Advies gevraagd

waver1971

Die hard MF'er
4 okt 2014
557
38
Groningen
Het volgende
Ik heb een honda XL650v uit 2001. 38000 op de teller in redelijk nette staat.
Ik ga de winter doorrijden ivm met ander werk.
Moet nu dagelijks 70 km op de motor. Dus wil ik graag een cardanfiets.
Nu kan ik hem ruilen met een goed onderhouden BMW R1100RS uit 1994, 90000 km op de klok. Motor rijdt en schakelt soepel en rijdt geweldig. Geen bijgeluiden of sporen van lekkages o.i.d. ABS werkt. Zitten splinternieuwe banden onder.

Ik ga er zes jaar en 50000km op achteruit maar ga er in vermogen en comfort en veiligheid(ABS) op vooruit. Als ik de occasion-sites er op na sla zit er in waarde niet veel verschil tussen beide fietsen. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken bij een r1100rs? :?
 
Laatst bewerkt:
de r1100rs is geen gewilde fiets!
zeker de modellen uit 1993-1998 hebben last van een slechte versnellingsbak (vooral 2e versnelling)

Een r1100rs uit 1994 moet 60.000 km op de teller kost tussen de 1400 en 1800 euro als je hem los koopt.
De windbescherming is bagger, zeker bij je handen..

een boxer r1100rs is ook niet echt geschikt om in de winter mee te rijden als er sneeuw en ijs ligt..hij remt hard af op de motor.. bij de bmw garage kwamen er elk jaar mensen mee die op hun plaat waren gegaan daardoor..zeker als het glad is..

ik zou gaan voor een oude k100rt of k100lt ..onverwoestbaar, degelijk en voor rond de 500 euro aan te komen.

Eventueel is een k75rt ook een goede optie.. zeker omdat ie lichter rijdt, beter stuurt en veel vermogen heb je in de winter toch niet nodig.

meer weten? PM maar even..
 
Thanx Jobbe

Dat zijn de reacties waar ik naar op zoek ben.
Kan misschien beter een nieuwe kettingset op mijn TA zetten en daar mee doorrijden.
Maar het probleem is dat ik eigenlijk een beetje verliefd ben geworden op die RS. Komt mijn objectieve beoordelingsvermogen niet ten goede. Maar na 7 jaar transalp wil ik gewoon iets anders. En dan een gesloten beurs ruil. Ideeën?

Verder vind ik nergens een RS onder de 2000 euro. En mijn TA is niet top.
Kettingset is versleten en remblokken achter ook. ben ik ook zo 250 euro verder.

Daarom leek een hele nette R1100RS, met een goeie bak, topkoffer en nieuwe banden me geen slechte ruil.
 
Laatst bewerkt:
Joh, als die RS goed rijdt, een geen gebreken vertoont,
waarom dan niet?
Motorrijden is ook je hart volgen he ;) :]
 
de r1100rs is geen gewilde fiets!
zeker de modellen uit 1993-1998 hebben last van een slechte versnellingsbak (vooral 2e versnelling)

Een r1100rs uit 1994 moet 60.000 km op de teller kost tussen de 1400 en 1800 euro als je hem los koopt.
De windbescherming is bagger, zeker bij je handen..

een boxer r1100rs is ook niet echt geschikt om in de winter mee te rijden als er sneeuw en ijs ligt..hij remt hard af op de motor.. bij de bmw garage kwamen er elk jaar mensen mee die op hun plaat waren gegaan daardoor..zeker als het glad is..

ik zou gaan voor een oude k100rt of k100lt ..onverwoestbaar, degelijk en voor rond de 500 euro aan te komen.

Eventueel is een k75rt ook een goede optie.. zeker omdat ie lichter rijdt, beter stuurt en veel vermogen heb je in de winter toch niet nodig.

meer weten? PM maar even..
Wat prijzen betreft heb je gelijk. Als liggen de vraagprijzen op MP aanmerkelijk hoger. Maar de eerste bakken zijn juist de goede. Het zijn de zogenaamde herrie bakken. Later zijn de stille bakken met de O-ringen gekomen, die waren weer minder. Maar op de bakken, bouwjaren en uitvoering kan je afstuderen.

Ik heb de afgelopen 6 winters op een R1100GS gereden, en nooit gevallen door de motorrem, wel door andere stommiteiten.

Een K75 zou ook mijn keuze zijn. Rijwieltechnisch niet zo goed als een R1100, maar absoluut zorgenvrij. Puur bedoeld om te rijden. Voor 800 euro koop je er één in een behoorlijke staat, waar je nog jarenlang op kunt rijden. En een K75 kan makkelijk een half miljoen kilometers halen.

En natuurlijk wil je een kardan in de winter. Als je steenkoud van dat ding afstapt heb je geen zin om in je pak nog even met kwasten en spuitbussen op je knieën te liggen. En nee, die vette bagger van een dure druppelaar wil je ook niet.
 
Vind een RS alleen veel mooier dan een K75. De wat sportievere zithouding vind ik juist fijn. Op de TA zit ik zo rechtop dat ik dat geen lange afstanden volhoud.

En ik wil een boxer. Zelf sleutelen is geen probleem. Kan zelf aardig wat en heb twee volleerde monteurs in de familie.
Zal me volgens mij niet zo snel een buil vallen aan deze RS. Wordt dan mijn enige motor. Ga toch snel naar de 15 a 20 duizend km per jaar nu. Hoe leuk en levendig de TA ook is, ik wil gewoon eens wat anders.
 
Inruilen met gesloten beurs gaat lastig worden vrees ik, omdat die twee dingen niet zo goed samengaan. En als het lukt, dat wil je dat wss niet. Met versleten remmen en ketting/tandwielen krijg je voor de Transalp zowiezo geen hoofdprijs terug. En als ik lees wat je nu rijdt, en wat je ervoor terug wilt kopen, dan zeg ik: niet doen!

Kijk: je hebt een oude maar redelijk frisse Transalp (km stand), die met gebruikelijk onderhoud nog een heel eindje kan rijden. Je overweegt een BMW die ouder is, en waarbij - gelet op de kilometerstand - de resterende levensduur al erg zal afhangen van de rijstijl van eerdere eigenaren... De vraagprijs voorspelt evenmin heel veel goeds, ook een BMW heeft slijtage onderdelen.

Ik snap het gevoel van iets anders willen, maar ik zou toch echt even verder kijken.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens op een R1100RS gereden?
Zo nee, ga dat dan eerst eens doen. Ik heb er zelf een gehad. Gekocht als woon-werk fiets die ook de winter door moest. Ik heb er nauwelijks 6000 km op gereden en voor het winter was alweer ingeruild.

Ik miste alle levendigheid en vond een boxer echt verschrikkelijk. Dat zogenaamd karakeristieke hupje dat de motor doet bij accelereren vond ik helemaal niks. Verbruik lag bij mij erg hoog. 1:14 a 15 bij normaal woon-werk rijden. Dus niet over de dijkjes knallend. Iets waar de motor sowieso nooit zin in had. En een versnellingsbak die rechtstreeks uit een John Deere tractor leek te komen. Gelukkig was ie lekker waardevast waardoor ie zonder verlies weer verkocht is.
 
Het volgende
Ik heb een honda XL650v uit 2000. 38000 op de teller in redelijk nette staat.
Ik ga de winter doorrijden ivm met ander werk.
Moet nu dagelijks 70 km op de motor. Dus wil ik graag een cardanfiets.
Nu kan ik hem ruilen met een goed onderhouden BMW R1100RS uit 1994, 90000 km op de klok. Motor rijdt en schakelt soepel en rijdt geweldig. Geen bijgeluiden of sporen van lekkages o.i.d. ABS werkt. Zitten splinternieuwe banden onder.

Ik ga er zes jaar en 50000km op achteruit maar ga er in vermogen en comfort en veiligheid(ABS) op vooruit. Als ik de occasion-sites er op na sla zit er in waarde niet veel verschil tussen beide fietsen. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken bij een r1100rs? :?

Ik heb een aantal jaren met een R1100R ww gereden. Ik zeg niet doen.
Die fiets van mij had van tijd tot tijd enorme last van KFR of hoe het ook mag heten. Niets aan te doen , de dealer heeft van alles geprobeerd maar niets hielp. Alleen werd mijn portemonnee steeds leger. peperdure bougies, de bekende superbenzine's van div. merken enz. allemaal gehad.
Die motor liep pas goed als er per tank 200cc pentaan bijgemengd werd. Maar zie daar maar eens aan te komen op daily basis.
Nog wat kleine akkefietjes, kabel(boom)breuk , kapotte stuurdemper en nog een aantal kleine dingetjes .

Gelukkig ben ik hem kwijt. k.u.t. fiets.
Voordat ik hem had was ik zowaar een promotor van BMW door mijn ervaringen met "oude" modellen , da's nu helemaal over.
 
Bedankt voor alle feedback.

Deal gaat niet door. Twijfel ging niet weg. Dus niet doen.... gewoon nieuwe kettingset voor TA besteld
 
Zelf zo'n ding gehad en voor mij noooooooooooit meer.
Het is dan mijn vader al 't sleutelwerk gedaan heeft, anders was dat ding 3 keer total-loss geweest.
Ik som even op voor je:
- 2 versnellingsbakken naar de knoppen (de laatste bak begon ook weer kuren te vertonen toen ik 'm verkocht)
- Kromme velgen (schijnt structureel te zijn bij de RS)
- Uitgelopen cardanlager (hebben ook zo ongeveer alle boxers last van)
- Cardantunnel vervangen
- Koppeling moeten vervangen, was nat geworden door de lekke krukaskeerring (ook structureel)
- KFR problemen, op kunnen lossen met een andere chip
- Zowel schokdemper voor als achter zo lek als een mandje
- Olieverbruik
Vergeet niet de onhandige maat band achter (18 inch) en dat de meeste van deze problemen structureel zijn bij boxers van die leeftijd. Ook het brandstofverbruik is (zeker bij koud weer!) echt flink! Met kleine stukjes op en neer naar 't werk rond 't vriespunt heb ik ooit beneden de 1:10 gezeten.
Heb wel ooit een artikel gevonden waar de R1100RS als een van de slechtste motoren ooit werd geschaard.
 
Zet een kettingsmeersysteem op de honda. Zelf ben ik fan van osco, dan trek je aan een heveltje en gaat er olie over je ketting. Als je dat regelmatig doet, dan gaat je ketting heel lang mee.
 
Ben toch voor een R1100 gegaan.
Heeft onlangs nieuwe koppeling en lagers gekregen en de bak is super. Kan dus nog even mee.
Een R met kuipje en geen GS. Moet straks vijf dagen in de week tussen de 70 en 80 km per dag gaan rijden waaronder een gedeelte snelweg. Je gaat mij echt niet zien op een LT of RT dus vond ik dit een mooi alternatief.

24y32fd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke fiets zo'n R. Blijven alleen wel de lelijkste wielen ooit die ze eronder gezet hebben. Dat achterwiel alleen al, krijg er kriebels van. Snel spaakwieltjes onderzetten ;-)
 
Laatst bewerkt:
Das er een voor op mijn wensenlijstje. En dan met noppenbanden. Een echte scrambler.
Best een tof idee. Alleen weer niet zo praktisch voor de snelweg
 
Terug
Bovenaan Onderaan