Advies gevraagd. Tapeind gebroken.

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Helaas is tijdens mijn poging om bij mijn fzs 1000 de uitlaat te verwijderen tot nu toe 1 tapeind afgebroken. Als ik zie hoe de andere 7 eruit zien ben ik bang dat het niet bij deze ene blijft. Wat is wijs volgens jullie? Met een moerensplijter de moeren van de tapeinden afhalen of blijven proberen de moeren eraf te krijgen.
Heeft iemand tips om het afgebroken tapeind uit de cilinder te krijgen, hij steekt nog ca 1,5cm uit.
Hoe verhitten jullie de moeren zonder de hele motor in de fik te steken, heb wel alle kappen van de motor af maar ben bang dat ik door de hitte van de gasbrander meer schade toebreng dan nodig. Of ben ik te bang.

Tot nu toe heb ik ongeveer een week lang elke dag de moeren ingespoten met imal kruipolie en wd40 en heb de moeren meerdere keren verwarmd. Ik heb ze niet roodgloeiend gekregen omdat ik dat tot nu toe nog niet gedurfd heb.
 

Bijlagen

  • 20201207_210644.jpg
    20201207_210644.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 7
Dan de + pool van het lasapparaat op 1 van de andere stukjes draadeind of wat is een goede plek?
Kaal stukje zoeken aan je motorblok/uitlaat oid. Daar de massaklem opzetten. Ik gebruikte meestal 3.2 mm laselectrodes. Eerst even apparaat afstellen op juiste ampere en even een stukje oefenen op een stuk staal. Als je een rupsje neer kan leggen dan moer erop zetten, niet helemaal eroverheen en die moer volbakken. (wel ff beetje onvetten en staalborstel eroverheen. Dat bakt wat makkelijker vast)

En let op, Accu los!
 
Kaal stukje zoeken aan je motorblok/uitlaat oid. Daar de massaklem opzetten. Ik gebruikte meestal 3.2 mm laselectrodes. Eerst even apparaat afstellen op juiste ampere en even een stukje oefenen op een stuk staal. Als je een rupsje neer kan leggen dan moer erop zetten, niet helemaal eroverheen en die moer volbakken. (wel ff beetje onvetten en staalborstel eroverheen. Dat bakt wat makkelijker vast)

En let op, Accu los!
Accu los, daar zat ik net aan te denken: pas op voor de elektronica. Daarom zou ik de massaklem zo dicht mogelijk bij de las willen hebben. Eén van de andere draadeinden lijkt een goeie optie. Maar dan maak ik me zorgen dat de massaklem zichzelf een beetje vastlast op de schroefdraad. Misschien kun je een draadeind voldraaien met moertjes en daar de massaklem op zetten.
 
De kop van die motor is van aluminium. Tegen de tijd dat jij het gereedschap gepakt hebt om te gaan draaien is het grootste gedeelte van die hitte al weggevloeid.. :)
Het gaat er toch niet om dat het heet is, maar dat het heet geweest is

Dat afgebroken tapeind die TS op de foto showt lijkt wel haast al een breukvlak te hebben gehad

én @JasonM geef die afgebroken tapeinden met de holle kant van een 3/8 verlengstuk voor je wat doet een paar tievusklappen met een vuist.

WD40 is GEEN kruipolie
 
Accu los, daar zat ik net aan te denken: pas op voor de elektronica. Daarom zou ik de massaklem zo dicht mogelijk bij de las willen hebben. Eén van de andere draadeinden lijkt een goeie optie. Maar dan maak ik me zorgen dat de massaklem zichzelf een beetje vastlast op de schroefdraad. Misschien kun je een draadeind voldraaien met moertjes en daar de massaklem op zetten.
Accu is uit de motor, eigenlijk is zo'n beetje alles van de motor, maar goede tip die moertjes.
 
Het gaat er toch niet om dat het heet is, maar dat het heet geweest is

Dat afgebroken tapeind die TS op de foto showt lijkt wel haast al een breukvlak te hebben gehad

én @JasonM geef die afgebroken tapeinden met de holle kant van een 3/8 verlengstuk voor je wat doet een paar tievusklappen met een vuist.

WD40 is GEEN kruipolie
Mmmm. Ik zit vaak te klooien met RVS wat vastgerot zit in alu. met die combi weet ik zeker dat als het alleen maar warm is geweest een keer, het niet los komt.
 
...


én @JasonM geef die afgebroken tapeinden met de holle kant van een 3/8 verlengstuk voor je wat doet een paar tievusklappen met een vuist.

WD40 is GEEN kruipolie
Ik snap dat je hem wilt laten schrikken, maar je wilt toch eerst het moertje er op draaien? Nadat je er op geslagen hebt krijg je het moertje er niet meer opgedraaid.
Of ik snap het niet.
 
Ik snap dat je hem wilt laten schrikken, maar je wilt toch eerst het moertje er op draaien? Nadat je er op geslagen hebt krijg je het moertje er niet meer opgedraaid.
Of ik snap het niet.
Dat zou heel goed zo kunnen zijn. Ik haal mijn afgebroken tapeinden los met een stud extractor en dan maakt een braampie meer of minder niet uit, en een stud extracor draait echt niet door
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met een FZS 1000 uitlaat...
Moer 1 ...vast ...heetstoken..vast...nog heter vast........moer er op gelast...KNAP....
en dit gebeurde 7 x...
eentje kwam het draadeind mee los....
dus uitlaat zou los moeten komen....
even wringen...geen beweging
nog meer wringen...
nog meer wringen...
geen beweging in te krijgen...
oh wacht...kan nog een ding proberen....

DE SLIJPTOL.....bochten afgeslepen, vast op internet een setje bochten besteld...blok uitbouwen, kop er af, en in de werkbank de draadeinden er uit kunnen krijgen met HEEL VEEL WARMTE.....
Tot ik in Dld een blok tegen kwam, dat hangt er nu onder, en de kop ligt hier in de garage met een nieuwe koppakking er naast..

Ik wens je succes
 
Mijn ervaring met een FZS 1000 uitlaat...
Moer 1 ...vast ...heetstoken..vast...nog heter vast........moer er op gelast...KNAP....
en dit gebeurde 7 x...
eentje kwam het draadeind mee los....
dus uitlaat zou los moeten komen....
even wringen...geen beweging
nog meer wringen...
nog meer wringen...
geen beweging in te krijgen...
oh wacht...kan nog een ding proberen....

DE SLIJPTOL.....bochten afgeslepen, vast op internet een setje bochten besteld...blok uitbouwen, kop er af, en in de werkbank de draadeinden er uit kunnen krijgen met HEEL VEEL WARMTE.....
Tot ik in Dld een blok tegen kwam, dat hangt er nu onder, en de kop ligt hier in de garage met een nieuwe koppakking er naast..

Ik wens je succes
Je bedoelt dat de uitlaat zelfs zonder de bevestigingsmoeren vast zat?
 
Mijn ervaring met een FZS 1000 uitlaat...
Moer 1 ...vast ...heetstoken..vast...nog heter vast........moer er op gelast...KNAP....
en dit gebeurde 7 x...
eentje kwam het draadeind mee los....
dus uitlaat zou los moeten komen....
even wringen...geen beweging
nog meer wringen...
nog meer wringen...
geen beweging in te krijgen...
oh wacht...kan nog een ding proberen....

DE SLIJPTOL.....bochten afgeslepen, vast op internet een setje bochten besteld...blok uitbouwen, kop er af, en in de werkbank de draadeinden er uit kunnen krijgen met HEEL VEEL WARMTE.....
Tot ik in Dld een blok tegen kwam, dat hangt er nu onder, en de kop ligt hier in de garage met een nieuwe koppakking er naast..

Ik wens je succes
Waar knapten ze bij jou af?
net onder de moer of zelfs iets dieper......
 
Ah, hier net zo.
Er is 1 moer losgekomen en er zijn er nu 2 gebroken. Ik heb een dremel besteld en ga daarmee de overige 5 moeren afslijpen. De 2 afgebroken tapeinden ga ik proberen te verwijderen en anders uitboren en een helicoil plaatsen. Uiteindelijk komt alles goed💪
 
Uitlaten gewoon los draaien . Een dag van tevoren de zaak goed inspuiten met WD 40m. Vervolgens Moer vast op tapend lassen en dan direct los draaien . De zaak is dan zodanig verhit dat uitdraaien makkelijk gaat . Dit trucje al vele malen toegepast en werkt altijd . Sucses .
 
Terug
Bovenaan Onderaan