Advies gevraagd

Eric de Graaf

Die hard MF'er
2 mei 2007
264
47
Emmeloord
Hallo allen,

Ondertussen ben ik al weer twee jaar in het bezit van een hele mooie Aprilia Caponord ETV 1000. Ik heb van de week een aanbieding gehad om mijn Capo om te ruilen voor een Triumph Trophy 1200. De Trophy is een jaartje ouder, maar verder in een prima staat, net als mijn Capo.

Na vier keer een Triumph te hebben gereden, waaronder twee keer een 1200 Daytona (dus het blok ken ik) en twee keer een Capo weet ik niet goed wat te doen.

Ik rij geen duizende kilometers per jaar en gebruik de motor echt naast de auto.
Soms ga ik samen met mijn vrouw rijden maar geen lange vakanties en dergelijke.

Kan iemand mij adviseren over het wel of niet ruilen van de motor.

Groeten Eric
full
 
Laatst bewerkt:
Twee ruilen, een huilen.
Ik denk dat het type wegen waarop je de meeste kilometers maakt de doorslag kan geven.
En: verandering van spijs doet eten. Veel mensen gaan vaker rijden zodra ze een andere motor hebben.
 
Ik denk dat het type wegen waarop je de meeste kilometers maakt de doorslag kan geven.
Mee eens. Ik heb een paar jaar geleden de overstap van Aprilia naar Triumph gemaakt. Van een Tuono naar een Tiger 955i in mijn geval.

Belangrijkste reden was toch dat de Tuono een beetje overkill was op de kleine wegen die ik graag rij. De kofferset op de Tiger gaf de doorslag. Ik rij weinig meer rondom huis en voor een weekend weg, vakantie of zelfs om gewoon je helm in te stoppen als je ergens naar toe gaat is een koffer wel handig.

En verder moet je voor jezelf bedenken, ben je meer van de viercilinders, of toch meer een tweecilinderman? Of zoek de 900, heb je een happy medium ;)
 
Volgens mij gaat het er om: wat vind je prettiger/leuker/mooier of/en goedkoper om te rijden. Dat is een keuze die jij alleen kan maken, het gaat meer over het gevoel bij een motor en dat is bij ons allemaal anders.
 
Het is een persoonlijke keuze.
In mijn geval zou het de caponord zijn, vanwege het blok, bagagemogelijkheden, looks, verbruik en omdat het een aprilia is.

Rijd eens op de tropy, ik denk dat hij in verhouding tot de capo minder wendbaar en onzuiniger is, en je moet van het uiterlijk houden...
Daarentegen zal het tropy blok waarschijnlijk wat soepeler draaien
 
full


Ga rijden met die Triumph en vergelijk rijgedrag in al zijn facetten met jouw Aprilia. Qua looks en imago wint bij mij de Aprilia. Ik weet nog goed dat hij net uit was en ik ergens in Italië was, toen ik hem voor het eerst zag. Stond ergens in een dorpje geparkeerd. In het voorbij rijden zag ik uit mijn ooghoek "die fiets".
Ik ben teruggereden en gestopt om hem te bekijken. Later zaten we ergens op een terrasje te eten toen hij voorbij kwam rijden. Beauty en eyecatcher. De triumph vind ik daarentegen maar "zo zo qua looks". Op geen van twee gereden, kan dus niets zeggen over rijgevoel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Na vier keer een Triumph te hebben gereden, waaronder twee keer een 1200 Daytona (dus het blok ken ik) en twee keer een Capo weet ik niet goed wat te doen.

Groeten Eric
[afbeelding]

Je kent beiden motoren goed en nog weet je niet welke je voorkeur heeft ?
Dan lijkt het mij dat jij juist degene bent die het verschil en de overeenkomsten tussen die 2 kan benoemen en beoordelen( qua gevoel en beleving ook) ...
 
Laatst bewerkt:
Ga eens met je vrouw achterop een stukje rijden met de Triumph. Als zij achterop moet en het zit kud is het een slechte ruil.
Als je er niet mee gaat kamperen, of weekendjes weg, waarom zou je een complete toermotor met koffers willen?
 
Als ik zo onzeker was, dat ik dit soort vragen op een forumsite zou moeten stellen, zou ik acuut mn adem een half uur inhouden! :Y



})
 
Ja, het komt op mij ook zo over als "Ik heb twee vriendinnen, met welke vinden jullie dat ik zou moeten trouwen?".
 
Inderdaad zelf de beslissing nemen aan de hand van je persoonlijke omstandigheden.
De Triumph Trophy 1200 is meer toerfiets tegenover de sportievere Aprilia Capo 1000 :]
 
Een ieder bedankt voor de tips.. En bolski, ik ben reeds getrouwd, dus dat van die vriendin mag ik thuis niet vertellen dus die vraag zal ik hier zeker niet stellen.. 😉

Ondertussen even een blokje gedaan en dat maakt het er niet makkelijker op.
Het oude vertrouwde blok was één groot moment van herkenning. En dan weer terug op de Capo en dat rijdt dan ook wel weer goddelijk..
Ik denk dat ik het bij de Capo hou, ziet er wat strakker uit en die hoge zit tegenover de toch wat lagere zit van de Trophy wint het toch.

Nogmaals dank voor de tips en wie weet tot de volgende moeilijke beslissing..
@Gijs, het lukt niet hoor dat half uur, ik doe mijn best.😜

Groeten Eric
 
Ik bedoel niet inruilen maar ernaast zetten.
Soms als je niet kan kiezen kun je ervoor kiezen om niet te hoeven kiezen zeg maar :+
 
Lastig hoor.
Misschien kijken naar of je veel onderhoud hebt gedaan aan de Capo. Of bepaalde zaken net vernieuwd waardoor je technisch meer vertrouwen in hem hebt dan in de Triumph.
Aan de andere kant, motorrijden is ook veel emotie. Welke motor zie je het liefst als je de garage in loopt (of waar ie dan ook gestalt is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan