advies gezocht keuze toerder

Ludodg

Rookie
24 mrt 2010
27
0
Dworp, België
Hallo iedereen,
Mijn naam is Ludo De Greef en ik heb een tijdje geleden besloten om een motor te kopen. Woon-werkverkeer doe ik hoofdzakelijk met de wagen of met de fiets. Ik heb echter een motorverleden van lang geleden waarbij ik zomer en winter door al mijn afstanden met de motor deed.

Ik zou er nu graag terug aan willen beginnen: om in de weekends ritjes mee te maken en daarnaast ook om er in de vakantie mee te gaan reizen (grotere afstanden doorheen Europa).

Ik ben ook van plan om eerst wat motorrijlessen te volgen, kwestie om van een goede basis te herstarten. Fietsen verleer je niet, maar met een zware toerder de baan op gaan is ook niet niks.
Vandaar ook mijn aanvankelijke keuze voor ofwel een Triumph Trophy 900 of anderzijds de cardan-motor Honda Deauville. Liever dus geen al te zwaar pk-monster. De triumph heeft m'n voorkeur qua lijn, uitzicht, naam, degelijkheid, ...
maar Honda moet qua betrouwbaarheid niet onderdoen én de 650cc-motor van de Deauville lijkt me iets meer beginnersvriendelijk.

Ook ben ik vanwege de intentie om het puur als hobby te bekijken, niet van plan om er zeer groot budget aan te gaan spenderen.

Als er mensen zijn die me wat tips kunnen geven, vergelijkende ideetjes ivm beide motoren, dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt

Ludo
 
ook nog gedacht aan een vstrom? de black rhino 650 is wel erg mooi...die heb ik namelijk zelf ook gehad...prima toerfiets!
 
Of een bmw rt850.
Niet overdreven duur, redelijk dociel blok zonder tam te zijn.
Met een toervriendelijke kuip en cardan aandrijving.
En qua betrouwbaarheid zit je met een bmw ook altijd wel snor.
 
Ben misschien een beetje bevooroordeeld qua keuze. Ik zou voor de Triumph gaan.

Ik heb zelf op een Deauville gelest en na een lange rit kreeg ik toch een behoorlijke houten kont.
Rijd nu op een Sprint ST 955i en die rijdt toch wel heerlijk. Is wel een iets sportievere tourder maar misschien ook nog een optie.
 
budget is eerder beperkt: € 4000 en dan wil/moet ik ook nog aan een motoruitrusting denken.
Na wat rondklikken op internet lijkt het me wel te doen om voor dat geld een deftige (=aardige) Deauville te vinden.
Triumph Trophy's zijn moeilijker te vinden blijkbaar.

Ik ga zeker eens wat meer info opzoeken ivm hoger aangehaalde modellen ... maar heb ook al wat afspraken gemaakt om overmorgen een paar Deauvilles te gaan bekijken.

Andere vragen:
Als (her)beginner lijkt het me niet onbelangrijk om uit te kijken naar een eventueel van ABS-voorziene motor. Of is dat "overroepen"?

En .. heeft er iemand tips ivm rijlessen om mijn kennis en motorgevoel bij te schaven?
(reminder, ik woon in Vlaams-Brabant, België)
 
@ Ludodg,

4000€ waar ook je uitrusting in zit, of is dat afzonderlijk budget?
Je hebt ervaring zat van vroeger, dus het is niet echt allemaal nieuw.
Ik zou in eerste instantie niet de duurste uitrusting aanschaffen. Iets dat degelijk is zonder daarom de grote naam te betalen. Jas 200, broek 150, helm 200, schoenen 150, handschoenen 100 ... paar foefkes buff, fluo gilet, motorslot ketting, etc ... reken op 1000€.

Een andere goede toermachine is de yamaha diversion 900.
4cyl, met 90pk & 90nm meer dan behoorlijk, cardan ipv ketting, en een tank van 24 liter waar je met een (rustig) toerverbruik van 5.5 een dikke 400km ver mee komt. En bullet proof techniek
Hij ziet er wat banaal en gedateerd uit, maar dat kun je ook als een positief punt beschouwen.
Het laatste bouwjaar was 2003, en je kan volgens mij een hééél propere en frisse kopen voor 3000 a 4000.

ABS? tjah er zijn voorstanders en tegenstanders.
Op mijn moto zit geen abs. Kheb het nog geen moment gemist, maar dat wil niet zeggen dat ik het onnodig vindt. En dat heeft niets te maken met je rijstijl of ervaring. Wel met de kans dat je abs ooit (hopelijk nooit) zou nodig hebben. Dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken. Al denk ik dat de kans dat je een frisse abs toer motor voor 4000 of minder vind redelijk klein is.

Lees es www.luiemotorfiets.nl, boordevol tips voor beginners en heropstappers.

Laat je niet opjagen. Een paar keer een motor huren voor een dag kan geen kwaad. Kost je 100 a 150€ per dag, maar het is een aangename manier om meerdere types motoren te proberen.
Op een proefrit van 10 kilometer ervaar je niets, maar na een dagrit van 300km moet je toch al een en ander kunnen aanvoelen.

:W
 
Hallo iedereen,
Mijn naam is Ludo De Greef en ik heb een tijdje geleden besloten om een motor te kopen. Woon-werkverkeer doe ik hoofdzakelijk met de wagen of met de fiets. Ik heb echter een motorverleden van lang geleden waarbij ik zomer en winter door al mijn afstanden met de motor deed.

Ik zou er nu graag terug aan willen beginnen: om in de weekends ritjes mee te maken en daarnaast ook om er in de vakantie mee te gaan reizen (grotere afstanden doorheen Europa).

Ik ben ook van plan om eerst wat motorrijlessen te volgen, kwestie om van een goede basis te herstarten. Fietsen verleer je niet, maar met een zware toerder de baan op gaan is ook niet niks.
Vandaar ook mijn aanvankelijke keuze voor ofwel een Triumph Trophy 900 of anderzijds de cardan-motor Honda Deauville. Liever dus geen al te zwaar pk-monster. De triumph heeft m'n voorkeur qua lijn, uitzicht, naam, degelijkheid, ...
maar Honda moet qua betrouwbaarheid niet onderdoen én de 650cc-motor van de Deauville lijkt me iets meer beginnersvriendelijk.

Ook ben ik vanwege de intentie om het puur als hobby te bekijken, niet van plan om er zeer groot budget aan te gaan spenderen.

Als er mensen zijn die me wat tips kunnen geven, vergelijkende ideetjes ivm beide motoren, dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt

Ludo

Deauville kun je geen buil aan vallen zeer fijne motor ! mijne staat te koop omdat ik een andere motor wilde (pan european 1300) maar zeker een fijne opstap fiets..
 
ga in eerste instantie voor de deauville. heb je na een jaar of 2 hier genoeg van, kan je nog altijd overstappen naar iets zwaarders.
op de deauville ga je niet te veel geld verliezen indien je hem ook niet te duur betaald hebt. trouwens, vanaf 2002 hebben ze cbs (gecombineerd remsysteem) wat toch al een verbetering is in remgedrag dan zonder (extreme situaties niet inbegrepen)
een abs-motor ga je niet gemakkelijk onder de 4000 vinden, tenzij je er zo 1 als de mijne neemt (was 2j oud/ 6000km/ 4000euro) die een jaar of 3-4 is.
het is maar een 500-er, maar ik ga er toch ook mee in juni naar noorwegen. bandit abs kan je met wat geluk ook nog vinden, maar ik zou in jouw plaats toch echt voor de gebruiksvriendelijk heid van de deauville gaan
grtz
tom
 
ff een piccie van Ludo zodat we zien tegen wie we spreken..


ludo_10.jpg


Ik zou gewoon voor je eerste keus gaan: Triumph.

Je hebt m al langer in het vizier en waarom niet?
 
Laatst bewerkt:
voor dat budget zou ik zelf voor een gl1200 kijken.... Na het halen van mijn rijbewijs was dat mijn beginnersfiets. niet teveel pk's en ideaal voor lange afstanden.... Ook met aanhanger zeer goed te doen! als je het nog niet weet, zou ik veel proefritjes proberen te maken op verschillende soorten fietsen. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan