Advies gevraagd: welk type motor te kopen?

Sjappo

Die hard MF'er
3 okt 2003
401
0
Eindhoven
Je moet de motor kopen die je mooi vind ga ik te horen krijgen. Weet ik nu al :)

Ik zal het toch even uitleggen. Ik ben van plan om volgend jaar een rondje rond Baltisch zee te rijden. Door Scandinavie, (Wit) Rusland Letland dus. Ik vermoed dat ik daar ook nogal wat slechte wegen ga tegen komen. Maar natuurlijk ook hele stukken prachtig asfalt. Ook moet er een hoop zooi mee. Camping spul, misschien reserve onderdelen etc.

Welk type motor is daar het beste voor geschikt, het meeste all-round? Een enduro zals een BMW GS of een TDM zullen vast kunnen. Maar zijn een PAN of FJR 1300 ook geschikt? En de lichtere fietsen? Een XT of Deauville of Fazer?

Ik heb zelf niet zo veel motorervaring. Mijn eerste en enige motor tot nu toe is een Yamaha XJ600 uit 1989. Op zich een leuk ding. Maar ik kwam deze zomer in Ierland nogal wat wegen tegen die behoorlijk beschadigd waren. En de XJ begon behoorlijk te stuiteren. Niet fijn in de bocht, en verre van confortabel. En ik wil nogal wat kilometers gaan maken.

Ik ben ook op zoek naar ervaringen van jullie. Heeft iemand al eens zoiets gedaan, vast wel. En op welke motor reed je toen? Beviel dat?

Bedankt alvast!
 
Mja, je leest verhalen van mensen die op een XJ600/900, R1, Triumph Tiger en wat al niet meer de wereld rondrijden, dus eigenlijk kan het overal op :)

Als je echt een andere motor ervoor wilt kopen, kijk dan naar iets wat aan je eisen voldoet. Lange veerwegen vermoed ik, redelijke actieradius. Ik zou zelf kiezen voor een bmw 650 GS of een Yamaha XT660R als het een nieuwe moet zijn.

Een andere optie is natuurlijk een tweedehands motor kopen en die _goed_ nakijken en aanpassen. Een r80gs of een XT600Tenere bijvoorbeeld.

Ik denk dat ik zelf voor die laatste optie zou gaan. Een zware en snelle motor is voor dat soort reizen volstrekt nutteloos. Behalve als je natuurlijk een 'around europe in 7 days' trip ervan wilt maken.
 
Geen flauw idee. Ik weet niet wat je daar allemaal tegenkomt.

Maar ivm. onderhoud etc. zou ik zeker geen motor met ladingen plastic erop/eraan nemen.

Zo'n GS lijkt me inderdaad heel geschikt. Bovendien stel ik me voor dat sommige onderdelen voor een BMW daar mogelijk nog wel te krijgen zijn. De Russen hebben jarenlang de oudere BMW types gekloond, dus er zal nog wel wat kennis aanwezig zijn.
 
Mja, je leest verhalen van mensen die op een XJ600/900, R1, Triumph Tiger en wat al niet meer de wereld rondrijden, dus eigenlijk kan het overal op :)

Die R1 ken ik. Da's R1 Sjaak. Heb je toevallig links naar websites van deze gek ... euh avonturiers?
 
Rusland en de vroegere Sovjectunie landen hebben erg slechte wegen, soms zelfs geen asfalt. Dus echt richten een offroad.

Beste is dus of de al genoemde Afrikan Twin of de V-strom. Die zijn ontworpen voor slechtere zandwegen, en zijn toch geschikt voor lange afstanden.

Motor als een TDM is echt een asfalt toerfiets, ik weet niet of je kont het leuk gaat vinden daar te rijden op een TDM. Vooral als je een stuk tegenkomt waar ff geen asfalt licht (ik bedoel, kijk maar waar de duitsers op vastliepen tijden WW2, dan kom je met een straatmotor ook niet ver :+
 
...of een Ural Dnepr. Dan zit je in die omgeving in ieder geval niet verlegen om onderdelen en technische kennis. Maar ja, die zul je dan waarschijnlijk ook hard nodig hebben bij die motoren.
Nee, inderdaad een Africa Twin is ook het overwegen waard ...maar daar was iets mee met de brandstofpomp bij een bepaald type bouwjaar '95-ers of zo, die brandde destijds snel door of zoiets...

Uralsportsman.jpg
 
Nee, inderdaad een Africa Twin is ook het overwegen waard ...maar daar was iets mee met de brandstofpomp bij een bepaald type bouwjaar '95-ers of zo, die brandde destijds snel door of zoiets...

Een Transalp is dan ook nog een id. Valbeugels er op, wat andere banden en desnoods de vering aan laten passen.

Wat is het budget eigenlijk? Anders lijkt deze me wel wat.
 
Mja, je leest verhalen van mensen die op een XJ600/900, R1, Triumph Tiger en wat al niet meer de wereld rondrijden, dus eigenlijk kan het overal op :)

De URL van R1 Sjaak zag ik al staan. Heeft iemand nog andere leuke sites? Ik heb me kapot gegoogled naar Triumph Tiger, maar buiten wat interessante tests kon ik geen Around-the-World verslagen vinden. Iemand?

Een Transalp is dan ook nog een id. Valbeugels er op, wat andere banden en desnoods de vering aan laten passen.

Wat is het budget eigenlijk? Anders lijkt deze me wel wat.

Liever een Transalp dan een Africa Twin? Het leek mij juist dat wat extra cc (en dus koppel/pk) ook best lekker is.

Budget? Da's een goeie. Dat is nog niet echt bepaald. We rijden met 2 en moeten dus 2 motoren gaan kopen. Aan de hand van wat dat zou moeten worden weten we eigenlijk ook pas of het haalbaar is.

De motoren die tot nu toe genoemd zijn beginnen zo rond de €4k tweedehands. Dat keer twee plus opknappen, uitrusten en dan zit je al gauw op €10k. Dat moet te financieren zijn. Maar het moet toch niet al te veel meer gaan worden.
 
Liever een Transalp dan een Africa Twin? Het leek mij juist dat wat extra cc (en dus koppel/pk) ook best lekker is.

Als je met eens Transalp omvalt is 'ie makkelijker weer op z'n wielen te tillen, dan de toch zwaardere Africa Twin. En aangezien je toch een paar keer het onverhard op zult gassen, zul je dus ook met het gewicht van de motoren rekening moeten houden. Bovendien zijn de Transalpjes wat gunstiger geprijsd.
 
Gisteren viel de Moto73 bij me in de bus en hierin staat een reisverslag naar Letland en een vergelijkingstest tussen de Suzuki V-strom en de Honda Varadero.

Misschien interessant voor je.

Was er overigens jaren geleden niet iemand die een wereldreis maakte met een Honda Fireblade, à la R1 Sjaak?
 
Gisteren viel de Moto73 bij me in de bus en hierin staat een reisverslag naar Letland en een vergelijkingstest tussen de Suzuki V-strom en de Honda Varadero.

Misschien interessant voor je.

Was er overigens jaren geleden niet iemand die een wereldreis maakte met een Honda Fireblade, à la R1 Sjaak?

Hé, goeie tip. Ik kan echter noch de Varadero noch de V-Strom betalen. Maar een reisverslag naar Letland is wel interessant. Thanx.

Die gast op de Fireblade was dat niet dezelfde Sjaak? Fireblade Sjaak dus? Ik meen me te herinneren dat Sjaak dit niet voor het eerst doet.
 
Gisteren viel de Moto73 bij me in de bus en hierin staat een reisverslag naar Letland en een vergelijkingstest tussen de Suzuki V-strom en de Honda Varadero.

Misschien interessant voor je.

Was er overigens jaren geleden niet iemand die een wereldreis maakte met een Honda Fireblade, à la R1 Sjaak?

Ja, dat was die zelfde Sjaak!! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan