Advies motor keuze

Tijs venray

Rookie
15 feb 2016
9
0
Heide
Hallo

Ik weet niet of dit het goede topic is maar toch maar is proberen.

In maart ga ik beginnen met motor lessen en kan het niet laten om nu al op zoek te gaan naar een mooie motor die binnen mijn budget ligt. En hiervoor had ik wat hulp nodig.

Ik vindt de Honda cbr 600f wel interessant ten eerste om zijn look en dat je toch nog redelijk overeind op de motor zit. Maar nu was mijn vraag welke motors hier mee zijn te vergelijken van andere merken.
Ik heb een budget van ongeveer 1500 euro mag er best wat onder of boven zitten
En ik ben ongeveer 1.90m dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden

Dus heeft iemand wat tips voor mij

Gr tijs
 
Niet doen. Rijbewijs halen, daarna zoveel mogelijk proefritjes maken op alles binnen je budget of gewoon de eerste de beste motor kopen waarvan jij denkt "whoo dit moet 'm worden".
 
Je zit nog vast aan een A2 rbw geloof ik? Kijk eerst maar eens of je daar een geschikte motor voor kan vinden. Daar zijn, zoals hierboven beschreven, al honderden topics over geopend. Alle motoren je met een A2 rijbewijs kan berijden staan ook op www.startersmotor.nl en zijn op deze site ook te vinden middels de zoekfunctie ;)
 
Je kunt het best eerst wat verschillende motoren proberen om erachter te komen wat voor jou persoonlijk werkt. Zo'n cbr600f is prima als beginner, maar misschien dat bijvoorbeeld een Hornet fijner rijdt voor jou persoonlijk.

Reserveer ook wat geld voor fijne motorkleding, dat kost ook aardig wat in totaal! En het is echt fijner om met je eigen handschoenen en helm te lessen dan met die bezwete spullen van de rijschool :)
 
als je van 1992 bent zou ik wachten tot ik 24 was zodat ik niet aan A2 zou 'vastzitten'
cbr600f zijn prima motoren, vanaf 1994 iets betere remschijven, althans half zwevend.
zat van te vinden, gewoon een nette in een kleur die je leuk vind en uiteraard proefrijden.

en welkom op Motor-forum :) :]
 
Dat is de rede dat ik tot maart wacht met lessen dan ben ik 24 :p en mijn helm en handschoenen liggen ook al klaar hoor.

De Honda Hornet is mijn oog ook al eerder op gevallen en is een hele mooie motor alleen ga ik waarschijnlijk regelmatig de snelweg over en dan wil ik tog wel iets van een kuip hebben.

Maar zijn er ook andere motors die ongeveer in hetzelfde schuitje als de cbr 600 f vallen ??
 
kawasaki zx6-r , is iets sportiever/rauwer ( kwestie van langer bakken ;) )
Yamaha Thundercat ( erg ondergewaardeerd, voor leuk geld te koop) net als de fazer 600
suzuki gsxr , sportiefste van allemaal, zit je nogal voorover.

uitgaand van bouwjaar 93- 98 ongeveer , alleen 600 cc.

Een hornet met een ruitje zal qua wind misschien fijner rijden voor jou als een cbr600 omdat je iets meer voorover zit.
zeker als 1e motor kan er minder kuipwerk kapot bij het (om) vallen :/

Om een cbr600f te nemen voor de bescherming tegen regen tov de hornet vind ik wat ver gaan maar bij veel woon/werk en (dus) regen zou je dat idd kunnen overwegen.
of een fiat panda ;)
 
Dat is de rede dat ik tot maart wacht met lessen dan ben ik 24 :p en mijn helm en handschoenen liggen ook al klaar hoor.

De Honda Hornet is mijn oog ook al eerder op gevallen en is een hele mooie motor alleen ga ik waarschijnlijk regelmatig de snelweg over en dan wil ik tog wel iets van een kuip hebben.

Maar zijn er ook andere motors die ongeveer in hetzelfde schuitje als de cbr 600 f vallen ??

Je kan nu vast lessen op een A2 motor en met je 24e switchen. Als je met AVD afrijdt op een begrensde motor krijg je ook een begrensd rijbewijs, maar weet niet hoe het zit met AVB op een begrensde en daarna AVD doen op een onbegrensde. Vraag het eens na bij de rijscholen in je buurt wat de mogelijkheden zijn: dan kan je wellicht al eerder rijden :] Eventueel natuurlijk alle AVB lessen op de laatste paar na op de A2 fiets doen en de AVB halen op een onbegrensde.

Wbt fiets: zou even wachten tot je je rbw hebt. Niet alleen voor je ervaring en je proefritten, maar ook voor je spaargeld: tegen die tijd heb je misschien weer wat meer bij elkaar gespaard en kan je je een duurdere motor veroorloven. Of... je lessen vielen tegen en je moet zuiniger doen met de tweewieler.

Tijdens je lessen merk je ook wel wat je lekker vindt en dan kan je eens langs bij een motorzaak om eens te kijken en proef te zitten.
 
Diversion misschien ideetje? Vind je makkelijk voor die prijs en die blijken erg betrouwbaar te zijn. (enkel wel lelijkste motor ooit)
 
Ikzelf ben 25 en 1m94.

Sinds 3 jaar rijd ik met een VFR rc36 2. (ik viel nog net binnen de 21j regel van toen, in België)

De moto is zeker groot genoeg voor mij,

100pk in V4, rijd rustig op lagere toeren en op hoge toeren is hij best wel vinnig.

Relatief goedkoop te vinden (voor 1000 euro een opknapper, 2000 een in goede staat)
Onderhoud kost ook niet veel en de motorblokken zijn niet kapot te krijgen.

Ideale beginnersmotor!
 
Je kunt ook prins over de snelweg met een hornet, eventueel met extra schermpje. Is ook persoonlijk natuurlijk, maar verwacht niet dat je met de cbr600f helemaal uit de wind zit op de snelweg.
 
@TS; ik zou als ik jou was inderdaad eerst het rijbewijs halen en dan op het gemak links en rechts eens een proefritje gaan doen.

En dan een beetje de genoemde gangbare modellen, FZS600 (Fazer), Thundercat, CBR600f (zou niet mijn keuze zijn)
Maar dan kun je zelf een keuze maken, en niet de keus laten maken door volkomen wildvreemden in een hoekje van het internet. Wat een ander een fijne fiets vind, dat hoeft voor jou helemaal niks te zijn (en vice-versa)
 
Laatst bewerkt:
Als je wil mag je al beginnen met lessen op een onbegrensde motor ;)
Je mag alleen nog geen AVB en AVD examen doen.
 
Dat is de rede dat ik tot maart wacht met lessen dan ben ik 24 :p en mijn helm en handschoenen liggen ook al klaar hoor.

De Honda Hornet is mijn oog ook al eerder op gevallen en is een hele mooie motor alleen ga ik waarschijnlijk regelmatig de snelweg over en dan wil ik tog wel iets van een kuip hebben.

honda hornet schijnt ook gemaakt te zijn met kuipje :X
 
Vergelijkbare type motoren als CBR600F zijn
- Suzuki RF600
- Kawa ZZR600
- Yamaha Thundercat
- Honda VFR750

nog sportiever:
- Kawa ZX6R
- Suzuki GSXR600
- Yahaha FZR600

Allemaal motoren binnen jouw budget.
 
Voordat je je op een bepaald merk of op een bepaalde motor gaat richten, kijk eerst ff rond op websites zoals Motoroccasion, speurders en autotrader. Sla de advertenties op die je wel interessant vind, dan kan je na het behalen van je rijbewijs gelijk proefrijden om te zien welke motor je het beste bevalt. ;)
 
Vergelijkbare type motoren als CBR600F zijn
- Suzuki RF600
- Kawa ZZR600
- Yamaha Thundercat
- Honda VFR750

nog sportiever:
- Kawa ZX6R
- Suzuki GSXR600
- Yahaha FZR600

Allemaal motoren binnen jouw budget.

Yahaha FZS600 (Fazer)ook zeker overwegen waard. Beetje toeren met een sportief randje.
 
Voordat je je op een bepaald merk of op een bepaalde motor gaat richten, kijk eerst ff rond op websites zoals Motoroccasion, speurders en autotrader. Sla de advertenties op die je wel interessant vind, dan kan je na het behalen van je rijbewijs gelijk proefrijden om te zien welke motor je het beste bevalt. ;)

of ga eens op een zaterdag een aantal motorzaken af, dan zie je wat er zoal te krijgen is, zonder te blijven hangen in het ge-ijkte cirkeltje.
 
@jbt dankjewel dit is info waar ik zeker iets mee kan en waar ik ook naar opzoek was.

Want ik ga zeker een aantal motoren proef rijden maar ik moet natuurlijk wel weten in welke richting ik ongeveer kan kijken
 
Nog is over die "lelijke" gsx600 waarom is die motor zo goedkoop voor een wat ouder model ? heeft dat met de kwalitijd te maken of zijn het de "slechte" looks
 
Terug
Bovenaan Onderaan