Advies, motor voor woon- werkverkeer

Eloque

MF'er
4 mei 2017
105
0
Delft
Ik zag een dit topic als dit met vrij veel goed advies; Woon werk motor

Ik heb een soortgelijke vraag, maar wil dat topic niet kapen. Ik zoek een motor, voor bijna dagelijks gebruik woon- werkverkeer, maar ook als mijn primaire motor. Dit zijn de belangrijke dingen waar ik rekening mee wil houden;
  • 20 km afstand tussen werk en woning
  • Geen snelweg
  • Mijn vrouw, op zich een klein meisje, wil graag achterop meerijden
  • ABS
  • Budget 5.000 - 8.000
Ik heb tot nu toe een Honda Sabre 750 uit '82 gereden. Dat is ook mijn eerste motor geweest, ik heb mijn rijbewijs nu een jaar of 3. Ik ben niet van het hele snelle rijden, maar vooral van het rustig cruisen. Ik ben niet van plan in weer en wind te rijden, kou is best, maar veel regen bedank ik voor. Warm worden is makkelijk, droog worden op kantoor een stuk minder. Ik zit graag wat meer rechtop en een wat modernere fiets heeft zou mijn voorkeur hebben.

Ik denk dat ik wel een wat lichtere motor wil, de Sabre is 250 Kg. Makkelijk in de handling en vooral betrouwbaar. Ik heb met dat oude brik nog wel eens stilgestaan of paar avonden moeten sleutelen om het allemaal werkend te krijgen. Een voorkeur voor merk heb ik niet echt, ik heb ook alleen maar op Honda's gereden dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Tot nu toe heb ik een Kawasaki Vulcan S en een Honda CMX 500 Rebel overwogen. Maar, echter alleen op uiterlijk en beschrijvingen, ik zit zeker niet vast aan die twee. Als men advies heeft of zaken waar ik op moet letten etc, wordt dat zeer gewaardeerd.
 
Voor 20 km koop je toch gewoon een goeie Batavus?

M'n vriendin rijdt op een CMX500. Relaxte motor. Lekker licht, genoeg power. Vooral funritten, soms 'n beetje woonwerk (40km voornamelijk snelweg). Goed te doen. Ik heb wel 'ns een stukje acherop gezeten, echter, en daar is 'ie niet echt voor gemaakt. Krappe zit, en het blok moet dan nét effe te hard werken om écht comfortabel te zijn.
 
Nu ja, als ik had willen fietsen naar mijn werk had ik geen rijlessen genomen hoor :) CMX klinkt op zich goed, ik ben geen lichtgewicht, maar de echtgenote wel, dus het zou kunnen.

Ben op zoek naar iets comfortabels en betrouwbaar. Ik weet niet of ik naar de merkdealer of naar een particulier moet gaan. Mijn eerste, die Sabre, heb ik willens en wetens gekocht met veel onderhoud er aan te doen. Heb ik zo goed mogelijk gedaan ook om te leren hoe zo'n ding werkt, ben wel technisch maar van motor's wist ik niet veel af. Nu ietsjes meer, maar nog niet steeds niet echt veel.

Mijn situatie is nogal veranderd sindsdien, kindjes, getrouwd, nieuw huis etc, ben nog lang niet oud, maar de 40 heb ik wel al gezien :) Ik heb geen tijd meer om zelf heel veel te sleutelen, maar wil wel comfortabel kunnen rijden. Gelukkig heb ik nu wel wat meer budget dan toen beschikbaar. Ik ben dus op zoek naar advies over wat voor modellen ik zou kunnen overwegen en ook waar ik zou kunnen gaan kijken. Over MotoPort Wateringen hier in de buurt heb ik al verschillende verhalen gehoord. Negatief voornamelijk, maar ook paar positief. Helaas is diegene die ik voor dit soort zaken meenam als technisch inzicht niet langer onder ons, dus alle advies is welkom.
 
Voor woon werk vind ik het vooral prettig dat ik wat hoger zit, ik heb om die reden een nc750x gekocht.
voordelen
- zuinig
- dct
- kan makkelijk(er) over het verkeer heen kijken
- frunk kan zelfs mijn laptop in.

nadelen
- bescherming tegen weer en wind.
 
Zo klein mogelijk motorblok, anders is de motor nog niet eens echt warm en ben je alweer op je werk/thuis.
Betrouwbaar, zuinig en binnen budget: Honda CB500(x)
 
Klein is eerder warm? Gek, ik heb het idee dat mijn 1200 sneller op temperatuur is dan m'n 300. 🤔

20km is wat dat betreft echt wel voldoende. Koop gewoon een fiets om lekker mee te toeren en ga daar ook je woon-werk mee doen. ;)
 
suzuki vstrom 650, is een alleskunner
1561057589218.jpg
 
Ik heb een CBR600.
Rij 25 km enkele reis. Winter doorgereden, handvatverwarming laten monteren.
Kan er ook gewoon lekker + 300 km mee touren.

Je moet gewoon iets zoeken wat prettig rijdt.
 
Een vfr800 is ook een topding vind ik zelf. Beetje jammer dat je geen snelweg hebt alleen, maar ik heb met deze ook de winter doorgereden, weliswaar geen ABS, maar wel dual breaking.
 
Bedankt voor de adviezen, ik ga ze bekijken. Ik was altijd erg blij met de Sabre, maar was wel "werken" om daar mij te rijden. Daarom zoek ik iets dat meer soepel gaat.

De V-Strom had ik niet eerder voorbij zien komen, zit je daar redelijk rechtop op? Ik zit liever rechtop dan voorover gebogen.
Daarom overweeg ik ook een CMX500.

Ik had nog niet echt naar de VFR800 of CBR600 gekeken. Zijn dat geen sportmotoren waar je dus wat meer voorover zit? Mijn VF750S heb ik vooral als eerste motor genomen omdat tie tegen een stootje kon. Is dat over de hele Honda linie zo?

Elektrisch heb ik ook overwogen, maar kan nog niet iets vinden wat ik ook mooi vind om te zien.
 

Helemaal nieuw en binnen je budget.
voldoet bovendien aan al je wensen. :t
 

Helemaal nieuw en binnen je budget.
voldoet bovendien aan al je wensen. :t

Ik begin het te overwegen, maar met net geen 250cc, kan ik dan wel goed een passagier elke dag meenemen? Of is dan het beter de 650 te bekijken?
 
Ik begin het te overwegen, maar met net geen 250cc, kan ik dan wel goed een passagier elke dag meenemen? Of is dan het beter de 650 te bekijken?
Qua zit kan het sowieso, het is echt een volwassen motor en lijkt zeker niet op een opgevoerde brommer.
Zolang je niet iedereen voor wilt blijven en niet uren wil cruisen op de snelweg met die passagier ook geen probleem.
Ik heb er met m'n forse lijf en 1.93m op gezeten en dat paste prima.

Laat je niet omkletsen door al die mensen hier die vinden dat je minimaal 100pk nodig hebt om "mee te komen met het verkeer", dat is klare onzin.
Het voldoet prima aan jouw wensen.
 
Bedankt voor de tip; als dat allemaal zo is, dan moet ik wellicht maar eens gaan kijken, ik kende het model niet echt. Dus kwam niet bij me op. Nu nog een dealer vinden die hem nieuw of occasion heeft. Ik hoor verschillende verhalen over zaken in de buurt hier van Pijnacker die ik al dan niet moet hebben. Motoport Watering niet doen lijkt het, Hans van Dijk wel/niet en Motoport Rockanje dan weer wel.

Daar nog iemand advies over, met in het hoofd wat voor soort motor ik wil?
 
Koop een ouwe K75; niet kapot te krijgen.
En ga je tóch een keer onderuit, dan is er nog zát te krijgen.
 
In het geval van een K75, probeer dan wel de cardan te controleren, en kies er een met schijfrem achter
 
Honda NC750X,moderne motor en voor bijna alles geschikt,geen wild ding en met abs,en ook met DCT.
en zat te koop binnen je budget.
Maar er is keuze genoeg,dus gewoon een paar uitselecteren en gaan proefrijden,wel kan je ouwe meuk beter overslaan,met jou budget
kan je iets veel beters kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een mt09 als motor en sinds kort een scooter voor woon werk , ik heb ook geen snelweg dus vandaar dat ik een 125cc sym had gekocht .
Ik vind dat voor woon werk ideaal !
Zuinig
Redelijk droog als je toch in een bui komt
Warmer dan de motor omdat je uit de wind zit
En het is gewoon makkelijk . Potje op en gaan met die banaan, hoewel ik je misschien toch een zwaardere motor zou aanraden aangezien een 125cc niet veel overhoud op 80 wegen . Inhalen lukt wel maar alleen als de andere baan echt helemaal leeg is.
 
Pffff,125cc ,je gaat je zelf toch niet martelen 😨 ,tenzij je van SM houd 🥴zou ik geen 125cc nemen,je komt overal te kort met zo,n
opgevoerde brommer.:Y
 
Pffff,125cc ,je gaat je zelf toch niet martelen 😨 ,tenzij je van SM houd 🥴zou ik geen 125cc nemen,je komt overal te kort met zo,n
opgevoerde brommer.:Y
Nou dat valt best mee eerlijk gezegd . Denk als je hem bvb een x leent dat het je best mee valt .
Bedoel als ik wil planken haal ik mijn mt wel uit de schuur.
Een oom van mij was ook zo stellig , wat moet je met zo’n wc pot op wielen , opgevoerde bromfiets en bla bla bla , dus ik zeg mooi leen hem maar eens . Puntje bij paaltje vond hij het toch stiekem wel een leuk ding 🤦‍♂️
 
Nou dat valt best mee eerlijk gezegd . Denk als je hem bvb een x leent dat het je best mee valt .
Bedoel als ik wil planken haal ik mijn mt wel uit de schuur.
Een oom van mij was ook zo stellig , wat moet je met zo’n wc pot op wielen , opgevoerde bromfiets en bla bla bla , dus ik zeg mooi leen hem maar eens . Puntje bij paaltje vond hij het toch stiekem wel een leuk ding 🤦‍♂️
Wijze woorden van je oom :+ ik heb op zoveel scooters gereden van 80cc tot 650cc,die lichte scooters heb ik nooit echt wat gevonden,
leuk voor in de stad ,maar dan houd het ook op,vanaf 300cc vond ik het pas echt bruikbaar,moet er wel bij zeggen dat ik ruim
boven de 100kg weeg,dus dat helpt bij die lichte scooters ook niet echt🥴
 
Waarom zou 'ouwe meuk' moeten worden overgeslagen?
Als je ABS wilt hebben zit je aan 1995-en-later spul..de meeste merken leverden toen wel remhulp, maar niet op elk model.
 
Waarom zou 'ouwe meuk' moeten worden overgeslagen?
Als je ABS wilt hebben zit je aan 1995-en-later spul..de meeste merken leverden toen wel remhulp, maar niet op elk model.
Ouwe meuk is vragen om problemen, daarom dus,de TS heeft budget genoeg om wat fatsoenlijks te kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan