Advies gevraagd communicatiesysteem

Kyrax92

Rookie
28 okt 2018
22
28
Oosterhout
Goedemiddag iedereen,

Ik zou graag wat advies kunnen gebruiken. Ik ben op zoek naar een communicatiesysteem.
Zelf rij ik vaak alleen en af en toe met vriend dus het is voor muziek/telefoon/navigatie. Daarnaast zou ik wel willen kunnen verbinden met een vriend of vriendin als we een keer samen gaan rijden. Zij hebben cardio/sena veelal. De geluidskwaliteit vind ik redelijk belangrijk en dat het dus te verbinden is met andere systemen.

Kan iemand mij specifieke modellen adviseren? Ik ben al met mijn helm naar MKC geweest en zo’n beetje alle modellen passen erop.

Alvast bedankt!
 
Anders hier even te raden gaan.
 
Cardo is wat toleranter voor het verbinden met andere systemen dan Sena .
Cardo heeft naast de standaard ook JBL speakers in het assortiment.
Voor specifieke vragen kun je eventueel ook contact opnemen met Waypoint/GPS.nl. zij hebben meerdere winkels in het land.
 
Goedemiddag iedereen,

Ik zou graag wat advies kunnen gebruiken. Ik ben op zoek naar een communicatiesysteem.
Zelf rij ik vaak alleen en af en toe met vriend dus het is voor muziek/telefoon/navigatie. Daarnaast zou ik wel willen kunnen verbinden met een vriend of vriendin als we een keer samen gaan rijden. Zij hebben cardio/sena veelal. De geluidskwaliteit vind ik redelijk belangrijk en dat het dus te verbinden is met andere systemen.

Kan iemand mij specifieke modellen adviseren? Ik ben al met mijn helm naar MKC geweest en zo’n beetje alle modellen passen erop.

Alvast bedankt!
Voor dit soort vragen ga ik altijd naar Waypoint (WayPoint)
Zij geven je een eerlijk en kundig advies.
 
In het voorjaar voor het eerst met een Cardo gereden.

Kan je gewoon een praatje maken terwijl je met een groepje even het gang maken bent om "de snelweg maar gehad te hebben"

Het is een dure set ( vind ik ) , maar .. kolere.. menig handsfree set in een vrachtwagen kan er nog een puntje aan zuigen
hoe goed de spraakverbinding is.

Die gasten die mee waren hadden hun gsm ect erop staan , heb dat niet kunnen proberen omdat die van mij een "lener" was.
 
Ik rij al jaren met Cardo, evenals mijn vriendengroep (7 man). Het is een vriendelijk systeem, en de verbindingen zijn erg goed te noemen. Ook met zoveel mensen gaat het echt prima. We gebruiken het meerdere malen in het jaar, ook op vakantie.

Telefoon er op verbinden gaat er ook erg goed, goed te verstaan, filtert ruis goed weg. Je kan zelfs muziek luisteren EN in een DMC groupchat zitten. Als er wordt gepraat mute hij de muziek, stopt het praten gaat hij weer op het eerdere volume.

Ik ken verder SENA niet ofzo, maar ik kan Cardo wel adviseren.
 
Mijn ouders rijden al jaren met Sena, die momenteel de Sena MH10 hebben.
Ik zelf rij met mijn vriendin met de Sena MH05 en ik ben er goed over te spreken.
Geluidkwaliteit is goed, geen ruis op de lijn, ook niet als je de helm helemaal open hebt staan.
Uit ervaring kan ik zeggen dat deze tot +- 400m goed bereik hebben van elkaar af.

Sena onderling kun je pairen, of dit dan ook weer lukt naar Cardo toe kan ik geen antwoord op geven.

Cardo zou wel beter geluid moeten hebben ivm JBL speakers.

Groet,
Peter!
 
Ik denk dat alles tegenwoordig wel ongeveer het zelfde kan. Het makkelijkste zou zijn als het afstemt op degene met wie je het meeste rijdt. Hetzelfde merk doet inderdaad altijd een stuk beter pairen dan met andere merken.
 
Het succes van een comms set is ook afhankelijk van je gehoorbescherming. Afgelopen vrijdag heb ik de Sena SF4 in mijn helm gezet (voor de Sena gekozen omdat mijn vriendin met haar Neotech II helm gebonden is aan Sena). Was er reuze benieuwd naar en ging volle goede zin op pad. Maar ik heb doppen op maat van Noizezz en daarmee kon ik niks verstaan vanuit de speakers boven de 100 km/u. Je moet dan echt concentreren op wat er gezegd wordt maar ik concentreer me liever op wat er om me heen gebeurt. Hou daar dus ook even rekening mee.
 
Wij hebben de Cardo Freecom 4+ met JBL speakers. Op hogere snelheden (100+) is het wat allemaal iets minder te verstaan, maar goed genoeg om nog gemakkelijk te communiceren. Via de Cardo app op de telefoon kun je instellen dat het volume afhankelijk van het omgevingsgeluid ook omhoog gaat dus dat is wel ideaal.
Kijk overigens ook eens of de microfoons wel goed gepositioneerd zitten, als mijn microfoon iets te laag zit dan hoort mijn vriendin mij ook heel slecht via de intercom, terwijl ik niet het gevoel heb dat het verkeerd zit.
Wij dragen overigens allebei ook oordoppen.
 
Wij hebben de Cardo Freecom 4+ met JBL speakers. Op hogere snelheden (100+) is het wat allemaal iets minder te verstaan, maar goed genoeg om nog gemakkelijk te communiceren.
Vreemd, nog eens spelen met de positie van je speakers?( Of hoor je muziek/bluetooth wel duidelijk?)
Ipv die kleine plak microfoon te gebruiken kan he best die grote nemen voor een duidelijkere communicatie.
Tot 130 niet echt een probleem, ook met oordoppen van 36dB.
 
Vreemd, nog eens spelen met de positie van je speakers?( Of hoor je muziek/bluetooth wel duidelijk?)
Ipv die kleine plak microfoon te gebruiken kan he best die grote nemen voor een duidelijkere communicatie.
Tot 130 niet echt een probleem, ook met oordoppen van 36dB.
Mijn HJC helm is voorbereid op een communicatie-setje waardoor de speakers precies in de daarvoor bedoelde inkepingen vallen.
Muziek is ook wat minder goed te horen. Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de windruis, door de ruit op mijn motor krijg ik turbulentie op mijn helm. Dat geeft best een hoop herrie en ik vermoed dat vooral daardoor alles wat minder goed te verstaan is.
Ik heb inderdaad ook de boom microfoon en dus niet dat mini ding dat je in je helm plakt. Daarbij moet je er trouwens wel op letten dat er een pijltje op de microfoon staat die richting je mond moet wijzen
 
Wij hebben de Cardo Freecom 4+ met JBL speakers. Op hogere snelheden (100+) is het wat allemaal iets minder te verstaan, maar goed genoeg om nog gemakkelijk te communiceren. Via de Cardo app op de telefoon kun je instellen dat het volume afhankelijk van het omgevingsgeluid ook omhoog gaat dus dat is wel ideaal.
Kijk overigens ook eens of de microfoons wel goed gepositioneerd zitten, als mijn microfoon iets te laag zit dan hoort mijn vriendin mij ook heel slecht via de intercom, terwijl ik niet het gevoel heb dat het verkeerd zit.
Wij dragen overigens allebei ook oordoppen.
Via de Cardo app op de telefoon kun je instellen dat het volume afhankelijk van het omgevingsgeluid ook omhoog gaat dus dat is wel ideaal. Is die functie ook uit te zetten. Daar ben ik benieuwd naar.
Rij Goldwing achter het grote scherm, is het redelijk stil. Ik heb gehoord dat het dan kan voorkomen dat het geluid dan soms automatisch zachter gaat..en dat wil ik niet. Groetjes Rob
 
Via de Cardo app op de telefoon kun je instellen dat het volume afhankelijk van het omgevingsgeluid ook omhoog gaat dus dat is wel ideaal. Is die functie ook uit te zetten. Daar ben ik benieuwd naar.
Rij Goldwing achter het grote scherm, is het redelijk stil. Ik heb gehoord dat het dan kan voorkomen dat het geluid dan soms automatisch zachter gaat..en dat wil ik niet. Groetjes Rob
Ja dat kan uit.
 
Ik heb een Sena 10U en oordoppen -28dB. Boven de 80 km/h is het volume van de Sena onvoldoende om nog goed boven de windruis uit te komen. Waardeloos dus. Ik had beter een goedkoop setje van Ali kunnen kopen. Dat is ook waardeloos, maar dat had minder geld gekost.
 
Ik heb een Sena 10U en oordoppen -28dB. Boven de 80 km/h is het volume van de Sena onvoldoende om nog goed boven de windruis uit te komen. Waardeloos dus. Ik had beter een goedkoop setje van Ali kunnen kopen. Dat is ook waardeloos, maar dat had minder geld gekost.
Ali heeft minstens enkele tientallen verschillende setjes. Die zijn niet goedkoop, die zijn vaak redelijk geprijsd, hoewel de laatste maanden iets duurder geworden.
Alleen denken sommigen dat als een setje minder dan € 350,- kost, het dus ook helemaal niks kan zijn…
Ben er al een paar jaar blij mee.
 
Cardo of Sena is sterk vergelijkbaar. Een recente test in de Motoplus schreef dat de luidsprekers van Cardo net luider zijn dan die Sena.
Tevens geeft Cardo zijn headset een IP-certificering mee. Dat doet Sena niet. Ook de (wind)ruis onderdrukking van Cardo zou beter zijn. Je hebt dan de belangrijkste verschillen wel te pakken.

Belangrijkste advies. Kijk wat je motorrijdende vriendengroep (als die er is) gebruikt en ga daar in mee.

Veel merken schrijven dat ze met vreemde merken kunnen pairen. Helaas is de werkelijkheid toch minder vanzelfsprekend. Als het wel lukt moet je vaak wat verlies van functionaliteit en/of geluidskwaliteit voor lief nemen. Ik zou dat verkoop argument dus vergeten.
 
Via de Cardo app op de telefoon kun je instellen dat het volume afhankelijk van het omgevingsgeluid ook omhoog gaat dus dat is wel ideaal. Is die functie ook uit te zetten. Daar ben ik benieuwd naar.
Rij Goldwing achter het grote scherm, is het redelijk stil. Ik heb gehoord dat het dan kan voorkomen dat het geluid dan soms automatisch zachter gaat..en dat wil ik niet. Groetjes Rob
Is dat erg dan?
Als het stiller is, is het toch ook logisch dat het volume wat naar beneden gaat.
Ik heb een Goldwing en de functie actief staan. Ik ervaar het niet als vervelend.
 
Goedemiddag iedereen,

Ik zou graag wat advies kunnen gebruiken. Ik ben op zoek naar een communicatiesysteem.
Zelf rij ik vaak alleen en af en toe met vriend dus het is voor muziek/telefoon/navigatie. Daarnaast zou ik wel willen kunnen verbinden met een vriend of vriendin als we een keer samen gaan rijden. Zij hebben cardio/sena veelal. De geluidskwaliteit vind ik redelijk belangrijk en dat het dus te verbinden is met andere systemen.

Kan iemand mij specifieke modellen adviseren? Ik ben al met mijn helm naar MKC geweest en zo’n beetje alle modellen passen erop.

Alvast bedankt!
Ik zie je niet terug komen in het topic, maar wellicht dat een ander er wat aan heeft.
Voor dit specifieke geval (geen/ enkele buddy verbinden) is de Cardo Spirit een aanrader. Mijn ervaring is dat voor de prijs je kwalitatief een erg goed apparaat hebt. Ik heb de gewone en niet de HD. Voor muziek en een belletje werkt het perfect.
Nu met mijn nieuwe helm ga ik voor de second helm kit met JBL en zet ik de unit gewoon over wanneer nodig.

De automatische volume regeling gebruikte ik amper. Ik had niet het idee dat het goed werkte, maar had het ook niet nodig. Dus na een keer uit gezet in de app.
 
Zonder een nieuw topic te openen gooi ik mijn vraag hier even neer...

Ik kan een leuke betaalbare Cardo G9 set krijgen.
Maar nu lees ik dat je je telefoon niet direct kan koppelen als je ook navigatie op je telefoon wil laten draaien.

Klopt dat?
 
Wat bedoel je met navigatie op je telefoon laten draaien? TomTom/Garmin aan je telefoon koppelen via bluetooth? Of via bijvoorbeeld Google maps navigeren??
 
Ik begreep de vraag ook niet geheel.
Als je 2 apparaten via bluetooth wil koppelen aan een headset is het inderdaad niet vreemd dat verbinding met het eerste verbroken blijft als het tweede apparaat de verbinding overgenomen heeft.
Als de telefoon voor telefoongesprekken hetzelfde apparaat is als voor de navigatie zou het gewoon moeten werken. Wat misschien het geval zou kunnen zijn (geen ervaring) is dat de software voor navigatie een ander bluetooth profiel gebruikt dan de telefoongesprekken.
In software als TomTom Go kan je instellen welke bluetooth profiel er gebruikt moet worden.

Ik heb dit gedrag wel eens zelf meegemaakt met de combinatie HollandFM (streaming radiozenders) en TomTomGo. Beide staan op dezelfde telefoon maar als TomTom Go HollandFM onderbrak werd ik niet meer terug gestuurd naar HollandFM. Ik heb nooit naar een oplossing gezocht omdat ik het niet belangrijk vind. TomTom GO is belangrijk. Deze rest is bijzaak, een luxe
 
Wat bedoel je met navigatie op je telefoon laten draaien? TomTom/Garmin aan je telefoon koppelen via bluetooth? Of via bijvoorbeeld Google maps navigeren??
Google maps of een andere app inderdaad.

Vreemde is dat ik in oude reviews dat helemaal niet voorbij zag komen, dus vandaar de vraag aan gebruikers hier
 
Gebruik zelf Google Maps icm muziek op de telefoon.
Bij aanwijzingen dempt mijn muziek volume en speelt verder na de aanwijzigen. (android - googlemaps - youtube music)
Dit zijn volgens mij ook instellingen die je op de telefoon moet goedzetten. Sommige muziek apps stoppen inderdaad.

Zelf gebruiken wij hier thuis deze Redelijk goedkope en goede set Lexin , bevalt goed en intercom kan gelijktijdig met telefoon bluetooth, iets wat niet alle setjes kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan