ADVIES! Honda CBR600F4 of Suzuki SV650S

Joh het ligt toch allemaal aan de rijder zelf hoe hard t ding gaat. Hij moet 25kw rijden. Ik stond 2 jaar terug voor t zelfde en heb toen voor de sv gekozen omdat koppel onderin, geen drang om hoge toeren te draaien wat je wel met een 4cil moet, makkelijk afte voeren met een simpel cdi'tje, dus ook weer makkelijk naar vol vermogen, betrouwbaar, veel tutorials online om zelf te sleutelen, en mits volle kuip ziet t er sexy uit. Oja, het wordt gezien als een toermotor wat weer scheelt in de verzekering.
 
Laatst bewerkt:
Joh het ligt toch allemaal aan de rijder zelf hoe hard t ding gaat. Hij moet 25kw rijden. Ik stond 2 jaar terug voor t zelfde en heb toen voor de sv gekozen omdat koppel onderin, geen drang om hoge toeren te draaien wat je wel met een 4cil moet, makkelijk afte voeren met een simpel cdi'tje, dus ook weer makkelijk naar vol vermogen, betrouwbaar, veel tutorials online om zelf te sleutelen, en mits volle kuip ziet t er sexy uit. Oja, het wordt gezien als een toermotor wat weer scheelt in de verzekering.

Het hangt sowieso altijd af van de bestuurder :Y . Maarja als hij na een proefrit op een 'vol' vermogen SV al zoiets heeft van Meh, dan weet je al genoeg :P
 
Op 25 kW zou ik voor de SV gaan vanwege het koppel onderin. Heb zelf een CBRf 25kW gereden en vond dat toch niet echt vlot gaan. Maar vol vermogen zou ik voor de CBR gaan omdat die dan net weer wat sneller is dan de SV. Gewoon een nieuwe kopen over een paar jaartjes ;)
 
Dat is dus niet waar. Mocht dat wel zijn, dan is er veel te bereiken door de TPS-sensor goed af te stellen. En anders een keer de testbank op om goed af te laten stellen.

Een Vtwin heeft ongetwijfeld een ander karakter dan 4pitter, maar er is echt wat aan de hand wanneer je er niet relaxed mee kunt toeren / rijden.

Dat je continue wordt uitgedaagd om snelheidslimieten te overschrijden is een ander verhaal, maar dat hebben meer motoren :+.

Tja ondanks dat m'n RSV met powercommander afgesteld was vond ik dat ding aardig onrustig en bokken op lage toeren. Ik weet niet hoe het is met nieuwere v-twins of een SV, maar ook na een proefritje op een SDuke vond ik datzelfde een nadeel. Misschien moet ik toch nog eens een proefritje doen op een andere twin, want vind dat koppel onderin wel *O*
 

De CBR dus...?

Er is een soort algemeen idee dat twee cylinders meer koppel leveren dan 4 cylinders. Het merendeel van de benzine motoren zonder turbo leveren 100Nm/liter +-10%.

De motor in de CBR is simpelweg veel sterker. Mijn advies zou zijn: de CBR (of anders een CB600 hornet).
 
De CBR dus...?

Er is een soort algemeen idee dat twee cylinders meer koppel leveren dan 4 cylinders. Het merendeel van de benzine motoren zonder turbo leveren 100Nm/liter +-10%.

De motor in de CBR is simpelweg veel sterker. Mijn advies zou zijn: de CBR (of anders een CB600 hornet).

In absolute zin niet meer koppel, maar wel meer koppel onderin het toerenbereik. Wat veel mensen prettig vinden rijden, waaronder ikzelf.
 
De CBR dus...?

Er is een soort algemeen idee dat twee cylinders meer koppel leveren dan 4 cylinders. Het merendeel van de benzine motoren zonder turbo leveren 100Nm/liter +-10%.
600cc-ers zitten idd allemaal rond de 65Nm. Enige verschil is dat je dat koppel bij een viercilinder pas beschikbaar hebt bij 10000 toeren, bij een tweecilinder bij 7000 toeren en bij een mono al bij 4500.
 
600cc-ers zitten idd allemaal rond de 65Nm. Enige verschil is dat je dat koppel bij een viercilinder pas beschikbaar hebt bij 10000 toeren, bij een tweecilinder bij 7000 toeren en bij een mono al bij 4500.

Klopt, maar heeft dat nu te maken met het aantal cylinders of de boring/slag verhouding? De CBR is ontworpen voor een hoog specifiek vermogen. Je moet daarom naar een korte slag motor toe --> minder massa krachten in de motor en een relatief grote klep openingen.

Ik heb op 3 2 cylinders gereden, 2 ducati's en 1 husqvarna. Vooral de ducati's zijn draken van motoren onder de 3 a 4k tpm, ze staan zo te rukken aan de ketting. Daarbij verliezen ze puf boven boven de 10k tpm. De CBR is onder de 5 a 6k tpm inderdaad niet zo sterk, maar prima bruikbaar, en hij loopt door tot 14k.

Qua geluid....tja, een V2 is niet snel te verslaan....dat dan weer wel...

Voor TS: ben je van plan om de motor te houden en na een jaar op volvermogen te rijden ---> De CBR, puur vanwege het vermogen en de rijdbaarheid...
 
Terug
Bovenaan Onderaan