advies motorgrootte

Aernout

Die hard MF'er
24 mrt 2004
314
0
Nijmegen
Ok, ik ben dus op zoek naar een motor, en zie al die verschillende inhouden staan. Ik snap natuurlijk wel dat een groter getal ene grotere motorinhoud is, en dat er dus (neem ik aan) grotere prestaties te verwachten zijn. Maar wat zijn die verschillen nou? Zijn ze groot? IS het ook een verschil in brandstofverbruik? En belasting?

Waar het mij uiteindelijk om gaat: Ik wil mijn motor ook in de winter gaan gebruiken, er snelweg mee rijden, langere ritten, en er moet dan iemand achterop mee kunnen. 500 cc lijkt me wat weinig, dus zoek ik wat groters... en ADVIES. Ik wil er wel ook korte ritjes mee kunnen doen, cruisen, dijkjes pakken etc.

BEdankt maar weer.

(weinig reacties bij Choppers. denk ook dat ik hier moet zijn)

Hangt ervan joh, wat wil je zo ongeveer kwa type? Een chopper? een touring? een snleheidsmonster?
Heb je motor gereden?
Ideaal beginner: Yamaha Diversion 600S
Goejkoop, verbruikt maar 5l/100km, kan niet kapot (bij normaal gebruik). Ziet er niet slecht uit. Prima voor langere ritten. Je steelt er de show niet mee, maar het is een perfekte allround no nonsense motorfiets.
(zelf heb ik een div900S, mijn vriendin een div600S ...

groter? geen ervaring? kruip dan niet op een 100Pk monster, das letterlijk dodelijk. Doe eerst paar jaar ervaring op een schoon lichter okkazie ding, en koop daarna een ferme motorfiets, want na 2 jaar weet je de klepel wel hangen ...

Als je chopper/cruiser wil rijden zou ik toch aanraden van een 800cc te nemen.
Kleiner kan ook, maar als je graag eens aan het gas hangt en een duo :9 wil voeren...
Hoe zwaarder de motor, hoe groter de afstant tegen dat hij op bedrijf temperatuur is.

Hoewel de mijne ook zijn 95 miles (152km) rijd, is het niet geschikt om de afstand Oostende <-> Antwerpen aan een 120 kontinu af te leggen. (hij zuipt dan)

Hou er wel rekening mee dat, hoewel de meeste choppers/cruisers een 180km/h kunnen lopen, ze eigenlijk het gezelligste rijden met een 90km/h. Alles daarboven geeft je een goede wind kuur en voel je in je armen.
Je kan dat oplossen door een windscherm...en dan krijg je hier de oorlog pro en contra :P

[reklema modus] Deze ziet er goed uit...Te vinden hier op MF
Suzuki Savage in hele goede staat! (Zien is kopen)
Pittige 1 cylinder, 650 cc. Ideaal voor de beginnende motorrijder en voor kleine mensen (lage zit).
Geschikt voor klein rijbewijs.

Bouwjaar: 1996
Kleur: rood
Kilometerstand: ongeveer 12200
Extra's: tassen en windscherm

Prijs: 2700 euro Nu 2250 euro!

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog met choppers gereden (en vele vrienden van mij ook). En idereen zegt hetzelfde: choppers zijn heeeel schoon om zien en horen, maar een HEL om mee te rijden. Superslecht voor je rug. Reken op max 200km, daarna ben je geradbraakt. Dit vanwege extreem korte veerweg achteraan = schokken, en de rechte zithouding die alle schokken aan je ruggegraat doorgeeft, en niet aan je billen en kont. Dit gaat uiteraard niet op voor de supergrote bakken zoals een virago 1100 of guzzis of vette harleys. Maare dat is toch al geen spek voor een beginnersbek. Veel te zwaar in kilo's om mee te leren sturen en evenwicht zoeken. Ga je geheid op je bek ermee. Wil je toch sjopperen: dan zoek je volgens mij best naar een Virago750 (de 535 is wat klein voor iemand groter dan 1m80). De meest ideale fiets om mee te starten in het sjoppergenre is de Motoguzzi Nevada: 750cc, carbs (model2003=injectie) en vooral een cardan as: onderhoudsvrij. Een savage is wat licht: een tof een-cylinder geluid, maar volstrekt ongeschikt om sneller dan 90 mee te rijden, en na een uurtje val je er gewoon van af. Duozit op savage? no way!. Anderzijds, de slimste manier om te leren motorijen bestaat erin dat je een betrouwbare en simpele maar oudere okkazie koopt, zoiets van eeen 10 jaar oud en 2000E max. Daar leer je een jaartje oprijden. Val je es om, dan is dat (hopelijk) niet te erg: het koste nie veel dus het doet zo geen zeer(aan je motorfiets, an je vel daarentegen?).
Na een jaartje en paar duizend kilometer, ga je perfekt aanvoelen of je el nog een sjopper wil, en kun je uitkijken naar wat zwaaarder en beter. Met een beetje geluk kun je bij aankoop nog een goeje prijs krijgen voor je leerfiets.
Ervaring: Ik had mijn vriendin (verliefd op sjoppers) een virago 535 kado gegeven om op te leren rijden. Ding was toen 14 jaar oud en kostte 1600E. Daar heeft ze in 1 jaar tijd 4000 km op gereden (onderhoud: 1*olie + 1voorband + 1nieuwe accu). Daarna kon ze een beetje rijden en wist ze dat sjoppers toch niet zo handig waren: tof om zien, maar niet comfortabel om mee te rijden. Na een jaar heeft ze een splinternieuwe yamaha diversion 600 S gekocht. 5500E en 1700E inruilwaarde voor de virago (jawel 100 MEER dan de aankoopprijs, al was hij ondertussen al eens gevallen aan 40km/u > nix kapot, wel krassen)....
Hopelijk heb je aan dit verhaal iets Aernout ...

Ik heb een chopper gehad en was er snel klaar mee, kleine ritjes zijn te doen, maar ga je langere tochten maken van 100 km of meer dan gaat je rug echt parten spelen -bij mij dan-.
Vervolgens een Kawasaki GTR1000 gehad en daar hebben we geen spijt van gehad!
Je hebt een volledige kuip, koffers, goede zit voor bestuurder en de persoon achterop zit ook lekker, afneembaar rekje achterop voor extra bagage en je kan er zo mee op vakantie!
Ik denk dat ze ook ik je budget passen...

Succes met uitzoeken!

Ik kan je wel het een en ander afraden op custom-gebied,maar dat hebben mijn voorgangers al gedaan.
Door de zithouding (achterover) is een custom niet je-van-het voor snelwegdiensten.
Tuurlijk: het zit ontspannen en met je voeten vooruit kan er geen troon aan tippen (hell,je zit soms slechter voor de TV),maar boven de 100 km/u zul je merken dat deze ontspannen houding helemaal zo ontspannen niet is!
Je wappert als een vlieger aan je stuur en zult merken dat je armen en nek een behoorlijk gevecht tegen de rijwind moeten leveren wil je je aan het stuur kunnen vasthouden...
Een tourfiets lijkt me voor jou dan ook beter op z'n plaats: de Diversion is al genoemd.
Er zijn er veel meer,laat je eens fatsoenlijk in-/voorlichten bij de dealert.
Succes met je keuze en je aankoop straks!
En piccies dan natuurlijk! ;)

Bedankt, was even bang dat dit topic dood zou gaan bloeden.

Mijn toekomstige motor zal regelmatig wat snelweg zien, maar ik heb helemaal geen behoefte aan rijden boven de 120. 100 is wat mij betreft ook hard zat. Het is dan ook deels uit zelfbescherming dat ik geen racer wil. De verleiding zal dan steeds supergroot zijn. Zelfs een bak als de z1000 van kawa vind ik vreselijk mooi om te zien, dus mijn smaak is uitgebreid genoeg.
Ik les nu op een ER5 en hoewel ik het ding niet echt een schoonheid om te zien vind (dat telt toch altijd mee) rijdt hij eigenlijk best lekker. Ik heb de Diversion eens bekeken, en toen ik het plaatje zag (geen lelijke motor, overigens, al is er inderdaad ook weinig aan) realiseerde ik me opeens dat ik juist veel negatieve verhalen over de Diversion gehoord had. Wat weet ik niet meer, en ik kan er eigenlijk dus ook weinig van zeggen.

Als ik het goed begrepen heb moet ik toch op zoek naar een 700 of zwaarder? Daar zat ik zelf ook aan te denken, en bedankt voor de tips. Is een 600 daar echt te licht voor, voor dat werk, of is het de Savage specifiek?

Hoe zit het met verbuiksverschillen en belastingverschillen tussne zwaardere en lichtere motoren, of maakt dat niet zo veel uit?

van de Virago had ik juist begrepen dat het deels vanwege het startmechanisme geen al te betrouwbare motor was.

Supermagna, Shadow, dat zijn motoren die zwaar mijn voorkeur hebben. Vulcan eveneens, overigens ,maar daarvan begreep ik dat hij veel onderhoud vraagt, en ik ben zo technisch onderlegd als drie kraaien.

Laatst bewerkt:
nieuprijs 2003 (in 2004 niet meer nieu te krijgen) was zo'n 5000E, okkazie prijs model 2000 met zo'n 20000km mag max 3000E zijn (ketting en tandwiel moet mogelijks vernieuwd worden, alsook banden) Succes
dan durven ze echt veel te veel te vragen op marktplaats... :(

Beschrijving: Yamaha diversion 600 kleur groen bwj 1993 kleur metallic groen izgst incl topkofferen koffer beugels loopt super en goed altijd motoport dealer onderhouden en ook na te gaan. moet je gewoon zien oja heft ook nog een extra ruitje voor meer kijk naar de foto.
vraagprijs? :2995,00

je wil niet weten hoe ik over tsjopperts denk.
ik rij woon werk op een k75 en moet je gelijk geven: duitsers en styling gaan niet goed samen.
het is echter een prima allround fiets en als je eenmaal aan het diesaain gewend bent valt daar best mee te leven.
ik ben het ook helemaal met mijn voorgangers eens dat een diversion een prima fiets is stuurt leuk, genoeg vermogen, betrouwbaar helaas met een ketting.
als je gaat kijken moet je goed op het uitlaatsysteem letten.
vooral onder het blok waar de uitlaten aan de collector zitten rotten de standaard systemen nogal.
mijn voorkeur zou uitgaan naar een honda ntv, net zo allround als de diversion maar dan met een cardan.
bovendien: heel belangrijk: twee cilinders!!! *D
jammer van die waterkoeling '(

maar daar heb ik dan weer niets aan, want ik moet een zwaardere hebben. (zie boven) Bovendien zit die 500 euro boven de prijs die hierboven geadviseerd is en boven mijn budget.

Kijk ook even verder dan de cylinderinhoud..............een viercylinder 600 cc motor vergelijken met een 650 cc eencylinder (de genoemde Savage) of een 2 cylinder 700/750 Shadow of Virago gaat zeker niet op.
Zoek je wat zwaarders om ook met twee man erop lekekr te kunnen toeren?.....................vergeet ALLE choppers...........
Ik ken je smaak natuurlijk niet maar een motor waar ik een paar jaar fijn mee gereden heb was een Kawasaki GPZ 900 r...........PK's/ruimte genoeg en een mooie van het laatste type valt ruim binnen je budget.

per ongeluk eens bekeken. Mijn hoornvlies is gescheurd, iris uit mijn oog gesprongen en pupil naar mijn achterhoofd geschoten. Zonder mensen te willen beledigen: wat een lelijke motoren :r !!!
Ach smaken verschillen gelukkig, ik vind persoonlijk choppers niet echt alles, uitzonderingen daargelaten.
Ik had deze Vulcan, waar ik niet tevreden over was ;)

Kawasaki_Vulcan_750.jpg

Hmmm, de motoren die genoemd worden zijn allemaal motoren die ik als toermotor zou willen categoriseren... Niet mijn smaak. Voor mijn dagelijkse woon werk verkeer hoef ik niet veel kilometers te maken (40 hooguit), maar in het weekend ga ik wel eens bij pa en moe op bezoek en daarnaast is er dus de vakantie die gepland is.

Is een 600 Diversion krachtig genoeg om twee mensen goed te vervoeren over enkele honderden kilometers?

Terug
Bovenaan Onderaan