Advies gevraagd woonwerk motor

18 aug 2019
3
2
Hallo allemaal.
Nieuw hier en ik weet dat deze vraag al vaak gesteld is. Maar ik ben opzoek naar een motor voor woonwerk verkeer. Hopelijk kan ik op jullie advies rekenen!

mijn geschiedenis.
1ste motor yamaha fzs 600 2004
2de motor kawasaki z800 2013 barracuda.
De kawasaki heb ik weggedaan toen wij een kleine kregen. Moest een 2de auto komen. Door een verandering in parkeerbeleid bij mijn werk zou een motor weer erg handig zijn.

ik rijd ongeveer 38 km enkele reis naar mijn werk waarvan 95% snelweg.
Ik was opzoek naar een motor rond de 3000 euro. Echter zou ik een uitschieter kunnen maken naar 4000 mocht het echt nodig zijn.

ik ga donderdag testrijden op een honda cbf 1000 f van 2006 met 50.000 km voor ong 3800 euro vraagprijs.
Dan is er nog een zelfde honda van 2008 met 38.000 kk maar daar moet ik 220km voor rijden. Volgens mij is 2006,2008 hetzelfde model?

ik ga morgen testrijden op een bmw gs 1200 r uit 2004 met 141.000 km. Deze staat te koop voor 4600 euro maar valt wellicht te onderhandelen. Ik vind het wel een hoge km stand. Mijn vader is erg fan van bmw GS en met name de cardan.

verder is een fazer fz1 nog een optie? Zie ik alleen niet vaak met koffers.
Een suzuki v strom 1000 zou ook kunnen.

ik hoor graag jullie advies.
Ohja handvatverwarming lijkt me ook wel wat!

naast woonwerkverkeer is het ook leuk om af en toe met vrienden een ritje te maken. Voor mij is het niet enkel en alleen gericht op praktisch woonwerkverkeer, het oog wilt ook wat! Uiterlijk vind ik dus wel meetellen.
 
Ik adviseer een motor met zo min mogelijk kilometers, hoewel je natuurlijk nooit zeker bent van de tellerstand.
 
Of zoveel mogelijk. Want dan heeft hij niet meerdere maanden per jaar weg staan roesten in een schuur. Ik kan uit ervaring de Vstrom aanraden, maar €3k-€4k is wel redelijk de bodemprijs.
 
Met 141.000 heeft die BMW zijn beste tijd wel gehad, wat anderen ook mogen beweren.

Die rijden toch met gemak 200.000+km? Desondanks liever een motor die gemiddeld 10.000-15.000km per jaar heeft gereden dan 2.000km per jaar.
 
Met dit soort afstanden is alles een optie, een klein stukje naar kantoor knallen kan op elke motor. MIsschien is een dikke eencilinder niet perse de beste optie, maar daar blijft t dan ook bij. Een tas of koffer kan op de meeste motoren wel. Als je je kleding op kantoor aan de kapstok hangt heb je waarschijnlijk niet meer nodig dan een flinke tanktas of tailbag. Ik rij net wat verder naar mn werk, en dat doe ik op de zx10r of de zx9r, dat zijn niet de typische woonwerk motoren maar t gaat prima. Kijk ook gewoon wat je blij maakt
 
CBF600?, kost wat minder dan de CBF1000.
Als je het budget nog iets verder rekt is een NC700 (S of X) ook een goede optie.. dan verdien je het bedrag wel terug in benzine / makkelijk onderhoud.
 
Hier mijn woonwerk motor, MET handvatverwarming

1617732734234.png


Gekocht met 44k op de teller. Staat nu op 84k

Deze heb ik ook nog...
IMG_0406.thumb.jpg.d0e0235c00a96dc0ce5744fb9ddcc462.jpg
 
@Carburateur Als hij een kantoorbaan heeft wil dat wel ja. Maar ik heb toch een aantal jaren woonwerk gedaan als vrachtwagenchauffeur (zonder vaste truck), dan wordt het toch ff een iets ander verhaal. Dat speelt uiteraard wel mee. Ik nam immers een rugzak, veiligheidsschoenen en een bedrijfsjas mee heen en weer. Dus topkoffer groot genoeg om ook motorkleding en/of helm in kwijt te kunnen zo lang ik aan het werk was. Met een kantoorbaan kun je je motorlaarzen omruilen voor schoenen en je jas aan de kapstok hangen.

@Vincentveenvliet : Handvat verwarming is lekker als je niet snel koude handen hebt. Heb je dat wel is het hooguit leuk in voorjaar of herfst, maar zijn verwarmde handschoenen van Gerbing met een kabel tussen wintervoering en je jas op de accu aangesloten ECHT comfortabel. Kost een aantal keer meer dan hvv, maar echt het geld waard. Oh, en er gaan zometeen mensen reageren die met vorst nog gewoon met hun leren handschoenen rijden en dat Gerbings niet nodig zijn, maar zoals gezegd: Heb je snel koude handen of niet? Ik heb dat wel en ik heb die €200 investering 5 jaar gebruikt, er nog €75 voor terug gekregen en letterlijk nooit koude handen gehad, zelfs niet bij -5°C of kouder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je graag die/een BMW wilt laat je toch een compressietest en keuring uitvoeren? En er zullen er best meer te koop staan/ komen. Heb ook eens gekeken naar de V-Strom, fijne betrouwbare motoren. Maar doe vooral als ik , rustig wachten tot er echt een goede voorbij komt, geduld loont, succes!
 
5 jaar lang Rijswijk ZH - Amsterdam gedaan op een CapoNord. Dat was zeker geen straf.
Een grote koffer voor de laptoptas achterop. Daar paste op kantoor mijn helm en kleding makkelijk in.
Geen handvatverwarming o.i.d. Wel goede kleding.

Eigenlijk nooit problemen gehad. Pas daarna, toen de motor wat vaker stil stond kwamen de bekende elektrische problemen met een kostbare reparatie.
 
een goed onderhouden st1100, maar ik ben bevooroordeeld
Ik ook :-) is perfect voor alles wat je beschrijft TS...maar wel een model wat je ehm...moet liggen, de st1300 is dan weer wat aantrekkelijker om te zien.

*Dagelijks woonwerk in weer of geen weer, volle kuip dus geen probleem.
*Handvatverwarming ( warm genoeg ik rij het gehele jaar met zomerhandschoenen maar heb ook niet snel koude handen)
*Cardan, ketting vond ik ook geen probleem maar dit is toch wel erg fijn.
*Standaard zijkoffers ( past met gemak een helm in)
*Topkoffer
*Geen ABS

ps mijn st1100 heeft inmiddels 141k gelopen en doet het perfect.
 
Laatst bewerkt:
- Ik heb jarenlang WW gedaan op een XJ900 Diversion. Die leven eeuwig
- Ik gebruik Gerbing verwarmde handschoenen met kabels uit m'n tanktas (ook weer op acc plug aangesloten) - makkelijk te connecten
(niet door m'n kleding heen met die kabels, veels te onhandig)
- Ik heb nu een motor met ketting, 120km/dag ww - dat getob over ketting onderhoud snap ik niet, kost me vrijwel geen tijd/moeite
- Ik zou absoluut ABS willen, zeker in spitsverkeer
 
Zet de BMW met die kilometerstand uit je hoofd. Dan gaan er gegarandeerd grote kosten aankomen. Met meer dan 25 jaar ervaring met onderhoud en reparatie aan BMW motorfietsen kan ik maar 1 conclusie trekken:

Het kwalitatief beste onderdeel van een BMW motorfiets is het imago.

Bij die kilometer stand moet je rekening houden met koppeling/versnellingsbak/cardan problemen en/of slijtage. Bij deze jaargangen geeft het ABS regelmatig problemen (ook bij regelmatig onderhoud).
 
Ik zou een vfr-800 fi kopen, dan ben je voor rond de 2500 klaar, en ik vind hem heerlijk comfortabel, goeie windbescherming, zuinig en betrouwbaar.

Ik heb hem vorig jaar ingewisseld voor een gtr 1400 die heeft nog meer windbescherming, en meer gemakken als keyless en een opbergvakje voor portemonnee... Maar de VfR is minstens zo comfortabel en de windbescherming scheelt een hoop tegen de kou, maar haalt niet al het gevoel van snelheid eruit.

En verder makkelijk dat er een middenbok op zit met een enkele achterbrug, dat maakt het kettingonderhoud een stuk makkelijker, en een cardan is onderhoudsvriendelijk, maar heeft verder alleen nadelen in mijn optiek.
 
Hey allemaal!
Allereerst bedankt voor alle tips en reacties. Wat een actief forum zeg!
Ik heb gelukkig nog een spaarvarkentje kunnen slopen en heb wat meer uitgegeven dan ik bedacht haf.

het is een bmw gs 1200 geworden van 2007 met 58.000 km
Navigatie
Top en zijkoffers
Handkappen en verwarming
Abs
Echt in topstaat!

mega blij mee en ga hem morgen halen!
 
na alle hulp wel even iets meer info graag! gekocht op iemand zn blauwe ogen, motorzaak etc?
 
Leuk dat je bedankt voor alle tips en reacties. Maar ik zie nergens aan dat je er iets aan gehad hebt of ermee gedaan hebt. Je had deze motor toch wel gekocht. Nou gun ik het je van harte, en ik wens je veel fijne en veilige kilometers toe, maar ik begrijp niet goed waarom je dit topic geopend hebt :?. Vooral ook omdat de reacties allemaal bij elkaar precies overeenkomen met die uit de andere twintig topics over een nieuwe motor.
 
Veel plezier ermee! Maar zoals badslipper al aangeeft, dit topic had je er niet voor nodig ;)
Maar een motor met je hart kopen is vaak beter dan een kopen met je verstand.

Veel veilige km's gewenst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan