Advies gevraagd Yamaha T-max 500

daafit

Rookie
5 mrt 2022
2
0
Beste forumleden,

Al een hele tijd ben ik low profile op het forum aan het meelezen en informatie aan het opdoen. Erg interessant wat er allemaal gedeeld wordt!

Ik ben beginnend motorrijder, niet bijzonder technisch en op zoek naar een motor voor plezierritjes en woon werkverkeer (in de warmere maanden). Na wat zoeken ben ik uitgekomen op een Yamaha T-max 500. Mijn oog is hierop gevallen omdat ik op zoek ben naar mijn eerste motor dus niet meteen de mooiste en snelste motor wil hebben. Verder ben ik een redelijk praktisch persoon en vind ik het handig dat wat kwijt kan onder de buddy. Ook is het gebruikersgemak een groot pluspunt en kan je er zo mee wegrijden. En omdat het natuurlijk een redelijk snelle motorscooter is ;) .

Gisteren ben ik zonder afspraak langs een motorzaak gegaan even heb gereden op een T-max uit 2001. Dit beviel me erg goed! De motor was standaard en zag er redelijk goed uit en startte meteen. Ook leek het motortje goed te lopen en was deze nog redelijk krachtig voor wat ik kon beoordelen zonder technische kennis. Daar werd ik natuurlijk wel hebberig van! Nu wil ik niet kopen zonder goed geïnformeerd te zijn en heb ik advies nodig :) . Zouden jullie mijn vragen kunnen beantwoorden?

Om te voorkomen dat ik een probleemmotor koop wil ik niet kopen zonder een aankoopkeuring. De T-max waar ik gisteren naar heb gekeken staat zo'n drie maanden te koop, heeft geen onderhoudsgeschiedenis en is ingevoerd. Heeft er iemand ervaring met een ouder model kopen zonder (recente) onderhoudsgeschiedenis?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de eerste modeljaren? De eerste modellen zijn vanaf 2001 en gaan al wat jaartjes mee. Zijn deze nog goed te gebruiken voor wat leuke KM's? Zijn er problemen bekend? Zo ja, kan je hier achter komen tijdens een proefrit of deze inmiddels gefixt zijn?
Vanaf 2004 gebruikt Yamaha injectie voor de T-max. Ook zijn de upgrades dubbele remschijven voor en ABS. Is het de moeite om naar een nieuwer model te kijken?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en excuses als mijn vragen al eens gesteld zijn! Al het advies is welkom :)
 
Had meer dan 6 jaar T-Max 2004, inderdaad met injectie. Was hier erg tevreden van en had geen negatieve ervaringen. Wel het voorziene onderhoud door dealer laten uitvoeren tot aankoop Honda SWT 600. De reden van omwisseling was het comfort van de Honda maar voor het overige was ik erg tevreden. Voertuig werd overgenomen met meer dan 70000 km...
Ik gebruik mijn scooters steeds als aanvulling bij de motor maar de laatste jaren blijkt dat de scooters meer rijden dan mijn motoren.
Ik weet niet waar je de T-Max wil kopen, een betrouwbare dealer en voorgeschiedenis/ onderhoudsboek samen met garantie lijkt mij wel een must. Voor het overige zijn tweedehandse exemplaren niet goedkoop maar normaal vrij probleemloos bij goed onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan