Advies/ervaring gevraagd aanschaf garagekrik

  • Onderwerp starter Anoniempje751
  • Startdatum
A

Anoniempje751

Guest
Hoi,

Ik sta op het punt een nieuwe garagekrik aan te schaffen (heb al jaren een goedkoop bouwmarkt ding, die nu op is)

Ik ben zelf monteur, kan dus gewoon op de zaak op de brug, maar het is ook wel makkelijk om thuis een redelijke krik te hebben.

Budget +/- 100,- (aangezien hij enkele keren per jaar gebruikt gaat worden)

Eisen; geschikt voor verlaagde auto's (min hoogte 10cm)
Zo hoog mogelijk bereik (1x per jaar moet er ook een Ducato camper op locatie mee opgekrikt kunnen worden..)
Enigszins compact, omdat hij ook mee moet kunnen in de kofferbak.

Nu twijfel ik tussen 2 krikken, ze hebben allebei hun voordelen/nadelen, wellicht dat er hier mensen zijn met ervaringen, of wellicht andere suggesties in dezelfde prijsklasse.


+ 2.5 ton
+ Lichtgewicht
- Relatief klein bereik (vergeleken met optie 2)



+ Groot bereik (handig om die Ducato 1x per jaar mee op te krikken)
- 2 ton (misschien ook aan de lage kant voor diezelfde Ducato..)
- stukkie zwaarder


Graag jullie mening/ervaring/suggesties!

Alvast bedankt.

(Excuus als dit niet in de juiste rubriek staat)
 
Aangezien je één kant omhoog krikt til je niet het hele gewicht van de Ducato. Dus 2 ton hefvermogen moet voldoende zijn.

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken, het is een behoorlijke camper, 3500kg. Dan kun je in principe de helft prima tillen.

Vulstukken met ik geen fan van, zeker niet bij een ding van 3500kg..

Krik op een dikke plank/balk zetten zou evt nog kunnen..
 
Ik gebruik nu al zo`n 10 jaar een 2 tons autokrik van de Aldi.
Wat doe ik ermee: van zomer naar winterbanden wisselen (2 auto`s twee keer per jaar), Icidenteel de auto opkrikken voor onderhoud (bijvoorbeeld uitlaat vervangen), en incidenteel de motor opkrikken (bijvoorbeeld bij bandenwissel, met één van de wielen in een klem).
De krik was zeker niet de duurste, maar heeft wel voldoende kwaliteit om mij al die jaren zonder gebreken of storingen van dienst te zijn. Voor hobbymatig gebruik zou ik daarom prima met een kwaliteit van bijvoorbeeld HBM kunnen leven.

In jouw geval zie ik het grote voordeel(lichter?Pff is dat nu van zo`ngroot belang?) van een 2,5 versus een 2 tons krik niet.
Indien nodig: om de hoogte te kunnen halen die nodig is om de Ducato op te tillen zou ik met het volste vertrouwen een balk o.i.d. onder de krik willen toepassen. Mits natuurlijk wel die balk over liefst het hele oppervlak goed aanligt op de ondergrond, en voldoende breed en lang is, zodat de steunpunten van de krik niet in de buurt komen van de randen van de balk.
 
Het gewicht is inderdaad niet het grootste punt, die enkele keren dat ik hem ergens heen moet sjouwen overleef ik wel.

Ik zit verder alleen met het verschil 2 en 2,5 ton, en het verschil in hoogte. Ik zou natuurlijk het liefst beide willen, dat is hier niet mogelijk. Maar wat is dan belangrijker; de bereikbare hoogte of maximaal draagkracht.. Ik denk toch dat ik de extra hoogte vaker ga gebruiken dan de extra draagkracht..

Wanneer til je nou eigenlijk 2500kg, zelfs een bus van 3500kg aan 1 kant opkrikken moet je aan een 2 tons krik genoeg hebben..
 
Je bent zelf technicus....monteur is wat ouderwets..en weet niet wat voor.krik je moet hebben?
Koop knappe troep..en op de zaak toch? De btw betaalt je mederlander. Kan je knappers kopen.

Ik weet zeker wel wat voor krik ik moet hebben, maar in de prijsklasse waarin ik zoek moet ik compromissen stellen. Los daarvan wil ik ook graag ervaringen horen van de desbetreffende krikken, ivm de kwaliteit.

Via de zaak gaat hem niet worden, is de baas niet zo van gecharmeerd helaas.
 
Pak een laag model , en zo groot mogelijk als het budget veroorloofd .

De huisdealert had ( vorig ? ) jaar een sonic in de aanbieding, nog niet gratis natuurlijk, maar had hem jaren terug al moeten aanschaffen.
Vele male beter als wat ik ooit eerder in handen heb gehad.
 
Ik weet zeker wel wat voor krik ik moet hebben, maar in de prijsklasse waarin ik zoek moet ik compromissen stellen. Los daarvan wil ik ook graag ervaringen horen van de desbetreffende krikken, ivm de kwaliteit.

Via de zaak gaat hem niet worden, is de baas niet zo van gecharmeerd helaas.

Terecht van je baas. Is ook niet toegestaan en/of ook niet de bedoeling. Maar je baas zou je wel een afgeschreven 2e hands mogen geven.
 
Er komt meer bij kijken dan alleen het maximale hefvermogen. Goedkopere krikjes hebben aanzienlijk meer laterale wrik dan de profi modellen, daarom wil je een royale overcapaciteit hebben.

Als je, laten we zeggen, een hele zware camper op twee wielen zet dan heb je aan 2 ton hefvermogen genoeg, dus dan kan theoretisch zelfs met zo'n eng 2T Lidl krikje. Maar als de camper een paar cm beweegt, is wel gelijk duidelijk waarom je iets zwaarders had moeten hebben.

Als het relatief goedkoop moet en zwaar belast wordt, zou ik meer deze kant op denken (hoe lomper hoe beter, met behoud minimale opnamehoogte):
 
Terecht van je baas. Is ook niet toegestaan en/of ook niet de bedoeling. Maar je baas zou je wel een afgeschreven 2e hands mogen geven.


Je verdient genoeg aan je personeel. Waarom kunnen zij niet meedelen.? Wij doen dat gelukkig wel. En wat merk je eraan? Dat dat gewaardeerd wordt...en je gaat merken in werkgedrag.
Als ik de afgeschreven troep ga geven ben je echt een baas...en weet je meteen je plek als hondje. Vind baas zo een slecht woord...
 
Je verdient genoeg aan je personeel. Waarom kunnen zij niet meedelen.? Wij doen dat gelukkig wel. En wat merk je eraan? Dat dat gewaardeerd wordt...en je gaat merken in werkgedrag.
Als ik de afgeschreven troep ga geven ben je echt een baas...en weet je meteen je plek als hondje. Vind baas zo een slecht woord...

Ik heb niks te klagen hoor op m'n werk, ieder bedrijf heeft zo z'n regels, die soms ook zijn ontstaan omdat er in het verleden misbruik van gemaakt is.

Maar de prijzen op internet zijn tegenwoordig zo scherp dat het weinig meer scheelt.
 
Ik heb niks te klagen hoor op m'n werk, ieder bedrijf heeft zo z'n regels, die soms ook zijn ontstaan omdat er in het verleden misbruik van gemaakt is.

Maar de prijzen op internet zijn tegenwoordig zo scherp dat het weinig meer scheelt.
BTW aftrekken op spullen die je niet als bedrijf gebruikt, maar aan je medewerkers doorschuift, mag eigenlijk niet. Daar is de belastingdienst vrij duidelijk in.
 
Het mag niet...dat geef ik toe. Maar overal worden dingen gedaan die niet mogen toch.
Hoe vaak 1 manszaakjes wel niet dingen aanschaffen voor de zaak maar privé gebruiken. Creatief dingen aanschaffen.
Officieel idd dus niet...maar er zijn meerdere manieren mogelijk. Als er idd misbruik van wordt gemaakt..is dat zonde.
 
Hoe vaak 1 manszaakjes wel niet dingen aanschaffen voor de zaak maar privé gebruiken. Creatief dingen aanschaffen.
Dan blijft het bij één en dezelfde persoon en is particulier gebruik of beroeps gebruik niet na te gaan. Aanschaf door de baas en doorspelen naar een werknemer zijn twee personen en door de belastingdienst makkelijk te controleren.
 
Ook waar...maar net zo "slecht".
En eigenlijk nog slechter...want het is niet na te gaan. Maar er zullen er zat zijn die bv een nieuwe keuken nemen oid..en die plaatsen onder..kantoor aanpassingen.
Of een toiletaanpassing die thuis meteen is uitgebreid met een jacuzzi oid.
Als we toch bezig zijn....
 
Ja boefjes zijn het :+

Om even terug te komen op het krik verhaal;

Ik neig naar optie 1, de 2.5 ton krik van 100,-

"Licht"gewicht/compact, voor mij handig aangezien ik een klein schuurtje heb en hem dus buiten onder de carport ga gebruiken.

4cm minder hoog dan die ander, maar de keren dat ik dat nodig zou hebben zou ik een plankje/balk kunnen pakken..

En ik lees er hier, en op andere fora goede recensies over.

Net ook nog even wat boekjes opgehaald bij mijn onderdelen leverancier, maar daar staat niet in wat ik zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan