Advies gevraagd; R80RT of een GS850G

hhf

Rookie
8 jun 2011
10
1
Helmond
Hallo,

ik ben hartstikke nieuw hier, en hoop wat advies in te kunnen winnen. Ik heb besloten een motor te kopen (ben ex Vespa oldtimer rijder). Mijn ervaring heb ik opgedaan op een CB500, een 650 en regelmatig in oostenrijk een r1200rt gehuurd.

Omdat motoren uit de 70-er en 80-er jaren mij erg aanspreken, wil ik gaan kiezen tussen een r80rt of een suzuki GS850G. In beide gevallen moet het een fiets zijn zonder dure klussen. Een volle kuip is favoriet. Qua motorrijder zul je me niet met 170 over de weg zien rijden, een tussensprintje is natuurlijk wel lekker. Comfort is voor mij belangrijker dan snelheid.
Mijn budget incl kleding is 2000 euro.

Wie kan mij een zinnig - uit ervaring? - advies geven, waarvoor hartelijk dank!

Groeten

Hans
 
Zelf erg goede ervaringen met R80RT.
Betrouwbare motor, zonder gekheid. Zit niet veel op wat makkelijk kapot kan gaan. Mocht er toch iets kapot gaan dan is het meestal makkelijk zelf te vervangen/repareren.

Verder goede windbescherming, vering vond ik zelf wat slap aan de voorkant na 20 jaar.
Super goede wegligging, mooi neutraal stuurgedrag.
Wel aardig wat olie verbruik, maar dat hoort bij (2 kleps)boxers.

Minpunten zijn wat mij betreft de spiegels (schanierpunt moet erg vaak gesmeerd worden) en de slappe vering voor.
Pluspunten zijn windbescherming, zitpositie, recht toe recht aan motor en stuurgedrag!

Verder geen ervaring met GS805G :)
 
dank je wel Martijn, ik heb inmiddels een r80rt gekocht uit 86 met een ton op de klok en ik ben er helemaal blij mee. Gisteren even laten checken door P-K's in Helmond en de fiets is helemaal goed. geen rare zaken. Wel even nieuwe olie erin.. Onderhoud historie was erg vaag, maar behalve een te vervangen achterband was er niets aan te vinden. de fiets is helemaal "bij" qua onderhoud. Lekker uit de wind, relaxed sturen en erg handelbaar. Nu nog het mooie weer om de mergelland te rijden.
Olieverbruik zou 0.1 liter per 100 km moeten zijn, dus dat hou ik goed in de gaten. Verder is een boxer een van de 3 motortypes die van nature helemaal "in balans" draaien en dat merk je.

groeten

hans
 
Het liep storm hier. :+

Goed dat je nog je verhaal gedaan hebt Hans.
Dat zien we niet vaak. Wel vragen, niet beantwoorden.
Veel fijne kilometers toegewenst! :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan