Advies gevraagd bij aankoop Harley...

Kekkio

Rookie
20 apr 2021
1
0
Dag Allen,

Ik heb mijn oog laten vallen op een Harley die te koop staat... In mijn ogen prachtige motor!
Nu heb ik toch wel wat tips nodig.

Deze moet van Nederland naar België geïmporteerd worden, Ik heb gehoord dat dit niet zo simpel is.
Is het een probleem dat chassisnummer met 1 begint ipv 5?

Wat als de keuring er komt?

Zijn er nog zaken die ik op voorhand moet weten?

Alvast bedankt!
 
Dag Allen,

Ik heb mijn oog laten vallen op een Harley die te koop staat... In mijn ogen prachtige motor!
Nu heb ik toch wel wat tips nodig.

Deze moet van Nederland naar België geïmporteerd worden, Ik heb gehoord dat dit niet zo simpel is.
Is het een probleem dat chassisnummer met 1 begint ipv 5?

Wat als de keuring er komt?

Zijn er nog zaken die ik op voorhand moet weten?

Alvast bedankt!
Hoi Kekkio,
Ik heb een 2003 harley die ik 3 jaar geleden heb ingeschreven. Je chassisnr begint met 1HD wat wil zeggen dat het een amerikaanse import is.
Mijne is via Engeland naar Belgie gekomen. Ze vragen de facturen van Amerika naar Engeland, Engeland naar Belgie en dan je aankoop factuur. Alles meegeven met je verzekeringsagent en dan zou het in orde moeten zijn.
 
Ik zou als ik jou was als eerste het VIN nummer maar 'ns checken ,....de meeste Amerikaanse import ( met 1H nummers ) worden naar Nederland verscheept in een dubbel gevouwen toestand , waarbij 't amper meer te zien was om welk model het ging. )
Je wilt niet weten hoe die schade-dingen eruit hebben gezien , vaak staat het voorwiel zowat naast het motorblok.
Die dood-klappers mogen in de USA de weg niet meer op , en die schade-troep gaat eerst met containerladingen overzee , waarna het in Litouwen en Polen weer in model getimmerd wordt .
Van bijv de mijlen-stand op de teller klopt er te vaak geen ene klote !
De RDW ziet 't hier allemaal met lede ogen aan , en heeft zich neer te leggen bij deze gang van zaken om er dan na schouwing een nederlands kenteken voor uit te geven. ( voormalig oostblok besodemieterij binnen de EU-regels )
Officiële HD dealers ruilen deze opgekalefaterde schade-motoren NIET in !!!
Wees gewaarschuwd !
Neem als leek ALTIJD een doorgewinterd persoon mee die al jaááááááren goed kijk op HD's heeft ( want je gaat anders heel gauw in de teil ! )
Na aankoop van zo'n fiets begint al rap het gesodemieter ,....je "voordelige aankoopprijs" verdampt als water , als je daarna met gebreken wordt geconfronteerd.
"Goedkoop" wordt dan ineens zomaar omgetoverd tot "duurkoop".

Een nieuw trucje om de boel te verhullen , is tegenwoordig om bij het doorgeven van die VIN-nrs twee cijfertjes effe lekker expres om te wisselen ( zgn "per ongeluk" ) , zodat je onderzoek op niks af strandt. :/

Er zijn ook handelaren ( of particulieren ) die NETTE motoren van overzee hebben laten overkomen , ( maar daar zul je wederom gezegd zelf onderzoek naar moeten doen )
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was als eerste het VIN nummer maar 'ns checken ,....de meeste Amerikaanse import ( met 1H nummers ) worden naar Nederland verscheept in een dubbel gevouwen toestand , waarbij 't amper meer te zien was om welk model het ging. )
Je wilt niet weten hoe die schade-dingen eruit hebben gezien , vaak staat het voorwiel zowat naast het motorblok.
Die dood-klappers mogen in de USA de weg niet meer op , en die schade-troep gaat eerst met containerladingen overzee , waarna het in Litouwen en Polen weer in model getimmerd wordt .
Van bijv de mijlen-stand op de teller klopt er te vaak geen ene klote !
De RDW ziet 't hier allemaal met lede ogen aan , en heeft zich neer te leggen bij deze gang van zaken om er dan na schouwing een nederlands kenteken voor uit te geven. ( voormalig oostblok besodemieterij binnen de EU-regels )
Officiële HD dealers ruilen deze opgekalefaterde schade-motoren NIET in !!!
Wees gewaarschuwd !
Neem als leek ALTIJD een doorgewinterd persoon mee die al jaááááááren goed kijk op HD's heeft ( want je gaat anders heel gauw in de teil ! )
Na aankoop van zo'n fiets begint al rap het gesodemieter ,....je "voordelige aankoopprijs" verdampt als water , als je daarna met gebreken wordt geconfronteerd.
"Goedkoop" wordt dan ineens zomaar omgetoverd tot "duurkoop".

Een nieuw trucje om de boel te verhullen , is tegenwoordig om bij het doorgeven van die VIN-nrs twee cijfertjes effe lekker expres om te wisselen ( zgn "per ongeluk" ) , zodat je onderzoek op niks af strandt. :/

Er zijn ook handelaren ( of particulieren ) die NETTE motoren van overzee hebben laten overkomen , ( maar daar zul je wederom gezegd zelf onderzoek naar moeten doen )
Dan heb ik geluk gehad, rij er nu al 3 jaar mee en geen problemen. Mijne heeft 10 jaar stil gestaan en ik dacht hier en daar zal er wel afdichting gaan lekken maar zelfs dat is nog niet gebeurd. Alle vloeistoffen vervangen en gaan ...
 
Dat is natuurlijk iets wat iedereen gegund is. :t
.... Blijft overeind dat je die motor momenteel nooit meer kunt inruilen bij de off. HD-dealer ,....omdat narigheid tegenwoordig niet zelden meer "troef" is. :N
Bij ons op de Harley-club zijn alle mensen die brommers bij de voordelige "1H handelaren" gekocht hebben , ALLEMAAL met gezeik geconfronteerd.
( bij-elkaar geraapte motorfietsen , ....tot zelfs een teller-stand die zo'n 100.000 mijlen verder had moeten staan !!! , ....motorische defecten ,'..... slecht herstelde schade en zwaar achterstallig onderhoud )
Al die motoren kwamen uiteindelijk wel weer in orde ( vaak met hulp van de jongens die uitstekend kunnen sleutelen ) of na reparaties van de brommers bij een "HD-workshop" ,........( maar ja ,.....over de financiële na-sleep maar te zwijgen . )
Ik ben zelf ook gewoon de lul geweest wat dit betreft ,.....vandaar dat ik 'r wat over kan vertellen.
Ik ga hier niet beweren dat het allemaal/altijd onmogelijk is om langs die weg een knappe brommert te scoren ,......maar ik ga hier wel beweren dat het zeer risico-vol is dat je een financiële zepert kan laaien.
Als de verkoopprijzen dik onder de dealer-prijzen liggen , is het tegenwoordig helaas meer als gewoon oppassen.

Bij "ons" zijn we eigenlijk pas echt ( te laat ) goed wakker geworden na het TV programma "Opgelicht" ( presentatie Jaap Jongbloed )

 
Laatst bewerkt:
Schade HD 1H a.jpg
Schade HD 1H b.jpg
 
hoeft niet , ...maar kan wel .
Bij West Coast hadden ze een keer een Am. import ter reparatie/onderhoud binnen.
Bij controle ontdekte ze daar een scheur in het balhoofd , en werd de hele reparatie-opdracht gestaakt en terug-gegeven.
De keuringen in die verrotte corrupte voorm. oostblok landen is al van een heel ander caliber dan wat het hier is.
Eenmaal hier aangekomen en aangeboden in de handel liegen ze d'r maar helemaal op los tegen de argeloze klant over kilometer/mijlen-standen en de historie.

--------------------------------

Bij bijv die ouwe evo softails is dat balhoofdstuk van gietstaal , en ik heb daarbij wel gezien dat een voorvork overduidelijk uit het lood stond.
( betrof een Heritage Classic softail evo van een voormalig forumlid ! )
Richten lijkt mij dan , dat dit gewoon een mate van risico met zich meebrengt.
Je weet ook nooit of ze daar bij het richten de boel rood gestookt hebben ,.....
......het risico om met een speed-wobble gevoelige fiets opgescheept te zitten trekt me ook niet zo .

---------------------------------

Sorry , maar daarom hoef ik zulke opgekalefaterde troep nooit meer te hebben , .....ik betaal wel liever een paar duizend euro meer .
Uiteindelijk zit je maar op twee wieltjes .
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik heb mijn portie zelf ook al een keer gehad ,.....vandaar.

En qua repliek laat ik het voorlopig effe hierbij ,.....als iemand dit allemaal echt geen punt vind ,....ga lekker je gang en neem de gok. :t
 
Laatst bewerkt:
Geen idee eigenlijk met dit topic.
Topicstarter Kekkio vroeg hoe hij een motor van Nederland naar België moet importeren.
En het gaat alleen erna over schade harley,s
Dat was zijn vraag helemaal niet hij heeft niks over schade harley geschreven.
 
Aangezien zijn start lidmaatschap = laatste inlog, denk ik dat TS’er Kekkio helemaal niet meer zo geïnteresseerd is in de antwoorden hier. Als ik zo’n vraag zou stellen, zou mijn F5 toets al snel in aanmerking komen voor een revisiekitje.

09A49B41-07EC-4827-9770-5D3008585196.gif
 
Hij had het over een "1H" Vin-nr. HD !!! , ...daar was ik op getriggerd.
En of er dan nog reactie op komt van de TS , .....tja, ....kan mosterd na de maaltijd wezen , .....maar misschien heeft een ander er nog wat aan.
Het is een riskant issue , wat momenteel zeer vaak aan de orde is.
 
hoeft niet , ...maar kan wel .
Bij West Coast hadden ze een keer een Am. import ter reparatie/onderhoud binnen.
Bij controle ontdekte ze daar een scheur in het balhoofd , en werd de hele reparatie-opdracht gestaakt en terug-gegeven.
De keuringen in die verrotte corrupte voorm. oostblok landen is al van een heel ander caliber dan wat het hier is.
Eenmaal hier aangekomen en aangeboden in de handel liegen ze d'r maar helemaal op los tegen de argeloze klant over kilometer/mijlen-standen en de historie.

--------------------------------

Bij bijv die ouwe evo softails is dat balhoofdstuk van gietstaal , en ik heb daarbij wel gezien dat een voorvork overduidelijk uit het lood stond.
( betrof een Heritage Classic softail evo van een voormalig forumlid ! )
Richten lijkt mij dan , dat dit gewoon een mate van risico met zich meebrengt.
Je weet ook nooit of ze daar bij het richten de boel rood gestookt hebben ,.....
......het risico om met een speed-wobble gevoelige fiets opgescheept te zitten trekt me ook niet zo .

---------------------------------

Sorry , maar daarom hoef ik zulke opgekalefaterde troep nooit meer te hebben , .....ik betaal wel liever een paar duizend euro meer .
Uiteindelijk zit je maar op twee wieltjes .
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik heb mijn portie zelf ook al een keer gehad ,.....vandaar.

En qua repliek laat ik het voorlopig effe hierbij ,.....als iemand dit allemaal echt geen punt vind ,....ga lekker je gang en neem de gok. :t
Ik ben het met je eens, m’n dyna is hier nieuw verkocht. Onderhoudshistorie is 0,0 maar zelfs dat maakt me niet zoveel uit. Ik weet in ieder geval zeker dat het geen voormalige opgelapt, gericht en gelaste wokkel uit het Oostblok is. Maar ik wist ook niet dat er voor de verkoop niemand naar gekeken had en er slecht een doekje overheen gehaald was.
 
tja, lastig voor alle Harley's, dus koop een Jap en nog veel goedkoper en betrouwbaarder })

al heb je mazzel, want die keuring duurt nog wel ff
Die willen "we" bewust niet ,....omdat "we" daar geen ene klote aan vinden . ( ook al zijn ze technisch gezien echt helemaal 100% perfect ) ;) :t

Dezelfde malversaties gelden overigens niet alleen voor de HD-scene , maar helaas óók voor alle andere motormerken zo gauw er ruimte/mogelijkheid is voor "zakkenvullerij" in de motorhandel. '(
 
Laatst bewerkt:
Simpele methode om het verleden na te gaan bij een import-HD uit de VS is het vin nummer te googelen.

De NL verkoper kan natuurlijk een "vergissing" begaan door cijfers om te draaien. Daar kom je snel achter door bij bezichtiging zelf te kijken of het nummer klopt, met het nummer uit de advertentie/mail.

Verder heb je nog deze truc achter de hand:
Ga naar RDW.nl Vul het NL kenteken in. Kijk dan onder "Fiscaal" naar Bruto BPM bedrag.
Als dat bedrag heel laag is weet je zeker dat de motor als schadegeval (total-loss) is ingevoerd.

Om een beetje in de stemming te komen adviseer ik je deze 2 topics eens goed door te lezen:

Gekochte Tracer 900 blijkt schadeverleden te hebben.

"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor
 
Die willen "we" bewust niet ,....omdat "we" daar geen ene klote aan vinden . ( ook al zijn ze technisch gezien echt helemaal 100% perfect ) ;) :t

Dezelfde malversaties gelden overigens niet alleen voor de HD-scene , maar helaas óók voor alle andere motormerken zo gauw er ruimte/mogelijk is voor "zakkenvullerij" in de motorhandel. '(
nee, dat begrijp ik volkomen en het was ook van mijn kant maar een cynische opmerking. gelukkig maar dat "we" niet allemaal op een Jap of HD rijden. zou helemaal saai zijn en nu kunnen we elkaar af en toe lekker spottend "afmaken" voor de LOL wel te verstaan en dus niet letterlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan