Advies/idee aankoop volgende motor

Prodigital

Die hard MF'er
16 aug 2005
410
1
Belgie
Hey iedereen!
Binnen 2 en een halve maand ben ik van mijn 25kw af en dan wil ik uiteraard een andere motor gaan kopen. Tot nu toe altijd met heel goedkope, oudere dingen gereden, maar het mag wel eens wat meer zijn na 3 jaar rijden :)
Ik heb zo'n aantal voorwaarden/richtlijnen whatever waarbinnen ik iets zoek, hoop dat jullie me misschien wat advies/ideeen kunnen geven:
Budget tweedehands is tussen de 2 en 4duizend euro, rekeninghoudend dat enorm dure verzekering ook kan uitmaken.
Dan wil ik vooral iets betrouwbaar, dat altijd start en geen rare kwaaltjes gaat hebben. Eerste motor was echt erg op dat gebied, maar de huidige durf ik eigenlijk niet echt ver en lang mee te gaan rijden.
Meteen ook de volgende voorwaarde: ik wil er wat verder mee kunnen rijden, eens naar het buitenland enzo) dus een halve kuip (geen volledige kuip, vind ik maar niks) zou mooi meegenomen zijn. Ook een verbruik dat toch iets onder het huidige ligt (10l/120-130km) zou ik wel erg apprecieren.
Kwa power moet het helemaal niks supersportief zijn, maar ik zou wel liefst een V-twin hebben omdat ik liever een brede, stevige powerband heb. Een inline die hetzelfde doet is ook goed, maar ik zou er zelf niet meteen zo één kennen.
Verder rij ik al mijn hele leven met Honda, dus het zou wel leuk zijn moest ik dat kunnen blijven doen :p

Zelf had ik een beetje zitten denken aan SV650, maybe 1000 (geen Honda helaas), VTR1000 of BMW R1100S (laatste twee vrees ik voor de verzekeringsprijzen; 21 jaar oud nml). Misschien dat mensen hier ervaring mee hebben en mij iets kunnen af/aanraden ?
Laat maar komen!
 
SV650 zou moeten lukken binnen je budget, misschien ook eens naar CBR 600f kijken? zijn ook super betrouwbaar, wel geen v-twin...
 
ondanks wat je zegt over die twins en brede powerband: kijk ook eens naar een bandit 600 of 1200. enorm soepel blok en (iig mijn bandit 600) trekt heerlijk vanaf de 3500 toeren tot aan max.

eind van dit verhaal: proefrijden op dat wat je er goed uit vind zien, binnen je budget past...
overigens is een SV ook een erg vette keuze, zeker de jongere versies!
 
Kijk eens naar een Honda Hornet 900.

Degelijk, zeer betrouwbaar, lage onderhoudskosten/interval. Stuurt goed en een heel bruikbaar vermogen (zo een beetje alles boven 3000 tpm is powerband :P )

Ook voor tripjes naar het buitenland een prima motor, 500 kilometer per dag rijden is geen enkel probleem, evt. een klein windschermpje erop.

Moet je alleen nog een heel klein beetje doorsparen
 
Laatst bewerkt:
1) Budget tweedehands is tussen de 2 en 4duizend euro
2) Dan wil ik vooral iets betrouwbaar, dat altijd start en geen rare kwaaltjes gaat hebben.
3) Meteen ook de volgende voorwaarde: ik wil er wat verder mee kunnen rijden, eens naar het buitenland enzo)
4) Ook een verbruik dat iets onder het huidige ligt (10l/120-130km) zou ik erg apprecieren.
5) maar ik zou wel liefst een V-twin hebben
6) Verder rij ik al mijn hele leven met Honda, dus het zou wel leuk zijn moest ik dat kunnen blijven doen :p

Ik zou eens serieus nadenken over een Africa Twin als ik jou was. Je beschrijft bijna de mijne als ik dit zo lees. Proefritje maken en je bent verkocht..
Reisfiets bij uitstek trouwens. *O*
 
Laatst bewerkt:
Banditje 1200s (oude model)? Die draait al een paar jaar mee en mogelijk ligt die binnen je budget. Hoop kracht, ook onderin. Betrouwbaar blok, half kuipje, doet ook langere afstanden.
Fazer 1000. Sneller als de Bandit, zelfde soort eigenschappen, maar ook wat duurder.

Je idee dat een V-twin over de hele breedte van het toerental vermogen levert klopt overigens niet. Dat vermogen zit meestal meer onderin dan bij een 4cyl, maar bouwt dan weer sneller af bovenin.
 
De Guzzi's niet vergeten. Geweldige machines ^^, als je er goed meeomgaat onverwoestbaar en als je er iets minder goed meeomgaat ook :P.
 
Geen supersport hoor jongens, daar heb ik het helemaal niet voor ;)
En over die powerband: misschien zie ik het niet juist, ik wil gewoon iets dat genoeg kracht heeft onderin, en het niet moet hebben topsnelheid (=geen supersport dus). Het is gewoon niet zo leuk dat mijn CB400N pas vanaf 5000 toeren echt iets te bieden heeft, en zo'n 2000 toeren later mag ik al schakelen :/
Beste suggestie tot nu toe lijkt me die Bandit 1200S, ziet er echt mooi uit, net geen 100pk is niet overdreven, en kost niet eens zo veel tweedehands. Hoe zit dat met het verbruik, toch beter dan 1:12 ?
 
al gedacht aan een Honda VFR type 94-97

een V4 blok, rond de 100 pk, verbruik tussen de 1:16 en 1:20

bullitproof blok en je kunt er 900km op zitten zonder al te veel last (op de gebruikelijke zadelpijntjes na dan)
 
bandit 1200 verbruikt zo'n 1:16 geloof ik
ohja, het oude model kun je behoorlijk opwaarderen met een nieuwe uitlaat, die krijgt er makkelijk een pk of 10 a 15 bij (das toch dik 10%)
 
Geen supersport hoor jongens, daar heb ik het helemaal niet voor ;)
En over die powerband: misschien zie ik het niet juist, ik wil gewoon iets dat genoeg kracht heeft onderin, en het niet moet hebben topsnelheid (=geen supersport dus). Het is gewoon niet zo leuk dat mijn CB400N pas vanaf 5000 toeren echt iets te bieden heeft, en zo'n 2000 toeren later mag ik al schakelen :/
Beste suggestie tot nu toe lijkt me die Bandit 1200S, ziet er echt mooi uit, net geen 100pk is niet overdreven, en kost niet eens zo veel tweedehands. Hoe zit dat met het verbruik, toch beter dan 1:12 ?
power onderin, dan zou ik je adviezeren om eens naar 2 of 3-cilinders te kijken. Die staan erom bekend om onderin juist de power te hebben. Succes met de keuze. Lijkt echt vervelend om zo een keuze te moeten maken :+ ;)
 
Ik denk dat het een Bandit 600S van na 2000 (nieuwer model) gaat worden. Verzekeringskosten maken een 600 net een betere keuze, aangezien er een smak bijkomt boven de 600cc. Ook lage aankoopprijs is wel mooi.
 
Wat dacht je van een Honda Deauville. Super brave tourfiets. Te koop in een brede prijsrange en goedkoop in onderhoud, windbescherming en heerlijk zo'n cardanaandrijving.

Veel succes met je keuze.
 
Honda VTR1000 is een zuipschuit :X

En aangezien de TS dit al typt: Ook een verbruik dat toch iets onder het huidige ligt (10l/120-130km) zou ik wel erg apprecieren.


:+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan