Advies lassaparaat

KLETSKOP123

Rookie
30 apr 2011
22
0
Hallo, vandaag lasapparaat gekregen en nu wil ik leren lassen.

Kunnen jullie mij helpen met het instellen van mijn lasapparaat? Ik snap niets van al die knoppen, graag wat advies.
aunawoxno15ge.jpg


Dit zijn de baguette. 2mm
i8zi9g75zv14p.jpg


Eerste poging met deze setup. :P
xhya4y0wkflm4.jpg


Dank u.
 
Laatst bewerkt:
voor elektrode lassen is de meest belangrijke de linker knop voor de stroom. andere zijn meer voor tig lassen. schakelaars daar boven zijn voor keuze tussen tig en stik die in jou geval op stik (elektrode) moet staan en de schakelaar daar rechts van hoort ook naar linkt te staan want hij moet uitschakelen als de afstand te groot wordt.
aan de las te zien is de stroom goed (de zijkanten zijn mooi gevloeit en niet scherp), je moet alleen nog een hoop oefenen om een echt nette las neer te leggen.
 
Laatst bewerkt:
voor elektrode lassen is de meest belangrijke de linker knop voor de stroom. andere zijn meer voor tig lassen. schakelaars daar boven zijn voor keuze tussen tig en stik die in jou geval op stik (elektrode) moet staan en de schakelaar daar rechts van hoort ook naar linkt te staan want hij moet uitschakelen als de afstand te groot wordt.
aan de las te zien is de stroom goed (de zijkanten zijn mooi gevloeit en niet scherp), je moet alleen nog een hoop oefenen om een echt nette las neer te leggen.
Oké, die schakelaar op lift en oefenen.

Morgen nog eens proberen.
 
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je last..( ik neem aan dat je gewone electrode gebruikt, want voor sticklassen zijn er voor elk materiaal, en voor elke houding en elke omstandigheid speciale electroden te koop)
Wil je een goede las leggen , zorg dan eerst dat je schoon materiaal hebt, je electroden droog zijn en ga vanuit dat basisprincipe lassen..
Normaal bij vlak lassen moet je de electrode onder een hoek van 45% zetten, en dan zonder je hand te verplaatsen, alleen maar zakken met je hand, dat is ongeveer de vuistregel voor electrode lassen.. Daar leer je wel mee spelen als je ervaring hebt..
Wordt onder het lassen de hele electrode rood, staat je lasstroom te hoog, komt de las er als een rups boven op te liggen, dan is de stroom te laag...
Let op de slak, er zijn electroden waarvan de slak als een projectiel weg kan schieten (RVS bijvoorbeeld) en zorg dus voor een veiligheidsbril tijdens loshakken van de slak
 
voor elektrode lassen is de meest belangrijke de linker knop voor de stroom. andere zijn meer voor tig lassen. schakelaars daar boven zijn voor keuze tussen tig en stik die in jou geval op stik (elektrode) moet staan en de schakelaar daar rechts van hoort ook naar linkt te staan want hij moet uitschakelen als de afstand te groot wordt.
aan de las te zien is de stroom goed (de zijkanten zijn mooi gevloeit en niet scherp), je moet alleen nog een hoop oefenen om een echt nette las neer te leggen.

De tweede schakelaar is ook puur voor tig lassen, het bepaalt de manier van ontsteken. Voor electrode lassen moet dit absoluut geen verschil maken.

Als je te ver van je werkstuk gaat met de electrode dooft de vlamboog vanzelf.
 
de linker is de ampère knop, hoe dikker het materiaal hoe hoger die moet staan, dat geld ook voor de elektrode, hoe dikker de elektrode des te meer ampère heb je nodig.

als die te hoog staat zul je ook sneller een gat in je materiaal branden.
staat die te laag zal je elektrode ook moeilijker willen starten en, blijf die vaak aan je werktstuk plakken .

meestal staat ook op de verpakking van je elektrode hoe hoog de current/ampère ongeveer moet staan voor de materiaal dikte.

van Tig lassen weet ik niks maar, dacht dat de slope down knop iets te maken had met hoe snel de elektrode afkoelt als je stopt met je las, de afbouw van ampère aan het einde van de las of zoiets.

en de post flow is dacht ik de na gas, hoe lang het gas blijft stromen na dat je gestopt ben met je las
 
van Tig lassen weet ik niks maar, dacht dat de slope down knop iets te maken had met hoe snel de elektrode afkoelt als je stopt met je las, de afbouw van ampère aan het einde van de las of zoiets.

tijd; hoe lang je stroom erover doet om van maximaal ingestelde stroomsterkte naar NUL te reduceren

en de post flow is dacht ik de na gas, hoe lang het gas blijft stromen na dat je gestopt ben met je las
tien punten!
O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan