ... Ik ben gewoon een 18-19 jarige die gewoon staat te popelen om met een ECHTE 2 wieler te rijden. Ik heb er wat voor gewerkt en die 2000 € is mijn trots :)
Dus ik heb nog geen eigen inkomen en dat is mijn probleem. Want mijn ouders kunnen niet alles kopen. Binnekort naar het leger en daar officierenschool. Daar betalen ze redelijk en ik zal verder zien . Maar eerst van mijn leven en van mijn toekomstige moto genieten. Dus me moto moet mij niet te veel kosten en niet kapot gaan ;) . Ik richt mijn zinnen al een beetje naar de CB en de GS. CB vindt ik persoonlijk iets mooier als de GS. Ma kvin die GS'kes wel fijn, vinnig ... en de CB lijkt al 'groter' ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan