advies gevraagd

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
De remblokken moet nodig vervangen worden. Dus ik dacht dat doe ik even maar natuurlijk is dat simpeler gezegd dan gedaan

De schroefjes van de afdekplaatjes zaten zo vast dat van 3 van de 4 de kop er af is en slechts 1 schroef er normaal uit is.

Nu heb ik een tapsetje besteld in de hoop dat ik op die manier het andere stuk er nog uitkrijg.

Mijn vraag; is rijden zonder de afdekplaatje verantwoord? Het betreft een zzr1100 uit '91

Graag jullie advies
 
De remblokken moet nodig vervangen worden. Dus ik dacht dat doe ik even maar natuurlijk is dat simpeler gezegd dan gedaan

De schroefjes van de afdekplaatjes zaten zo vast dat van 3 van de 4 de kop er af is en slechts 1 schroef er normaal uit is.

Nu heb ik een tapsetje besteld in de hoop dat ik op die manier het andere stuk er nog uitkrijg.

Mijn vraag; is rijden zonder de afdekplaatje verantwoord? Het betreft een zzr1100 uit '91

Graag jullie advies

Als het borging betreft en niet alleen om het vuil tegen te houden is het zonder meer gevaarlijk. Blijkbaar hebben de ontwerpers dan bedacht dat er een kans is dat de bout los trilt zonder borging en dat dit gevaarlijke situaties kan opleveren.

Ik zou :
1: Kijken of ik het tijdelijk op een andere wijze kan borgen bijvoorbeeld met loctite
2: De orginele broging wel herstellen
3: Tot die tijd regelmatig (voor en na elke rit) controleren of mijn alternatief werkt
4: Meer remweg aanhouden

Ik heb overigens met een VFR twee keer hetzelfde probleem gehad.
1e keer van alles geprobeerd:
Veel kracht, warm stoken slag schrovendraaier ect. Niets hielp Uiteindelijk een nieuwe schroevendraaier gekocht die er kwa breedte en dikte precies in paste. Toen draaide ik um zo los.
2e keer hielp dit zelfs niet toen heb ik um heel voor zichtig uitgeboord door een iets kleinere boor dan de schroefdraait te gebruiken en het laatse restje met een tang er uit te trekken.
 
foto1
full
 
Ja, precies, dus als dat plaatje er niet op zit, dan houdt die moer ze nog wel tegen, zullen er echt niet uit vallen. Sterker nog, ze zullen altijd blijven remmen, niet echt optimaal meer, maar das punt 2....

Wel erop doen dus ;)
 
Volgens mij is het vooral bedoeld tegen regen en vuil ed, dus geen borging. Maar ik kan het mis hebben. In het boek noemen ze het "remblokshim"....ja dat staat er echt :S

Ja uiteraard wil ik het plaatje er liever op hebben. Maar ik heb de motor echt nodig voor woon- werkverkeer. En is het dus hopen dat ik de eindjes er nog uit krijg...
 
Laatst bewerkt:
"Er zijn nu remblokken leverbaar met shim kits om remgeluid te reduceren"
(bron: google)

Denk dat je best kunt rijden zonder het plaatje...
Remgeluid, vuil, is het beste om het tegen te houden, dus probeer hem er op te krijgen, maar paar ritjes zonder zal ie niet kapot van gaan, of zal niet gevaarlijk zijn..
 
Volgens mij is het vooral bedoeld tegen regen en vuil ed, dus geen borging. Maar ik kan het mis hebben. In het boek noemen ze het "remblokshim"....ja dat staat er echt :S

Ja uiteraard wil ik het plaatje er liever op hebben. Maar ik heb de motor echt nodig voor woon- werkverkeer. En is het dus hopen dat ik de eindjes er nog uit krijg...

Klopt, is alleen bescherming tegen invloeden van buitenaf.
Geen probleem als dat er niet zit,
maar beter van wel.

Dus inderdaad: resten van de bouten er uit slopen, en dan opnieuw proberen.
Maar is niet direct noodzakelijk uit veiligheidsoogpunt gezien.

O ja, voordat je de boel (uiteindelijk) weer in elkaar zet:
Zorg er voor dat je het allemaal goed schoonmaakt (remmenreiniger e.d.)
Zo te zien heeft het al wat te lijden gehad van de pekel, de afgelopen winters (?)
 
O ja, voordat je de boel (uiteindelijk) weer in elkaar zet:
Zorg er voor dat je het allemaal goed schoonmaakt (remmenreiniger e.d.)
Zo te zien heeft het al wat te lijden gehad van de pekel, de afgelopen winters (?)

Ze hebben idd het nodige te lijden (gehad)

Dat was mijn volgende punt. Hoe kan ik het binnenwerk het beste reinigen. Daarvoor ga ik de zoek functie zeker nog even raadplegen!


bedankt voor jullie adviezen.
 
Als ik de staat van die remklauw, (en alles er om heen trouwens ook), zie, dan is het ontbreken van dat plaatje wel je minste zorg. Ook een motor die je in de winter gebruikt heeft onderhoud nodig. ;)
 
Het plaatje zit vering in en dient voor het piepen en trillen van de rem.

dus gewoon erop monteren (zonder is wel veilig maar het kan lastig gaan piepen)

Kijken wat voor draad het is.

Het draad eruit boren door steeds groter te boren zodat de kerndiameter van de draad weg is dan opnieuw tappen

Met een linkse boor uitboren moet ook lukken, dan heb je kans dat hij eruit draaid.

Marlboro man
 
Laatst bewerkt:
Gebruik voortaan goed gereedschap, heb nog nooit meegemaakt dat ik met een GOEDE schroevendraaier die schroefjes er niet uit kreeg.

het is jammer dat ze al zijn afgebroken. Gereedschap mankeerde niets aan...die krengen zitten goed vastgeroesd.....

ennuh....ik heb genoeg spinazie gegeten hoor ;)

Wat betreft dat onderhoud....tja ik ben daar geen held in. Niet genoeg verstand van om de motor optimaal onderhoud te geven ....

ja ja slecht ....
 
het is jammer dat ze al zijn afgebroken. Gereedschap mankeerde niets aan...die krengen zitten goed vastgeroesd.....

Kruipolie en in het ergste geval slagschroevendraaier...

Wat betreft dat onderhoud....tja ik ben daar geen held in. Niet genoeg verstand van om de motor optimaal onderhoud te geven ....

ja ja slecht ....

Heb jij ff geluk dat daar speciale mensen voor zijn. Die mensen werken bij motorzaken, hebben er voor geleerd en verdienen hun kost met het onderhouden en repareren van motorfietsen. Die mensen heten monteurs.
 
Kruipolie en in het ergste geval slagschroevendraaier...Heb jij ff geluk dat daar speciale mensen voor zijn. Die mensen werken bij motorzaken, hebben er voor geleerd en verdienen hun kost met het onderhouden en repareren van motorfietsen. Die mensen heten monteurs.



met de slagschroevendraaier is er 1 uit gekomen en 3 afgebroken...


ja die monteurs die 60euro per uur vragen en ik maar 10 verdien.....ja die ja!

laat de reacties maar achter wegen mensen please!!!
 
Het plaatje dient in de eerste plaat om de blokken een beetje onder spanning te houden zodat de kans op piepen en geluiden kleiner is, en bijkomend voordeel is dat het vuil er minder goed bijkan.
Voor de veiligheid kan je best zonder plaatje maar het is natuurlijk wel netter om het terug te monteren.
Als borging dient het zeker niet, das grote onzin want als het pennetje er uit zou trillen kan bij sommige klauwen de blok ook naar beneden zakken...
veel plezier
 
met de slagschroevendraaier is er 1 uit gekomen en 3 afgebroken...


ja die monteurs die 60euro per uur vragen en ik maar 10 verdien.....ja die ja!

laat de reacties maar achter wegen mensen please!!!

Als jij 60 euro per uur betaald bij een motorzaak word je volgens mij gewoon genaaid. Maar los daarvan, vind jij géén onderhoudt uitvoeren een betere optie? |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan