Advies gevraagd tweede motor

advies voor de TS:

Versys 650 is een zeer wendbare, lichte, vlotte motor.
V-strom 650 vond ik ook prima rijden :Y blok zelfs iets fijner qua karakter, het trage sturen zal denk ik een banden issue zijn geweest (spanning, slijtage) probeer gewoon er nog eens een om te vergelijken.
 
:^

snelweg tripjes van >2000km mogelijk.
dagtripjes van >1000km
dankzij het ontbreken van abs leef ik nogsteeds. *O*
handvatverwarming lekker in de winkel laten liggen en verwarmde gebrings handschoenen meenemen. :}

want met de AT wil je geen ABS, daarmee rij je gewoon lekker door de berm en maak je je bochten met geblokkeerd achterwiel *O* ABS is een no go 8-)

zo mag ik het horen!
 
Ik kan me voorstellen dat als gewenst is.
Heb je al gekeken naar een 1150 gs ?
 
Misschien moet ik de DL650 nog maar een kans geven, het zou best kunnen dat ik een slecht voorbeeld heb gereden. Het is lastig om mijn rij-indrukken te verwoorden, maar de DL650 voelde voor mij alsof ze eerst de DL1000 ontwikkeld hebben om er dan de 650cc blok onder te hangen. Daardoor krijg ik de indruk dat de balans tussen het blok en de rest van de motor niet goed zat, hoewel hij dus zeker niet traag was.

Ik denk dat ik de Duke oversla om diverse redenen, onder andere de betrouwbaarheid van KTM, de KTM 350 dirtbike waar ik een offroad cursus op volgde, waren erg gevoelig voor mechanische problemen (remmen en koppeling). Maar dit leidt wel tot een interessante vraag: Zijn er (hier) mensen die pendelen met een naked bike? Ik vraag me af of een grote ruit en kuip echt nodig zijn , want ik heb het gevoel dat zolang je niet helemaal uit de wind zit zoals op de grote toerbuffels, de turbulentie rond je hoofd alleen maar erger wordt zoals ik merkte bij de DL650 en CBF600S.

De Honda motoren die ik noemde, waren alleen een referentie voor de styling die me wel aanspreekt, ik heb er niet op gereden en overweeg ze ook niet. Een motorscooter, … ik weet t niet, liever een motor die ook feedback geeft via je benen aan beide kanten van het frame bij het afschuinen en verplaatsen van je zwaartepunt in de bochten.

Daarnaast denk ik dat een groot deel van de rij-ervaring gewenning is, elke motor anders dan mijn KLE zal vreemd aanvoelen in het begin en pas wennen naar verloop van tijd. Ik vind het alleen lastig om dit in te schatten op basis van één kort proefritje.

In ieder geval heb ik dit weekend proefritten met een K75 en een F650GS gepland, mogelijk ook een XL650V. Ik ben benieuwd.
 
Dan ben ik heel benieuwd waar je die gezien hebt, de goedkoopste F800GS die ik op autoscout, marktplaats en motoroccasion zie staan kost €6300, vind ik toch een fors bedrag voor een motor.
Vind het zelf niet al te duur maar that is me. Zie nu pas dat je een budget had van 4000 sorry. Maar als dat iets te hoog is zijn er andere merken die betere prijzen hebben maar ik snap dat het wat hoog aan de prijs. Als je een woonwerk motor zoek dat moet hij nog een hoop kilometers aan kunnen en dan wil ik zelf de eerste paar jaar weinig onderhoud dus zou ik gaan voor een wat nieuwere motor omdat je hem genoeg rijd.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet ik de

Ik ben benieuwd.


Die versys is geen kandidaat he? Heb je daar naar gekeken of vind je die gewoon niet mooi genoeg :+ ?

Verder, heb ik 1,5 woon werk met een naked gedaan. Het is te doen hor. Op de betere dagen krijg je er echt wat voor terug vind ik. Als t kouder wordt heb je er wel eerder last van, je zal de wintervoering er net iets eerder in ritsen.

Het is niet zo dat de turbulentie gelijk slechter is dan op een gekuipte fiets. Bij een ruitje hangt het erg af van de hoogte hiervan tov jouw hoofd. Komt de stroom wind over het ruitje exact tegen je helm dan krijg je turbulentie.
Natuurlijk kun je bij een zeer hoge ruit wel geheel uit de wind zitten. Dat is in de winter een voordeel, maar persoonlijk vind ik dit bij warmer weer een nadeel.

Bij een naked zit je helm altijd vol in de wind, je krijgt dus wel druk op je helm, maar niet zozeer turbulentie. Je nekspieren ga je op een naked wel voelen in het begin, maar die wennen snel genoeg :). De hoeveelheid snelweg km's die je op een dag kan doen gaat wel afhangen van hoe hard je rijdt natuurlijk en hoe goed je nek hier tegen kan.
Het gemiddelde verbruik zal op een naked wat hoger liggen tov de gekuipte variant.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb aardig wat snelweg gereden met mijn vorige motor (400cc naked). Het was wel wat meer druk op mijn borstkas, maar vaak is de constante druk van een naked lekkerder dan de turbulentie achter een ruitje. Alsmaar zachtjes naar links en rechts getrokken worden aan je helm is soms best vermoeiend. Ik zou zeggen liever een naked bike dan eentje met een slechte ruit, maar een goed opgezette kuipruit die past bij je lengte zal uiteindelijk comfortabeler zijn dan een naked. Het vergt vaak wat experimentatie, vooral als je zoals ik boven de 1.90m bent. Maar je komt een heel eind met een beetje geknutsel.

Maar ja bij een naked krijg je er wel iets van puur motorgevoel voor terug. Buiten de snelweg vind ik het ruitje (al is het een bescheiden ruitje in mijn geval) eigenlijk alleen maar in de weg zitten.
 
De Versys, ik heb ernaar gekeken maar de looks zijn toch even wennen (net zoals veel andere Kawasaki fietsen).

Ik weet niet of ik de aankoop van een Versys over mijn hart kan krijgen als industrieel ontwerper. Ik geloof in de filosofie dat goed doordachte en ontwikkelde machines automatisch een bepaalde schoonheid hebben en soms is de neiging heel sterk om die redenering om te draaien: “Vreemd ogende machines zullen technisch ook vast minder goed doordacht zijn”.

Het is niet alleen de vreemde vorm van de koplamp, maar de verhoudingen in zijaanzicht kloppen gewoon niet. Is het frame te hoog voor zijn wielbasis of de wielen te klein voor de hoogte, ik weet het niet, maar het wringt. Vormgeving en esthetiek zijn vreemde beestjes.

Maar goed, alle vooroordelen opzij gezet, als er een exemplaar te koop staat in de buurt binnen budget zal ik zeker eens kijken/rijden.
 
Laatst op een versys 650 gereden, wat een bagger wegligging...een kille karakterloze motor
Mijn oude Honda XL600V transalp rijdt als vanzelf met veel twin ''karakter''...en on-ver-woestbaar
 
Laatst op een versys 650 gereden, wat een bagger wegligging...een kille karakterloze motor
Mijn oude Honda XL600V transalp rijdt als vanzelf met veel twin ''karakter''...en on-ver-woestbaar
En zo zijn er mensen welke in de versus hun ideale motor vinden...
 
Ik weet dat je geen 1000 zoekt omwille het verbruik en het gewicht.
Maar ga eens proefrijden met een Cagiva Navigator, en kijk het lijkt niets te wegen. Ook zijn verbruik valt heel erg mee..
Ik heb 1jaar lang met deze proef gereden omdat ze hetzelfde blok als de TL hebben en er nogal wat aan mankeerde.. Ik heb hem dus n jaar lang getest zowel op snelweg als binnendoor.
Geen enkel probleem aan gehad, en een soepele motor waarmee je schakellui kunt rijden. Hoge snelheden schuwt hij ook niet op lange afstanden zonder dat je heen en weer word gegooid door rijwind en je zit redelijk goed beschermd. Remmen zijn nissins en ankeren prima.
Ik vond het eigenlijk jammer hem na n jaar weer in te leveren.. Was n fijne motor, ook voor gooi en smijtwerk.
Probeer het eens?
 
Ja. En toen kreeg ik spontaan pijn aan mijn ogen.

Dat heb ik dus ook. Ik vind het een van de lelijkste motoren ooit geproduceerd, de ontwerper moet ladderzat geweest zijn toen hij dát tekende.
Maar voor sommigen is die 1150 het toonbeeld van hoe een motor er uit moet zien.....
 
Ik weet niet of ik de aankoop van een Versys over mijn hart kan krijgen als industrieel ontwerper. Ik geloof in de filosofie dat goed doordachte en ontwikkelde machines automatisch een bepaalde schoonheid hebben en soms is de neiging heel sterk om die redenering om te draaien: “Vreemd ogende machines zullen technisch ook vast minder goed doordacht zijn”.

Tja, volgens mij zijn er genoeg motoren aan te wijzen die niet mooi (in mijn ogen) maar wel goed zijn. Voor de echte allroad liefhebbers moet zo'n motor er m.i. ook wat grof/bonkig uitzien. Dat is trouwens een reden waarom ik er geen liefhebber van ben.
Ik ben het gevoelsmatig wel met je eens. Op één of andere manier denk je: als die ontwerper er écht in geloofde, zou hij wel wat meer moeite hebben gedaan bij het uiterlijk.....

Maar als je die Versys echt zo lelijk vindt, zou ik 'm meteen afschrijven. Hoe goed die motor mogelijk ook is, dat gaat 'm nooit worden voor je.
 
Dat heb ik dus ook. Ik vind het een van de lelijkste motoren ooit geproduceerd, de ontwerper moet ladderzat geweest zijn toen hij dát tekende.
Maar voor sommigen is die 1150 het toonbeeld van hoe een motor er uit moet zien.....


Ja, dat moet haast wel. En als hij het niet was, dan had hij een goede reden om het te worden toen hij zijn hersenspinsel in het echt aanschouwde. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die apparaten geweldig rijden. En ja, dat heb ik uit eigen ervaring.
 
Ja, dat moet haast wel. En als hij het niet was, dan had hij een goede reden om het te worden toen hij zijn hersenspinsel in het echt aanschouwde. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die apparaten geweldig rijden. En ja, dat heb ik uit eigen ervaring.

Tja, mijn motor is het niet en zal het nooit worden. Maar hij rijdt inderdaad prima.... :Y
Maar gottegot, wat is dat ding lélijk....... :X
 
:^

Besides, als je erop zit, zie je er toch niets meer van :9 en rijden gaat het uiteindelijk om :Y

Nou, dat is niet helemaal waar. Motorrijden is ook emotie, en dus komt er iets bij kijken wat de Amerikanen zo mooi noemen "pride of ownership".
 
Nou, dat is niet helemaal waar. Motorrijden is ook emotie, en dus komt er iets bij kijken wat de Amerikanen zo mooi noemen "pride of ownership".
ook daarin is iedereen anders ;)
voor mij geld dit bijvoorbeeld minder, als ik naar mijn lijstje kijk loopt die nou niet echt over van schoonheid zeg maar.
 
Het verhaal gaat verder: Ik heb ondertussen zo ongeveer elke motorzaak bezocht in Zuid-Holland. Zo was ik aanstaande weekend opnieuw in een voor mij nieuwe zaak met mijn wensenlijstje. Alleen trof ik een verkoper die niet echt luisterde naar mijn voorkeuren: Uiteindelijk raadde hij me zelfs een R1200GS aan, hét voorbeeld van wat ik zeker niet wil.
Hij had ook horrorverhalen dat bij een F650GS elke 10000km de kleppen gesteld moeten worden, waarbij je hele motor gedemonteerd moet worden om dit voor elkaar te krijgen.
Het uitzoeken van een nieuwe motor zou een leuke ervaring moeten zijn, maar ik wordt er een beetje gefrustreerd door.

De K75 is een overweging, maar ik zie motoren voorbij komen met +100000 km op de teller. Ik geloof best dat ze betrouwbaar zijn, maar het houdt toch een keertje op? Bovendien betaal je dan in verhouding nog best veel geld voor een oude fiets.

Ik hink nu op twee gedachtes: ofwel budget verhogen zodat ik wat meer recente fietsen als de XT660Z Tenere of de F700/800(GS) familie kan overwegen, ofwel gewoon een Transalpje kopen voor €2000 en al die opties en wensen maar weer opbergen voorlopig.
To be continued...
 
Wat je kan doen is kijken hoeveel krijg je terug op via je kilometer vergoeding (vanuitgaande dat je die krijgt) en hoeveel is de delta van een nieuwe/zuinigere motor hoeveel bespaar ik en dan kan je kijken of je daar iets mee kan dan kan het nuttig zijn om je budget hoger te zetten zodat je een zuinigere motor kan kopen de brandstof prijzen blijven hoog (wel iets minder hoog dan een tijd geleden) maar toch heel veel kosten. Het verhogen van je budget is maakt het niet altijd makkelijker ik was eigenlijk wel blij dat ik met mijn nieuwe motor maar 3 keuzes had waarbij de 2 eigenlijk vrij snel afvielen en er maar 1 overbleef. Maar een transalpje voor 2k en dan rustig wachten tot je wel het juiste budget heb is nooit een verkeerd idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan