ADVIES! Honda CBR600F4 of Suzuki SV650S

Kun je ook uitleggen waarom?

Vind grappig dat dat zoveel mensen ervoor kiezen maar mijn keuze valt vooral op kappen i.p.v. naked. Daarnaast vind de vering val betere kwaliteit. En vermogen i.c.m. koppel niet heel spannend. Ja je bent vlot weg bij stoplicht en lekker licht, maar na de eerst 100m heb je gevoel dat de SV al moet schakelen de Honda niet.
Maar zijn natuurlijk allemaal persoonlijke ervaringen.
En wanneer je van 25km overstapt naar "vol" vermogen is de Honda wel grootste wooww factor die je daarna krijgt:)

Maar koper vooral kiezen tussen:

Naked vs. Kuip
2 cyl 70pk? vs 4 cyl 110pk?
Zichthouding en looks

Advies: Lekker testritje maken, kom je er snel genoeg achter.
 
SV natuurlijk. Helemaal niet bevooroordeeld ;)

1000 ja, 650 is naar mijn idee echt een vrouwenfietsje als je naar de specs kijkt. Boring dus :+

70 pk en 62 nm bij 7400 toeren. Dat is gewoonweg suf. Natuurlijk heeft een 600 nooit veel koppel, maar voor een 2 cilinder 650 is dat weinig. Een CBR600 heeft er gewoonweg meer bij een klein beetje toeren erbij, maar wel 30-40 pk erbovenop.

Keus is makkelijk gemaakt dan, als je de SV al zwak vond op vol vermogen..
 
Laatst bewerkt:
1000 ja, 650 is naar mijn idee echt een vrouwenfietsje als je naar de specs kijkt. Boring dus :+

70 pk en 62 nm bij 7400 toeren. Dat is gewoonweg suf. Natuurlijk heeft een 600 nooit veel koppel, maar voor een 2 cilinder 650 is dat weinig. Een CBR600 heeft er gewoonweg meer bij een klein beetje toeren erbij, maar wel 30-40 pk erbovenop.

Keus is makkelijk gemaakt dan, als je de SV al zwak vond op vol vermogen..

Meer koppel bij een klein beetje toeren meer?

2 Nm meer, maar moet daarvoor wel 2600 toeren meer draaien. Dat is niet een beetje natuurlijk.

Het verschil in pk's is overduidelijk merkbaar uiteraard.
 
1000 ja, 650 is naar mijn idee echt een vrouwenfietsje als je naar de specs kijkt. Boring dus :+

70 pk en 62 nm bij 7400 toeren. Dat is gewoonweg suf. Natuurlijk heeft een 600 nooit veel koppel, maar voor een 2 cilinder 650 is dat weinig. Een CBR600 heeft er gewoonweg meer bij een klein beetje toeren erbij, maar wel 30-40 pk erbovenop.

Keus is makkelijk gemaakt dan, als je de SV al zwak vond op vol vermogen..

Ga er niet op in verder , maar heb me prima vermaakt de eerste jaren rondrijden op de sv. Nu ga ik een stapje maken, daarom staat de mijne ook te koop. Dat was eigenlijk de hele gedachte achter mijn post :W
 
Ga er niet op in verder , maar heb me prima vermaakt de eerste jaren rondrijden op de sv. Nu ga ik een stapje maken, daarom staat de mijne ook te koop. Dat was eigenlijk de hele gedachte achter mijn post :W

Ik heb me ook vermaakt op mijn mountainbike :+ , maar als we het toch over een CBR of een SV hebben ..
 
De SV is inderdaad gewoon een stuk milder, specs zijn totaal niet indrukwekkend.

Maar de motorloop is natuurlijk heel anders. Advies blijft dus proefrijden, daarna zijn ze dusdanig verschillend dat je wel een voorkeur MOET hebben.
 
Heb in het verleden eens op zo'n CBR gereden en vond het echt een oersaaie fiets op om te rijden. Reed toen zelf op een ZXR750.

Niet op een SV gereden maar ik zou voor de SV gaan omdat de CBR zo'n saai ding is, en ik de SV een stuk mooier vind.
 
Ga proef rijden op beide motoren en maak je keuze.
De Sv is wel een stukkie duurder, maar die is dan ook 7 jaar jonger en heeft minder km's.

Heb zelf voor mijn Tuono een SV650S gehad. Ik vond het een heerlijke stuurfiets.
Maar de honda zal een harder eindschot hebben, door de 4 cilinder motor en het wat hogere vermogen.
 
De SV heb ik op vol vermogen gereden.

Hij is op papier 25kw maar de begrenzer zat er niet in (gaat er wel in als ik hem koop).
Toen ik terug kwam zei de dealer dood leuk ´ja en nu heb je vol vermogen gereden´

Alsnog had ik bij de CBR het gevoel meer power te hebben

Een 4-in-lijn zal over het algemeen ook meer vermogen hebben dan een Vtwin bij hetzelfde aantal cc's. Er is 1 maar: Dat vermogen zit alleen in de hogere toeren. De Vtwin heeft daar in tegen veel koppel onderin. Dat laatste is veel bruikbaarder wanneer je leuke bochtige wegen gaat rijden.

1000 ja, 650 is naar mijn idee echt een vrouwenfietsje als je naar de specs kijkt. Boring dus :+

70 pk en 62 nm bij 7400 toeren. Dat is gewoonweg suf. Natuurlijk heeft een 600 nooit veel koppel, maar voor een 2 cilinder 650 is dat weinig. Een CBR600 heeft er gewoonweg meer bij een klein beetje toeren erbij, maar wel 30-40 pk erbovenop.

Keus is makkelijk gemaakt dan, als je de SV al zwak vond op vol vermogen..

Als voormalige eigenaar van een SV1000 ben ik lid van de SV Contact club. Daar rijden verschillende met een SV650 en ja daar kun je akelig hard mee doorrijden :Y.
 
Laatst bewerkt:
Een 4-in-lijn zal over het algemeen ook meer vermogen hebben dan een Vtwin bij hetzelfde aantal cc's. Er is 1 maar: Dat vermogen zit alleen in de hogere toeren. De Vtwin heeft daar in tegen veel koppel onderin. Dat laatste is veel bruikbaarder wanneer je leuke bochtige wegen gaat rijden.Als voormalige eigenaar van een SV1000 ben ik lid van de SV Contact club. Daar rijden verschillende met een SV650 en ja daar kun je akelig hard mee doorrijden :Y.

Je hoeft minder hoogtoerig te rijden bedoel je denk ik, omdat je meer koppel hebt onderin.

Directe beschikbare koppel van een twin is lekker... een nadeel van een v-twin vind ik persoonlijk dat je er niet 'relaxed' mee kan toeren. Onderin toeren zijn ze vaak bokkig.
 
:^

"3x Suzuki GSX600F '91/ Suzuki SV650S '00/ Honda 954 Fireblade'02 Yamaha R1 '04"

In mijn lijstje staat ook maar 1x een V2, maar dat zegt nog niet meteen dat ik meer van de 4 in lijn ben. Er zijn ook niet zo bijzonder veel 2 cilinders die aan ieders eisen voldoen. Alleen een type motorblok zegt ook niet alles.
 
Je hoeft minder hoogtoerig te rijden bedoel je denk ik, omdat je meer koppel hebt onderin.

Directe beschikbare koppel van een twin is lekker... een nadeel van een v-twin vind ik persoonlijk dat je er niet 'relaxed' mee kan toeren. Onderin toeren zijn ze vaak bokkig.

Dat is dus niet waar. Mocht dat wel zijn, dan is er veel te bereiken door de TPS-sensor goed af te stellen. En anders een keer de testbank op om goed af te laten stellen.

Een Vtwin heeft ongetwijfeld een ander karakter dan 4pitter, maar er is echt wat aan de hand wanneer je er niet relaxed mee kunt toeren / rijden.

Dat je continue wordt uitgedaagd om snelheidslimieten te overschrijden is een ander verhaal, maar dat hebben meer motoren :+.
 
Hahaha ken hier wel een mannetje op MF die aardig wat bochtensnelheid haalt op zijn SV dus maakt echt niks uit. Ik denk dat de TS moe gaan rijden want de fietsen verschillen zo erg van elkaar!
 
Laatst bewerkt:
Als het om hard rijden gaat, en je bent een beginner, dan gaat dat met de SV veruit het gemakkelijkst. Ik heb beide fietsen gehad, maar toen ik van de CBR naar een twin overstapte vond ik dat een openbaring wat betreft motorloop.

Gaandeweg zul je zien dat met motorfietsen doorgaans geldt: less is more.... en dan kom je uiteindelijk op een 1-cylinder terecht... :]

(de SV wel even voorzien van een paar ohlins veren, dan gaat het helemaal goed...)
 
Laatst bewerkt:
ga jij lekker met je vriendin achterop boven de 160 rijden dan ;)

bij normaal gebruik op de openbare weg ga je er een zware kluif aan hebben met een Cat om een SV kwijt te rijden.

Waarom?
de SV is 25 kg lichter
Thundercat 87 pk (achterwiel) @11.500 rpm & 58 Nm @9500 rpm
SV 72 pk (ook achterwiel) @8800 rpm & 63 Nm @ 7300 rpm

Wees blij dat hij lichter is, anders kwam ie helemaal niet vooruit :+ :+

Btw, een Cat heeft 100pk, en 87 achterwiel. Een standaard SV heeft 70-72 pk, en niet op het achterwiel ook 70, dat zou nogal knap wezen. Haal daar maar wat vanaf.. want dan is dat de eerste motor ooit die geen vermogen verliest tussen blok en achterwiel? Oh en een SV verliest zo te zien ook geen NM :+

Edit, hier nog een Dyno van hetzelfde forum, ook een standaard Cat

http://i60.photobucket.com/albums/h34/flyterisk/bikedyno1.jpg

Toch apart he.. je moet ze eigenlijk door dezelfde dynobank laten doen, want er wijkt nogal wat af af en toe. :/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan