Advies gevraagd onderhoud gs lc

motormaniac58

MF veteraan
4 mei 2004
6.366
2.637
de polder
Voor het eerst wil ik.wat onderhoud aan mn gs lc uit 2016 zelf doen.

Reeds gedaan : remolie ververst.
Nog te doen: remblokken, olie en filter, luchtfilter en cardanolie.

Vraag.
Als ik de oude remblokken heb verwijderd kan ik dan naar hartelust remmenreiniger gebruiken. Ook terwijl de klauw nog besvestigd is. Ik weet dat bij het terug duwen vd zuigers het olie niveau stijgt. Dat komt wel goed..
Iemand nog pratische tips voor de oliewissel en cardanolie ?
Juiste gereedschap heb ik. Juiste olie en filter ook.
 
Als je de remblokken verwijdert hebt kun je de klauwen schoonmaken met remreiniger. Voordat je de zuigers terug duwt even schoonmaken met wd40 of teflon spray of iets wat lubriceert en daarna de zuigers pas terug duwen.
 
Remvloeistof verversen is bij alle fietsen van de afgelopen 10 jaar met een bosch ABS pomp (BMW, aprilia, KTM, alles behalve japanners) gewoon hetzelfde als een fiets zonder ABS. Doorpompen danwel -zuigen.
Ontluchten heb je wel een diagnosetool voor nodig, de pomp heeft een ontluchtingsfunctie die via OBD aangestuurd kan worden om alle lucht uit de pompcircuits naar het gewone remcircuit te verplaatsen. Daarna ontlucht je nog een keer op de gewone manier.
Een alternatief voor de schuursleutelaars zonder electronisch gereedschap is om de stap ‘diagnosecomputer’ te vervangen door ‘bij een proefrit het ABS triggeren’.
 
Als je de remblokken verwijdert hebt kun je de klauwen schoonmaken met remreiniger. Voordat je de zuigers terug duwt even schoonmaken met wd40 of teflon spray of iets wat lubriceert en daarna de zuigers pas terug duwen.
Zuigers niet schoonmaken met wd40 of teflonspray ..... stukkie scotchbrite en remvloeistof, schoon spuiten met remreiniger, droogblazen en de zichtbare zuiger zijden insmeren met of schone remvloeistof of ate remmenpasta, daarna helemaal terug duwen.
Veel werk, en bijna niet te doen als ze nog op de houder zijn gemonteerd, maar wel noodzakelijk.

Gesinterde blokken zijn idd wat minder lief voor schijven.
 
Remvloeistof heb ik reeds vervangen incl ontluchten..
Zoals gezegd gewoon doorpompen op de handel met een vacuumpomp op een compressor. Dat ging wat sneller..
De remhendel en voetrem staan lekker strak maar niet te....

De vraag blijft staan mbt de remblokken..wel of geen koperpasta of keramisch vet...?
 
Daar zijn de meningen over verdeeld, kan en mag beide. Zonder neemt geen vuil aan.
Vet rondom/in de buurt van je remklauw is echt achterhaald, dat komt nog uit de tijd dat de onderdelen van staal waren en konden roesten.
Is niet meer zo dus ook niet gebruiken. Nieuwe motoren worden zonder afgeleverd en wordt ook niet voorgeschreven in de service-manuals.
 
Terug
Bovenaan Onderaan