Advies gevraagd! Welke cruiser als opvolger van de Magna?

Westes

Die hard MF'er
19 aug 2013
250
0
Bommelerwaard
Ik heb begin vorig jaar mijn midlifecrisis (volgens vrienden en familie _O- ) wat vorm gegeven door eindelijk mijn motorrijbewijs te halen :9 , en rij inmiddels 1,5 jaar op mijn Honda Magna van 1994.
Prachtig ding, rijdt heerlijk, maar het wordt tijd om eens uit te kijken naar een opvolger.
Volgend jaar (oriënteren is ook pret 8-) ) wil ik de switch maken naar een andere, zwaardere en grotere cruiser.
Heb al e.e.a. bekeken bij diverse dealers maar kom er nog niet echt uit, de ware zat er nog niet tussen.
Om nou telkens een proefrit te vragen en niet te kopen vind ik not-done, dus eerst wat onderzoek om te kijken wat ik nou echt wil voordat ik een verkoper daarmee lastig ga vallen..
Wellicht hebben jullie de gouden tip! 8-)

Wat moet er anders dan de Magna?:

1. Formaat.
Ben zelf niet de kleinste, 1.85, en geen magere lat zullen we maar zeggen. ;)
De nieuwe cruiser zou dus ook wat forser moeten zijn t.o.v. de Magna, voor mij is deze toch wat aan de krappe kant qua zitten. Daarbij zie ik graag de voetsteunen een stuk naar voren staan voor een meer cruiserhouding.

2. Vermogen.
De Magna beschikt wel over een lekker vermogen, maar daarvoor moet je hem wel flink in de toeren jagen, heb graag beschikking over een hoger vermogen (absoluut niet lager dan de Magna) wat vooral ook onderin beschikbaar is. Voorkeur van mij gaat uit naar een motorinhoud van tussen de 1 Liter en 2 Liter, een dik blok met een lekker dik geluid. :Y
Veel toeren maken is geen must, dus denk wel aan een V-twin.
Verbruik vind ik niet echt een ding, of ie nou 1:15 of 1:20 loopt zal me een zorg zijn, maar wil wel een grotere tank, ik moet nu elke 150-160km naar reserve en dus ASAP tanken. :/


3. Rijgedrag.
Ik rij niet supersportief, vandaar ook een cruiser 8-) , maar ben wel een liefhebber van bochten, wil een motor toch wel lekker in een bocht kunnen leggen en begreep dat je met hele logge cruisers dan toch al snel tegen het asfalt aan zit.
Beetje werken om een bocht te nemen vind ik wel lekker, hoeft allemaal niet vanzelf te gaan. De Magna past wel lekker met bochten nemen.
De hele remmerij mag wel wat beter dan de Magna met 1 voorschijf en een trommel achter is het maar een klein ankertje..

4. Uiterlijk.
Qua uiterlijk zie ik graag een dikke cruiser, maar het uiterlijk moet wel wat aan de moderne kant blijven, ik ben nog lang geen 60... :) en zoek dus geen cruiser met, zoals ik het noem, van die hele grote 'hangspatborden'.
Veel chrome e.d. geen probleem, lekker om op te poetsen :9~

5. Reizen/toeren.
Met de motor wil ik ook langere ritten gaan maken, ben met de Magna al eens richting de Ardennen gegaan, maar was qua zitcomfort toch wel een hele opgave.. -O-
Nu neem ik regelmatig 1 van onze kinderen mee achterop (9 en 11), dat gaat prima, maar mijn meisje wil ook wel eens een rit mee, die is ook vrij lang en dat gaat dus echt niet op de Magna.
Daarnaast moeten er wel tassen voor te krijgen zijn, zodat je iets mee kan nemen, hoeft geen tent in te passen, maar wat extra kleding e.d. moet er toch in passen.
Als er dan ook nog clubs zijn die regelmatig een toerrit organiseren voor dat model is het helemaal prachtig. *O*

6. Budget.
Tja.. In eerste instantie denk ik zo rond de 7-9000 uit te willen geven, maar is zeker wel rekbaar als ik het echt zie zitten.
Wil ook een wat jongere motor met een bouwjaar van na 2000.


Tot nu toe kom ik uit op een Honda VTX1800C of een Yamaha XV1700 Warrior, is dat een verkeerde keuze? Heb zelfs al een 1200GS overwogen, maar dan val ik wel van mijn cruisergeloof af.. :+ Welke keuze zouden jullie maken met deze wensen? En wat zijn jullie ervaringen? :?

Bedankt alvast :} ,
Ed.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met beide geen ervaring, maar qua model spreekt mij de Warrior het meest aan, kijk anders eens in de relevante topics, ik weet dat er van de Warrior een topic bestaat
 
Yamaha v-max misschien?
Is net als de Magna een v4 maar heeft veel meer vermogen, en hij is ook groter volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Goldwing? een 1200 koop je al voor weinig. Ik heb er 1 zien staan bij motoport in Goes voor 1500 euro. Ik rij met veel plezier op mijn Supermagna, maar een stuk relaxter op mn Goldwing uit 1980!
 
Suzuki intruder 1800, stuurt ook heel redelijk voor een cruiser
Met een beetje zoeken zijn ze onder de 10.000 wel te vinden.
met 125 pk aan trekkracht en snelheid geen gebrek.

De M1800 sluit mijn inziens goed aan op de door TS genoemde punten

O ja, Er is een Intruder Owners club, met veel leuke toertochten en activiteiten.
 
Laatst bewerkt:
full


Shadow vt750c2 rijd prima . Stap er nog met veel plezier op en zijn goed betaalbaar in aanschaf.
 
Ik geloof begrepen te hebben dat zo'n rocket voor geen meter rijd, lomp en onbenullig.
De oude Yamaha V-max heeft ook een wegligging van 0. De nieuwe schijnt wel goed te wezen.
Ik heb een oude Vmax.

Wegligging is behoorlijk ok.
Redelijk vergelijkbaar met een Magna.

En qua motor heb je dan ineens wel vermogen, tov een magnaatje :Y

Wegligging kan overigens beter: nieuwe vorkveren (€100) en after market achtershocks (€185), en je bent eigenlijk al klaar.

En ik weet er nog één te koop :)

Laat iig Shadow Ace staan. Net als een XVZ1300 en consorten. Die sturen gewoon niet.
Vrod's ook niet.
 
Bedankt alvast voor deze reacties! *O*
@Grillo14: thanx voor de link, dat is een mooi overzicht. :}

Een Yamaha V-Max gaat m voor mij niet worden, neigt toch te veel naar een racer en 200pk is erg schadelijk voor dat roze pasje. ;)
Een Rocket is weer te fors, net als een Goldwing, en alles onder de 1 Liter valt sowieso af.

De Intruder M1800 is wel een goede toevoeging!
En Harley zou ik me eens in moeten verdiepen, welk model valt daar een beetje onder de powercruisers?
 
Laatst bewerkt:
Een verrot :+
Ik ga eens een goede testrit maken op een Triumph rocket III roadster én de nieuwe max.
Zal toch ergens in die richting zitten.
Kwa uiterlijk staat de yamaha xv1900 raider erg hoog bij mij :)
 
Ik heb een oude Vmax.

Wegligging is behoorlijk ok.
Redelijk vergelijkbaar met een Magna.

En qua motor heb je dan ineens wel vermogen, tov een magnaatje :Y

Wegligging kan overigens beter: nieuwe vorkveren (€100) en after market achtershocks (€185), en je bent eigenlijk al klaar.

En ik weet er nog één te koop :)

Laat iig Shadow Ace staan. Net als een XVZ1300 en consorten. Die sturen gewoon niet.
Vrod's ook niet.


Ik heb nooit op een V-max gereden :$

15 jaar geleden dacht ik erover om mijn supermagna in te ruilen voor een V-max. Moet je nooit doen zei monteur, krijg je spijt van. Is een echte stoplichtentrekker, maar bochtenwerk is 0.

Nieuwe max is retevet *O* maar wel duur.


Edit: klote telefoon :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit op een V-max gereden :$

15 jaar geleden dacht ik erover om mijn supermagna in te ruilen voor een V-max. Moet je nooit doen zei monteur, krijg je spijt van. Is een echte stoplichtentrekker, maar bochtenwerk is 0.

Nieuwe max is retevet *O* maar wel duur.


Edit: klote telefoon :(

Monteur is geen coureur :)

Die van mij stuurt prima. Net als een supermagna.

Power is overweldigend, gaat gewoon nergens over. Maar wel leuk :)
 
Bedankt alvast voor deze reacties! *O*
@Grillo14: thanx voor de link, dat is een mooi overzicht. :}

Een Yamaha V-Max gaat m voor mij niet worden, neigt toch te veel naar een racer en 200pk is erg schadelijk voor dat roze pasje. ;)
Een Rocket is weer te fors, net als een Goldwing, en alles onder de 1 Liter valt sowieso af.

De Intruder M1800 is wel een goede toevoeging!
En Harley zou ik me eens in moeten verdiepen, welk model valt daar een beetje onder de powercruisers?

Powercruiser van Harley--> VROD. Dit rijdt fantastisch, maar nu ben ik bevooroordeeld.
Voor jouw budget kun je echt wel eentje krijgen. Tjek MP
 
Een verrot :+
Ik ga eens een goede testrit maken op een Triumph rocket III roadster én de nieuwe max.
Zal toch ergens in die richting zitten.
Kwa uiterlijk staat de yamaha xv1900 raider erg hoog bij mij :)

Ja, die ziet er ook wel gaaf uit!
Sinds 2008 op de markt, kon er zo snel niet 1 vinden, maar lijkt me toch te jong dus wel ruim boven budget :?
 
Laatst bewerkt:
Is gewoon ruk.
Veel cruisers zijn erg beroerd met sturen.

Is dat echt zoveel slechter dan een Magna van het laatste type?
Van mij hoeft t ook niet vanzelf te gaan, wel prettig juist, zie dat ook wel als een beetje uitdaging. :)
 
Laatst bewerkt:
Lijstje tot nu toe:
1. Honda VTX-1800C
2. Yamaha XV1700 Warrior
3. Suzuki Intruder M1800
4. Harley Davidson V-Rod

Motoren die ik qua stijl niet direct heel mooi vind maar toch eens in het echt wil gaan bekijken zijn:
Yamaha XV1600 Wildstar
Yamaha XV1700 Roadstar
Yamaha XV1900 Midnight Star

Schiet er maar op! Hoe meer info des te beter :Y
Als t zaterdag lukt maar is een ronde maken om er een aantal in 3D te zien. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan