Advies gevraagd; Spanningsregelaar GSX750F defect

SmokaLot

MF'er
6 mei 2007
65
0
Heemskerk
Goedemorgen allemaal!

Mijn Suzuki GSX750F uit '95 heeft erg veel moeite met stationair lopen. Als ik de stationairschroef zo afstel dat deze continu 2500rpm houdt, blijft de motor lopen. Zo niet; dan valt deze uit als ik even stilsta of bij een stoplicht aankom.
Zodoende heb ik m'n motor bij de garage neergezet.

150 euro arbeidskosten verder zijn ze erachter gekomen dat hoogstwaarschijnlijk de spanningsregelaar defect is. Om hier zeker van te zijn wil de garage mijn motor even ergens anders langsbrengen, waar ze voor ~100 euro m'n motor op de testbank kunnen zetten om er zeker van te kunnen zijn dat het de spanningsregelaar is. Het voltage wisselt overigens tussen de 12 en 15.x volt, en zakt in zodra de verlichting aangezet wordt. Ook het toerental zakt dan stationair weer in.

Echter, deze spanningsregelaar zou alleen samen met de dynamo vervangen kunnen worden, wat >1000 euro gaat kosten (2ehands kon er voor 700 misschien wat geregeld worden). Met arbeidsuren erbij zal dit zo rond de 1300 euro uitkomen, wat me eigenlijk te duur gaat worden...

Heeft er iemand advies wat te doen? Is het inderdaad zo dat samen met de spanningsregelaar meteen de dynamo vervangen moet worden?
 
Klinkt meer als een carburatie probleem kleppen stellen carburatoren reinigen, synchroniseren,af(laten) stellen en op zoek naar een ander reparateur.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt meer als een carburatie probleem kleppen stellen carburatoren reinigen, synchroniseren,af(laten) stellen en op zoek naar een ander reparateur.

Bedankt voor je reactie in ieder geval, maar voltages die boven de 15v uitkomen (volgens mij zelfs richting 16v) lijkt mij niet zoveel met de carbs te maken te hebben, of zie ik dat verkeerd? :)
 
De spanningsregelaar zit bij die modellen in de dynamo ingebouwd, dus tot zover klopt dat verhaal. Ik weet echter dat er ook een aantal mensen een externe spanningsregelaar hebben gemaakt, en dan ben je voor zo'n 100 euro klaar. Hoe dat precies gedaan is weet ik verder niet -O-
 
De spanningsregelaar zit bij die modellen in de dynamo ingebouwd, dus tot zover klopt dat verhaal. Ik weet echter dat er ook een aantal mensen een externe spanningsregelaar hebben gemaakt, en dan ben je voor zo'n 100 euro klaar. Hoe dat precies gedaan is weet ik verder niet -O-

Ah, dat klinkt al een stuk beter...
Zal even rondkijken of ik daar iets over kan vinden.

Mocht je zelf nog iets tegenkomen hierover hoor ik het graag natuurlijk! *O*
 
onderdeel nr van de losse regalaar 32500-27A00 (nr14)

2165_21.gif


kost in nederland 188,- excl. btw, terwijl de transistor bij elke dynamo boer een paar euro kost. Even de transistor over solderen en je bent klaar.
 
Laatst bewerkt:
onderdeel nr van de losse regalaar 32500-27A00 (nr14)

[afbeelding]

kost in nederland 188,- excl. btw, terwijl de transistor bij elke dynamo boer een paar euro kost. Even de transistor over solderen en je bent klaar.

Geweldig, dan zijn we alweer wat verder :)
Weet je zeker dat dit ook zo is voor de GSX750F uit '95 ?

En die transistor, welke zou dit moeten zijn, en hoe groot is de kans dat dit het enige is wat er niet in orde is?
Overigens is het wel zo dat de accu een keer (bijna) droog heeft gestaan. Misschien dat de spanningsregelaar daarom een opdonder heeft gekregen.

-edit:
Oja, wat betreft dat onderdeel, kun jij die evt. leveren als het verhaal met de transistor niet gaat lukken? (Even ervanuitgaande dat dat jouw eigen winkel is die in je sig staat ;) )
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet zo zijn dat de accu een opdonder heeft gehad van een spanningsregelaar die stuk was. Door te veel spanning gaat hij koken en staat dan droog. Andersom lijkt me niet waarschijnlijk. Ben evenwel geen elektroman. ;)
 
Geweldig, dan zijn we alweer wat verder :)
Weet je zeker dat dit ook zo is voor de GSX750F uit '95 ?

En die transistor, welke zou dit moeten zijn, en hoe groot is de kans dat dit het enige is wat er niet in orde is?
Overigens is het wel zo dat de accu een keer (bijna) droog heeft gestaan. Misschien dat de spanningsregelaar daarom een opdonder heeft gekregen.

-edit:
Oja, wat betreft dat onderdeel, kun jij die evt. leveren als het verhaal met de transistor niet gaat lukken? (Even ervanuitgaande dat dat jouw eigen winkel is die in je sig staat ;) )
Ik kan hem leveren, maar elke goede motorzaak bij jou ik de buurt kan dat ook.

ik heb niet het idee dat je motor daar nu staat :X

De onderdelen tekening is van jouw motor :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik kan hem leveren, maar elke goede motorzaak bij jou ik de buurt kan dat ook.

ik heb niet het idee dat je motor daar nu staat :X

De onderdelen tekening is van jouw motor :Y

Mja, in het begin leek het een betrouwbare tent. M'n rijinstructeur had z'n motoren daar ook in onderhoud, en echt duur waren ze niet. Beetje jammer inderdaad dat ze nu 3 uur arbeid nodig hebben om te constateren dat de regelaar *waarschijnlijk* defect is, en dat de gehele dynamo vervangen moet worden (a >1000 euro). Morgen zal ik m'n motor maar weer ophalen dan, hoewel ze natuurlijk wel eerst graag die 150 euro arbeidsloon willen zien :/

In ieder geval bedankt voor je hulp, hier heb ik wat aan! :Y
 
Voor dit geld wil ik er wel 5 van op een dag hebben en dat een maand lang, en dan heerlijk op vakantie.
Nee veel te duur, maar een dynamo kan je zo weghalen bij een goede sloop voor weinig, deze zit onder je carburateurs met 3 bouten vast.
Alleen even het aantal tanden tellen die op je oude dynamo zit dat moet natuurlijk overeen komen met de nieuwe.
Zo heb je ook voor niet te veel geld weer een rijdende motor.
Zelf heb ik verschillende dynamo,s liggen.
 
Maar als ik hier de reacties zo eens bekijk is 3 uur onderzoek voor deze conclusie wel érg lang?
Ik zit eraan te denken om maar voor te stellen om voor één uur te gaan betalen. 150 euro voor de conclusie dat het *waarschijnlijk* aan de spanningsregelaar ligt vind ik toch wel vrij duur... Of ligt dit nu aan mij? :{
 
Maar als ik hier de reacties zo eens bekijk is 3 uur onderzoek voor deze conclusie wel érg lang?
Ik zit eraan te denken om maar voor te stellen om voor één uur te gaan betalen. 150 euro voor de conclusie dat het *waarschijnlijk* aan de spanningsregelaar ligt vind ik toch wel vrij duur... Of ligt dit nu aan mij? :{

Dat ligt moeilijk. Je betaald een monteur per uur. Ook een monteur die niet zo goed is met storingen.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om iemand een rekening te presenteren in zo'n geval.

Een tijdje geleden heb ik iets soortgelijks gehad, waarbij ik sterk twijfelde aan de nieuwe yuasa accu die een ander bedrijf gemonteerd had en de spanningsregelaar kapot was gegaan. Pas nadat alles perfect bleef werken heb ik de man een rekening gegeven.

De nieuwe yuasa accu bleek niet goed genoeg te zijn in de praktijk
 
Dat ligt moeilijk. Je betaald een monteur per uur. Ook een monteur die niet zo goed is met storingen.

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om iemand een rekening te presenteren in zo'n geval.

Een tijdje geleden heb ik iets soortgelijks gehad, waarbij ik sterk twijfelde aan de nieuwe yuasa accu die een ander bedrijf gemonteerd had en de spanningsregelaar kapot was gegaan. Pas nadat alles perfect bleef werken heb ik de man een rekening gegeven.

De nieuwe yuasa accu bleek niet goed genoeg te zijn in de praktijk

Tja, dit soort situaties zijn natuurlijk moeilijk. In dit geval ben ik totaal niet tevreden over de gang van zaken, het lijkt me toch wel dat een bedrijf daarin tegenmoet wil komen wil hij z'n klanten behouden. Servicebeurtjes en nieuwe banden gaat allemaal prima, dat moet ik ze nageven, maar dit gaat gewoon falikant fout.

Overigens heb ik net nog even contact gehad met een motorsloperij, zij kunnen de spanningsregelaar leveren voor ~200 euro (nieuw). Een alternatief was een GSX1100F (voor de sloop) die ze net hadden binnengekregen. Voor 100 euro kan ik de dynamo overnemen als deze in orde blijkt te zijn. Dit scheelt een hoop werk met overzetten, en dan zijn we voor 100 euro klaar :)
 
Ik kan hem leveren, maar elke goede motorzaak bij jou ik de buurt kan dat ook.

ik heb niet het idee dat je motor daar nu staat :X

De onderdelen tekening is van jouw motor :Y

188 euro ex BTW lijkt me toch wel overdreven hoewel ik moet toegeven dat er wel wat verschil zit waar je gaat shoppen. Voor de GSX 600F van mijn ex was ik bij dealer A 120 Euro en bij dealer B 65 Euro kwijt. Incl BTW. Is hetzelfde spul dat ook in mijn GSX 1100 F zit dus zal voor een 750 niet anders zijn. Of is die 188 Euro met montage ? Vraag me ook af welke transistor hier inzit, ( typenr. ? ) Denk eerder dat het een spanningsregelaar is waarvan het gramsgewicht duurder is als de goudprijs. Maar je kunt niet zonder dus voor een onderdeeltje van nog geen halve Euro betaal je de super hoofdprijs.
 
188 euro ex BTW lijkt me toch wel overdreven hoewel ik moet toegeven dat er wel wat verschil zit waar je gaat shoppen. Voor de GSX 600F van mijn ex was ik bij dealer A 120 Euro en bij dealer B 65 Euro kwijt. Incl BTW. Is hetzelfde spul dat ook in mijn GSX 1100 F zit dus zal voor een 750 niet anders zijn. Of is die 188 Euro met montage ? Vraag me ook af welke transistor hier inzit, ( typenr. ? ) Denk eerder dat het een spanningsregelaar is waarvan het gramsgewicht duurder is als de goudprijs. Maar je kunt niet zonder dus voor een onderdeeltje van nog geen halve Euro betaal je de super hoofdprijs.
Is de prijs van suzuki orgineel. Goede kans dat ie ook imitatie te koop is.

edit ik zie hem imimtatie voor iets van 75 euro op het web
 
Laatst bewerkt:
Is de prijs van suzuki orgineel. Goede kans dat ie ook imitatie te koop is.

edit ik zie hem imimtatie voor iets van 75 euro op het web

En ook dan betaal je voor een lullig serieproduct, want dat is het, de hoofdprijs maar zoals ik al zei, je hebt het nodig. Dus je betaalt 75 Euro voor een ding van twee kwartjes omdat de fabrikant zo slim is om er geen nr. op te zetten en je dus niet weet waarmee je dit zou kunnen vervangen. Motorrijder blij want kan weer rijden, dealer en electronicaleverancier héél blij want dit zijn oa toch de dingen waar ze woekerwinsten op maken. Woeker met hoofdletters .
 
De spanningsregelaar zit bij die modellen in de dynamo ingebouwd, dus tot zover klopt dat verhaal. Ik weet echter dat er ook een aantal mensen een externe spanningsregelaar hebben gemaakt, en dan ben je voor zo'n 100 euro klaar. Hoe dat precies gedaan is weet ik verder niet -O-


Is inderdaad in de dynamo ingebouwd maar blijft toch een onafhankelijk en dus gewoon te vervangen onderdeel(tje). Hoef je de dynamo niet eens voor uit te bouwen om dit dure grapje te verwisselen.
 
En ook dan betaal je voor een lullig serieproduct, want dat is het, de hoofdprijs maar zoals ik al zei, je hebt het nodig. Dus je betaalt 75 Euro voor een ding van twee kwartjes omdat de fabrikant zo slim is om er geen nr. op te zetten en je dus niet weet waarmee je dit zou kunnen vervangen. Motorrijder blij want kan weer rijden, dealer en electronicaleverancier héél blij want dit zijn oa toch de dingen waar ze woekerwinsten op maken. Woeker met hoofdletters .
en
kost in nederland 188,- excl. btw, terwijl de transistor bij elke dynamo boer een paar euro kost. Even de transistor over solderen en je bent klaar.
is dus al gemeld
 
Ik wil niet veel zeggen maar 1300 euro voor een dynamo spanningsregelaar en wat manuren?

fking oplichters zijn het.


Die dingen koop je gewoon 2e hands en lever je ouwe in

blok kan er gewoon in blijven tis wat pielen maar het kan

heb dr 2 ff

En die bouten normaal aandraaien anders draai je alles aan gort. Dus niet ah einde vd steel!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan