Advies gevraagd oplichting marktplaats bij kopen motorpak

SandeRRblade

MF'er
26 mrt 2013
218
7
Hoi,

Ik hoop dat ik het in het juiste topic heb gezet.

Zoals de titel zegt ben ik opgelicht via marktplaats.

De persoon in kwestie heeft mij een rekeningnummer gegeven om het geld over te maken.

Na 2 dagen niks te hebben ontvangen laat ik deze persoon aan de hand van een foto van mijn betaling het rekening nummer controleren.

Dan zegt hij dat hij mij een verkeerd nummer heeft gegeven, en ik het geld naar een verkeerde persoon heb overgemaakt.

Hij wilt mij tegemoet komen door het pak te brengen, echter moet ik hem dan nog meer geld betalen anders heeft hij niks ontvangen.

Ik ben hier niet mee akkoord gegaan en heb hem aansprakelijk gesteld voor de schade. Nu hoor ik niks meer van deze persoon en heeft snel de advertentie verwijderd.

De bank van mij wilt over 3 weken de gegevens van de persoon waar ik het geld naar over heb gemaakt geven.

Iemand ooit zoiets soort gelijks mee gemaakt ? En wat was toen de oplossing ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvgr Sander
 
Aangifte doen bij politie van oplichting, verder kan je waarschijnlijk naar je geld fluiten. Lijkt mij standaard geval van internet/markplaats oplichting. Dat wordt alleen maar erger want de pakkans is klein en het is makkelijk om te doen.

Ik vraag bij redelijk hoge bedragen (zeg 50-200€) altijd een kopie van ID voor ik geld overmaak, en pleeg dan ook nog wat internet research met deze gegevens en het rekeningnummer. Bedragen hoger dan 200€ haal ik altijd zelf op.

Als het echt een fout is, kan je de bank verzoeken een bericht te sturen naar de rekeninghouder om het bedrag terug te sturen. Zelf kan je eventueel 1 cent overmaken en dan in de beschrijving vragen of het eerdere bedrag teruggestort kan worden.

Toen hij aanbood het pak langs te brengen had je daar beter akkoord mee kunnen gaan, even wat vrienden regelen, en hem dan op vriendelijke wijze verzoeken het door jou al betaalde pak achter te laten, met de melding dat betaling volgt wanneer jij het geld teruggestort krijgt.
 
Laatst bewerkt:
volgende keer het geld eh knopen in een envelopje opsturen. Als de verkopert het daar niet mee eens is (want adres) dan toedeloe.
 
Dus hij heeft jou een verkeerd rekeningnummer opgegeven? Jij hebt het daarnaar overgemaakt en die betaling is door de bank afgerond?


Mijn idee: jouw verkoper heeft zelf een motorpak gekocht via marktplaats en laat jouw het aankoopbedrag daarvoor overmaken zodat jouw verkoper zijn bij een ander bestelde motorpak opgestuurd krijgt. En jij dus uiteindelijk zijn motorpak betaald hebt aan een mogelijk bonafide verkoper die mogelijk nergens van weet?

Anyway, fout ligt bij hem en hij zal het moeten oplossen. Dus ik had het voorstel gedaan, hem het pak alsnog langs te laten brengen met bijbetaling. En als ie langskomt, pak in ontvangst nemen en gegevens opnemen, zoals kenteken van de auto/motor waar ie mee langskomt zodat ie in ieder geval wat makkelijker is te achterhalen voor de politie.

En voor nu: marktplaatsgegevens veiligstellen en screenshots maken voor bij de eventuele aangifte bij de politie. Googlen op zn gegevens, om te kijken of er wellicht nog iets te vinden is van 'm en maak in ieder geval een screenshotje waarop je de link van zn verkoperaccount zichtbaar heb, zodat je in de toekomst nog een paar keer kan checken of ie wat nieuws aanbiedt, zodat je dat kan gebruiken om evt. zn adres te achterhalen. Wel reageren met een ander marktplaats-account dan..

OVerigens wil ik als ie nog meer advertenties heeft staan, ook wel even reageren en kijken of ik een adres ofzo kan lospeuteren.

Sowieso even met de bank bellen wat te doen. Wellicht hebben ze meer van dit soort klachten ontvangen? Ik zou dan even vragen naar de afdeling die over fraude gaat.
 
Laatst bewerkt:
Aangifte doen bij politie van oplichting, verder kan je waarschijnlijk naar je geld fluiten. Lijkt mij standaard geval van internet/markplaats oplichting. Dat wordt alleen maar erger want de pakkans is klein en het is makkelijk om te doen.

Ik vraag bij redelijk hoge bedragen (zeg 50-200€) altijd een kopie van ID voor ik geld overmaak, en pleeg dan ook nog wat internet research met deze gegevens en het rekeningnummer. Bedragen hoger dan 200€ haal ik altijd zelf op.

Als het echt een fout is, kan je de bank verzoeken een bericht te sturen naar de rekeninghouder om het bedrag terug te sturen. Zelf kan je eventueel 1 cent overmaken en dan in de beschrijving vragen of het eerdere bedrag teruggestort kan worden.

Toen hij aanbood het pak langs te brengen had je daar beter akkoord mee kunnen gaan, even wat vrienden regelen, en hem dan op vriendelijke wijze verzoeken het door jou al betaalde pak achter te laten, met de melding dat betaling volgt wanneer jij het geld teruggestort krijgt.

Dan zul je bij mij nooit iets kunnen kopen. Je gaat toch niet je id naar een mogelijke koper opsturen? De kans op identiteitsfraude is zo groot tegenwoordig, dus dat lijkt me een ontzettend domme zet.

Beter pakt Marktplaats fraude aan door met een beter reputatiesysteem te werken, zoals tweakers.net en eBay hebben. Je kan dan natuurlijk nog steeds opgelicht worden, maar ik durf gerust iets bij iemand te kopen die al tientallen positieve reviews heeft. Het risico is dan in ieder geval een stuk lager.
 
Als het echt een fout is, kan je de bank verzoeken een bericht te sturen naar de rekeninghouder om het bedrag terug te sturen. Zelf kan je eventueel 1 cent overmaken en dan in de beschrijving vragen of het eerdere bedrag teruggestort kan worden.

Dat is een goede tip.

Voor de rest berust alles op een misverstand, ik neem tenminste niet aan dat de verkoper bewust een verkeerd nummer heeft opgegeven.
Als koper zou ik het we op prijs stellen als de verkoper het product niet verkoopt totdat jij je geld terug hebt en naar het juiste reknummer over kan maken.

Opgelicht zou ik het in ieder geval nog niet noemen.
 
Dan zul je bij mij nooit iets kunnen kopen. Je gaat toch niet je id naar een mogelijke koper opsturen? De kans op identiteitsfraude is zo groot tegenwoordig, dus dat lijkt me een ontzettend domme zet.

Beter pakt Marktplaats fraude aan door met een beter reputatiesysteem te werken, zoals tweakers.net en eBay hebben. Je kan dan natuurlijk nog steeds opgelicht worden, maar ik durf gerust iets bij iemand te kopen die al tientallen positieve reviews heeft. Het risico is dan in ieder geval een stuk lager.

Risico op oplichting loop je altijd, maar met gezond verstand is dat in te perken.
Kijk naar de foto's en wat ie allemaal aanbiedt? Eigen foto's? Kans is klein dat het een oplichter is. En anders vraag je alsnog wat foto's, bijv. met een muntje erop ofzo. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook zo. Sommige dingen zijn nogal gewild en zijn daarom lucratief om de boel te besodemieteren. Dus dat dure telefoontje, die moet je gewoon gaan ophalen en die concertkaartjes ook.

Google op reknr, google op tel.nr, google evt op zn naam. En soms vraag ik een huistelefoonnummer.

Sluit oplichting nog steeds niet uit trouwens. Mn broer is onlangs voor de eerste keer opgelicht via marktplaats. Voor een tientje, plus verzendkosten. Die persoon verkocht alleen maar gereedschap, eigen gemaakte foto's. Alleen leverde ie dus niet. Even googlen op zn gebruikte voornaam en stad leverde een linkje naar opgeletopinternet.nl op. Had ie nou maar gegoogled voordat ie het overmaakte op zn volledige naam.
 
Dat is een goede tip.

Voor de rest berust alles op een misverstand, ik neem tenminste niet aan dat de verkoper bewust een verkeerd nummer heeft opgegeven.
Als koper zou ik het we op prijs stellen als de verkoper het product niet verkoopt totdat jij je geld terug hebt en naar het juiste reknummer over kan maken.

Opgelicht zou ik het in ieder geval nog niet noemen.

Hoe wil je het dan noemen, als verkoper een onjuist rekeningnummer doorgeeft en dan het item evt wel langs wilt brengen maar wel extra geld daarvoor wilt hebben, niets opstuurt en vervolgens zwijgt als het graf als topicstarter aangeeft het daar niet mee eens te zijn?

Misschien idd geen oplichting als het niet bewust is gedaan, maar het heeft er wel alles vanw eg dat ie topicstarter met de problemen achterlaat en het maar lekker laat uitzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Beter pakt Marktplaats fraude aan door met een beter reputatiesysteem te werken, zoals tweakers.net en eBay hebben. Je kan dan natuurlijk nog steeds opgelicht worden, maar ik durf gerust iets bij iemand te kopen die al tientallen positieve reviews heeft. Het risico is dan in ieder geval een stuk lager.

:^ Echt hè... dat ze dit nou nog steeds niet hebben is mij ook al tijden een raadsel.
 
Hoe wil je het dan noemen, als verkoper een onjuist rekeningnummer doorgeeft en dan het item evt wel langs wilt brengen maar wel extra geld daarvoor wilt hebben, niets opstuurt en vervolgens zwijgt als het graf als topicstarter aangeeft het daar niet mee eens te zijn?

Misschien idd geen oplichting als het niet bewust is gedaan, maar het heeft er wel alles vanw eg dat ie topicstarter met de problemen achterlaat en het maar lekker laat uitzoeken.

Een misverstand.

Oplichting is naar mijn mening iemand opzettelijk benadelen.

Wat verwacht je dan van de verkoper?
Dat hij het product alsnog opstuurt en maar af gaat wachten of de koper dan nog gaat betalen?
Bedenk wel dat het voor de verkoper niet te achterhalen is of de koper wel of niet zijn geld terug heeft gekregen.

Of 3 weken afwachten of betalen lijkt mij het beste.
 
Grotere bedragen.....? Dan altijd zelf ophalen!
Als je een beetje motorrijder bent kom je toch dwars door heel NL, dus om dan zelf iets op te halen is geen enkel probleem. Heb je ook nog een leuk ritje! Als je voorstel doet om op te halen en ze beginnen te sputteren dan weet je al bijna genoeg!!!!

Afhaaladressen in Vaals, Zeeuws-Vlaanderen of een Waddeneiland zijn bij mij altijd al extra verdacht.
 
Laatst bewerkt:
Een misverstand.

Oplichting is naar mijn mening iemand opzettelijk benadelen.

Wat verwacht je dan van de verkoper?
Dat hij het product alsnog opstuurt en maar af gaat wachten of de koper dan nog gaat betalen?
Bedenk wel dat het voor de verkoper niet te achterhalen is of de koper wel of niet zijn geld terug heeft gekregen.

Of 3 weken afwachten of betalen lijkt mij het beste.


Laten het omdraaien. JIj vind dat de koper de dupe moet worden omdat de verkoper een foutief maar wel kloppend rekeningnummer heeft opgegeven? Ik denk dat geen rechter zou oordelen dat de koper hier een verwijt gemaakt kan worden en dat dit dus de verkoper toe te rekenen is. En dat die dus gewoon mag leveren. En afwachten op de vorderingen omtrent de verkeerde overboeking.

Vraag me af hoe het 'misverstand' is ontstaan? Wiens rekeningnummer was het? Ik ken mn eigen rekeningnummer uit mn hoofd, die van anderen niet. En even twee cijfers omwisselen levert een ongeldige overboeking op. Dat kan het dus niet zijn. Blijft voor mij een voorzichtig vermoeden van oplichting over.
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor de reacties alvast !

Ik dacht ik plaats het hier zodat mensen die kleding via marktplaats willen kopen deze man kunnen vermijden. Als het toegestaan is ben ik bereid om in ieder geval een naam hier te plaatsen zodat mensen er rekening mee kunnen houden...Wellicht is het trouwens een valse naam.

Ik begon pas het vermoeden van oplichting te krijgen toen ik niks meer hoorde nadat ik niet akkoord ging met zijn voorwaarden om alsnog meer geld te betalen.

Achteraf zoals sommigen zeggen wellicht beter geweest om akkoord te gaan dat hij langs kwam inderdaad.

Nadat ik hem aansprakelijk had gesteld voor de geleden schade werd ook de advertentie verwijderd.

Hij gaf mij eerst een ophaal adres op van een nader te noemen garage bedrijf in Eindhoven. Ik dacht hij werkt daar en dan kan ik het daar ophalen dus het zal wel goed zijn. Maar omdat ik niet om de hoek woon toch maar gevraagd voor een verzending.

Toen ik achteraf onderzoek deed door dit bedrijf te bellen werd mij verteld deze man niet te kennen maar dat dit bedrijf garageboxen verhuurd en waarschijnlijk hij een huurder hier van is.

Mijn bank heeft een terugboeking aanvraag gedaan bij het rekening nummer waar ik het zogenaamd foutief heen heb gezonden. Dwz dat deze persoon is gevraagd zelf het geld terug te boeken. Als ik binnen 3 weken mijn geld niet terug heb krijg ik de contactgegevens van deze persoon.

Dan neemt mijn rechtsbijstandverzekering het over voor me welke al begon over dat vrijwillig overboeken.

Het schijnt dus lastig te zijn om je geld terug te krijgen omdat je het zogenaamd vrijwillig over hebt gemaakt naar een persoon heb ik hier en daar al gelezen.

Iemand een idee hoe sterk ik sta mijn geld alsnog terug te krijgen via deze weg of ervaring hier mee ?
 
Allen bedankt voor de reacties alvast !

Ik dacht ik plaats het hier zodat mensen die kleding via marktplaats willen kopen deze man kunnen vermijden. Als het toegestaan is ben ik bereid om in ieder geval een naam hier te plaatsen zodat mensen er rekening mee kunnen houden...Wellicht is het trouwens een valse naam.

Ik begon pas het vermoeden van oplichting te krijgen toen ik niks meer hoorde nadat ik niet akkoord ging met zijn voorwaarden om alsnog meer geld te betalen.

Achteraf zoals sommigen zeggen wellicht beter geweest om akkoord te gaan dat hij langs kwam inderdaad.

Nadat ik hem aansprakelijk had gesteld voor de geleden schade werd ook de advertentie verwijderd.

Hij gaf mij eerst een ophaal adres op van een nader te noemen garage bedrijf in Eindhoven. Ik dacht hij werkt daar en dan kan ik het daar ophalen dus het zal wel goed zijn. Maar omdat ik niet om de hoek woon toch maar gevraagd voor een verzending.

Toen ik achteraf onderzoek deed door dit bedrijf te bellen werd mij verteld deze man niet te kennen maar dat dit bedrijf garageboxen verhuurd en waarschijnlijk hij een huurder hier van is.

Mijn bank heeft een terugboeking aanvraag gedaan bij het rekening nummer waar ik het zogenaamd foutief heen heb gezonden. Dwz dat deze persoon is gevraagd zelf het geld terug te boeken. Als ik binnen 3 weken mijn geld niet terug heb krijg ik de contactgegevens van deze persoon.

Dan neemt mijn rechtsbijstandverzekering het over voor me welke al begon over dat vrijwillig overboeken.

Het schijnt dus lastig te zijn om je geld terug te krijgen omdat je het zogenaamd vrijwillig over hebt gemaakt naar een persoon heb ik hier en daar al gelezen.

Iemand een idee hoe sterk ik sta mijn geld alsnog terug te krijgen via deze weg of ervaring hier mee ?
Als er geen reactie komt van de persoon waarnaar het overgemaakt is, is het mogelijk om het geld terug te halen door deze persoon te dagvaarden wegens 'onverschuldigde betaling'. Dat zal je rechtsbijstandverzekeraar mogelijk voor je doen. Of ze vergoeden jouw gewoon je aankoopbedrag, en die knakker komt er alsnog mee wegkomt. Ligt beetje aan het bedrag.

Ik zou de tip van hierboven opvolgen: 0,01 euro overmaken en bij de omschrijving een vriendelijk terugbetaalverzoek en de bank waarna het overgeboekt is ook benaderen. Telefonisch, vragen naar de fraude helpdesk en je verhaal doen met het vermoeden dat er met het rek.nr fraude/oplichting gepleegd wordt. Wellicht kunnen ze de rekening nakijken en deze blokkeren als er meerdere dubieuse overboekingen zichtbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dan zul je bij mij nooit iets kunnen kopen. Je gaat toch niet je id naar een mogelijke koper opsturen? De kans op identiteitsfraude is zo groot tegenwoordig, dus dat lijkt me een ontzettend domme zet.

Beter pakt Marktplaats fraude aan door met een beter reputatiesysteem te werken, zoals tweakers.net en eBay hebben. Je kan dan natuurlijk nog steeds opgelicht worden, maar ik durf gerust iets bij iemand te kopen die al tientallen positieve reviews heeft. Het risico is dan in ieder geval een stuk lager.
Moet niet moeilijk zijn.
Marktplaats is toch tegenwoordig van ebay?
Ze weten dus hoe het moet O-)
 
Als ik via de ING een overboeking doe, en naam en rekeningnummer komen niet overeen,krijg ik daar een melding van, dus of je hebt een melding genegeerd, of het rekeningnummer hoort wel bij die persoon
 
Heb je het 'goede' rekeningnummer van de verkoper gekregen? als dat een cijfertje verschilt geloof ik wel dat de verkoper te goeder trouw was. Indien het een totaal ander rekeningnummer is dan heb ik daar geen vertrouwen in.

In de situatie zoals je nu zit zou ik beginnen om Marktplaats op de hoogte te stellen en hen de gegevens van de verkoper te vragen. Als het een oplichter is dan weten ze dat bij MP ook snel (IP nummers, accounts etc.)

Verder de gegevens van de bank afwachten, en contact opnemen met de rekeninghouder -> is het echt verkeerd gestort dan zal iemand wel communiceren met je. Indien men niet communiceert e/o het geld terugstort kan je aangifte doen met de contactgegevens die je hebt.

Je geld zal je daar niet mee terugkrijgen, hopelijk wel een dossier om de katvanger aan te pakken (en de eventuele oplichter blijft helaas nog steeds buiten schot)
 
Als ik via de ING een overboeking doe, en naam en rekeningnummer komen niet overeen,krijg ik daar een melding van, dus of je hebt een melding genegeerd, of het rekeningnummer hoort wel bij die persoon

Bij de Rabobank en KNAB werkt dat niet zo, je kan er een valse naam bij een rekening nummer opgeven en geen haan bij de bank die daarover kraait, persoonlijk meegemaakt met een marktplaats oplichting. De banken doen er verder ook geen drol aan vanwege privacy. Aangifte gedaan bij de politie en nooit meer wat van gehoord. Het lijkt me niet echt een ingewikkelde zaak, maar de politie heeft er gewoon geen tijd voor, dus je komt onderop de stapel.
 
@SandeRRblade: Kan je die persoon niet een bericht sturen dat je alsnog op zijn voorstel in wil gaan?

Je zou dan (voor je eigen veiligheid) kunnen zorgen dat je een paar man achter de hand hebt en als die persoon bij jou is kan je in ieder geval meer informatie van die gast achterhalen, en misschien in persoon het een en ander bespreken/regelen?
 
Als ik via de ING een overboeking doe, en naam en rekeningnummer komen niet overeen,krijg ik daar een melding van, dus of je hebt een melding genegeerd, of het rekeningnummer hoort wel bij die persoon

Bij de ING werkte dat alleen voor de oude Postbankrekeningen en alleen bij overboekingen naar een andere Postbankrekening. De Postbank gebruikte geen checksum om te controleren of een rekeningnummer wel goed was ingevuld, andere banken deden dat wel.

Na invoering van de IBAN krijg je ook bij overboeking naar een oude Postbankrekening die melding niet meer. Als jij ze nog wel ziet, is dat omdat dat rekeningnummer en bijbehorende naam is opgeslagen in je eigen adresboek.

Het lijkt me niet echt een ingewikkelde zaak, maar de politie heeft er gewoon geen tijd voor, dus je komt onderop de stapel.

Oplichting is altijd een ingewikkelde zaak om juridisch rond te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het een kut situatie.

( Even van uitgaande dat het een 1 getal verschil fout is )

Verkoper geeft verkeerde nummer door.

Verkoper heeft zn geld niet.

Koper kan alleen wat betekenen in het geld terug krijgen ( via bank of hopen dat de ontvanger meewerkt )


Tja, als het een paar euro is zou je als verkoper kunnen zeggen "mhe, jammer dan.. hier is het pak"

Als het om meer geld gaat, zou ik als verkoper ook wachten tot de bank met een oplossing komt.
( en dan, maar verder zien )


* dit alleen als het geen bewuste oplicht actie is, en dat weet je nu dus nog niet.
 
Met alle respect..........
Maar dit hele 'probleem' is toch echt te ondervangen door gewoon lekker telefonisch of via whats app contact te hebben met de verkoper en dan een tijd en datum af te spreken alvorens dan persoonlijk langs te gaan.
Op die manier kan en wordt er niemand bedondert.
Hoe simpel kan het zijn???
En indien de verkoper wel een smerige vieze oplichter is, dan zal hij na contact met langs willen komen om de spullen op te halen wijzelijk zich stilhouden.
En dan.......kan men alsnog de persoon aanmelden van oplichterij via Marktplaats.
Dus hoe eenvoudig kan het zijn!!!!
Vr Gr

PS: en begin aub niet over afstanden.......
want als je echt iets wilt hebben dat de moeite waard is dan rijd je er graag een stukje voor indien nodig.
Doe op deze manier al jarenlang aankopen via Marktplaats.
Gaat dan over grote en kleine bedragen.
Nog nimmer bedondert op deze manier. ( onmogelijk ook, want ben er notabene zelf bij )
En dat alleen maar omdat ik er net effe iets meer tijd en energie insteek dan het te betalen via telebankieren en het te laten versturen met de kans opgelicht te worden.
 
Laatst bewerkt:
Per post hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar kopen via marktplaats ( en dergelijke ) is er gewoon een ( voor mij ) afgewogen risico dat je genaaid word.
Dit kan je reduceren door wat onderzoek te doen..
Staat dat spul ook op een ( liefhebbers? ) website te koop .. ( en , staan er daar meer gegevens van de verkoper ? )
Hoe is z'n taalgebruik aan de telefoon.. Bel je een Jan, en krijg je een Hassan.. Tja..
Vragen om problemen..
Spreekt ie je aan met "mattie" en wil ie doekoe van je hebben ...
Vragen om problemen..

En zelfs, hoeft dat niet.. Wel eens iemand getroffen die in de schuldsanering zat, en specifiek vroeg bedrag X over te maken op een andere rekening.
Ging prima, kreeg netjes m'n spulletjes.
Ging wel een telefoon gesprekje vooraf met een legitiem klinkend verhaal...


Maar... dat krijg je als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
Iets met, kosten en baten afwegen..

Laatst een dynamo gekocht.. voor niet teveel geld, in puntje Groningen..
( ik woon in Zeeuws Vlaanderen )

En je denkt dat ik een dag vrij neem en 150 euro benzine opstook voor een dynamo van 25 euro ?
( die tunnel kost me alleen al 8 euro ! )

Ik gok na wat mailcontract dat de verkoper legitiem is , en net als mij een beun die voor
niet al te veel geld z'n auto/motorpark wilt rijdend houden.


Blind geld overmaken en hopen dat het goed gaat, kan altijd natuurlijk...
Wel groter risico
 
tja er zijn wel meer mogelijkheden om te controleren , maak eerst een cent over en vraag daar een foto van dat het aangekomen is?

Maar in NL koop ik alleen via MP als ik het op kan halen, EBAY.DE koop ik of ophalen of opsturen en altijd zonder problemen
 
Laatst bewerkt:
Met paypal betalen

Marktplaats - Help & Info

Als het met PayPal betaalde object in aanmerking komt voor Aankoopbescherming, dan is dit gratis en voor het volledige bedrag, inclusief verzendkosten, gedekt.

Je kunt aanspraak maken op PayPal-Aankoopbescherming indien:
Het product niet is ontvangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan