Advies gevraagd eerste motor..

Larik

Die hard MF'er
4 mei 2009
308
1
IJmuiden
Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk mijn intake gehad, na jaren van achterop ziten en toegekeken te hebben, en ga v/d zomer een snelcursus doen om het rijbewijs te halen.

Nou wil ik zelf heel graag een leuk bedrag sparen zodat ik naast me rijbewijs meteen een mooie motor kan halen, een Triumph Bonneville. Ik kan geen motor bedenken die meer indruk maakt dan die.

Alleen nu zeggen een paar mensen om mij heen, koop nou eerst een wat goedkopere met wat minder cc en kan je het lekker leren en als je een glijer maakt is het minder erg.
Daar kan ik me op zich wel in vinden, alleen ben bijna zeker dat ik spijt ga krijgen en met minder plezier zal rijden als ik niet de motor koop die ik 100% zeker wil hebben.
Of is het zo dat als je eenmaal rijd het niet zo heel veel meer uitmaakt waar dat op is?
:?
 
Oja even een aanvulling, ik heb al een XT uit 1986 met 250 cc, zeggen jullie van ga daar eerst maar een paar maanden op rijden of is die gewoon leuk voor erbij
 
Vrienden van mij hebben dat ook gedaan. Ik vond dat niet slim. Tuurlijk zal het even wennen zijn als je dan voor het eerst van die lesmotor op gelijk zo'n grote fiets stapt maar dat komt echt wel goed. Ik ben zelf ook gelijk een aardig grote en zware motor gaan rijden en dat gaat best.

En daar komt bij dat het toch blijft knagen dat je niet op de motor zit die je eigenlijk wil en voordat je dan van de één af bent en de financiën het toe laten om echt je eigen motor te kopen vaak ook wel weer even verder bent.
 
Haal nou maar eerst je rijbewijs. Misschien bedenk je je wel.
Als je de triumph én onderhoud kan betalen, zou ik het gewoon doen. Als je onzeker over je eigen kunsten bent, zou ik het laten en later misschien dan. Wees een beetje eerlijk tegen jezelf. Ik vond mezelf niet goed genoeg en heb maar wat zuiniger gedaan. 't Voordeel is dat ik hem redelijk zonder scrupules kan versleutelen en kan crashen.
 
Jaaaaa eerst me rijbewijs halen, ik weet het, ben er misschien wat vroeg bij met die vraag.
Heb vanochtend alles aangevraagd lessen en examens en heb wat plaatjes zitten kijken en ben enthousiaster dan een klein meisje die naar de backstreet boys gaat.
 
Bedenk wel dat bij een deel modellen minder cc ook een qua afmetingen kleinere bike betekent.

Mijn idee is, als je eerst een lichte motor koopt moet je daarna weer een tweede kopen; daar laat je wss geld op liggen, is extra moeite, evengoed wennen aan meer koppel. Lichte motor lijkt me ook eerder wat saai worden om eerlijk te zijn.

Heb ook net mijn eerste fiets gekocht, XV 1100, gewoon in 1 keer goed. Ik zie mezelf ook nog niet op een xv535 zitten met mijn 1m90 ;)
Maar goed, ik ben dus ook nog niet ervaren wat dat betreft.
 
Gewoon gelijk de motor kopen die je wil!!!
Als je een lichter machine koopt om aan te wennen, ben je na een paar km's al gewend en word het saai omdat je niet vooruit te branden bent.
En dan koop je toch wel de fiets die je wil hebben en laat je idd geld liggen :-(

Ik vind't onzin om op een licht machientje te beginnen!!!
Gewoon die mooie Bonneville kopen :-)

En foto's graag...
 
Ik had in eerste instantie ook een lichtere motor, een BMW R850 cruiser, maar raakte al snel uitgekeken op het tekort aan vermogen (lees koppel). Heb nu al weer een hele tijd een VL1500 intruder en heb daar geen moment spijt van gehad.

Moraal van het verhaal: koop een motor die je leuk vindt en ben vooral niet te bang dat je een te zware motor koopt. als je te licht koopt, heb je daar binnen de kortste keren spijt van.
 
ik zou ook vooral niet een motor kopen omdat dat verstandig is. Motorrijden heeft namelijk helemaal niets met verstandig te maken, tis veel dodelijker/gevaarlijker/minder handig ivm motorkleding en/of helm, weinig bagageruimte, koud, nat. Dus wat dat betreft kun je het beste maar geen motor kopen, das heel verstandig. Of je moet gewoon niet verstandig doen, maar je hart volgen en je droom najagen, daar wordt je het gelukkigst van. en dan moet je dat niet halfslachtig doen, maar dan moet je gewoon doen wat je égt wil.

Je moet gewoon (als je het geld hebt) de motor kopen waar je gek van bent, in plaats van die motor die het net niet is, dan heb je dr namelijk veel minder lol van. Ik zou gewoon lekker die triumph kopen, en als die zeiksnollen zeggen dat dat helemaal niet verstandig is, moet je gewoon zeggen dat verstandig saai is, en jij niet, en dat je dus toch die triumph koopt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan