Advies lichte motorscooter

Olifant

MF veteraan
17 okt 2007
2.742
2
Ik ben van plan een lichte motorscooter te kopen, maar ik weet niet waar ik op moet letten, heb er een aantal gezien, maar de keuze is nogal lastig. Ik wel er mee over de provinciale wegen kunnen(80km/h), dus ik denk dat de topsnelheid erg belangrijk, die zal toch mininimaal 95km/h moeten zijn. Verder het budget max.2000E. Liefst nieuw of jonggebruikt omdat ik e rveel kilometers mee wil maken(woonwerk, boodschappen etc), +-10-15 dkmop jaarbasis.

Scooters die ik ben tegengekomen:

- Peugeot Vivacity100, compact, wendbaar, koffer achter, 100cc 2 takt, topsnelheid?
-Vespa et4 125, imago is ok :), ouder model in deze prijsklasse, topsnelheid?
-Benelli Adiva 125, leukdakje, veel bergruimte, topsnelheid? degelijkheid?
-Kymco agility 125 of 150, geen info?
 
Aankoop Belgie of Nederland?

Mijn persoonlijk advies, ga voor 250cc ipv 100 of 125cc.
Maar uw budget moet dan voor NL , wat omhoog.
 
Nederland, de scooter komt naast de normale motor, enkel voor het praktische en voordelige.
 
Ik onderschrijf het advies van opabert qua inhoud.
Er zijn in Nederland Honda Helixen te koop voor rond de €1500
Die hebben dan minder dan 50dkm gelopen, dus waarom zou je dan een nieuwe(re) kopen?
Honda maakt m.i. verreweg de betrouwbaarste tweewielers.
Mijn Helix rijdt geweldig in een stadse omgeving, voor de snelweg vind ik hem minder geschikt.
Harm
 
Voor die prijs heb je idd een leuke Kymco Agility 150 of een Sym Orbit 125. De vivacity is nieuw alleen nog als bromfiets te krijgen.

Jonge 2e hands motorscooters kom je niet erg vaak tegen.

Ik zou trouwens niet onder de 150 cc gaan want anders haal je de 100 km/uur echt niet.
 
Ola,

Ik zou zelf ook voor minimaal een 250cc gaan. Heb zelf een Aerox 100cc, maar zijn top is maar zo'n 85km. In theorie hard genoeg, maar in praktijk (met al die bumperklevers en/of zondagsrijders) net niet hard genoeg. Zelf zou ik ook voor een 4-takt gaan ipv 2 takt gezien de km's op jaarbasis.
 
Is die vivacity niet de snelste van het stel?

En de adiva, is dat wat?
 
Adiva is ontzettend zijwindgevoelig,verbruikt te veel,(1:18-1:20)en er zijn geen onderdelen van te krijgen,uitgezonderd motoronderdelen.(is Piaggio blokje).
 
Of anders de Kymco People S 200i ?
Is nieuw wel wat duurder maar heeft iets meer power, heeft injectie i.p.v. carburatie en haalt met gemak de 100 KM/U.
 
Ook hier wederom..... maak gewoon een proefrit op een model dat binnen je budget ligt. Een hele lijst samenstellen is makkelijk, maar een proefrit maken zegt veel meer. En het budget kent er maar één....
 
Aprilia Leonardo 125cc of 150cc!

Ze zijn wat ouder, en dus makkelijk binnen je budget te koop (€900 - €1350). De 125 haalt ongeveer 115 op de eigen teller dus dat is ruim voldoende voor de B-wegen. Veel ruimte onder het zadel, je zit behoorlijk ruim en als je een goeie koopt zijn ze heel betrouwbaar.

Anders kun je altijd nog voor de alom bekende Honda Dylan 150cc gaan. Die zijn wat recenter (2002-200??) en dus iets duurder (€1300 - €2000). Die zouden ook zo'n 115 op de teller moeten halen.

Groeten, Karl
 
De Adiva valt af, helaas, vind het een leuk ding, maar er moet wel spul voor te krijgen zijn.

De Dylan vind ik echt niet mooi, evenals de Kymco People.

Iemand specefiek ervaring met een vivacity100? Die trekt namelijk het meeste.
 
Ene Josefien zou een agility 16 150 kopen, maar niks meer van vernomen. Ben ik ook wel benieuwd naar.
 
De Adiva valt af, helaas, vind het een leuk ding, maar er moet wel spul voor te krijgen zijn.

De Dylan vind ik echt niet mooi, evenals de Kymco People.

Iemand specefiek ervaring met een vivacity100? Die trekt namelijk het meeste.

Alles wat je onder de 150cc gaat kopen daar krijg je spijt van. Als je tenminste ook met stevige tegenwind nog 90 km/u wilt halen zonder rare fratsen te moeten uithalen zoals bukken. En opvoeren kan alleen met 2-tact en niet met 4-tact. Staat er niet ergens een Sportcity 200 te koop?
 
Ene Josefien zou een agility 16 150 kopen, maar niks meer van vernomen. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik las gisteren een advertentie van een bromscooterzaak vlak bij mij, Rehorst in Den Haag. Ze bieden een nieuwe Kymco Agility 150cc (demo) rijklaar aan voor €1799.-. Klinkt goed, en het ding ziet er leuk uit! Als ik de tijd kan vinden ga ik eens een proefritje maken, just for the sake of ;) Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n Kymco het doet. Ben benieuwd naar de wegligging en oftie een beetje aan de 115-120kmpu op de teller kan komen.

Groeten, Karl
 
Ik heb zelf de Typhoon125 2t gehad,.. de top ligt op zo'n 115km/u,..

Overall gezien is hij lekker licht en wendbaar, de prijzen vallen ook wel mee, de mijne had ik in perfecte staat voor € 600(!) bij 'n dealer,.. Ik zie de prijzen tegenwoordig tussen de € 800 en € 1000,- liggen.

Als ik een nadeel moet noemen, dan is dat het feit dat de 125cc 2t van Gilera regelmatig onderhoud behoeft,.. om de 2500 km moet de drukveer die voor de transmissie zorgt wel vervangen worden. Als je dit niet doet, dan rijd hij nog steeds lekker, alleen merk je wel dat hij een stukje minder snel optrekt, en met name wanneer je al rijd en dan het gas opentrekt.

Ik heb aan de Gilera Typhoon 125cc 2t in ieder geval heeeel veel lol gehad. Ik zou wél een Gilera aanraden voor de kwaliteit en het rijgenot, maar ik zou hem NIET aanraden voor de verkeerde aandacht die je met dit merk toch nog iets sneller aantrekt. De huidige Gilera's zijn allemaal 4takt,.. als je de kans hebt, rij er een keer een proefrondje op, want die Gilera 4t's zijn echt super!
 
Ik las gisteren een advertentie van een bromscooterzaak vlak bij mij, Rehorst in Den Haag. Ze bieden een nieuwe Kymco Agility 150cc (demo) rijklaar aan voor €1799.-. Klinkt goed, en het ding ziet er leuk uit! Als ik de tijd kan vinden ga ik eens een proefritje maken, just for the sake of ;) Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n Kymco het doet. Ben benieuwd naar de wegligging en oftie een beetje aan de 115-120kmpu op de teller kan komen.

Groeten, Karl
Leuke prijs, maar onder de 250 is echt te weinig, of je hebt engelen geduld. :)
Bij het proefritje lijkt het vast nog wel leuk en aardig, het is ook allemaal nieuw voor je.
Zelfs bij 100 km/u lurkt je dat ding al behoorlijk uit. O-)
 
Aha. Dat is best cheap, hij is nieuw 1899 en dan nog 150-200 bijkomende kosten ofzo?

Ben benieuwd hoeveel dat ding verbruikt. Mijn nieuwe motor staat inmiddels op mobile.de alleen mijn geldbuidel werkt niet mee O-)

Ik las gisteren een advertentie van een bromscooterzaak vlak bij mij, Rehorst in Den Haag. Ze bieden een nieuwe Kymco Agility 150cc (demo) rijklaar aan voor €1799.-. Klinkt goed, en het ding ziet er leuk uit! Als ik de tijd kan vinden ga ik eens een proefritje maken, just for the sake of ;) Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n Kymco het doet. Ben benieuwd naar de wegligging en oftie een beetje aan de 115-120kmpu op de teller kan komen.

Groeten, Karl
 
Leuke prijs, maar onder de 250 is echt te weinig, of je hebt engelen geduld. :)
Bij het proefritje lijkt het vast nog wel leuk en aardig, het is ook allemaal nieuw voor je.
Zelfs bij 100 km/u lurkt je dat ding al behoorlijk uit. O-)

Ha, je hebt gelijk, een 250 is véél leuker. maar tegelijk een heel stuk duurder. Ik ken niet eens een gebruikte 250cc (behalve een Honda Spacy ofzo) onder de 2000 euro te koop.

Daarbij ben ik een 125je gewend. Maarr voor de toerrit heb ik een Scarabeo 250 gehuurd, ben benieuwd. Denk dat ik nooit meer een 125 wil erna :9

Het liefstje zou ik een Aprilia Leonardo 300cc of een Aprilia Sportcity 300cc cube hebben :9~ Maar ik heb zo'nzelfde geldbuidel als sphere2 ;)

Groeten, Karl
 
Laatst bewerkt:
Ha, je hebt gelijk, een 250 is véél leuker. maar tegelijk een heel stuk duurder. Ik ken niet eens een gebruikte 250cc (behalve een Honda Spacy ofzo) onder de 2000 euro te koop.

Daarbij ben ik een 125je gewend. Maarr voor de toerrit heb ik een Scarabeo 250 gehuurd, ben benieuwd. Denk dat ik nooit meer een 125 wil erna :9

Het liefstje zou ik een Aprilia Leonardo 300cc of een Aprilia Sportcity 300cc cube hebben :9~ Maar ik heb zo'nzelfde geldbuidel als sphere2 ;)

Groeten, Karl
Er staat een Derbi GP-1 250 op Marktplaats, vr.pr. 2.700.
Voor 2.400 moet je die wel meekrijgen, of zelfs nog wat minder.
Piaggio blok dus betrouwbaarder/zuiniger dan de veel oudere alternatieven.
Die paar honderd euro heb je er dus zo uit. ;) *O*
 
Naast Motor, Motorscooter rij ik ook nog wel eens op Oldtimers.

Stel u zelf de volgende vraag:
Om welke reden is het aanbod van 2e hands in NL en Onder de 150cc zo groot ?

De beantwoording op die vraag:
Omdat je na paar maanden tot de ontdekking komt dat voor 80km++ wegen, er toch wel erg weinig gang in zit.

En wat ik persoonlijk nogal een afgang vin op 125/150cc,
dat pubertje op zijn opgefokte bromscooter mij voorbij komt.... _O- _O-
( voor de zwart kijkers, dit is humor ).
 
Laatst bewerkt:
Aha. Dat is best cheap, hij is nieuw 1899 en dan nog 150-200 bijkomende kosten ofzo?

Ben benieuwd hoeveel dat ding verbruikt. Mijn nieuwe motor staat inmiddels op mobile.de alleen mijn geldbuidel werkt niet mee O-)

De 150cc Kymco is 1999, de 125 is 1899 excl. idd rijklaarkosten.
Maar ik vond de 125cc al erg lekker rijden. Niets mis mee voor binnendoor.
 
En wat ik persoonlijk nogal een afgang vin op 125/150cc, dat pubertje op zijn opgefokte bromscooter mij voorbij komt....

Dan koop je ook tuning onderdelen voor jouw 125/150cc en maak je een afspraak met dat puistenkoppie en dan win je het wel. Het is niet eerlijk om appels met peren te vergelijken, of voel je je ook lullig als je een dikke 2 liter auto hebt en je eruit wordt gereden door een Smart met daarin het blok van een Hayabusa?
Die kereltjes spelen niet eerlijk en dan nog, vraag jezelf eens af of er dan geen 180cc onder die scooter ligt. Dat gebeurd namelijk veel vaker dan je denkt. Ik keek jaren terug ook m'n ogen uit toen ik een bromscooter moeilijk bij kon houden met m'n auto. Dat was dus gewoon iemand op een 180cc 2 takt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan