Advies gevraagd omtrend lekker kontje

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.106
799
Mischien dat mn oldtimer al eerder is opgemerkt aangezien ik er in een ver verleden al eens een plaatje van geplaatst heb. Kreeg een hoop commentaar omtrend de achterkant en ben inmiddels zelf ook een beetje de mening bedeeld dat er wel een wat slanker kontje op mag.

Heb de bike inmiddels ruim 5 jaar in mn bezit maar amper wat aan veranderd op kleine details na. Rij er sporadisch een mooie zomerdag op en was zodoende een tijd van plan om het ding van de hand te doen. Deed me keer op keer weer zeer als ik een reactie kreeg die in eerste instantie heel serieus leek en dan met een bod kwam van een paar honderd euro. Wou m eigenlijk toch ook weer niet al te graag kwijt ;)

Van de zomer wat aan gefriemeld en geklungeld en vandaag er weer eens een halve dag tijd in gestopt en de smaak weer te pakken! Allereerst die rare stikkers (cafe racer) van de tank gehaald, had de vorige eigenaar geplakt maar aangezien een cafe racer toch nét iets anders is vond ik het een beetje nep; plak ook geen harley stikkers op een intruder.

In de planning ligt nog een andere tellerset (deze doet weinig meer), nieuwe balhoofdslagers, andere tandwielverhouding, wielen zwart spuiten/coaten en dus mischien een ander kontje, mits het er echt enorm mooier van wordt.

Het gaat om onderstaande fiets, foto in de winter genomen maar ding komt uiteraard dan niet de weg op!

Honda CB750Four '74:

Voorwork: yamaha xj900
Achterbrug: nico bakker
Achterwiel: CBR1000
Rondom stalen remleidingen
Tank: CX500
Zitje: Suzuki?

Verder achterframe iets ingekort, opnieuw gecoat/gemoffeld en van daaruit opgebouwd met enkel nieuwe onderdelen (kabelboom, hendeltjes, luxe schakel/rem setje, nieuwe koni's achter, etc etc). Blok enorm veel verchroomde delen/kappen en verder afgewerkt met veel aluminium (homemade). Superbike stuurtje, Rvs uitlaat met lege laserdemper, KNN filters etc.

Heb m dus ongeveer 5 jaar geleden gekocht en vond het merendeel dik in orde, enkel wat overdreven spul eraf gehaald en naar wens aangepast. Alle dure rommel zat er dus al op en van het fraaie aluminium bewerken heb ík dus geen kaas gegeten :)

Mijn vraag: iemand een suggestie voor een lekker kontje? Mischien andere tips ofzo?

Ps. de zaag in deze zetten is geen optie aangezien ik er een enorm heftig aluminium gelast subframe bij heb en dat gewoon compleet wil bewaren voor mocht mijn poging toch achteraf niet mooier worden dan dat het was ;)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.106
799
Zoiets lijkt inderdaad al stukken beter!

Toevallig een suggestie van een zitje waar ik naar uit kan kijken wat goed pas te maken is ofzo?

Het oude zitje gaan verzagen vind ik namelijk gewoon zonde en zie me daar ook zelf nog niet iets van maken in de trend van wat jij op de bewerkte foto gemaakt hebt.

De tank is trouwens exact nu zo als op de bewerkte foto!! (dus zonder de misleidende tekst)

Tevens ben ik nog niet uit over hoe de voorkant moet worden...

De balhoofdsplaten zijn opgeboord zodat de dikkere xj900 vorkpoten erin passen. Nu zijn dit balhoofdsplaten van een enorm oud type waarbij de bovenste plaat in het midden in een punt naar voren loopt als soort scheiding tussen de tellers. Hier zitten metalen ringen bevestigd die de tellers knellen in rubberen ringen.

De tellers zijn slecht (snelheidmeter kapot, kmteller werkt onnauwkeurig, toerenteller geeft veeeeeelste veel aan). Nu wil ik er andere tellers op hebben en dan dus ook iets fabriceren waar ze inkomen, twijfel nog over een aluminiumplaat onder de originele bevestiging te schroeven dusdanig dat de uitstekende punt in het midden de scheiding aangeeft of mischien een andere balhoofdsplaat?

De vorige eigenaar had er mooi caferacer op geplakt maar had er meer een shopper van gebouwd, de koplamp is het enige wat daar nog het meeste aan terug doet denken. Die moet er dus af, ding trilt steeds stuk en aangezien het model/formaat me niet aanstaat moet er een vervanger komen. Twijfel over de standaard dubbele lampjes (twijfel alleen of dat past bij deze fiets), een streetfighterkuipje of gewoon een ronde chrome alleen stukken groter?

Snap wel dat meningen en smaken verschillen maar toch...

Kom er zelf niet helemaal uit. Zijn geen zaken die van vandaag op morgen gaan gebeuren maar wil van de winter wel eens wat vooruitgang boeken aangezien ik er dit jaar eigenlijk amper wat aan gedaan heb en nog geen 100 km me gereden heb ;)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.106
799
Foto Soep Topic #2

volg dit linkje maar ff en je zult zien wat er allemaal mogelijk is.

Een dub koplampen zou mijn voorkeur hebben en ff repainten
dubbele koplampen vind ik ook erg fraai lijken, kan ze alleen nog niet op marktplaats vinden, een streetfighterkuipje inclusief lampen lijkt me niet passen bij de rest van de fiets namelijk.

de andere kleur, sja, de tank is qua kleur prima en het voorspatbord ook ;)

wil de wielen ook zwart maken en als er een ander zitje op komt wordt die uiteraard ook zwart, dus dan blijft er qua kleur alleen zwart over met chroom en aluminium :)

Niemand anders een suggestie omtrend een mooi zitje voor een cb750 dat deels over de olietank valt en deels over de bedrading aan de andere kant???

gewe

MF'er
15 sep 2004
74
0
Amstelveen
Voor voorbeeldjes kun je ook even kijken op http://www.motobody.com/hondaz/cr750.htm
Wel een beetje prijzig maar als je een beetje wilt knoeien met glasvezel matjes en polyester moet je een eind kunnen komen :) .

Ik zou het een beetje in de stijl van de jaren '70 houden, volgens mij moeten er zat plaatjes te vinden zijn van (honda) racers uit de die jaren (zo iets als de GT750 van ron zrx die heeft een zitje van een TR750 racer).

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.106
799
Kijk voor een kontje momenteel ff heel rustig rond, nu net iets andere prioriteiten zoals het achtertandwiel in lijn krijgen met het voortandwiel en de voorwork spelingsvrij krijgen. De eerder genoemde site zal ik eerdaags eens bekijken aangezien ik wel wat ideeën wil opdoen.

Inmiddels wel de stalen remleidingen helemaal rondom, knippers voor aangesloten en deel electrisch gebeuren opnieuw gelegd. Stuk trillende koplamp gefixed en de zekeringhouder vervangen door een recenter model.

Hoogste prioriteit is nu de drager van het achtertandwiel af laten draaien en nieuw balhoofdlagers. Voorwork stuk laten zakken en i.c.m. de nieuwe leidingen mag de speling nu wel van het balhoofd af ;)

Tandwiel verhouding wordt ook aangepast aangezien hij in de 5 terug valt i.p.v. trekt, tandje of 5 groter achter moet daar wel verschil in brengen vermoed ik :)

Optisch moeten de velgjes onder handen genomen worden (de hammerite rommel voor eraf); waarschijnlijk matzwart met gepolijste rand. Verder wil ik er de dubbele koplampjes op hebben en dus dat andere kontje... *D